Gå til innhold

Du som konsekvent ligger i fartsgrensa...


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

... hvor finner du så rimelig bensin/diesel? Slik dere kjører må det være en eller annen hemmelighet bak hvorfor.. Kanskje at dere mener drivstoffet er kjempebillig her i Norge, eller at dere får massiv rabatt et eller annet sted? Jeg betaler ca 9 kroner literen for LPG, bruker 10% mer enn med bensin, men fortsatt grisedyrt. Burde kostet ~5 kroner literen slik det gjorde i Belgia da jeg kjørte gjennom tidligere i år. 

Jeg var nettopp Horten - Töcksfors og det var ikke mangel på folk som skulle ligge både i og over fartsgrensa. Dere vet at det er en maksimal hastighet, ikke sant? Ikke minimum? (Dog, jeg mener vi bør kjøre i fartsgrensen så fremt det er forsvarlig på 2-felts vei).. 

Jeg ligger omtrent konsekvent i 78-82 der hastigheten er 80 eller høyere. (Skal innrømme å ligge i 73 i 70'n, men det er kun fordi det er da 5'e gir slår inn.) (EDIT: Snakker om 4-felts, ikke 2-felts..! ) 
Hadde jeg konsekvent ligget i fartsgrensene i 90 og over hadde jeg brukt vesentlig mer drivstoff. (Og ps, har allerede kjørt nesten 25 000 km i år, så det blir fort penger av det!) 

Hva er greia? 

Endret av AndreasBR
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke lyst på bot. 

Anonymkode: 65365...5a0

  • Liker 13
Skrevet
8 minutter siden, AndreasBR said:

... hvor finner du så rimelig bensin/diesel? Slik dere kjører må det være en eller annen hemmelighet bak hvorfor.. Kanskje at dere mener drivstoffet er kjempebillig her i Norge, eller at dere får massiv rabatt et eller annet sted? Jeg betaler ca 9 kroner literen for LPG, bruker 10% mer enn med bensin, men fortsatt grisedyrt. Burde kostet ~5 kroner literen slik det gjorde i Belgia da jeg kjørte gjennom tidligere i år. 

Jeg var nettopp Horten - Töcksfors og det var ikke mangel på folk som skulle ligge både i og over fartsgrensa. Dere vet at det er en maksimal hastighet, ikke sant? Ikke minimum? (Dog, jeg mener vi bør kjøre i fartsgrensen så fremt det er forsvarlig på 2-felts vei).. 

Jeg ligger omtrent konsekvent i 78-82 der hastigheten er 80 eller høyere. (Skal innrømme å ligge i 73 i 70'n, men det er kun fordi det er da 5'e gir slår inn.) 
Hadde jeg konsekvent ligget i fartsgrensene i 90 og over hadde jeg brukt vesentlig mer drivstoff. (Og ps, har allerede kjørt nesten 25 000 km i år, så det blir fort penger av det!) 

Hva er greia? 

Du er klar over at man sparer virkelig ikke så mye tid på og kjøre fortere? "Holder du 110 km/t i 10 mil sparer du altså 12 minutter 17 sekunder, og besparelsen blir mest sannsynlig enda mindre ettersom de færreste klarer å kjøre jevnt i 20 km/t over fartsgrensen en så lang periode"

Om hvor mye bensin man sparer avhenging av bil og hvordan man kjører den.


Uansett, jeg ligger alltid 5 km over fartsgrensa hele tiden så lenge jeg ikke er i byen. Grunnen er fordi at jeg følger ikke like mye med på speedometeret som jeg gjør da jeg er i byen og må ha ekstra fokus i trafikken (Selvfølgelig har jeg like mye fokus om jeg kjører utenfor byen, men i byen så trenger man litt mere fokus pågrunn av myke trafikanter.

Anonymkode: 91caf...f9c

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke lyst på bot. 

