AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #61 Skrevet 6. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis den sønnen til treneren blir lært opp i egospill og ikke lagspill, så vil han få store problemer i 7-er og 11-er fotball. Snakk om inkompetent far. Anonymkode: cd7b1...3f6 Spørs om det er nok barn til 11-er når de kommer så langt om de fortsetter slik det var. Det er jo flere år til de kommer dit. Anonymkode: 378f6...d8d 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #62 Skrevet 6. september 2020 Men må trenerbarnet spille hele kampen da? Må jo gå an å bytte han ut etterhvert så flere får sjansen. Anonymkode: 8e1fb...630 4
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #63 Skrevet 6. september 2020 Samme her har to gutter som spiller fotball. Alltid trenernes barn og venner som har mest spilletid og spiller flest kamper. Her har de toppet treningen siden 1.klasse på det ene laget. Jeg er for den islandske modellen at ingen foreldre er trenere. Kunne gjerne betalt 500kr mnd å at en 18 åring trente de. Anonymkode: f0be5...3f7 4
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #64 Skrevet 6. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Synes det er helt greit at treneren faktisk bestemmer det! Man bør ha ørlite fordel av bruke timesvis av fritiden sin på laget. Hilsen lagledern og FAU representanten. Anonymkode: 64add...40e Fordelen de får er vel at det er hyggelig å bidra i lokalmiljøet? At det eventuelt føles bra? Hvilke fordeler synes du folk bør få som bidrar frivillig i integreringsarbeid, hjelpeorganisasjoner, letemannskap og redningsarbeid? Greia med frivillighet er vel at den er nettopp Frivillig. Man bidrar, og det føles bra. Om man er fotballtrener kun pga sitt eget barn, bør man revurdere om det er fotballtrener man skal være. Anonymkode: 7e0d5...eb6 4
Sunnys Skrevet 6. september 2020 #65 Skrevet 6. september 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Favorisering og dilling er ikke rett, og ikke det jeg argumenterer for. Men at 12 åringen skal sitte alene hjemme lørdag-søndag mens jeg er på kamper med kameratene. Det går bare ikke. Og det å være med for å sitte på benken er ikke et alternativ. Da er alternativet å ikke stille opp frivillig, så bruker vi heller helgene der han ikke spiller på å finne på noe gøy sammen. Anonymkode: 7e2fa...8aa Han kan bli med. Men da må han spille likt som de andre. Han kan ikke få mer spilletid fordi du er trener. som trener er du en del av en klubb, og har retningslinjer å følge. tar du på deg en trenerjobb må du følge retningslinjene. Fotball er team sport, ikke et one man show for egne barn 2
Sunnys Skrevet 6. september 2020 #66 Skrevet 6. september 2020 Er glad mitt barn sluttet på fotball.. kunne bruke 5 timer etter jobb for å reise på kamp, for å se sønnen min sitte på benken hele kampen.. fikk spilletid i 3 minutter. Han var 9 år.. aldri mer! 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #67 Skrevet 6. september 2020 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Samme her har to gutter som spiller fotball. Alltid trenernes barn og venner som har mest spilletid og spiller flest kamper. Her har de toppet treningen siden 1.klasse på det ene laget. Jeg er for den islandske modellen at ingen foreldre er trenere. Kunne gjerne betalt 500kr mnd å at en 18 åring trente de. Anonymkode: f0be5...3f7 Det løser jo ikke problemet med at noen får spille mer enn andre. Øker man medlemskontigenten så ender det jo kun med at de med foreldre med god økonomi får spille fotballkamper, mens de med fattige foreldre må slutte på fotballen. Det er allerede et reelt problem at mange ikke betaler kontingenten og at idrettslagene må purre og purre for å få enkelte foreldre til å betale. Anonymkode: 26229...e76
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #68 Skrevet 6. september 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det løser jo ikke problemet med at noen får spille mer enn andre. Øker man medlemskontigenten så ender det jo kun med at de med foreldre med god økonomi får spille fotballkamper, mens de med fattige foreldre må slutte på fotballen. Det er allerede et reelt problem at mange ikke betaler kontingenten og at idrettslagene må purre og purre for å få enkelte foreldre til å betale. Anonymkode: 26229...e76 Akkurat det er en sannhet med modifikasjoner. Hva tror du det koster når 70 1. klassinger låner banen 1 time hver søndag og trenerressursene er gratis? Iaf ikke 5500 kr per person (385.000 kr) som var kontingenten hos oss. 90 % av det de minste betaler går til å sponse «A-laget» i 4. divisjon slik at de kan slippe å ta toget til Hønefoss for å spille kamp. Anonymkode: 378f6...d8d 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #69 Skrevet 6. