Gå til innhold

Litt hjelp med strikkeoppskrift?


-lykke-

Anbefalte innlegg

Jeg er helt ny i strikkeverdenen, har kun strikket en lue tidligere. Sliter en del med å forstå oppskrifter.

Skal nå strikke et babyteppe, men skjønner ikke starten av oppskriften, håper noen kan hjelpe meg 😊 Nedenfor har jeg limt inn forklaringen til oppskriften, har uthevet det jeg ikke forstår.

RILLE (strikkes frem og tilbake):
1 rille = Strikk 2 pinner rett.

HELPATENT:
1.PINNE: Strikk 3 masker RILLE – les forklaring over, * 2 masker rett sammen (= 1 maske felt), lag 1 kast om pinnen, ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes vrang *, strikk fra *-* til det gjenstår 5 masker, avslutt med 2 rett sammen (= 1 maske felt) og 3 masker rille.
2.PINNE: Strikk 3 masker rille, * lag 1 kast om pinnen, ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes vrang, strikk kastet og den løse masken rett sammen *, strikk fra *-* til det gjenstår 4 masker, avslutt med 1 kast, ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes vrang, strikk 3 masker rille.
3.PINNE: Strikk 3 masker rille, * strikk kastet og den løse masken rett sammen, lag 1 kast om pinnen, ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes vrang*, strikk fra *-* til det gjenstår 1 kast og 4 masker, strikk kastet og den løse masken rett sammen, strikk 3 maske rille.
Gjenta 2. og 3. pinne oppover.

 

Det står jo først at 1 rille = strikk 2 pinner rett, men senere i oppskriften står det strikk 3 masker rille? Altså, skal jeg strikke 3 masker rett da? Eller skal jeg strikke 2x3 pinner rett? Sikkert et veldig dumt spørsmål, men jeg forstår det virkelig ikke 😅 Setter stor pris på hjelp! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så vidt jeg kan se skal du strikke de første og siste 3 maskene rett på hver pinne, for å få en kant rundt i rillestrikk. Alle pinner (uavhengig av om de er fra retten eller vrangen) skal starte og slutte med 3 rette masker.

Lykke til! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Roadrunner skrev:

Så vidt jeg kan se skal du strikke de første og siste 3 maskene rett på hver pinne, for å få en kant rundt i rillestrikk. Alle pinner (uavhengig av om de er fra retten eller vrangen) skal starte og slutte med 3 rette masker.

Lykke til! 

Å, tusen, tusen takk! 🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...