Gå til innhold

Stille refluks hos voksne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har erfaring? 

Jeg har slitt med tungpust, slim i halsen, rennende nese/tett nese, sår hals og følelsen av at det er noe nederst i halsen som jeg må kremte bort, siden januar i år. 

Først trodde jeg det var forkjølelser, så korona, deretter astma og allergi, og jeg er henvist til lungelege. Men det føles ikke som problemet sitter i lungene. 

Allergimedisin og astmamedisin funker ikke, medisiner mot vanlig refluks funker ikke. 

Jeg har daglige symptomer. 

Jeg fikk tips om stille refluks, men legen tror ikke det er det siden nexium i en uke ikke gjorde det bedre.

Anonymkode: 0ea4c...9cb

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen som har erfaring? 

Jeg har slitt med tungpust, slim i halsen, rennende nese/tett nese, sår hals og følelsen av at det er noe nederst i halsen som jeg må kremte bort, siden januar i år. 

Først trodde jeg det var forkjølelser, så korona, deretter astma og allergi, og jeg er henvist til lungelege. Men det føles ikke som problemet sitter i lungene. 

Allergimedisin og astmamedisin funker ikke, medisiner mot vanlig refluks funker ikke. 

Jeg har daglige symptomer. 

Jeg fikk tips om stille refluks, men legen tror ikke det er det siden nexium i en uke ikke gjorde det bedre.

Har hatt akkurat samme problem siden mars😱 

jeg er bedre nå da. Men tenkte jo en stund det var no korona. Men ikke no galt med lungene mine heller

Anonymkode: 1e4b4...cb8

• Liker 1
Skrevet

Jeg har tatt antistoff-test for korona, det var ikke det. 

Jeg tror selv at det kan være refluks, kjenner at det av og til kan svi og brenne nederst i halsen. 

Skrevet

Matallergi. Reaksjon på visse matvarer. Opplever det selv av og til.

Anonymkode: e2637...72f

Skrevet

Jeg fikk et skikkelig utbrudd av dette i juni i år og det har vært der i mildere grad siden. Jeg var også redd for at det kunne være korona eller astma, men jeg kjenner at det er en sterk halsbrann pluss sår hals, litt tungpust og tett nese /tette luftveier og litt tørrhoste til tider. Legen mener også at det er refluks. Jeg synes at vanlige medisiner hjelper ganske greit, men når det står på som verst så hjelper de bare en stund og jeg må ta nye etter bare et par timer. 

Skrevet
1 time siden, Paranøtt skrev:

Jeg fikk et skikkelig utbrudd av dette i juni i år og det har vært der i mildere grad siden. Jeg var også redd for at det kunne være korona eller astma, men jeg kjenner at det er en sterk halsbrann pluss sår hals, litt tungpust og tett nese /tette luftveier og litt tørrhoste til tider. Legen mener også at det er refluks. Jeg synes at vanlige medisiner hjelper ganske greit, men når det står på som verst så hjelper de bare en stund og jeg må ta nye etter bare et par timer. 

Hvilken medisin har du fått og hvor lang tid tok det før den funket? 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Matallergi. Reaksjon på visse matvarer. Opplever det selv av og til.

Hvilke matvarer reagerer du på da? Og hvordan fant du det ut?

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Somac pantoprazol 20 mg. Fikk det på resept, men du får kjøpt dem reseptfrie også. 

Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke matvarer reagerer du på da? Og hvordan fant du det ut?

Hvetemel,havregryn,enkelte meieriprodukt,ris. Får uren hud av det i ansikt,på skuldrene/ryggen til tider. Så tenkte slim/harking kommer fra det samme. Kan ikke helt slutte å spise disse matvarene men kutter de i perioder som fastlegen mente. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, skrev litt feil. Det er visst Somac control du får kjøpt reseptfritt. Da vet jeg ikke om de hjelper i like stor grad. 

Skrevet
52 minutter siden, Paranøtt skrev:

Somac pantoprazol 20 mg. Fikk det på resept, men du får kjøpt dem reseptfrie også. 

Ok, takk for svar. Merket du bedring med en gang? Jeg har testet Somac som man får kjøpt reseptfritt, og merket ingen endring de første fem dagene. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ok, takk for svar. Merket du bedring med en gang? Jeg har testet Somac som man får kjøpt reseptfritt, og merket ingen endring de første fem dagene. 

Ja, jeg merker endring etter noen minutter. Men de har best effekt etter 2-3 dager. 

Skrevet

Jeg har hatt stille refluks fra jeg var barn. Får det tidvis, spesielt etter måltid. Jeg bruker ikke nexium eller somac. Tar kun gaviscon ved behov etter måltid og litt sånn, og det fungerer veldig bra. 

Anonymkode: 5c711...3de

Skrevet

Kan godt være refluks, man merker ofte ikke at man har sure oppstøt, det går ofte ikke opp i halsen slik at man merker det. Refluks kan påvirke bihulene, og derfor nesen, gi slim i halsen etc. Refluks kan faktisk gi gjentagende eller kronisk bihulebetennelse. Sår hals, irritasjon i halsen og en følelse at det er en klump i halsen er også vanlig. Vanligvis gir det dog en brennende følelse i halsen, brystet, mellomgulvet, enten en av stedene eller alle. Det trenger likevel ikke å gi en veldig merkbar brennende følelse, halsen kan føles mer sår enn brennende. Det er heller ikke alle som får god effekt av medisiner, men somac kan fungere nokså greit for mange, eller andre medisiner. De fleste vil merke noe bedring av medisiner, men noen kan ha behov for operasjon.

Anonymkode: acb34...d6f

• Liker 2
Skrevet

Tusen takk for alt dere deler. Jeg har bedt legen min å vurdere en gastroskopi for å sjekke. 

Jeg er overvektig, så jeg har gjort grep som gjør at jeg har gått ned 4 kg hittil og ønsker meg videre nedover. Jeg har også sluttet å drikke alkohol, og har innsett at jeg må kutte ut kaffe til dette går bort. Brus og sjokolade styrer jeg også unna. 

Jeg blir litt stresset fordi det ikke er så mye informasjon å finne om stille refluks, samtidig skremmes det med kreft hvis man går lenge med det ubehandlet.. Prøver å legge de tankene bort. Skulle ønske at tablettene jeg fikk hadde funket... Men, da hadde jeg ikke gjort alle disse endringene i kosthold som jeg veit er bra for meg. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vært periodevis litt plaget med halsbrann. Da har Silicea kiselgel hjulpet. Har rørt det ut i litt vann og drukket en dose morgen og kveld. Kanskje det kan lindre plagene dine? Jeg bestilte på Sunkost, siden vi ikke har helsekostforretning her jeg bor. 

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, Eneri skrev:

Jeg har vært periodevis litt plaget med halsbrann. Da har Silicea kiselgel hjulpet. Har rørt det ut i litt vann og drukket en dose morgen og kveld. Kanskje det kan lindre plagene dine? Jeg bestilte på Sunkost, siden vi ikke har helsekostforretning her jeg bor. 

Takk for tips, det skal jeg prøve. 🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...