Anonymkode: 65365...5a0

Misforstod du noe? Er det jeg som skrev noe feil? 🤔
Poenget mitt var: Det er unødvendig å ligge i 110 i 110-sonen, man kan fint ligge i 80-90 og spare drivstoff. Det tar ikke SÅ mye lengre tid å komme frem. 

Skrevet (endret)
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er klar over at man sparer virkelig ikke så mye tid på og kjøre fortere?

Og det er HELE poenget mitt. (Vel, deler av det.) 
Forstår ikke hvorfor du forteller meg noe jeg allerede vet.  Hva var det jeg skrev som forvirret både deg og personen før deg som svarte meg? 

 

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om hvor mye bensin man sparer avhenging av bil og hvordan man kjører den.

Man sparer om man ligger i 80-90 kontra 110-120.  Som igjen er deler av poenget mitt. 

 

 

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grunnen er fordi at jeg følger ikke like mye med på speedometeret som jeg gjør da jeg er i byen og må ha ekstra fokus i trafikken

Legg deg 10-40 under avhengig av fartsgrense(90-110)  (og 4-felts) og sett på cruise-control. 

Endret av AndreasBR
  • Liker 1
Skrevet
1 time siden, AndreasBR skrev:

... hvor finner du så rimelig bensin/diesel? Slik dere kjører må det være en eller annen hemmelighet bak hvorfor.. Kanskje at dere mener drivstoffet er kjempebillig her i Norge, eller at dere får massiv rabatt et eller annet sted? Jeg betaler ca 9 kroner literen for LPG, bruker 10% mer enn med bensin, men fortsatt grisedyrt. Burde kostet ~5 kroner literen slik det gjorde i Belgia da jeg kjørte gjennom tidligere i år. 

Jeg var nettopp Horten - Töcksfors og det var ikke mangel på folk som skulle ligge både i og over fartsgrensa. Dere vet at det er en maksimal hastighet, ikke sant? Ikke minimum? (Dog, jeg mener vi bør kjøre i fartsgrensen så fremt det er forsvarlig på 2-felts vei).. 

Jeg ligger omtrent konsekvent i 78-82 der hastigheten er 80 eller høyere. (Skal innrømme å ligge i 73 i 70'n, men det er kun fordi det er da 5'e gir slår inn.) 
Hadde jeg konsekvent ligget i fartsgrensene i 90 og over hadde jeg brukt vesentlig mer drivstoff. (Og ps, har allerede kjørt nesten 25 000 km i år, så det blir fort penger av det!) 

Hva er greia? 

Ja, hva var greia med dette innlegget? 

Anonymkode: 8e3cc...c1c

  • Liker 7
Skrevet (endret)

Så du mener man bør gjerne kjøre litt saktere enn fartsgrensa? Det er slik jeg forstår deg.

Jeg gjør det om vinteren der det er mye sving, uoversiktlig og en del trafikk fordi jeg vil ikke skli av veien, kjøre inni den foran meg pga 4x ekstra bremselengde som vi fort får på vinteren.. 

Utenom det ligger jeg fort 2 km over grensa. HATER slike som ligger foran meg og fiser akkurat på fartsgrensa og småbremser fordi de er livredd for å ligge 1 km over. Så gasser de på noe så i helvete når det kommer en oversiktlig strekke der jeg ville kjøre forbi... så fiser de i samme sakte fart når veien blir litt mindre oversiktlig igjen. 

Endret av BiancaWhite
  • Liker 2
Skrevet

Mener å ha lest tidligere innlegg fra trådstarter hvor det ble påpekt at man burde ligge i fartsgrensen og til og med ha kontroll på at speedometeret viste korrekt hastighet. Mener også at det ble påpekt bruk av GPS for å være helt sikkert at hastigheten man kjørte i var helt korrekt. Men her er det et annet fokus, så litt vanskelig å vite helt eksakt hva trådstarter egentlig mener. 

