Gå til innhold

Hvilke barnebøker leste du som liten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Selv leste jeg "den lille vampyren," "betongrosene" Emma og Thomas, alt av Astrid Lindgren, og så husker jeg den store blomsterfesten ganske godt.

Anonymkode: 7add4...07f

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den vesle vampyren var favoritten min, har brukt 15 år på å prøve å skaffe alle bøkene, men til ingen nytte 

Alt av Astrid lindgren, anne-Kath Vestly og Torbjørn egner. 

Bobsey barna, hardy guttene og hun detektiv dama. 

Grøsserne av R.L Stine 

Skrevet

Jeg leste Anne Cath Vestly særlig Aurora, Guro og Mormor-bøkene, mye av Astrid Lindgren, Fem-serien av Enid Blyton, Frøken detektiv, "Historien om"-serien, og etterhvert "pikebøker" som Evy Bøgenæs-bøkene, Ina-serien av Annik Saxegaard. Født på -70-tallet, ja :) 

• Liker 2
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Leste mye Astrid Lindgren, Torbjørn Egner, Anne Cath Vestly, Frøken detektiv, Disney bøker og Tante Grønn, Tante Brun og Tante Fiolett.

Født på slutten av 70-tallet.

Skrevet

Anne fra Bjørkly. 😍

• Liker 1
Skrevet

Asbjørnsen og Moe, Brødrene Grim, Astrid Lindgren, Alf Prøysen, Torbjørn Egner og Anne Cath Vestly. Var også veldig glad i Albert Åberg og mummi -bøkene. Som litt større barn leste jeg mye grøsserne, og begynte tidlig å lese seriebøker. 

Skrevet

Da jeg var liten leste jeg Bokklubbens Barn bøkene, som vi var medlem i og fikk bokpakke i posten. stor stas. Da jeg ble tween fikk jeg tak i bøkene om trekløveret på Canby Hall; Dana, Shelly og Faith! All, så pene de var, og slike forviklinger de havnet opp i! Dessverre fikk jeg aldri tak i flere enn ca. 3 av de bøkene. Senere ble jeg hekta på Margit Sandemo. Og har vært en lesehest siden!

Anonymkode: 239b8...56e

• Liker 1
Skrevet

Nancy Drew var favorittene her, pluss noen bøker med en slags... hund? Tror jeg?? Og noen luker eller hva det var som man kunne dra ut. Det var alltid så spennende å se i de lukene. Husker ikke hva de het.

Anonymkode: 4b22a...e44

Skrevet
14 timer siden, Saph skrev:

Den vesle vampyren var favoritten min, har brukt 15 år på å prøve å skaffe alle bøkene, men til ingen nytte 

Alt av Astrid lindgren, anne-Kath Vestly og Torbjørn egner. 

Bobsey barna, hardy guttene og hun detektiv dama. 

Grøsserne av R.L Stine 

Jeg skulle prøve å få tak i den lille vampyren serien.

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg likte de bøkene om "gubben og katten" veldig godt...    

:danser:        

Anonymkode: b5383...6ac

De er fine :)

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nancy Drew var favorittene her, pluss noen bøker med en slags... hund? Tror jeg?? Og noen luker eller hva det var som man kunne dra ut. Det var alltid så spennende å se i de lukene. Husker ikke hva de het.

Anonymkode: 4b22a...e44

Tassen?

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg var liten leste jeg Bokklubbens Barn bøkene, som vi var medlem i og fikk bokpakke i posten. stor stas. Da jeg ble tween fikk jeg tak i bøkene om trekløveret på Canby Hall; Dana, Shelly og Faith! All, så pene de var, og slike forviklinger de havnet opp i! Dessverre fikk jeg aldri tak i flere enn ca. 3 av de bøkene. Senere ble jeg hekta på Margit Sandemo. Og har vært en lesehest siden!

Anonymkode: 239b8...56e

Ble hektet på sagaen om isfolket, men var da tenåring, husker de var litt skumle.

Skrevet
14 timer siden, Uatskillelig skrev:

Anne fra Bjørkly. 😍

Anne fra Bjørkely var en favoritt her også😀

• Liker 1
Skrevet

Likte veldig godt bøkene til Torbjørn Egner, Anne Kath Vestly, Noen av bøkene til Astrid Lindgren. Især Madicken og Bakkebygrenda.

Var en bokserie om en jente som het Miranda. Den likte jeg godt. Samt frøken detektiv. Har utallige frøken detektiv- bøker

Var medlem i alt av bokklubber. fra sånn 7- 8 år ble jeg medlem i pennyklubben, så hadde masse hestebøker og senere ble jeg medlem i tuppen og lillemor- klubben og likte godt barnevaktklubb- serien og sweet valley high- serien. 

Fra sånn 11 år ble jeg medlem i bokklubben for voksne så likte godt bøkene til Higgins Clark.

• Liker 1
Skrevet

Jeg husker bøkene om Frans

Anonymkode: 78da1...e0c

• Liker 2
Skrevet

Jan og Julia. Alle vi barna i Bakkebygrenda. Kardemommeby. Hakkebakkeskogen. 
Og mye mer. Mamma leste utrolig mye til meg og min bror.

Skrevet

Brødrene Grimm, Astrid Lindgren, Elisabeth-serien, Nancy Drew

Anonymkode: af83b...ba6

Skrevet (endret)

som helt liten gikk det mye i Albert Åberg og Postmann Pat. Samt noen eventyrbøker besteforeldrene mine hadde kjøpt til meg, med eventyr av H. C. Andersen, Brødrene Grimm og Asbjørnsen og Moe tilrettelagt for små barn, med stor skrift og mange bilder.

Som litt eldre var det mye Astrid Lindgren, Anne Cath. Vestly og noe Tove Jansson. I tillegg til Boseybarna, Frøken detektiv, Anne fra Bjørkely og Veien til Avonley, og Historien om-bøkene. Og så leste jeg en del av disse klassikerne for barn, som Silkesvarten, Den hemmelige hagen og enkelte av bøkene til Jules Verne. Husker også at vi fant en bokserie med voksenklassikere som var tilrettelagt for barn, av dem leste jeg blant annet Ulvehunden og Ringeren i Notre Dame. 

Og hvordan kunne jeg glemme: Jeg elsket bøkene til Maria Gripe, Skyggeserien og Agnes Cecilia. Jeg klarte å overbevise flere i klassen om at de burde lese dem, det var den store snakkisen i flere måneder.

Endret av Skogkatten
Tilføyelse
Skrevet

Albert Åberg og diverse Thorbjørn Egner. Men etter disse to trådene styrer jeg unna dette for mine barn:

Anonymkode: 85b29...c70

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...