Gjest Anonym Bruker Skrevet 5. september 2020 #1 Skrevet 5. september 2020 (endret) Det er konfirmasjonstid over det landet, og mange spør seg nok hva de skal gji konfirmanten i gave. En undersøkelse fra OPSOS og DNB viser hva de fleste konfirmanter kunne forvente seg i gave. Fekk rett og slett "hakeslepp " når eg såg denne oversikten. De fleste foreldre som har konfirmanter vet hva det koster når eit borna skal konfirmeres. Dyrest er det for dem som har jenter, og de fleste jenter stiller m/ bunader til omlag 25 000 - 30 000 kr. Dessuten kommer alle andre utlegg i forbindelse m/ leie av lokaler, buffer / mat m.m. Har sjølv hatt flere barn, som forlengst er blitt konfirmert, og kjenner fortsatt på alt "styret" omkring forbredelser til konfirmasjonen. Men, heldigvis var det slik at dei fleste holdt en slags standard for pengegaver, og det synes eg var veldi greitt. Kr. 7.200 i snitt blandt mange besteforeldre synes eg virker drøyt , og det er vert å minne om at mange besteforeldre kanskje lever på en minstepensjon. Første samtalemne etter konfirmasjonsdagen blandt konfirmantene er sjølvsagt størrelsen på gavedrysset, og ingen tvil om at her er det konkuranse. Synes hele konfirnasjonene ber preg av en BI-smak. og det handler mer om penger, og gaver en handlingen. Når er det mange år sidan eg vart konfirmert, og pengene kr. 3000,- blei satt på postsparebok, og nyttet til å betale hybel, og andre utgifter v/ vidergående skole. Fjorårets undersøkelse fra Ipsos og DNB viste at konfirmantene kunne vente se 10.848 kroner i snitt fra foreldre (for øvrig en nedgang på hele 2237 kroner fra 2018-beløpet på 13.085 kroner) 7200 kroner fra besteforeldre 1300 kroner fra onkler og tanter 800 kroner fra andre som skal i konfirmasjonen Fra de som ikke skal i selve konfirmasjonen kan konfirmanten forvente å få 375 kroner Endret 20 timer siden av Anonym Bruker Endret 5. september 2020 av Anonym Bruker
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #2 Skrevet 5. september 2020 Familier er forskjellig , noen gir mye, noen gir lite sånn er livet Anonymkode: 7ae52...cbd 1
Brunello Skrevet 5. september 2020 #3 Skrevet 5. september 2020 6 timer siden, Anonym Bruker skrev: Det er konfirmasjonstid over det landet, og mange spør seg nok hva de skal gji konfirmanten i gave. En undersøkelse fra OPSOS og DNB viser hva de fleste konfirmanter kunne forvente seg i gave. Fekk rett og slett "hakeslepp " når eg såg denne oversikten. De fleste foreldre som har konfirmanter vet hva det koster når eit borna skal konfirmeres. Dyrest er det for dem som har jenter, og de fleste jenter stiller m/ bunader til omlag 25 000 - 30 000 kr. Dessuten kommer alle andre utlegg i forbindelse m/ leie av lokaler, buffer / mat m.m. Har sjølv hatt flere barn, som forlengst er blitt konfirmert, og kjenner fortsatt på alt "styret" omkring forbredelser til konfirmasjonen. Men, heldigvis var det slik at dei fleste holdt en slags standard for pengegaver, og det synes eg var veldi greitt. Kr. 7.200 i snitt blandt mange besteforeldre synes eg virker drøyt , og det er vert å minne om at mange besteforeldre kanskje lever på en minstepensjon. Første samtalemne etter konfirmasjonsdagen blandt konfirmantene er sjølvsagt størrelsen på gavedrysset, og ingen tvil om at her er det konkuranse. Synes hele konfirnasjonene ber preg av en BI-smak. og det handler mer om penger, og gaver en handlingen. Når er det mange år sidan eg vart konfirmert, og pengene kr. 3000,- blei satt på postsparebok, og nyttet til å betale hybel, og andre utgifter v/ vidergående skole. Fjorårets undersøkelse fra Ipsos og DNB viste at konfirmantene kunne vente se 10.848 kroner i snitt fra foreldre (for øvrig en nedgang på hele 2237 kroner fra 2018-beløpet på 13.085 kroner) 7200 kroner fra besteforeldre 1300 kroner fra onkler og tanter 800 kroner fra andre som skal i konfirmasjonen Fra de som ikke skal i selve konfirmasjonen kan konfirmanten forvente å få 375 kroner Endret 20 timer siden av Anonym Bruker De fleste besteforeldre til dagens konfirmanter er i aldersgruppen 65-80 år. Det et antakelig den aldersgruppen som har mest fornyende mennesker i landet.