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Akkurat det er en sannhet med modifikasjoner. Hva tror du det koster når 70 1. klassinger låner banen 1 time hver søndag og trenerressursene er gratis? Iaf ikke 5500 kr per person (385.000 kr) som var kontingenten hos oss. 90 % av det de minste betaler går til å sponse «A-laget» i 4. divisjon slik at de kan slippe å ta toget til Hønefoss for å spille kamp. Anonymkode: 378f6...d8d En trener på 70 førsteklassinger? 7 lag? Så mye å organisere, egentlig for mye å kun gjøre på frivillig basis, her burde man ha leid inn trenere, minst to-tre + foreldre. Enig med deg at deler av kontigenten burde dekke dette. Ser ikke noe feil i at barna til treneren får være med på flere kamper, så lenge de er flinke til å rullere så alle får spille like mye når de først deltar. Selv om kampen tar 70 min er det forberedelser, organisering, baller, ringe rundt fordi noen melder avbud, drakter, spørsmål osv. Man blir bundet og kan ikke disponere tiden sin selv. Skjønner at man ønsker at barna spiller slik at det blir tid man bruker sammen, pluss at barnet stiller opp. Det er få som trener lag de ikke har barn på? Alle som klager bør hjelpe til å organisere, ta ansvar for at lagene er fulltallig til hver kamp, hjelpetrenere som kan ta ansvar for deler av gruppen når de øver teknikk, jogge med dem, ha orden på reservedraktene, passe på baneleie slik at banen kan brukes når kampen går, opparbeide forhold til barna, organisere reiser til cup med påmelding, overnatting og mat, purre på medlemskontigenter og lignende. Anonymkode: 35727...692
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #70 Skrevet 6. september 2020 Peoblemstillingen er like kompleks som trenerne er. Noen er gode trenere, andre er lite pedagogisk og ser mer enkeltindivider enn helhet. Dette gjør det vanskelig å diskutere da vi alle kommer inn i diskusjonen med egne erfaringer. Jeg blir kalt egoist grunnet mine valg, men ingen ser hvordan jeg utfører valgene og all annen tid og krefter som blir lagt ned i trenerjobben. Andre trenere trumfer sine barn gjennom på tross av føringer som er lagt. Som trener stiller jeg også spørsmål ved foreldres atferd og valg. De prioriterer ikke trening, men forventer at barna skal være med på alt av kamper, de er vanskelig å be til dugnadsarbeid og blir snurt for at trenerne ikke bidrar på lik linje som de, de vil diskutere sitt barn og kan ikke forstå valg trenerne gjør -uten å vite hvorfor valg er tatt. De mener at trenerne burde ofre familietid og annet fordi de har valgt frivillig arbeid. Har dere tenkt på at av og til hadde det ikke vært tilbud om ikke foreldre stiller opp. For min del er jeg fremdeles med fordi barna skal ha et tilbud. I grenen jeg trener er de nivåinndelt i påmelding til serie, når lise starter som 12-åring og de andre har spilt siden de var 6 forstår ikke mor at hun må lære seg de grunnleggende ferdighetene og forstå spillereglene før hun kan delta på kamp. Når vi ønsker å henne med for å observere spillet blir mor snurt =flere timer med mail og telefonsamtaler. Åse er egentlig bare med fordi vennene hennes spiller, hun ønsker mest å sitte på benken fordi hun egentlig er redd ballen. Det sosiale er det viktigste, dette er også ok, men vanskelig for får som ønsker at Åse skal få like mye spilletid som de andre, Åse har som oftest alltid vondt et sted på trening og kamp og vil helst se på. Nok rant fra meg, de fleste foreldre er super og ser innsatsen vi legger ned! Anonymkode: 0ec60...89c 4
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #71 Skrevet 6. september 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: En trener på 70 førsteklassinger? 7 lag? Så mye å organisere, egentlig for mye å kun gjøre på frivillig basis, her burde man ha leid inn trenere, minst to-tre + foreldre. Enig med deg at deler av kontigenten burde dekke dette. Ser ikke noe feil i at barna til treneren får være med på flere kamper, så lenge de er flinke til å rullere så alle får spille like mye når de først deltar. Selv om kampen tar 70 min er det forberedelser, organisering, baller, ringe rundt fordi noen melder avbud, drakter, spørsmål osv. Man blir bundet og kan ikke disponere tiden sin selv. Skjønner at man ønsker at barna spiller slik at det blir tid man bruker sammen, pluss at barnet stiller opp. Det er få som trener lag de ikke har barn på? Alle som klager bør hjelpe til å organisere, ta ansvar for at lagene er fulltallig til hver