Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har endelig kommet inn på PPU-Y. Før jeg begynte snakket jeg med karriereveileder som fortalte meg om ulempen med å ta denne «lette» veien som hun kalte det. Har en bachelor i helse som er snevert og hun mente at jeg kom til å få vanskeligheter med å finne jobb senere. Vet ikke helt hva jeg skal tro på. Jeg vil helst undervise og ikke jobbe med det jeg har studert. ( fullførte, selv om jeg ville droppe ut i 2.året). 

Noen som er yrkesfaglærere her på Helse og oppvekst ? Er det greit med å finne jobb etter studiene ? Jeg sleit virkelig med å finne jobb etter endt studie og ønsker ikke dette skal skje igjen. Grunnen til at jeg også ønsker å undervise er at jeg hørte at det blir mangel på lærere i 2021. Har mange tanker som farer i hodet. Bør jeg velge en annen retning ? 

Setter pris på svar  

Anonymkode: 55c64...bff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mener du med at dette er en «lett» vei? 

Anonymkode: e0b03...138

• Liker 1
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Jeg har endelig kommet inn på PPU-Y. Før jeg begynte snakket jeg med karriereveileder som fortalte meg om ulempen med å ta denne «lette» veien som hun kalte det. Har en bachelor i helse som er snevert og hun mente at jeg kom til å få vanskeligheter med å finne jobb senere. Vet ikke helt hva jeg skal tro på. Jeg vil helst undervise og ikke jobbe med det jeg har studert. ( fullførte, selv om jeg ville droppe ut i 2.året). 

Noen som er yrkesfaglærere her på Helse og oppvekst ? Er det greit med å finne jobb etter studiene ? Jeg sleit virkelig med å finne jobb etter endt studie og ønsker ikke dette skal skje igjen. Grunnen til at jeg også ønsker å undervise er at jeg hørte at det blir mangel på lærere i 2021. Har mange tanker som farer i hodet. Bør jeg velge en annen retning ? 

Setter pris på svar  

I Bergen har det i perioder vært utfordrende å få fast jobb. Men jeg får fylt opp med vikartimer hver eneste mnd, og jeg er ikke ferdig med ppu engang. Kjør på!

Anonymkode: f854f...460

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Setter pris på svar  

Jeg vet ikke noe om det er enkelt å få jobb som yrkesfaglærer, men lærermangel gjelder først og fremst grunnskolelærere. Der er dem det blir manko på i 2021. Da kommer det ingen grunnskolelærere ut fra universitetet på grunn av omlegging av studiet. 

• Liker 1
Skrevet

Det er vanskelig å finne fast jobb, du kan være heldig å få vikariater. Sjelden stillinger lyses ut, og det er mange om beinet. Slik jeg har forstått foretrekkes også helsefagarbeidere med bachelor i Yrkesfaglærer - fremfor spl med ett års PPU-Y. 

Anonymkode: 3fc6d...c3a

Skrevet

Takk for svar!

dere som forteller det er vanskelig å finne jobb, hadde dere gått for det? Eller valgt noe annet?

Skrevet

Helt ærlig - hadde valgt noe annet. 

• Liker 2
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt ærlig - hadde valgt noe annet. 

Er du lærer? For mange i helsevesenet er det en drøm å ha lærerens arbeidstider. Jeg elsker å styre dagene mine selv, undervise, og være en god voksenperson for en gjeng med ungdommer i en sårbar alder. Jeg har tid til elevene som jeg aldri har hatt til pasienter. Veldig fornøyd med valget :)

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er du lærer? For mange i helsevesenet er det en drøm å ha lærerens arbeidstider. Jeg elsker å styre dagene mine selv, undervise, og være en god voksenperson for en gjeng med ungdommer i en sårbar alder. Jeg har tid til elevene som jeg aldri har hatt til pasienter. Veldig fornøyd med valget :)

Jeg har en bistilling som lærer ja. Jobben er fin - men det er problematisk å få jobb når man bare har PPU-Y. Da hadde jeg satset på noe annet (som gir sikrere jobb - og mer uttelling).