Gjest Anonym Bruker Skrevet 5. september 2020 #4 Skrevet 5. september 2020 14 minutter siden, Brunello skrev: De fleste besteforeldre til dagens konfirmanter er i aldersgruppen 65-80 år. Det et antakelig den aldersgruppen som har mest fornyende mennesker i landet. Antageleg den aldersgruppen som har mest fornyende mennesker i landet ? Skjønner ikkje heilt hva du vil fremtil her ?. Dersom du har følgt m/ litt på nyhetene den senere tid så har du kanskje fått med deg at de fleste pensjonister ikkje har fått noe påslag i sine pensjoner siste 5-6 årene. Eit brød koster like mye for en pensjonist som alle andre. Også bensinen er like dyr for en pensjonist som de fleste andre.
Brunello Skrevet 5. september 2020 #5 Skrevet 5. september 2020 21 minutter siden, Anonym Bruker skrev: Antageleg den aldersgruppen som har mest fornyende mennesker i landet ? Skjønner ikkje heilt hva du vil fremtil her ?. Dersom du har følgt m/ litt på nyhetene den senere tid så har du kanskje fått med deg at de fleste pensjonister ikkje har fått noe påslag i sine pensjoner siste 5-6 årene. Eit brød koster like mye for en pensjonist som alle andre. Også bensinen er like dyr for en pensjonist som de fleste andre. Det skulle stått formuende. Dette er aldersgruppen som har hatt 100% skattefradrag for betalte renter. I tillegg betalt langt lavere pris for bolig (pris delt på inntekt). At de ikke får justert pensjonene er kjipt for de med lavest pensjon, men er ubetydelig for veldig mange i den aldersgruppen.
Gjest Anonym Bruker Skrevet 5. september 2020 #6 Skrevet 5. september 2020 (endret) 29 minutter siden, Brunello skrev: Det skulle stått formuende. Dette er aldersgruppen som har hatt 100% skattefradrag for betalte renter. I tillegg betalt langt lavere pris for bolig (pris delt på inntekt). At de ikke får justert pensjonene er kjipt for de med lavest pensjon, men er ubetydelig for veldig mange i den aldersgruppen. Det var på den tiden renten da renten var 14 % -15 %, og bensinen var like dyr som idag, og eit fargetv kostet kr. 7000,- Og det var på den tiden da avisen var fylt m/ annonse "Bil selges gr. husbygging" og egenkapitalen lå på eit langt høgre nivå en idag igjennom en betydeleg dugnadsinnsats, og det var ingen som flyttet inn i nøkkelferdige hus. Det var på den tiden da de ferreste foreldre som trådde støttende til som medlånstagere, og kjøpe boliger til sine born. Endret 5. september 2020 av Anonym Bruker
Brunello Skrevet 5. september 2020 #7 Skrevet 5. september 2020 1 minutt siden, Anonym Bruker skrev: Det var på den tiden renten da renten var 14 % -15 %, og bensinen var like dyr som idag, og eit fargetv kostet kr. 7000,- Og det var på den tiden da avisen var fylt m/ annonse "Bil selges gr. husbygging" og egenkapitalen lå på eit langt høgre nivå en idag igjennom en betydeleg dugnadsinnsats, og det var ingen som flyttet inn i nøkkelferdige hus. Like fullt har de fleste i den aldersgruppen millionformuer. Og hva rentesatsen var spiller ingen rolle. Jeg kan gjerne ha 30% rente dersom jeg har 100% skattefradrag.
