AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #1 Skrevet 5. september 2020 Jeg er ei jente på 25 som ønsker å ta ambulansearbeider utdannelse. Jeg har helse og sosial fra før av, men er det noen som vet hvordan videre utdanning til ambulansearbeider er nå? Jeg forstår ikke, er det som før at man tar vg2 på ambulansefag og 2 år i lære, eller er det sånn at det blir til en høyere utdanning nå? Anonymkode: 8e062...d73
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #2 Skrevet 5. september 2020 https://utdanning.no/studiebeskrivelse/ambulansefag Anonymkode: 3f37b...385
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #3 Skrevet 5. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ei jente på 25 som ønsker å ta ambulansearbeider utdannelse. Jeg har helse og sosial fra før av, men er det noen som vet hvordan videre utdanning til ambulansearbeider er nå? Jeg forstår ikke, er det som før at man tar vg2 på ambulansefag og 2 år i lære, eller er det sånn at det blir til en høyere utdanning nå? Anonymkode: 8e062...d73 Ambulansearbeider er jo en retning på helse og sosial. Du mangler nok bare fagprøve og lærlingtiden Anonymkode: 8ee2c...a0e
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #4 Skrevet 5. september 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ei jente på 25 som ønsker å ta ambulansearbeider utdannelse. Jeg har helse og sosial fra før av, men er det noen som vet hvordan videre utdanning til ambulansearbeider er nå? Jeg forstår ikke, er det som før at man tar vg2 på ambulansefag og 2 år i lære, eller er det sånn at det blir til en høyere utdanning nå? Anonymkode: 8e062...d73 Paramedic er bachelor men det er to ulike yrker Anonymkode: 8ee2c...a0e 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #5 Skrevet 5. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ambulansearbeider er jo en retning på helse og sosial. Du mangler nok bare fagprøve og lærlingtiden Anonymkode: 8ee2c...a0e En retning etter helse og sosial ja. Etter helse og sosial tar du ett år med ambulansefag (vg2) og så 2 år lære. Tro meg, det året inneholder MYE lærdom og kunnskap, det er ikke bare å ta fagprøven. På høyskolenivå finnes paramedic som er en videreutdanning. Du får absolutt en forhøyet kunnskap, dog ikke den største lønnsforhøyelsen. Lykke til, det er et fantastisk givende yrke 😊 Anonymkode: 14a82...6d7
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #6 Skrevet 6. september 2020 Etter hva jeg husker så var det veldig vanskelig å komme inn på ambulanse vg2. Skyhøye krav. Kan aldri tenke meg du kan ta lærlingtid og fagprøve uten vg2 på skole først. Tror det vil være enklere å ta bachelor i paramedic. Anonymkode: 6f77b...8b3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #7 Skrevet 6. september 2020 Jeg ville satset på å ta paramedicutdanning. I "mitt" helseforetak har det blitt sånn at ambulansearbeidere nesten uten unntak blir utkonkurrert av paramedics når stillinger utlyses. Bortsett fra langt ute i distriktene der det ikke er like mange søkere. Anonymkode: ef4ef...9d9
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #8 Skrevet 6. september 2020 Jeg kjenner et par som er paramedicutdannet nå og ikke får faste jobber men bare jobber med redusert stilling. Har akkurat sjekket opp hva kravene for å komme inn på vgs på ambulansefag og det krever 5.5 i snitt for å komme inn på vg2. Forstod også at på paramedic så var det skyhøyt krav for det er ekstremt lite plasser på det. Anonymkode: 660cd...b5b
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #9 Skrevet 10. september 2020 Jeg er 26 år og hadde helse og sosial fra før av jeg også. Startet på ambulansefag som privatist på nki for 9 måneder siden og skal søke lærlingsplass til våren. Tro meg fagene er så praktiske at det er utfordrende å sitte å lese i lærebøkene og man føler seg ganske alene da du ikke har noen å spørre om hjelp når du sitter fast. I tillegg til fagene på NKI må du ha en tverrfaglig praktisk eksamen + 316 timer hospitering på en ambulansestasjon. Dette er heller ikke lett å få, spesielt nå som alt er stengt ned for privatister pga korona (hvertfall i OUS). Til slutt skal du prøve å få en lærlingsplass, i Oslo er det ca 90 som kommer på opptak og 20 som får plass. Så viktig å være innstilt på at det vil bli et slit, men hvis det er det man ønsker så sier jeg bare gun på! Anonymkode: 523da...3da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå