Princess Peach Skrevet 20. juli 2005 #1 Skrevet 20. juli 2005 Den organisten som hører til i kirka vår har fødselspermisjon, og derfor bruker menigheten vår vikar. Jeg ringte til denne vikaren for å forsikre neg om at hun kunne spille de marsjene og salmene jeg ønsker her om dagen. Da fikk jeg beskjed om at hun også skulle spille i en annen vielse en time etter vår i en nabokommune (tar ca. 25 minutter å kjøre), så det var fint hvis vi kunne være litt effektive... Jeg måtte for all del ikke komme for sent, vi kunne ikke ha mer enn 2 salmer og ikke mer enn 2 solistinnslag. Dessuten måtte alt annet gå så fort som mulig, vi kunne maks bruke 35 minutter. Jeg tenkte ikke så mye over det der og da, men jeg kjenner nå i etterkant at jeg er skikkelig provosert! Det er da vel ikke vårt problem at hun skal spille i en annen vielse? Og skal hun få bestemme hva slags type vielse vi skal ha? Hva synes dere? Jeg ringte til menighetskontoret og spurte om de kunne finne en ny organist. Synes dere jeg er urimelig da?
Gjest gjest1 Skrevet 20. juli 2005 #2 Skrevet 20. juli 2005 Synes ikke det var urimelig. Det er vel naturlig at du vil ha den store dagen så perfekt som mulig. Stresse kan man gjøre ellers, men ikke den dagen man skal gifte seg.
Gjest toneline Skrevet 20. juli 2005 #3 Skrevet 20. juli 2005 Jeg syns det var helt utroli at noen kunne si slik. at selveste brudeparet må skynde seg ,slik at organisten kan rekke begge deler. Akkuratt som ole brumm det der : ja takk begge deler.. Ingen som kan si noe sånn på en vielse. Så med andre ord, syns absolutt ikke jeg du var urimeli.
Tusenfryd Skrevet 21. juli 2005 #4 Skrevet 21. juli 2005 Men 35 minutter er en lang vielse da - jeg kan ikke forstå at det skal være snau tid i det hele tatt. Dessuten når det er trangt om kirkene i den "verste bryllupssesongen" kommer jo gjestene til neste vielse før første er over, det blir litt samlebånd sånn i sesongen. Uten at jeg vet om det er en vielse rett etter deres. Men at hun sier det slik, er unødvendig. Samtidig - hvis du var vielse nummer to - hadde ikke du fått hetta om organisten ikke kom fordi bruden før deg hadde kommet for sent?
Pasha Skrevet 21. juli 2005 #5 Skrevet 21. juli 2005 da burde organisetn ha planlagt bedre... ting kan skje.. og ha en vielse et annet sted etter deres med så kort tid i mellom er jo bare dumt
Gjest gjest1 Skrevet 21. juli 2005 #6 Skrevet 21. juli 2005 da burde organisetn ha planlagt bedre... ting kan skje.. og ha en vielse et annet sted etter deres med så kort tid i mellom er jo bare dumt ← Hey - organisten planlegger ikke, organisten får beskjed! Stakkars krek, jeg har også vært organistvikar flere somre, og ble ganske stressa innimellom. Ikke mer enn 2 solistinnslag? Det er ganske mye å ha to solistinnslag. Han / hun kunne kanskje uttalt seg på en annen måte, og det skulle vært kirkevergen evt. presten som skulle forklart situasjonen. men slik er det altså når man velger å gifte seg om sommeren. Jeg har spilt i 4 bryllup på en og samme lørdag, i forskjellige kirker, og - tro meg - det er ikke noe organisten velger selv. I Nidarosdomen en sommer (i fjor?) da det var så mange som skulle gifte seg fikk alle parene beskjed på forhånd at ingen seremonier kunne vare lenger enn 20 min for å rekke over alle. Sånn er livet
Kristin S Skrevet 21. juli 2005 #7 Skrevet 21. juli 2005 Jeg hadde blitt litt stressa hvis jeg var deg da. 35 min. er vel ingen spesiell lang vielse? Det går fort en halv time.. Tror vår varte ca. 45 min. Men går det ikke an å finne en annen til å spille? Eller må dere bruke den organisten?
Ciliemor Skrevet 21. juli 2005 #8 Skrevet 21. juli 2005 Jeg hadde nok tent på alle pluggene hadde jeg vært deg!! Sjekk om det går an å få en annen organist! Når man gifter seg skal jo alt være perfekt og man skal slippe å stresse pga organisten..
Princess Peach Skrevet 21. juli 2005 Forfatter #9 Skrevet 21. juli 2005 Takk for svar og støtte! Jeg skjønner at det fort kan bli hektisk i høysesongen, og at organister kan ha det travelt. Nå er det sånn at vi er den eneste vielsen i vår kirke denne dagen. Da jeg fikk vite dette pustet jeg litt lettet ut. Vi har nemlig endel flinke musikere i nær familie som har lyst til å bidra under vielsen. Jeg har vel mer eller mindre gitt dem frie hender. De har da bestemt seg for å ha 3 innslag. De er virkelig flinke, og jeg tror det blir kjempebra. I og med at vi er eneste vielse, falt det meg ikke inn at det skulle by på problemer. Derfor ble jeg litt lei meg når det viste seg at vi ikke kunne ha det sånn som vi hadde tenkt. Uansett; det har ordnet seg! Jeg føler egentlig at jeg har gått 20 år tilbake og befinner meg i 3. klasse igjen. Som klassens store sladrehank... (ikke det at jeg var det da, men :kgblunk: ...) Etter at jeg ringte til menighetskontoret ringte nemlig de til organisten. Akkurat hvordan den samtalen fortonte seg aner jeg ikke, men resultatet ble ihvertfall at vi kunne bestemme selv hvordan vi ville ha det (innen rimelighetens grenser, selvfølgelig!) og hun fikk heller komme litt for sent til den andre vielsen. Det håper jeg at vi unngår, jeg vil jo ikke ødelegge for noen andre heller! Får ganske dårlig samvittighet nå, og håper at det ordner seg på beste måte. Det er jo ikke sikkert at vi bruker så lang tid når alt kommer til alt heller.
Gjest Miss.Chanel Skrevet 22. juli 2005 #10 Skrevet 22. juli 2005 jeg hadde blitt glad! jeg vil ha det over så raskt så mulig! men det er nå meg!
Gjest Gjesta Skrevet 22. juli 2005 #11 Skrevet 22. juli 2005 Om det er slik at du hører til den kirken du skal gifte deg i, er de pliktige til å stille opp med organist gjennom hele vielsen, slik det passer dere. Om det er slik at dere skal gifte dere i en kirke dere ikke hører til -og betaler for leie av kirken- betaler dere faktisk organistens lønn i samme slengen og derfor er vedkommende pliktig til å stille på deres premisser så lenge vielsen varer. Det eneste organisten kan si noe på er musikkvalget. Ikke gi deg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå