Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer litt på følgende:

Min leietaker har idag sagt fra at han flytter ut 1.9. Altså ikke 2 mnd før som vår kontrakt sier om oppsigelsestid. Derimot er dette en tidsbestemt kontrakt hvor han i første omgang leier for ett år (som da er til 1.9), med mulighet for forlengelse.

Blir det da riktig at han kan si fra bare ca 1 mnd før? Eller skulle han sagt fra 2 mnd før?

Takk for evt svar :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Violetta
Skrevet

I min leiekontrakt, som har akkurat samme betingelser, utløper kontrakten "uten oppsigelse" den oppgitte datoen. Jeg regner derfor med at noen videre oppsigelse ikke er nødvendig.

Gjest Violetta
Skrevet

PS! Men jeg hadde nok sagt i fra at jeg faktisk hadde tenkt å flytte, slik at utleier fikk tak i nye leieboere og slapp å tape husleie.

Gjest Huseier.
Skrevet

Tror ikke du har noe å stille opp med siden det er en kontrakt på et år.

det burde vert en tilføyelse i kontrakten hvor det sto at det var oppsigelse x antall mnd i forveien.

Skrevet
Tror ikke du har noe å stille opp med siden det er en kontrakt på et år.

det burde vert en tilføyelse i kontrakten hvor det sto at det var oppsigelse x antall mnd i forveien.

...tja, det står jo at gjensidig oppsigelsestid er 2 mnd...Men det gjelder kanskje/sikkert ikke når det er en tidsbestemt kontrakt...

Jaja, da er det bare å hive seg ut på leiemarkedet igjen, og håpe man finner

en like bra leietaker som han jeg har nå! Wish me luck :)

Gjest Violetta
Skrevet

Det kan jeg gjøre. Lykke til!

Skrevet

dersom dette hadde vært midt i leieperioden hadde han ahtt 2 mnd..

men siden kontrakten utløper da har dere ikke mye å stille opp med..

Lykke til videre i jakten på en ny leietaker

Skrevet

Jeg er enig med idahe. Kontrakten løper til senest 1.9. Tidligere, om partene leverer oppsigelse - da med 2 mnd varsel.

PS: Det er ikke noen gyldig kontrakt om den bare er for ett år. Minste leietid skal være 3 år, med mindre dere skal overta utleiedelen selv om kortere tid. Vanligvis ikke noe problem, men det er greit å vite at leietager ikke er juridisk bundet av den kontrakten dere har...

Gjest Guest
Skrevet
PS: Det er ikke noen gyldig kontrakt om den bare er for ett år. Minste leietid skal være 3 år, med mindre dere skal overta utleiedelen selv om kortere tid. Vanligvis ikke noe problem, men det er greit å vite at leietager ikke er juridisk bundet av den kontrakten dere har...

Kontrakter på 1 år er lovlige i noen tilfeller, som f. eks. dersom utleier leier ut del av sin bolig (f.eks. sokkel).

Skrevet

Jeg synes igrunn leietaker gjorde deg en tjeneste ved å si ifra om at han ikke ønsket å fornye kontrakten. Siden den i første omgang varte i ett år er det ingen juridiske bindinger for at leietakern kan flytte ut uten å si opp leiligheten. Du kan tenke deg at står kontrakten til 1.9 og leietaker ikke vil fornye går oppsigelsestiden f.o.m 1.7 og to mnd frem uten at leietaker, eller utleier, behøver å legge frem dette skriftlig.

Skrevet

Jeg synes igrunn leietaker gjorde deg en tjeneste ved å si ifra om at han ikke ønsket å fornye kontrakten. Siden den i første omgang varte i ett år er det ingen juridiske bindinger for at leietakern kan flytte ut uten å si opp leiligheten. Du kan tenke deg at står kontrakten til 1.9 og leietaker ikke vil fornye går oppsigelsestiden f.o.m 1.7 og to mnd frem uten at leietaker, eller utleier, behøver å legge frem dette skriftlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...