Gjest Gitte Skrevet 20. juli 2005 #1 Skrevet 20. juli 2005 hvorfor skriver alle jenten i alle innlegg her?? jeg blir gal av å lese det ordet.. er det virkelig noen som faktisk sier jenten???
Gjest Melk Skrevet 20. juli 2005 #2 Skrevet 20. juli 2005 Jeg sier jenten, stort sett. Og broen, kuen , gaten. Mange tror jeg snobber, men foreldrene mine sier det ikke, og jeg har sagt det siden jeg var 2,5. Kommer av min barnehagetante som sa det. Vet at mange bergensere også sier det.
Gjest Gitte Skrevet 20. juli 2005 #3 Skrevet 20. juli 2005 kanskje bare meg som er for vant til a-endinger... kunne aldri falle meg inn å si jenten.. trodde kanskje det var noe folk skrev her for å virke mer saklige
Fat Sally Lee Skrevet 21. juli 2005 #4 Skrevet 21. juli 2005 Det ble faktisk nettopp lov å skrive "jenten" også. "Jenta" har frem til nå vært eneskte korrekte skrivemåte. Jeg synes det både ser og høres utrolig teit ut....
Nella Skrevet 21. juli 2005 #5 Skrevet 21. juli 2005 (endret) Bruker også bare a-endinger på hunkjønnsord. Det ligger til min dialekt. Er det ikke omtrent bare bergensere som sier jenten da? Eller fra området omkring der?? Endret 21. juli 2005 av Nella
aline Skrevet 21. juli 2005 #7 Skrevet 21. juli 2005 Det ble faktisk nettopp lov å skrive "jenten" også. "Jenta" har frem til nå vært eneskte korrekte skrivemåte. Jeg synes det både ser og høres utrolig teit ut.... ← ha.... det var det jeg visste!! jeg også irriterer meg grønn på de som skriver jenten, og har lurt på om de ikke helt har fulgt med på skolen, for jeg var helt overbevisst om at vi lærte at det het jenta og ikke jenten, og da hadde jeg rett! synes ikke det høres snobbete ut, synes bare det høres feil ut jeg. på tross av at det nå har blitt lov. synes det ser feil ut å skrive pøbb også, selv om det også er lov. ikke alt som er lov ser riktig ut når man har lært at det er feil. jente er hunkjønnord, og endes derfor med a! såh!
Gjest Gitte Skrevet 21. juli 2005 #10 Skrevet 21. juli 2005 det gjør definitivt jeg... og spesielt det med jenten. som andre her har også jeg innbilt meg at jente er hunkjønnsord, og dermed a-ending, blir feil for meg å lese, si og høre jenten.. høres jo bare dumt ut... tror jeg irriterer meg for mye over små ting.
vixen Skrevet 21. juli 2005 #11 Skrevet 21. juli 2005 Jeg har også reagert på det der! Når ble jente hannkjønn? Hvis det nå er likestilt å skrive jenten som jenta så kan vi ikke lenger skille på hann- og hunnkjønn... Vi kan likegodt bli tvekjønna hele gjengen og gjøre likestillinga til et faktum en gang for alle! -viXen-
Gjest Guest Skrevet 21. juli 2005 #14 Skrevet 21. juli 2005 Jeg trodde ærlig talt det var en utenlandsk gutt som skrev jenten jeg.
Gjest Melk Skrevet 21. juli 2005 #15 Skrevet 21. juli 2005 De som skriver riksmål skriver også jenten, bal i Aftenposten. At det nå var godkjent visste jeg ikke. Selv benytter jeg meg aldri av ei-endelser, faller helt unaturlig for meg. Synes det er rart at noen reagerer så veldig på noens dialekt.
aline Skrevet 30. juli 2005 #16 Skrevet 30. juli 2005 jeg vil ikke si det er snakk om å irritere seg veldig engang, det er snakk om å irritere seg i øyeblikket over noe man oppfatter som er litt rar skrivefeil. jeg irriterer meg også i øyeblikket når jeg møter ungdom som skal ut å se etter skjole, eller som var på skjøkkenet og andre ting som jeg har lært er feil. Det vil ikke si at jeg bruker mye tid på å irritere meg over at noen sier eller skriver disse feilene, men jeg legger merke til det der og da ja, og irriterer meg der og da. igjen, irriterer du deg aldri over bagateller du Melk?
Gjest Bellatrix Skrevet 30. juli 2005 #17 Skrevet 30. juli 2005 Jeg skriver og sier en jente. Det er naturlig for min dialekt. Og ettersom det er blitt lov også ser jeg ingen grunn til å slutte med det.
aline Skrevet 31. juli 2005 #18 Skrevet 31. juli 2005 du kan vel skrive en jente? du må ikke skrive ei selv om det er hunkjønnsord, det som er forskjellen er vel endinga i flertall? jeg skriver forøvrig også en jente ofte, og en seng, en bok men i flertall bruker jeg alltid hunkjønnsendinga jenta, senga og boka, ikke jenten, sengen og boken. (er bok hokjønn forresten? eller er DET dialekt... ble plutselig usikker....)
Gjest Gjesta Skrevet 31. juli 2005 #19 Skrevet 31. juli 2005 Bergenserdialekten har, i motsetning til alle andre norske dialekter, kun to kjønn på substantiv. De har samkjønn (bestemt artikkel "en") og intetkjønn ("et").
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2005 #20 Skrevet 31. juli 2005 Skjerp dere jenter. Nok en gang tillater dere mannens svette og klamme imperialstiske hånd ta tak i dere og sidestiller hankjønnsendingen for et hunkjønnsord. Hva var det vi brant bh-ene våre for??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå