AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #1 Skrevet 5. september 2020 Nå tenker jeg egentlig på julaften. Ja det er tidlig å tenke på men det er jo ikke altfor lenge til😄😄 Vi skal på besøk til svigers men ønsker ikke å sove der siden vi bor 10 min unna med bil og det er fullt hus. Men vi vil jo ikke dra hjem kl 19-20, da er vi jo akkurat ferdig med middagen. Hva gjør man da med en 2 åring som pleier å legge seg kl 18.30 - 19.00? Skal han få være oppe til Sent eller skal han få sove og så vekker vi han når vi drar? 🤔 Anonymkode: 4b7e4...55c
Brunello Skrevet 5. september 2020 #2 Skrevet 5. september 2020 Ha med reiseseng, legg han, og transporter han mest mulig sovende hjem. 14
Ulrikke Skrevet 5. september 2020 #3 Skrevet 5. september 2020 Da vi hadde så små barn hadde vi middag kl 16 istedenfor kl 17. Dupp på dagtid, og ungen holdt fint til kl 21-22 siden det var "action". Ellers kommer det jo helt an på hvordan barnet blir om han er våken lenger enn vanlig. Noen unger takler det fint, andre blir helt overtrøtte og uspiselige, og det ønsker man jo ikke på julaften. Og hvordan er han å legge borte mens det fortsatt er liv i stua? Og en ting til: hvordan blir han hvis han først sover et par-tre timer, så settes i bilen og rekker å våkne skikkelig før dere kommer hjem? Har han da fest til klokka tre om natta? (sånn var nemlig stedatteren min da hun var 2, og datteren min hadde samme tendenser. Vi slet med å holde dem sovende mens vi flyttet oss). Kan dere ha feiringen hjemme hos dere i år, hvis dere er de eneste med små barn? Da kan han jo legges i egen seng. 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #4 Skrevet 5. september 2020 Det kommer an på barnet, vil jeg si. Noen (kanskje de fleste?) takler nok en sen kveld i ny og ne. Prøv å få til en god lur på dagtid, kanskje litt senere enn vanlig. Legg barnet i vogn eller reiseseng om det blir for sent, flytt over sovende om dere får til det. Virker som at de fleste lykkes med det. Min treåring (var to år sist jul) takler dessverre ikke sene kvelder. Og særlig ikke på dager der det er mye inntrykk og moro. Prøvde senest et par ganger i sommer. Han blir rett og slett utrivelig, og det er ikke verdt det hverken for oss eller han. Ikke sover han noe lenger neste dag heller, så da blir 1. juledag en sånn dag der man bare teller ned til leggetid... Å flytte han i søvne har bare ført til 30 minutt hylskriking i bilen hjem. Så i fjor valgte vi å dra hjem tidlig. I år feirer vi hjemme, og håper han er klar for litt senere kvelder neste år. Anonymkode: bef79...177
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #5 Skrevet 5. september 2020 For en problemstilling. Hvor vanskelig kan det være altså... Anonymkode: e4e77...43d 5
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #6 Skrevet 5. september 2020 Kanskje minsten kan sove over? Anonymkode: 390bd...290 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #7 Skrevet 5. september 2020 Vi har i alle år hatt med ungene i besøk som strekker seg etter leggetid. De får stort sett være oppe lengre enn vanlig, og har blitt lagt i vognen/reiseseng/på gjesterom. Så har vi flyttet dem sovende over i bil, og derfra videre til sengen hjemme. Det har i nesten alle tilfeller gått smertefritt, hvor de såvidt har reagert på å bli flyttet inn og ut av bil. hvis du er urolig for hvordan det funker for dere og ikke ønsker at julaften skal være første gang man prøver kan dere vel teste det en gang eller to nå i høst? jeg vet at dette ikke funker for alle barn, men det er verd et forsøk. Jeg tror nok det er en kombinasjon mellom barns personlighet og sovehjerte, hvor «strenge» og faste leggerutiner man har hatt og vane rett og slett. Sikker også litt hvor flink man er å flytte barnet sovende. Ta med en god dyne osv som man kan legge over, så man slipper å ta på klær osv. Gjør forflyttelsene så skånsomme som mulig Anonymkode: 25766...886 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #8 Skrevet 5. september 2020 Tar en blund litt senere enn vanlig . Vår bar oppe til ett på julaften Anonymkode: 138be...dae 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #9 Skrevet 5. september 2020 Vi tok dag-sovingen litt senere enn vi pleide. Så lot vi han «holde koken» så lenge han klarte. Hadde med vogn han kunne legges i hvis det var nødvendig. tips; ha med pysj og tannkost, ta kveldsstellet før dere drar hjem. Sovner han i bilen er det bare å bære rett over i senga Anonymkode: 27b60...524 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #10 Skrevet 5. september 2020 Vi har flere ganger tatt kveldsstell og skiftet til pysj, og har latt barnet sovne i bilen/vognen, så flytte over til sengen. Dette ene byttet går fint. Nyttårsaften ifjor var første gang vi prøvde oss på å legge borte, over til bil, kjøre 30 min hjem og over i seng. Første bytte gikk fint. Neste bytte (fra bil til egen seng) ble litt mer styrete, da gikk det nok 1 times tid før barnet sov igjen (raketter hjalp jo ikke på situasjonen). Humøret var greit nok, ingen skriking, bare en som gjerne ville være våken. Men om vi først skal bort så er defintivit dette løsningen for oss, barnet sover ikke lenger av å legge seg sent, men våkner til samme tid, og blir gretten og sliten påfølgende dag. Det ene byttet utfører vi jevnlig, mens dobbelt bytte begrenser vi til maksimalt1-2 ganger i året 😅 Anonymkode: eb3ef...01e
