Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare lurer, og vet ingenting om hvordan ting fungerer...

For øyeblikket er vi bare på prøvestadiet, men tenker litt fremover til den gang vi får barn (forhåpentligvis). I utgangspunktet - hvor mange uker med permisjon etter fødsel har jeg, og hvor mye har han?

Permisjonspenger beregnes ut fra lønn? Det har seg nemlig sånn at jeg tjener en del mer enn han, og utforsker mulighetene for at han går hjemme første året. Er det mulig - kan pappa gå hjemme første året og mamma gå ut i jobb?

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest
Skrevet

mamma må ha permsjon tre uker før termin og seks uker etter fødsel.. ellers er det fritt frem

Skrevet

Permisjonspenger beregnes etter lønnen til den som er hjemme. (ikke mors, slik det var før). Også er det en begrensing på antall G (ikke helt inne i dette).

Pappa har forresten fått utvidet sin permisjon, og har nå tre uker som ikke mamma kan ta. Samtidig ble permisjonstidne utvidet med en uke.

Gjest Aricept...
Skrevet

Takk for svar! lurer på litt til...

Hvor mange prosent av lønna er permisjonspengene?

Det blir jo mer å tape hvis den som er hjemme er den som tjener mest. La oss si at permisjonspenger er 80 % av lønna. Da taper man de siste 20 %. 20 prosent av min lønn tilsvarer mer enn 20 prosent av hans lønn.

Hvor mange uker permisjon? Er det ikke forskjell på uker etter hvor mange prosent av lønna man får i perm.penger, eller??

Og av det totale antallet uker, trekkes det der fra de 9 ukene som mamma må ta?

Skrevet

Se på trygdeetatens sider for info om dette, og merk speislet dette avsnittet:

Stønadsperioden for fødselspenger er i utgangpunktet enten 43 uker med full lønn eller 53 med 80 % av full lønn. Når både mor og far har rett til fødselspenger, kan far ta permisjon i enten opptil 34 uker med full lønn eller 44 uker med 80 % lønn. Hvis mor ikke har rett til stønad kan far ta permisjon i enten opptil 29 uker med full lønn eller 39 uker med 80 % lønn. Stønadsperioden er endret for fødsler som skjer fra og med 1. juli 2005, ved at fedrekvoten er utvidet fra fire til fem uker.

Mors stønadsperiode starter tre uker før fødsel (termindato). Dersom fødselen skjer i "tre ukers perioden" blir stønadstiden tilsvarende kortere.

Mor SKAL ha 3 uker før fødsel og 6 uker etter, fedrekvoten er 5 uker, resten fordeler man mellom seg etter eget ønske.

Begrensiningen på G som er nevnt er at det ikke betales ut fødselspenger fra tygdekontoret for lønn over 6G (Grunnbeløpet justeres hvert år, for tiden ca 60.000) men en del arbeidsgivere har ordninger der de betaler mellomlegget, dette gjelder ikke alle, og om det gjelder dere må dere bare selv undersøke med egne arbeidsgivere.

Skrevet
Bare lurer, og vet ingenting om hvordan ting fungerer...

For øyeblikket er vi bare på prøvestadiet, men tenker litt fremover til den gang vi får barn (forhåpentligvis). I utgangspunktet - hvor mange uker med permisjon etter fødsel har jeg, og hvor mye har han?

Permisjonspenger beregnes ut fra lønn? Det har seg nemlig sånn at jeg tjener en del mer enn han, og utforsker mulighetene for at han går hjemme første året. Er det mulig - kan pappa gå hjemme første året og mamma gå ut i jobb?

Som de andre sier så er minimumskvoten for mor 3 uker før fødsel og 6 uker etter. Fars minimumskvote er 5 uker. I tillegg har far krav på 2 uker ulønnet omsorgspermisjon ifbm. med fødsel - noen får også lønn - sjekk med arbeidsplassen.

Avhengig av om man ønsker 53 uker permisjon eller 43 uker permisjon så får man hhv. 80% eller 100% lønn. Dvs. inntil 6xG (som er det TK dekker eller refuserer) - med mindre man har bedre avtale på arbeidsplassen. Mange store private firma har det - i tillegg til f.eks. staten.

Sjekk for all del praksis på arbeidsplassene deres. Hvis du får full lønn av arbeidsgiver (det er slettes ikke uvanlig) så taper man ikke selv om den med høyest lønn tar ut mest permisjon.

Ellers kan jeg varmt anbefale permisjonsdeling. :)

Gjest Gjest_mor til to_*
Skrevet

En ting til som ikke har vært nevnt:

Hvis man får fødselspenger direkte fra trygdekontoret, så får man ikke fulle feriepenger året etter. Mange som har fått seg en overraskelse der.

Man får feriepenger bare av 12 ukers opptjeningstid når man får fødselspenger fra trygdekontoret(jeg tror dette gjelder ved sykepenger også). Men hvis arbeidsgiver betaler lønn til deg under permisjonen, så får du feriepenger som vanlig.

Så hvis du kan velge, velg å få lønn fra arbeidsgiver for å slippe kjip ferie året etter.

Skrevet

Siste gjest - du mener at arbeidsgiver betaler deg lønn og får refunderte dette fra trygdekontoret, istedenfor å få direkte fra dem? Interessant. Men vil arbeidsgivere det da, kan vel ikke lønne seg for dem?

Gjest Gjest_Marianna Panna_*
Skrevet

Man får feriepenger på vanlig måte om man har vanlig permisjon fra arbeidsplassen. Har man ikke jobb og får penger direkte fra trygdekontoret får man feriepenger av 12 ukers opptjeningstid.

Det er trygdekontoret som betaler fødselspengene uansett.

Skrevet
Man får feriepenger på vanlig måte om man har vanlig permisjon fra arbeidsplassen. Har man ikke jobb og får penger direkte fra trygdekontoret får man feriepenger av 12 ukers opptjeningstid.

Selv om man har vanlig jobb så er det en del arbeidsgivere som lar TK foreta ubetaling av permisjonspenger direkte.

Staten og mange private firma velger å betale full lønn, og får refundert fra TK inntil 6xG.

Hvorfor?

Fremforhandlede avtaler med arbeidstakerorganisasjonene. :)

Skrevet

Min arbeidsgiver betaler ikke ut permisjonspenger, så jeg får ikke andre feriepenger enn de 12 ukene fra TK, og de fikk jeg i år, så neste år blir det ikke feriepenger av permisjonen.

Hos oss gjorde vi det sånn at jeg var hjemme de første 6 mnd (mannen hadde 2 uker betalt fødselspermisjon rett etter fødselen), så delte vi de neste 3 mnd 50/50 der vi begge jobbet 50%. Så har far tatt over "mine" 3 siste uker (jeg mista 3 uker av permisjonen min på grunn av at sønnen min ble født dagen etter at permisjonen startet) + at han har 4 uker pappapermisjon. Regelen med 5 uker pappaperm gjelder alle dem som ble pappa etter 1. juli 2005. Og etter 1. januar 2004 får alle pappa'er 100% lønn i pappapermisjonen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...