kamp, hjelpetrenere som kan ta ansvar for deler av gruppen når de øver teknikk, jogge med dem, ha orden på reservedraktene, passe på baneleie slik at banen kan brukes når kampen går, opparbeide forhold til barna, organisere reiser til cup med påmelding, overnatting og mat, purre på medlemskontigenter og lignende. Anonymkode: 35727...692 Det var et trenerteam altså, husker ikke hvor mange de var. Men alle var foreldre og frivillige. Og barna deres var selvfølgelig bedre fordi de hadde sparket fotball hver eneste dag i hagen med pappa siden de var to, mens de som ikke hadde spilt så mye fra før ble skviset ut til applaus fra trenerne omtrent. Rart det der - på håndballen har de en filosofi om å holde på flest mulig lengst mulig, og det er til eksempel ikke lov å skyte på mål før alle har hatt ballen. Og så bytter de på å skyte på mål også. Skjønner ikke at man ikke har tilsvarende i barnefotballen egentlig. Hvor «god» man er når man er 6 år har hverken i fotball eller håndball mest med talent å gjøre - det har hellere å gjøre med hvor mye man har sparket/kastet ball mens man gikk i barnehagen. I skolekorpsene har man forøvrig løst «trenersituasjonen» med profesjonelle instruktører og dirigenter, men det skyldes vel kanskje like mye at amatører ikke er gode nok til å ivareta hverken det faglige eller det pedagogiske opplegget. Anonymkode: 378f6...d8d 1
Sirah Skrevet 6. september 2020 #72 Skrevet 6. september 2020 Er barna det er snakk om mye flinkere enn de andre? En jeg kjenner trente et fotballag med barn rundt den aldersgruppa. Han lot også sønnen sin spille mye, for uten sønnen på banen så løp resten rundt som hodeløse høns. Sønnen klarte på et vis å organisere resten slik at det ble fotball og ikke sisten eller boksen går. Det skal legges til i historien at flere trenere hadde trent dette laget med samme resultat - det var kort og greit en gjeng unger som ikke klarte å organisere seg rundt spillet så tror ikke treneren skal få skylden her 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #73 Skrevet 6. september 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Peoblemstillingen er like kompleks som trenerne er. Noen er gode trenere, andre er lite pedagogisk og ser mer enkeltindivider enn helhet. Dette gjør det vanskelig å diskutere da vi alle kommer inn i diskusjonen med egne erfaringer. Jeg blir kalt egoist grunnet mine valg, men ingen ser hvordan jeg utfører valgene og all annen tid og krefter som blir lagt ned i trenerjobben. Andre trenere trumfer sine barn gjennom på tross av føringer som er lagt. Som trener stiller jeg også spørsmål ved foreldres atferd og valg. De prioriterer ikke trening, men forventer at barna skal være med på alt av kamper, de er vanskelig å be til dugnadsarbeid og blir snurt for at trenerne ikke bidrar på lik linje som de, de vil diskutere sitt barn og kan ikke forstå valg trenerne gjør -uten å vite hvorfor valg er tatt. De mener at trenerne burde ofre familietid og annet fordi de har valgt frivillig arbeid. Har dere tenkt på at av og til hadde det ikke vært tilbud om ikke foreldre stiller opp. For min del er jeg fremdeles med fordi barna skal ha et tilbud. I grenen jeg trener er de nivåinndelt i påmelding til serie, når lise starter som 12-åring og de andre har spilt siden de var 6 forstår ikke mor at hun må lære seg de grunnleggende ferdighetene og forstå spillereglene før hun kan delta på kamp. Når vi ønsker å henne med for å observere spillet blir mor snurt =flere timer med mail og telefonsamtaler. Åse er egentlig bare med fordi vennene hennes spiller, hun ønsker mest å sitte på benken fordi hun egentlig er redd ballen. Det sosiale er det viktigste, dette er også ok, men vanskelig for får som ønsker at Åse skal få like mye spilletid som de andre, Åse har som oftest alltid vondt et sted på trening og kamp og vil helst se på. Nok rant fra meg, de fleste foreldre er super og ser innsatsen vi legger ned! Anonymkode: 0ec60...89c Jeg synes det er horribelt at NFF/NIF tillater og oppmuntrer opplegg som blir såpass tilfeldige at noen klubber kommer unna med å flå foreldre økonomisk og det omtrent drives utestengelse og nivådeling av 6-åringer på den største sporten i Norge. Det burde heller oppmuntres til at ungdom som er gode kan få trenerkurs med pedagogikk og kan trene barna mot å få betalt for det. På samme måte som det gjøres i korpsmiljøet til eksempel, Så kan hellere de voksne på A-laget som jobber full tid betale for sine fotballsko og bensinen for å spille kamp hver helg, eller så kan de skaffe sponsorer selv. Anonymkode: 378f6...d8d 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #74 