Generelt sett er jeg enig med innlegg to, jeg fokuserer på å holde meg til fartsgrensa for å unngå bøter. Har forøvrig to betjente som fikk bøter for å kjøre for sakte og hindre trafikk, så vil selvsagt unngå dette selv. 

Jeg kjører stort sett i den fartsgrensen som er, så lenge forholdene tillater det. Hadde jeg kjørt saktere, ville jeg skapt unødvendig kø og hissige sjåfører bak meg. Ved landeveiskjøring fokuserer jeg heller på god avstand til forankjørende bil og passer på å unngå unødvendig bremsing. 

Anonymkode: fa202...f38

  • Liker 1
Skrevet

Kjører på strøm, er så billig i drift at jeg setter på cruisen og flyr av sted.

Anonymkode: 37ff0...131

  • Liker 1
Skrevet

Jeg kjører i fartsgrensen eller bittelitt over. Skulle gjerne kjørt fortere, men bøtesatsene er så høye. 

Jeg ligger ikke i 78 i en 90-sone for å spare drivstoff, nei, og det irriterer meg hvis folk kjører langt unna fartsgrensen på godt føre, i hvertfall på landevei på steder der forbikjøring kan være vanskelig.

Anonymkode: 89f9c...bae

  • Liker 1
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Har ikke lyst på bot. 

Anonymkode: 65365...5a0

Hvis du konsekevent ligger under fartsgrensa er du trafikkfarlig og bør få en bot.

Anonymkode: 57d9f...f9c

  • Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hva var greia med dette innlegget? 

Anonymkode: 8e3cc...c1c

Nei, hva er greia med å konsekvent peise på opp i fartsgrense enten det er flatt eller oppoverbakke? W
Hvor finner dere all denne billige drivstoffet? Må jo være noen som får 5-10 kroner rabatt et sted slik folk kjører. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du konsekevent ligger under fartsgrensa er du trafikkfarlig og bør få en bot.

Anonymkode: 57d9f...f9c

Nope.. Fullt lovlig å ligge i 80 i 110-sonen på en 4-felts vei. Man er ikke trafikkfarlig og man er ikke til hinder. 
Dessuten er fartsgrense en MAKSFART, ikke et mål eller minimumsfart. 

  • Liker 1
Skrevet

Tid er penger 😊 Jeg holder fartsgrensa og tenker ikke så mye på om jeg sparer penger eller ikke. Heller at jeg holder fartsgrensa og ikke skaper farlige situasjoner. Hva gjør du med de småkronene du sparer på drivstoff?

Anonymkode: 73e46...abb

Skrevet
10 timer siden, BiancaWhite skrev:

Så du mener man bør gjerne kjøre litt saktere enn fartsgrensa? Det er slik jeg forstår deg.

Jeg gjør det om vinteren der det er mye sving, uoversiktlig og en del trafikk fordi jeg vil ikke skli av veien, kjøre inni den foran meg pga 4x ekstra bremselengde som vi fort får på vinteren.. 

Utenom det ligger jeg fort 2 km over grensa. HATER slike som ligger foran meg og fiser akkurat på fartsgrensa og småbremser fordi de er livredd for å ligge 1 km over. Så gasser de på noe så i helvete når det kommer en oversiktlig strekke der jeg ville kjøre forbi... så fiser de i samme sakte fart når veien blir litt mindre oversiktlig igjen. 

Ja, jeg mener det er høyst unødvendig å dra på i oppoverbakker f.eks. Så om man av en eller annen grunn f.eks må bremse ned i 70 i oppoverbakken, da kan man fortsette i 70 til man er på toppen. Koster for mye å peise på opp i 80 igjen.

Jeg legger meg i fartsgrensa akkurat. (iht GPS) Unntaket er som nevnt 70-sone hvor jeg legger meg i 73 for å få 5. giret til å slå inn. Det er ikke lov å kjøre fortere (Strengt tatt) Om du ikke liker å ligge i fartsgrensa skulle du reist 1 min tidligere så du kom foran meg. 
Småbremser ikke, setter på cruise-control. 