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #11 Skrevet 5. september 2020 Kan ikke ungen sove over hos besteforeldrene? Anonymkode: 50286...2ec
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #12 Skrevet 5. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: For en problemstilling. Hvor vanskelig kan det være altså... Anonymkode: e4e77...43d For noen er dette kjempevanskelig. Sikkert ikke for deg. Enn dét, at folk er forskjellige. Kan du tenke deg noe så rart?! Anonymkode: 1eda7...fa9 5
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #13 Skrevet 6. september 2020 Vi la han i reiseseng hos de vi var hos fram til to år, flyttet til bil, og fra bil til seng hjemme etterpå. Ble kanskje litt styr da vi kom hjem, men det gikk. I fjor var han tre, og da lot vi han bare være våken til vi dro hjem i ti-tiden. Funket helt fint! Men jeg vet ikke om jeg ville gjort det slik da han bare var to... Det er så mye enklere å ha med et slitent barn på tre å gjøre dagen etterpå, enn en på to 😂 Se an barnet og eget overskudd! Takler dere en dag med potensielt supergretten unge, er det ikke så farlig med brudd på rutinene. Er dere selv slitne, føles det kanskje best å bare holde på rutinene for deres del og 😊 Anonymkode: 88c20...e8b
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #14 Skrevet 6. september 2020 Fra 2 år og opp har jeg alltid latt barna holde på så lenge de orker. Ta med pysj og tannbørste. La barnet sovne der og bær ut i bil. det går nok veldig fint skal du se ☺️ De fleste bekymringer blir aldri noe av. ❤️🍀 Anonymkode: 3f82a...ed6
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #15 Skrevet 6. september 2020 I familien har det vært alt mulig av løsninger. Barna får være oppe, barna sover over med familie som barnevakt, barna sover i vognen og blir trillet hjem, sovende barn blir forsiktig løftet over i bilsete, barnet sover over med en eller begge foreldre. Sovende barn blir vekket og illsinte, men det er jo bare en kveld. I en periode der det var mange småbarn ble middagen og deretter gaveåpningen flyttet frem, ellers ville jo ingen fått med seg dette. Anonymkode: c038f...54a
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #16 Skrevet 6. september 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå tenker jeg egentlig på julaften. Ja det er tidlig å tenke på men det er jo ikke altfor lenge til😄😄 Vi skal på besøk til svigers men ønsker ikke å sove der siden vi bor 10 min unna med bil og det er fullt hus. Men vi vil jo ikke dra hjem kl 19-20, da er vi jo akkurat ferdig med middagen. Hva gjør man da med en 2 åring som pleier å legge seg kl 18.30 - 19.00? Skal han få være oppe til Sent eller skal han få sove og så vekker vi han når vi drar? 🤔 Anonymkode: 4b7e4...55c Det er jul..Du lar barnet være oppe og kose seg.Legger ikke barnet så tidlig på julaften.. 2dager i året få.de være lengre våken. Julaften og Nyttårsaften.Har du barn handler det om de og ikke at du skal ha fri. Er barnet trøtt og vil sove så ha ned reiseseng?Eller har de ikke seng der du kan låne? Og så bær med deg barnet når dere går.Ta på pysj feks på forhånd. Anonymkode: 18fbd...907
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #17 Skrevet 6. september 2020 Du kan ikke legge et barn kl 1830 på julaften vel? Anonymkode: 1d090...c79
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #18 Skrevet 6. september 2020 Vi legger våre små klokken 19- 20 hver dag, også julaften. Ellers blir de overtrøtt og det er fælt for alle. Så vi overnatter heller så slipper vi voksne å avslutte så tidlig. Vi åpner presanger til/fra barnet først og resten av presangene etterpå. Anonymkode: eb7b3...239 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #19 Skrevet 6. september 2020 Jeg tenker at en gang i blant er det helt greit at barna får være oppe lenger enn vanlig. Min blir også sur og grinete dagen etter hvis hun ikke får lagt seg til tiden hun pleier, men jeg orker ikke å styre med legging klokka sju på julaften, rett og slett fordi vi da nettopp er ferdige med middagen og kaker. Men jeg holder henne ikke bevisst våken heller, legger henne når jeg ser at hun trenger å legge seg. Er vi bortreist sover vi enten over eller så sover hun i en reiseseng frem til vi skal dra hjem Anonymkode: d2e01...008
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #20 Skrevet 6. september 2020 Vi spiser litt tidligere og drar hjem ca 19. Når han blir 3 kommer vi nok til å la ham holde på litt lenger, men de to første åra er litt annerledes tenker jeg. Det gjør ikke meg noe, vi pleide å ta tidlig kveld da jeg bodde med foreldrene mine også, og bare dra hjem, sitte i pysjen og se film på julaften. Men likte trikset med å ta kveldsstellet borte, så hvis han sovner i bilen er det bare å bære i seng. Anonymkode: a75f0...6c5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå