Gå til innhold

Flere som har fått helt sjokk når de har gått på vekta ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som egentlig trodde dere veide mindre og fått selvtillen helt i grus. Selv trodde jeg at jeg var litt ekstra, men viste seg at jeg veide 15 kg mer enn jeg trodde. Føler stor skam  over at jeg har gått opp fra 55 til 87 på fire år. Nå skal jeg ned i vekt. Noen andre som har fått seg ubehagelige opplevelser og veid mye  mer enn dere først trodde. Hvordan  reagerte du følsesmessig ?

Anonymkode: 80d00...1be

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har opplevd det. Jeg ble lei meg, og opplevde både sjokk og vantro (og anger). I tillegg følte jeg meg også veldig dum som hadde latt dette hende. Angrer fortsatt, for selv om kiloene er borte er ikke kroppen den samme. Håper det går seg til, men skal aldri la det få så langt igjen. Jeg kommer alltid til å prioritere å ha en vekt etter dette.

Anonymkode: 93aed...e8e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg forstår egentlig ikke dette. Jeg kjenner og ser at jeg har lagt på meg bare typ 2 kg, så når jeg en sjelden gang veier meg så vet jeg nøyaktig hvor jeg er pga hvordan klærne føles og hvordan jeg ser ut. 

Anonymkode: 561f1...c71

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg forstår egentlig ikke dette. Jeg kjenner og ser at jeg har lagt på meg bare typ 2 kg, så når jeg en sjelden gang veier meg så vet jeg nøyaktig hvor jeg er pga hvordan klærne føles og hvordan jeg ser ut. 

Anonymkode: 561f1...c71

Samme her. Jeg er 3 kilo over trivselsvekt nå, og jeg både ser og kjenner det veldig godt, og kommer til å gjøre noe med det før det blir en halvkilo mer. Skjønner ikke hvordan det er mulig å legge på seg 15 kilo uten å merke det...

Anonymkode: ac211...31e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme her. Jeg er 3 kilo over trivselsvekt nå, og jeg både ser og kjenner det veldig godt, og kommer til å gjøre noe med det før det blir en halvkilo mer. Skjønner ikke hvordan det er mulig å legge på seg 15 kilo uten å merke det...

Anonymkode: ac211...31e

egentlig ganske sjokkert selv.. Går endel i koseklær fordi det er enklere å  kle på seg og få av på egenhånd i og med at jeg er rullestolbruker. Ser kun ansiktet mitt i speilet når jeg ruller foran det. Og veide meg for første gang på mange år  så visste ikke hva vekta mi var , men så at jeg hadde lagt på meg, men trodde bare jeg var litt smårund. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

egentlig ganske sjokkert selv.. Går endel i koseklær fordi det er enklere å  kle på seg og få av på egenhånd i og med at jeg er rullestolbruker. Ser kun ansiktet mitt i speilet når jeg ruller foran det. Og veide meg for første gang på mange år  så visste ikke hva vekta mi var , men så at jeg hadde lagt på meg, men trodde bare jeg var litt smårund. 

Når jeg la på meg var jeg syk og gikk også bare i elastiske klær, for alt annet var vondt. Vet ikke hvorfor jeg ikke så det, men tenker at man blir litt uoppmerksom når man er syk. Jeg har ingen bedre forklaring, men heldigvis går det an å snu. 

Anonymkode: 93aed...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Jeg velger å ha et realistisk syn på livet og verdenen, jeg pakker ikke ting inn i sølvpapir og beskytter ikke meg selv i en rosa boble. Så nei, jeg har ikke fått sjokk når jeg har gått på vekta. 

Anonymkode: c3feb...ed9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Ja, for var veldig flink før corona. Sluttet å røyke og tok et tak og gikk ned 16 kg. Liker å gå i kjoler året rundt, så merket ingenting på klærne på at jeg sakte, men sikkert gikk opp i vekt. 

Så mistet jeg jobben og ble mer stillesittende. Ble også syk i et halvt år. Da jeg gikk på vekta, så hadde jeg gått opp 13 kilo av de 16 som jeg hadde gått ned. 

Følte at jeg da måtte begynne helt på nytt. Var sur på meg selv fordi jeg ikke hadde oppdaget at jeg hadde gått opp så mye. Og følte at alt det slitet med å gå ned 16 kilo var blitt kastet rett i søpla. 

Men jeg har lært mye av det. Neste gang jeg er fornøyd med vekta, så skal jeg ha stålkontroll på å holde vekten også.  Og jeg har lært at sitter jeg stille, så kan jeg ikke spise det samme som før. Pluss at noen medisiner jeg går på visstnok vil gi vektøkning. 

Tok tak igjen for fire uker siden. Og har gått ned fem kilo. Men fy fader så irritert jeg er for at jeg ikke fulgte med på vekten bedre og for at jeg ikke endret på ting i forbindelse med at jeg  ble stillesittende. Angrer ikke på at jeg sluttet å røyke. 

Anonymkode: 51ad9...ed2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så voldsomt mange som er langtidssyke her inne og alle ender opp tjukke. Hvilke sykdommer er det snakk om??? Eller er det bare nok en unskyldning? 

Anonymkode: 276a6...194

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er så voldsomt mange som er langtidssyke her inne og alle ender opp tjukke. Hvilke sykdommer er det snakk om??? Eller er det bare nok en unskyldning? 