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en bistilling som lærer ja. Jobben er fin - men det er problematisk å få jobb når man bare har PPU-Y. Da hadde jeg satset på noe annet (som gir sikrere jobb - og mer uttelling).

Hvor holder du til siden det er problematisk? Hos oss er det ganske enkelt når man har fullført ppu-y. Jeg har tatt et årsstudium i matematikk (deltid), slik at jeg også kan ha flere fag.

• Liker 1
Skrevet

Vestlandet. Det varierer nok etter bosted ja. 

Skrevet

Stiller man sterkere med bachelor i helse- og oppvekstfag framfor PPU-y?

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stiller man sterkere med bachelor i helse- og oppvekstfag framfor PPU-y?

Du er ikke kvalifisert til å undervise med ba i helse. Med ppu-y er du kvalifisert til å undervise på yrkesfag VGS. 

Skrevet

Utlyses støtt og stadig stillinger i Oslo. 
Uansett så er du utdannet lærer når du er ferdig og har en profesjonsutdanning. Du har mange muligheter!

Anonymkode: b4957...5d7

Skrevet
På 6.9.2020 den 9.15, AnonymBruker skrev:

Dette er vås. 

Det er ikke nødvendigvis problematisk å få jobb med ppu-y, men man må søke på relevante jobber. Du får ikke jobb på en 1-10 skole fks. Du vil bli kvalifisert for yrkesfag VGS. 

Skrevet
10 minutter siden, Neutral90 skrev:

Du er ikke kvalifisert til å undervise med ba i helse. Med ppu-y er du kvalifisert til å undervise på yrkesfag VGS. 

Jeg mente bachelor i yrkesfaglærerutdanning for helse og oppvekstfag :) 

Skrevet
13 minutter siden, Neutral90 skrev:

Dette er vås. 

Det er ikke nødvendigvis problematisk å få jobb med ppu-y, men man må søke på relevante jobber. Du får ikke jobb på en 1-10 skole fks. Du vil bli kvalifisert for yrkesfag VGS. 

Hvordan er det vås? Problemet er at det utlyses svært få stillinger innen yrkesfag - og det er mange om beinet. Da velger man selvsagt en kandidat med bredere utdanning enn 1 år ppu-y. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er det vås? Problemet er at det utlyses svært få stillinger innen yrkesfag - og det er mange om beinet. Da velger man selvsagt en kandidat med bredere utdanning enn 1 år ppu-y. 

Du forstår det at ppu-y gjør deg kvalifisert til en spesifikt studieretning, ja? Som ikke andre uten den ppu-y utdanningen kan være kvalifisert til?

Ta hovslager f.eks. Om du er utdannet hovslager og har ppu-y så er det bare hestelinje du er kvalifisert til, samtidig er ikke en allmennlærer kvalifisert til å undervise programfagene på hestelinje vg2/naturbruk vg1

Skrevet
19 timer siden, Neutral90 skrev:

Du forstår det at ppu-y gjør deg kvalifisert til en spesifikt studieretning, ja? Som ikke andre uten den ppu-y utdanningen kan være kvalifisert til?

Ta hovslager f.eks. Om du er utdannet hovslager og har ppu-y så er det bare hestelinje du er kvalifisert til, samtidig er ikke en allmennlærer kvalifisert til å undervise programfagene på hestelinje vg2/naturbruk vg1

Hva er det du ikke forstår? 

Skrevet
På 11.9.2020 den 20.17, Neutral90 skrev:

Stemmer ikke nødvendigvis. Med PPU-Y er du kvalifisert til å jobbe på 8-13 trinn, MEN du trenger i de aller fleste tilfeller ekstra studiepoeng i fag for å undervise i de. Jeg gikk på PPU-Y sammen med flere som jobbet i grunnskolen. 

Anonymkode: 4bf1a...25e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...