Gå til innhold

Neste år starter jeg på odontologi studiet, men er et problem jeg ikke har tenkt på..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutt 19 her. 
Jeg er venstrehendt.. Kommer dette til å skape problemer under opplæringen? De fleste klinikker har designet stolene og alt for høyrehendte leger/tannleger. 

noen som jobber i helsevesenet som kan svare
på om dette blir et problem? :) 

Anonymkode: 67c9a...7db

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes vel linksutstyr der det er behov for det. Ellers blir det vel å flytte utstyret til den siden du trenger!?

Anonymkode: e6b88...d39

Skrevet

Tror du virkelig at det ikke finnes flere venstrehendte tannleger her i landet? 

Anonymkode: 6f16a...6f9

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Er sikkert ikke mange venstrehendte tannleger her i landet. Med tanke på at 10% av alle menn og 8% av alle kvinner er venstrehendte.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Joda. Men ofte er det jo slik at lyset over stolen står til venstre for stolen og er skrudd fast i gulvet. Iallfall der jeg har vært. 

Skrevet

Du får jo ditt eget kontor på tannlegekontoret, og der kan du helt sikkert lage ting speilvendt. Tror ikke det er noe problem! 

Anonymkode: 732be...7e8

• Liker 3
Skrevet (endret)

Kjenner en tannlege som er venstrehendt. Han ble «tvunget» til å jobbe med høyre hånden, spesielt under utdanningen. Odontologi forelesningene er jo lagt opp til de høyre hendte, (illustrering, hvordan ting gjørs osv). Det gjelder også tannlege klinikker. 

Men ifølge han blir man fort vant til det. Og det var helt uproblematisk. :) Han mener det er en fordel, fordi nå kan han bruke begge hendene like effektivt. Og eventuelt skifte til venstre hånden dersom han blir sliten i høyre hånden på jobb :) 

Endret av FunnyBoy123
  • Liker 2
Skrevet

Lol til deg over. Ingen blir vel tvunget til å bruke den ikke-dominante hånden på studiet, det kreves maks presisjon og finmotorikk å jobbe som tannlege. Med mindre vennen din har studert i et østblokkland, da. 

Ikke noe problem å være venstrehendt. Unitene er designet for høyrehendte, men det går fint an å jobbe som tannlege allikevel. 

Anonymkode: 091f7...f79

• Liker 5
Skrevet

Hei! Jeg studerer odontologi i Tromsø. Her har vi egne båser som er ment for venstrehendte! Både på simuleringsdukkene og på selve klinikken. Så burde ikke være et problem 👍

Anonymkode: 9a502...86c

• Liker 8
Skrevet
4 timer siden, FunnyBoy123 skrev:

Kjenner en tannlege som er venstrehendt. Han ble «tvunget» til å jobbe med høyre hånden, spesielt under utdanningen. Odontologi forelesningene er jo lagt opp til de høyre hendte, (illustrering, hvordan ting gjørs osv). Det gjelder også tannlege klinikker. 

Men ifølge han blir man fort vant til det. Og det var helt uproblematisk. :) Han mener det er en fordel, fordi nå kan han bruke begge hendene like effektivt. Og eventuelt skifte til venstre hånden dersom han blir sliten i høyre hånden på jobb :) 

Det fantes venstrehendtuniter på studentklinikken allerede da jeg studerte på 90-tallet, og på tannklinikken jeg arbeider på, har kollegaen min som er venstrehendt, en tilpasset unit.

Anonymkode: a3f24...638

• Liker 1
Skrevet

Som noen over her nevner, så vil det ikke være noe problem under studiet, fordi universitetstannklinikkene har uniter som er tilpasset venstrehendte (i alle fall i Norge). I yrkeslivet, derimot, har du ganske flaks om du kommer til en klinikk som har venstrehåndsunit fra før. Jeg kjenner imidlertid flere venstrehendte tannleger som jobber på vanlig utstyr, og det kan være litt krøkkete, men stort sett går det veldig bra. Om du etablerer egen klinikk, eller det kjøpes inn nytt utstyr der du er ansatt, så kan du jo forsøke å gå for en vendbar unit, altså en som kan skifte mellom høyre og venstre. 

Anonymkode: 86705...c9f

• Liker 2
Skrevet

Jeg assisterer en tannlege som er venstrehendt. Han har vært tannlege i over 30 år, og har unit som er høyrehendt men armen for sug er tilpasset slik at det kan svinge både til høyre og venstre.

Anonymkode: 6765c...5e7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...