Gjest gjest1 Skrevet 20. juli 2005 #1 Del Skrevet 20. juli 2005 Jeg har stilt min egen diagnose, og funnet ut at jeg har en forskjøvet søvnrytme. Min døgnrytme burde være å sovne rundt kl 0200 og våkne kl 1000. Har lest at Melatonin skal være effektivt (brukes også mot jetlag-plager). Noen erfaringer? Tenkte å spørre legen min om en resept evnt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 20. juli 2005 #2 Del Skrevet 20. juli 2005 (endret) Det funket til en viss grad på meg og mine søvnproblemer. Jeg har hatt merkelige søvnvaner helt siden barndommen. Jeg kan legge meg ved midnatt, sovne greit, men våkne ca kl 0300 for så å ha store problemer med å sovne igjen. Melatonin hjalp til så jeg ikke våknet opp midt på natta, i hvertfall. Men det er ikke noe sovemiddel. Har du prøvd å forsøke å tvinge kroppen din inn i et mer normalt søvnmønster? Det kan nemlig hjelpe. Ellers bør du for all del unngå å sove om dagen. Du sover jo gjerne dine 8 timer, hvis det du beskriver er riktig, så kanskje ikke melatonin helt er tingen. Hvis du sover til 10, er det jo naturlig at du ikke blir trøtt ved midnatt e.l., for du har jo ikke vært oppe like lenge som en person som står opp noen timer før. Endret 20. juli 2005 av Lilith Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 20. juli 2005 #3 Del Skrevet 20. juli 2005 Jeg har en fast jobb som tvinger meg opp hver morgen kl 0630, så jeg har prøvd å tvinge kroppen inn i normalt søvmønster. Sover ikke om dagen, men når jeg sovner på natten, så sover jeg uten å våkne opp. Problemet er å sovne til normal tid, og det blir fort litt lite søvn på meg når jeg ikke sovner før 0200 og må opp 4-5 timer etter... Jeg vet at det ikke er noe sovemiddel, men håpet at det kanskje kunne være med på å snu mitt biologiske søvnmønster slik det er i dag Jeg har hatt disse problemene siden jeg var baby, ifølge min mor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 20. juli 2005 #4 Del Skrevet 20. juli 2005 Jeg hadde ingen som helst bivirkninger, så det går jo an å prøve? Jeg har tenkt å ta dem fram igjen når problemene dukker opp igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 20. juli 2005 #5 Del Skrevet 20. juli 2005 Ja, skal iallefall snakke med legen min (verdens beste!!) om det. Sånn som det er nå, må jeg ty til insovningsmedisiner en gang i blant, og det vil jeg helst unngå. Søvnproblemer er noe herk!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 20. juli 2005 #6 Del Skrevet 20. juli 2005 Søvnproblemer er noe herk!!! ← Enig i den! I lange perioder overlever jeg på 3-5 timer søvn pr. natt, uten middagshvil. Det er slitsomt, så jeg er kjempeglad når jeg av og til sover helt uten hjelp, som nå for tida. Innsovningsmedisiner har jeg aldri prøvd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 20. juli 2005 #7 Del Skrevet 20. juli 2005 Innsovningstabletter er vel heller ikke aktuelt for deg som har oppvåkninger om natten, siden de har så kort halveringstid. Men jeg hangler meg også gjennom perioder med lite søvn, og setter slik pris på perioder hvor jeg får sove. Tror nok vi ikke er alene om å ha søvnproblemer her på KG Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 20. juli 2005 #8 Del Skrevet 20. juli 2005 Tror nok vi ikke er alene om å ha søvnproblemer her på KG ← Og det er derfor vi sitter her nå Jeg finnes ikke det spor trøtt, men skal snart skjerpe meg og legge meg for det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 20. juli 2005 #9 Del Skrevet 20. juli 2005 (endret) Samme her... Skal gi meg selv en halvtime, så skal jeg legge meg med en bok. Men vil gjerne ha andre innspill på Melatonin!! Endret 20. juli 2005 av lilypie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 20. juli 2005 #10 Del Skrevet 20. juli 2005 Jeg la inn en tråd om det for ikke så altfor lenge siden. Den burde være mulig å finne. Foruten moralpreken fra en uvitende gjest, fikk jeg også et par greie svar fra folk med erfaring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 20. juli 2005 #11 Del Skrevet 20. juli 2005 Fant den! Takk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hu i Svingen Skrevet 21. juli 2005 #12 Del Skrevet 21. juli 2005 Jeg bruker Melatonin og har gjort det i 6-7 år nå. Diagnose forsinket søvnfasesyndrom. Det har absolutt en fin effekt for å normalisere søvnmønsteret, med mindre du er helt ekstrem (i mitt tilfelle fungerer det kun i perioder). Hvis du vil ha mer info kan du sende meg en PM. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 21. juli 2005 #13 Del Skrevet 21. juli 2005 (endret) Jeg hadde ingen som helst bivirkninger, så det går jo an å prøve? Jeg har tenkt å ta dem fram igjen når problemene dukker opp igjen. ← Da melatonin ellers er med på å styre døgnrytmen vår, så er det nok ikke så mange bivirkningene å få det kunstig tilført til kroppen. Som dagdyr så er vel dens funksjon hos oss å sløve oss litt ned på natta for at vi skal få hvile, slik at vi er friske og raske og klare for ny jakt dagen etter. Endret 21. juli 2005 av TomKrus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 21. juli 2005 #14 Del Skrevet 21. juli 2005 Da melatonin ellers er med på å styre døgnrytmen vår, så er det nok ikke så mange bivirkningene å få det kunstig tilført til kroppen. Som dagdyr så er vel dens funksjon hos oss å sløve oss litt ned på natta for at vi skal få hvile, slik at vi er friske og raske og klare for ny jakt dagen etter. ← I tråden der jeg spurte om det samme for noen måneder siden, var det noen som hevdet at man kunne bli litt sløv dagen etter av melatonin. Men jeg opplevde aldri noe slikt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå