Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Bellatrix
Skrevet
du kan vel skrive en jente? du må ikke skrive ei selv om det er hunkjønnsord, det som er forskjellen er vel endinga i flertall?

jeg skriver forøvrig også en jente ofte, og en seng, en bok men i flertall bruker jeg alltid hunkjønnsendinga jenta, senga og boka, ikke jenten, sengen og boken. (er bok hokjønn forresten? eller er DET dialekt... ble plutselig usikker....)

Jeg skriver som du gjør og det tviler jeg på at er tillat i følge språkrådet. Selv om jeg skriver feil lærte jeg i hvert fall på skolen at skal man bruke hankjønn i starten må man gjøre det i slutten også. Mao du kan velge om du vil skrive ei jente -jenta eller en jente - jenten.

Skrevet

men jeg bruker det jo ikke i samme setning, sjelden jeg i en og samme setning kommer over både ei jente og jenta.

noen ganger kan jeg skrive "den boken", men da har jeg aldri startet setningen med "ei bok".

men bruker nok sjelden "en"-endingen... når jeg har tenkt meg om kommer jeg ikke på situasjoner der jeg faktisk bruker det.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Tror nok du må velge uansett. I hvert fall i samme avsnitt. Husker jeg hadde praksis som journalist og da fikk jeg kritikk for å være inkonsekvens med bruken av a og e endelser.

Skrevet

bruker det aldri om hverandre i samme setning, det var det jeg prøvde å si, men er litt vekk idag, så det kom ikke helt frem. :ler:

Gjest Bellatrix
Skrevet

Ok. Det hender det at jeg gjør. Selv om jeg vet det er feil.

Gjest LoisLane
Skrevet
Skjerp dere jenter. Nok en gang tillater dere mannens svette og klamme imperialstiske hånd ta tak i dere og sidestiller hankjønnsendingen for et hunkjønnsord. Hva var det vi brant bh-ene våre for??

For å holde varmen? :Hehe:

Gjest Dum Perignon
Skrevet

:ler:

Uansett heter det jenter og jentene i flertall, så oss wannabe-bigamister har det betydelig greiere.

Skrevet

Eg for min del seier "jento", men mannen min seier "jenten"

Skrevet

ordet jenten på min dialekt er flertall, altså jentene. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...