Og ja, de folkene du sikter til her er irriterende, men da snakker du om 2-felts. Og der mener jeg at man holder fartsgrensen så fremt det er forsvarlig. Selv om det ville vært fullt lovlig å ligge f.eks 10 under. 

  • Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mener å ha lest tidligere innlegg fra trådstarter hvor det ble påpekt at man burde ligge i fartsgrensen og til og med ha kontroll på at speedometeret viste korrekt hastighet. Mener også at det ble påpekt bruk av GPS for å være helt sikkert at hastigheten man kjørte i var helt korrekt. Men her er det et annet fokus, så litt vanskelig å vite helt eksakt hva trådstarter egentlig mener. 

Generelt sett er jeg enig med innlegg to, jeg fokuserer på å holde meg til fartsgrensa for å unngå bøter. Har forøvrig to betjente som fikk bøter for å kjøre for sakte og hindre trafikk, så vil selvsagt unngå dette selv. 

Jeg kjører stort sett i den fartsgrensen som er, så lenge forholdene tillater det. Hadde jeg kjørt saktere, ville jeg skapt unødvendig kø og hissige sjåfører bak meg. Ved landeveiskjøring fokuserer jeg heller på god avstand til forankjørende bil og passer på å unngå unødvendig bremsing. 

Anonymkode: fa202...f38

Jess, det burde man. Og vet man ikke hvor fort bilen går bør man la den stå. Når vi snakker om 2-felts vei. 

Men innlegg 2 er på bærtur. Jeg snakker ikke om å ligge over fartsgrensa, så bøter er det ikke snakk om her. Vedkommende har misforstårr noe i det jeg skrev. 

Ja, da skal man kjøre veldig sakte. Og faktisk være en hindring, noe som oftest skjer på 2-felts veier. Derfor bør man holde fartsgrensen der så lenge det er forsvarlig. 

Jeg har til og med spurt politiet angående å ligge i 80 i 110-120 sonen, og det er fullt lovlig. Hvordan ellers tror du lastebiler skulle komme seg frem?? 

Nei, det ville du ikke. Med mindre du snakker om 2-felts vei, hvor jeg er helt enig. 

Enig angående avstand. 

Skrevet
7 minutter siden, AndreasBR skrev:

Nope.. Fullt lovlig å ligge i 80 i 110-sonen på en 4-felts vei. Man er ikke trafikkfarlig og man er ikke til hinder. 
Dessuten er fartsgrense en MAKSFART, ikke et mål eller minimumsfart. 

Ligger du under fartsgrensa der det ikke er flere felt også? 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjører på strøm, er så billig i drift at jeg setter på cruisen og flyr av sted.

Anonymkode: 37ff0...131

Jeg snakker om vi som kjører bil. Ikke dere med elkjøretøy. 

Skrevet
Akkurat nå, Nerine_ skrev:

Ligger du under fartsgrensa der det ikke er flere felt også? 

Generelt sett ikke, kommer an på hva som er bak meg.. Om jeg ser det ikke er noen bak meg kan jeg nok slakke av litt ja, ikke vits i å bruke 30-40%  mer drivstoff for ingen grunn. 

Skrevet
11 hours ago, AndreasBR said:

Misforstod du noe? Er det jeg som skrev noe feil? 🤔
Poenget mitt var: Det er unødvendig å ligge i 110 i 110-sonen, man kan fint ligge i 80-90 og spare drivstoff. Det tar ikke SÅ mye lengre tid å komme frem. 

Skrev du feil i tittelen? Jeg skjønte ikke helt hva du mente fordi du henvender deg til de som holder fartsgrensa, spør hvordan de har råd til å gjøre det og så argumenterer mot å kjøre fort 🤔

Anonymkode: 85362...1bb

  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...