Gå til innhold

Gjensidig testament like sikkert som å gifte seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min samboer gjennom 11 år ønsker at hvis noe skulle skje den den ene av oss så skal den som blir igjen arve alt. Vi har ingen planer om å gifte oss, men lurer på dette med gjensidig testament. Er dette noe som er like sikkert som om man skulle være gift med tanke på å arve hverandre? Vi har begge søsken som vi ikke er på talefot med men som vi vet kan finne på å komme inn og krangle i håp om å få røsket til seg verdiene vi sitter på da det er snakk om bolig til over 15 millioner. Vi ønsker selvsagt ikke at noen av disse verdiene skal falle til dem, så vil det da være trygt nok å kun ha gjensidig testament eller burde vi gifte oss også? 

Anonymkode: dc73a...206

• Liker 1
Skrevet

Hvis du ikke ønsker at søsknene dine skal arve deg, så er det ikke nok å gifte seg, for da arver søsknene dine halvparten og ektefellen den andre halvparten. Med et testament kan du frata dem all arv

• Liker 2
Skrevet

Sett opp testament hos en proff advokat, så får du det formelt riktig. Tinglys det hvis det går an. Testament skal være tilstrekkelig hvis det ikke har formalfeil.

Vurder å skaffe legeerklæring hos hver deres fastlege som legges ved testamentet, der fastlege erklærer at dere ikke er mentalt svekket. Datert ca samme tid som testamente er signert.

En god advokat kan rådgi sikkert på alle slike detaljer.

Anonymkode: c867d...5ab

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor ikke bare gifte seg? Reglene er alltid bedre for gifte.

Anonymkode: f421b...e36

• Liker 2
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor ikke bare gifte seg? Reglene er alltid bedre for gifte.

Ikke i dette tilfellet

Anonymkode: 43693...474

Skrevet

Selv om man er gift, må man skrive testamente. Det er først og fremst knyttet til økonomi ved brudd det er en fordel å være gift.

Anonymkode: 1e6ff...347

Gjest Blondie65
Skrevet

Ja, testament er i dette tilfellet bedre enn et giftemål.

I dag trenger man ikke lenger å gå til advokat - man kan gjøre det på nettet. Min bank tilbyr det og jeg har også sett flere online tjenester med det.

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen! Vi er litt i dialog med en bekjent av samboeren min som er advokat som har fortalt oss litt om hvordan man skal sette det opp og hva som trenger å være med da det visstnok skal settes opp i riktig form. Vi skal ha flere kopier av det slik at bl.a ett kan oppbevares hjemme, ett hos advokaten og ett som blir tinglyst.

Skrevet

Vi er gift, men behøver jo testamente likevel. Om ikke vil foreldre, og i neste ledd søsken, ha arverett etter oss. Mens vi ønsker å gi alt til den andre. 

Ektefelle arver bare 50%. 

Anonymkode: 474ee...3e2

Skrevet

En onkel som døde hadde kun nieser, nevøer og deres barn igjen i familien. Han satte opp et testamente hvor det stod klart og tydelig hvem som fikk hvor mye og hvem som skulle dele eiendom. Dette var tinglyst og hadde blitt oppbevart hos Tingretten. Ikke noe bråk etter dette. 

Anonymkode: 62251...0ea

Gjest Blondie65
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar alle sammen! Vi er litt i dialog med en bekjent av samboeren min som er advokat som har fortalt oss litt om hvordan man skal sette det opp og hva som trenger å være med da det visstnok skal settes opp i riktig form. Vi skal ha flere kopier av det slik at bl.a ett kan oppbevares hjemme, ett hos advokaten og ett som blir tinglyst.

Det er riktig at det må settes opp korrekt, men som sagt kan man gjøre det online. 

https://www.justify.no/tjenester/testament - f.eks.

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke i dette tilfellet

Anonymkode: 43693...474

Jo. Hvis de hadde vært gift hadde de arvet mer enn som samboere. Men både som gift og samboer må man ha testament når man ikke har livsrvinger for at partner skal gå foran andre arvinger. De burde gifte seg, det er tross alt mange andre områder der det også er bedre å være gift enn bare dette, så hvorfor unngå det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...