Skrevet 6. september 2020 TS er nok en av disse foreldre som bruker fotball som barnevakt...som aldri stiller opp på kamper, dugnader, treninger eller svarer når trenere trenger noe hjelp eller svar på ting. I tillegg er det oftest DE som klager høyest. Om jeg var treneren og viste at de trengte bare en ville jeg ikke ha lagt det ut engang, bare tok med sønnen. Et helt utakknemlig møkkejobb det er å være barnetrener for fotball. Hilsen fotballtrenerfrue. Anonymkode: 791e5...6e1 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #75 Skrevet 6. september 2020 Ja, enig med treneren over meg. Ofte er det disse barn som har mye bortfall fra treninger, foreldre som aldri deltar osv som er den som klager når de ikke får spille kamper. Heldigvis har vi kommet lengre en noen år siden når vi måte godta disse slapninger og kan nå si, kommer du ikke på treninger, får du ikke spille kamper. Punktum. Anonymkode: 791e5...6e1 2
Sunnys Skrevet 6. september 2020 #76 Skrevet 6. september 2020 Barnefotballen er råttent i store deler av landet. Knuser barnas drøm, engasjement, lyst, glede, iver, pågangsmot og samhold. det blir ingen samhold, glede og progresjon av at pappas lille per og vennene hans skal få regjere banen... mens Simen og Tomas som både er ivrige og flinke spillere skal varme opp benken, fordi foreldrene ikke er av «eliten» som er tatt inn i varmen. Dette er foreldre som stiller opp på dugnader, selger lodd, baker kaker, står i kiosk, kjører på alle bortekamper.. jeg var ei slik mor. Men mitt barn ble da benkesliter. 3/4 av laget sluttet samtidig - av samme grunn. trenerenes gutter som er vokst opp med maks spilletid, fikk SJOKK da de fikk ny trener som ikke har egne barn på laget.. da måtte de pent sitte på benken, da de faktisk ikke hadde så mye på bana å gjøre. Andre spillere ble tatt ut på kretslaget.. men de 3 guttene som hadde fedre til trenere kom aldri med kretsen.. skulle ikke vært lov å vært trener for egne barn. jeg gottet meg 😅 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #77 Skrevet 6. september 2020 6 minutter siden, Sunnys skrev: Barnefotballen er råttent i store deler av landet. Knuser barnas drøm, engasjement, lyst, glede, iver, pågangsmot og samhold. det blir ingen samhold, glede og progresjon av at pappas lille per og vennene hans skal få regjere banen... mens Simen og Tomas som både er ivrige og flinke spillere skal varme opp benken, fordi foreldrene ikke er av «eliten» som er tatt inn i varmen. Dette er foreldre som stiller opp på dugnader, selger lodd, baker kaker, står i kiosk, kjører på alle bortekamper.. jeg var ei slik mor. Men mitt barn ble da benkesliter. 3/4 av laget sluttet samtidig - av samme grunn. trenerenes gutter som er vokst opp med maks spilletid, fikk SJOKK da de fikk ny trener som ikke har egne barn på laget.. da måtte de pent sitte på benken, da de faktisk ikke hadde så mye på bana å gjøre. Andre spillere ble tatt ut på kretslaget.. men de 3 guttene som hadde fedre til trenere kom aldri med kretsen.. skulle ikke vært lov å vært trener for egne barn. jeg gottet meg 😅 Det er da stor forskjell på at trenerens eget barn får pri, og at hans venner også får pri... Anonymkode: 1ce07...8d4
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #78 Skrevet 6. september 2020 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS er nok en av disse foreldre som bruker fotball som barnevakt...som aldri stiller opp på kamper, dugnader, treninger eller svarer når trenere trenger noe hjelp eller svar på ting. I tillegg er det oftest DE som klager høyest. Om jeg var treneren og viste at de trengte bare en ville jeg ikke ha lagt det ut engang, bare tok med sønnen. Et helt utakknemlig møkkejobb det er å være barnetrener for fotball. Hilsen fotballtrenerfrue. Anonymkode: 791e5...6e1 For et dømmende innlegg Anonymkode: 9dba6...837 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #79 Skrevet 6. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: TS er nok en av disse foreldre som bruker fotball som barnevakt...som aldri stiller opp på kamper, dugnader, treninger eller svarer når trenere trenger noe hjelp eller svar på ting. I tillegg er det oftest DE som klager høyest. Om jeg var treneren og viste at de trengte bare en ville jeg ikke ha lagt det ut engang, bare tok med sønnen. Et helt utakknemlig møkkejobb det er å være barnetrener for fotball. Hilsen fotballtrenerfrue. Anonymkode: 791e5...6e1 Jeg er med på hver kamp og dugnad. Jeg er også med på mange treninger. Er ikke mange foreldre på treninger Ts Anonymkode: e7e2c...89d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå