Gå til innhold

Varmtvannsbereder som tar sikringen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Leier i et kollektiv sammen med tre andre. Tidligere har sikringen til varmtvannsberederen gått en sjelden gang, jeg vil kanskje en eller to ganger på 2,5 år. Nå de siste to måneden har sikringen gått to ganger. Det virker som om det kun er varmtvannet som er på den sikringen, siden ingen andre deler av strømmen går. Den eneste måten vi merker at den har gått er at det ikke er vamtvann. Den er ganske enkel å slå på igjen, det er helt greit, men om man ikke får det med seg før like før man skal dusje så blir det jo dusjing i kaldt vann. 

Hva kan være grunnen til at sikringen går? Skjønner jo at jeg må ta dette opp med huseier nå. I begynnelsen tenkte jeg at vi sikkert hadde brukt for mye strøm samtidig, men som sagt virker det som om strømmen til kollektivet går på andre sikringer. Sikringsskapet for den strømmen er i selve leiligheten, mens sikringsskapet for varmtvannet er i et skap i kjelleren. Til info har vi strøm inkludert i leien. 

Anonymkode: 67011...443

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo sjekke om den sikringen også kutter strømmen ved jordfeil. Ellers må man bare sjekke effekttrekk fra berederen, beregne strøm, sjekke sikringsverdi og sjekke om noe annet er koblet til kursen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Hei, jeg lagde meg en konto siden jeg kan svaret på dette.

Varmtvannsbrederen din er sikkert koblet i en stikk kontakt som kan være alt fra 10A-16A. Disse shuko stikk kontaktene har vist seg og ikke håndtere varmtvannsbredere over tid. Det som skjer er at det går varmgang i stikk kontakten da vvb'eren skrur seg mye på og av alt etter hvor mye vann som brukes, dette fører til at sikringen går da den tripper på termisk overbelastning. Folk har opplevd at uttakene faktisk kan ha svi merker i seg. Alt av vvb'ere skal i dag kobles i spesiallagde uttak eller direkte kobles inn i veggen. Her må det inn en elektriker for å fikse problemet. Gi beskjed til utleier om å kontake elektriker og de vil forstå hva problemet er kjapt.

En shuko stikk kontakt kan ta alt opp til 16A, la oss is din vvb drar akkurat dette, så skal egentlig ikke sikringen gå, den skal tåle rundt 19,2A før det faktisk tar sikringen, det kommer litt ann på karakteristikken til vernet. Men måten vvb'eren kobler seg inn og ut er problemet.

Endret av benji11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...