Er vel alt fra angst til ryggvondt og ME og MS. Ikke rart man blir deprimert og trøstespiser...

Anonymkode: 2636e...dfc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg var 55 i starten av svangerskapet mitt, og nå er jeg nå har jeg 2 uker igjen av svangerskapet 62 kg håpte virkelig at jeg kunne gått opp mer 😕 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/5/2020 at 7:21 PM, AnonymBruker said:

Hvordan  reagerte du følsesmessig ?

Opplevd! Dog ikke fullt 15 kg. Reaksjon sinne! Sinne ble bensin til å rase rundt på lange skogsturer med nyinnkjøpt sykkel. Kiloene forsvant. Sinnen forsvant også, naturopplevelsen ble grunnen til at jeg fortsatte. Så får vi se om det holder seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mange får sjokk når de sakte, men sikkert har gått opp i vekt. Feks 1kg opp per måned. Da endre kroppen seg bittelitt hver gang. Er feks ikke lett for familie å se, de ser jo personen hver dag. Mens for en du ikke har sett på et halvt år så ser man ofte forskjell. 

Jeg fikk sjokk motsatt vei. Veide 88 før. Forsøkte gå ned  gikk ned til 83, så gikk jeg på igjen. Gikk på nytt ned og telte kalorier. Var da nede i 83 Igjen. Etter det forsøkte jeg uten å telle, men ha i bakhodet mengder. Plutselig er jeg nå nede i 78,5. Er nok fordi jeg nå er vant til å følge litt med på kostholdet og lettere unngår usunt. Men trodde ikke det skulle gå så raskt (fra juni til nå). Vil gå ned i vekt på en sunn måte. 

Anonymkode: 3154a...45e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, en gang. Hadde en stor kjærlighetssorg og visste jeg hadde gått ned i vekt, veide fra før knapt 50 kg så der var ikke ønskelig. Unngikk vekta, men måtte veie med på sykehus fordi jeg skulle legges i narkose. Så vekk, vekta ble lest opp høyt.

Til vanlig veier jeg meg ca en gang i måneden, slik at jeg slipper overraskelser. 

Anonymkode: 8f3d6...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Under lockdown i april registrerte jeg at alle buksene mine var blitt for trange, og at selv yttertøyet strammet på ukjente steder. Så jeg lastet ned Lifesum. Da jeg skulle føre opp vekt måtte jeg gjette (for jeg eide ikke en badevekt). Jeg tok litt ekstra godt i og tippet 75 kg, men trodde nok jeg lå rundt 72-73. Et par uker senere kjøpte jeg meg badevekt. Og veide nesten 80 kg. Og da hadde jeg allerede begynt å gå ned. Det var ganske sjokkerende, så mye har jeg ikke veid siden jeg var høygravid. 

Nå, 5 måneder senere, er vekten redusert til 67 kg, og Lifesum er min nye bestevenn. 

Anonymkode: cad92...487

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.9.2020 den 20.11, AnonymBruker skrev:

For min del var det fordi jeg mistet lyst til å gjøre noe som helst. Hadde ikke lyst på noe som helst av mat, spiste chips, kjeks, sjokolade for å i hvert fall få i meg noe når det var som verst. Aktivitetsnivået mitt sank jo også betraktelig. Før jeg ble syk gikk jeg rundt 15 000 skritt hver dag, mye opp og ned trapper til høye etasjer, og plutselig lå jeg i senga mi hver dag og orket ikke å gå ut.. For noen av oss tar sykdommen ganske stor oppmerksomhet. Skjønner at det ikke er så lett å forstå om du ikke har opplevd det selv.

Anonymkode: 65b25...a85

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg veier meg ikke så ofte, men følger vel litt med på klærne mine. Merker man det ikke på at hvordan klærne sitter om går opp i vekt, selv man ikke veier seg så ofte? 

Anonymkode: 8f9c3...810

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en lang sykdomsperiode og medisiner som ikke har gjort meg godt fysisk, veide jeg meg. Da hadde jeg gått opp 15 kg. Det var veldig tøft å se. Jeg brukte også mye løse klær med mye stretch på den tiden, så jeg la ikke så godt merke til endringene. Jeg visste jo at det var litt, men trodde ikke det var så mye. Neste halvannen året gikk jeg opp 15 kg til. Det er helt jævlig når helsa forfaller slik og man føler man ikke får gjort noe med det. 

Nå har jeg sluttet på medisinene og gått ned 5 kg på 6 uker uten å ha gjort noe for det. Håper jeg klarer å få bort resten av vekten med tiden. 

Anonymkode: 3e751...edd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.9.2020 den 20.11, AnonymBruker skrev:

Det er ganske vanlig at langvarig sykdom påvirker vekta, enten i den ene eller andre retningen. Men om man er mye hjemme og stillesittende har man også en tendens til å spise mer. Jeg tror nok mange ikke tenker over hvor mye mer de spiser som hjemme og stillestittende mesteparten av tiden enn det de gjorde før, så kobler de det automatisk til stillesittingen og ikke at de også får i seg mer mat enn de trenger. 

Så ser vi også andre som går ned mange kg i vekt på grunn av langvarig sykdom og/eller medisiner mot sykdom. Akkurat slik som at medisiner kan øke apetitt og føre til vektøkning, kan medisiner også føre til for eksempel kvalme som forhindrer matinntak. 

Anonymkode: e3046...174

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...