Gjest Anonym Bruker Skrevet 5. september 2020 #8 Skrevet 5. september 2020 (endret) 27 minutter siden, Brunello skrev: Like fullt har de fleste i den aldersgruppen millionformuer. Og hva rentesatsen var spiller ingen rolle. Jeg kan gjerne ha 30% rente dersom jeg har 100% skattefradrag. De aller fleste som har levd en stund har millonformue i en bolig som de bor i, og som de har betalt ned på igjennom mange år, men ein kan ikkje spise seg mett på bordkledning, og innventaret i huset. Mange eldre bor i eneboliger m/ nøktern standard og betaler eigdomskatt som alle andre av sin pensjon, og mange av boligene ber preg av behov for oppgraderinger v/ salg. Når de eldre kommer til eit punkt der de ser behovet for å flytte til leiligheter har de fleste måttet ta opp betydeleg m/ mellomfinansieringslån for idet heletatt få nøkkelen til ny bolig. Mange av dagens pensjonister har også uforutsette utgifter til helsetjenester når de har passert 65 år. ettersom mange begynte i fysisk / kjemisk belastende jobber allerede i 15-16 års alderen, Det er dagens pensjonister som har stått for det meste av den verdiskapningen / velstandsøkningen vi har hatt etter oljefunnet. på Norsk sokkel. Sjølvsagt bare tøvprat , og total mangel på oppdatering den som tror at de fleste av dagens pensjonister har beriket seg på høy inflasjon iigjennom mange år. Endret 5. september 2020 av Anonym Bruker
Brunello Skrevet 5. september 2020 #9 Skrevet 5. september 2020 8 minutter siden, Anonym Bruker skrev: De aller fleste som har levd en stund har millonformue i en bolig som de bor i, og som de har betalt ned på igjennom mange år, men ein kan ikkje spise seg mett på bordkledning, og innventaret i huset. Mange eldre bor i eneboliger m/ nøktern standard og betaler eigdomskatt som alle andre av sin pensjon, og mange aav boligene ber preg av behov behov for oppgraderinger v/ salg. Når de kommer til eit punkt der de ser behovet for å flytte til leiligheter har de fleste måttet ta opp betydeleg m/ mellomfinansieringslån for idet heletatt få nøkkelen til ny bolig. Mange eldre har også uforutsette utgifter til helsetjenester som når de har passert 65 år. Sjølvsagt bare tøvprat , og total mangel på oppdatering den som tror at de fleste av dagens pensjonister har beriket seg på høy inflasjon iigjennom mange år. Orker ikke å søke så mye, men i 2011 var gjennomsnittlig brutto kapitalformue (Penger, aksjer m.m)1,1 mill. I tillegg var gjennomsnittlig brutto realformue (eiendom) ca 800 000. I dag er nok snittet mye høyere.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #10 Skrevet 14. september 2020 Hadde selv konfirmant nå i september. Og han fikk 50.000 av oss foreldre.. 20.000 fra besteforeldre og ellers gaver med tanter, onkler, øvrige familie, venner og naboer. han endte opp med over 90.000kr alle som får barn vet at det er konfirmasjon 15 år fram i tid, og da er det bare å sette opp en sparekonto, da har en mange år og legge opp penger på. jeg storkoste meg med forberedelsene, bordkort, pynte lokalet og laget film til konfirmanten. dette er en dag du skal hylle ungdommen din! Han/ hun skal være hedersgjesten en hel dag. Få fine taler og oppmerksomhet. Dette burde være en stor og flott dag for foreldrene og kunne sette istand. pengene er superviktig mtp lappen, studier, boligsparing osv. Det å kunne ha en startkapital når de skal ut av redet og inn k voksenlivet. Om 3 år har vi ny konfirmant i huset, og vi er langt på vei i sparingen, og har allerede bestilt lokale. husk at dette er en stor dag for konfirmanten. Vær positiv og lag en minnerik festdag som de aldri glemmer! Anonymkode: faae2...82f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå