Gå til innhold

Dere som har kjøpt bolig alene (uten hjelp fra foreldre e.l)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! :) 

Lurer på hvordan dere som har kjøpt bolig helt alene klarte det. 
Hvor lenge sparte dere i forkant? Eller hadde dere allerede EK (f.eks fra salg av bolig i tidligere forhold, BSU, sparekonto)?

Hvor mye egenkapital måtte dere ha? Og hvor store kostnader har dere til bolig i mnd cirka?

Har dere noen gang angra på kjøp av bolig? Mange sier det er så «greit» å leie, fordi man slipper alt ansvaret. Jeg er såååå lei av å leie selv....

Anonymkode: 2237a...c0c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøpte nettopp bolig for 3 millioner helt alene uten hjelp foreldrene, og er i slutten av 20-årene.

Inntekt: 520.000

Anonymkode: b8d3a...b25

Skrevet (endret)

Jeg har vel egentlig spart helt siden jeg begynte å ta litt småjobber da jeg var 10 år gammel. Bodde så hjemme i 2 år etter at jeg var ferdigutdannet og i full jobb. Jobber da så mye overtid jeg fikk og sparte alt jeg kunne. Da jeg kjøpte min første og nåværende bolig hadde jeg ca. 1,5 millioner i egenkapital. Jeg leier ut 2 rom som dekker hele lånet og felleskostnadene, så bor i praksis gratis.

Endret av Traktor
  • Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kjøpte nettopp bolig for 3 millioner helt alene uten hjelp foreldrene, og er i slutten av 20-årene.

Jeg hadde egenkapital på 530.000.

• Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, Traktor said:

Jeg har vel egentlig spart helt siden jeg begynte å ta litt småjobber da jeg var 10 år gammel. Bodde så hjemme i 2 år etter at jeg var ferdigutdannet og i full jobb. Jobber da så mye overtid jeg fikk og sparte alt jeg kunne. Da jeg kjøpte min første og nåværende bolig hadde jeg ca. 1,5 millioner i egenkapital. Jeg leier ut 2 rom som dekker hele lånet og felleskostnadene, så bor i praksis gratis.

Du sparte 1,5 mill på 2 års jobb og småjobbing som barn? Hvordan?

Anonymkode: a5753...c39

• Liker 1
Skrevet (endret)
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du sparte 1,5 mill på 2 års jobb og småjobbing som barn? Hvordan?

Anonymkode: a5753...c39

Det har jo selvfølgelig vært litt mer enn småjobbing i mellom dette, men faktisk ikke noe fast jobb. Jeg skrev at jeg begynte å spare da jeg startet med småjobber. De to årene jeg var i full jobb sparte jeg omtrent 900 000 kr. Jeg har en bra betalt jobb, ca. 700 000 i året, men ikke ekstremt høy lønn. Men det er veldig gode muligheter for å jobbe overtid for den som gidder. Jeg skal ikke legge skjul på at jeg ofret mye i løpet av disse 2 årene. Jobbet nok i snitt 3 helger i måneden. Men det var absolutt verdt det!

Endret av Traktor
  • Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg ble skilt og boligen ble solgt uten dekning for all gjeld. Det tok 10 år før jeg greide å komme inn i boligmarkedet igjen ved hjelp av startlån fra kommunen (25 %) og banklån (75 %). Jeg søkte om startlån først og med det i hånden søkte jeg lån i bank for resten av finansieringen. Jeg har aldri angret.

For noen år siden solgte jeg boligen og hadde da nok egenkapital og oppsparte midler til å kjøpe ny bolig. Denne boligen hadde jeg 15 % egenkapital til og resten er lån.

Skrevet

Når du får svar her må du tenke på hvor gamle de er og når de kom seg inn på boligmarkedet. Jeg er født i 1985 og kom meg inn på boligmarkedet i 2009 (24 år gammel), mens de jeg kjenner som er noen få år eldre enn meg kom seg inn på boligmarkedet på begynnelsen av 2000-tallet, da boligene var svært rimelige, men renta høy. Etter få år gikk renta ned og de ble da gjeldsfrie innen få år. Heldige med andre ord.

jeg kom meg inn på boligmarkedet betraktelig tidligere enn de fleste på min alder fordi jeg har spart pengene mine siden jeg var omlag 16 år.

Anonymkode: 87686...ba9

• Liker 3
Skrevet

Jeg sparte nok egenkapital til å kjøpe min første bolig for 1.7 millioner (Bergen) i 2010. Var da 20 år. Solgte for 2.350 halvannet år etterpå og har fortsatt sånn til den dag i dag. Holdt meg på rundt samme størrelse og til oppussingsobjekt. Har nå en en egenkapital på 3 mill😊 Sparer til å kunne kjøpe hus i Oslo selv 😅 I snitt har jeg tjent mellom 500-700 000 per salg. Har hatt perioder med dårlig lønn, men ligger nå på 650 000. 

Anonymkode: 935e6...409

• Liker 1
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! :) 

Lurer på hvordan dere som har kjøpt bolig helt alene klarte det. 
Hvor lenge sparte dere i forkant? Eller hadde dere allerede EK (f.eks fra salg av bolig i tidligere forhold, BSU, sparekonto)?

Hvor mye egenkapital måtte dere ha? Og hvor store kostnader har dere til bolig i mnd cirka?

Har dere noen gang angra på kjøp av bolig? Mange sier det er så «greit» å leie, fordi man slipper alt ansvaret. Jeg er såååå lei av å leie selv....

Anonymkode: 2237a...c0c

Jeg begynte å spare da jeg var 15:P Vokste opp fattig, visste at det ikke var noen hjelp å få hverken under studier eller med EK, ikke en gang noe praktisk for foreldrene mine hadde så dårlig helse. Dog, på denne tiden gikk mesteparten av pengene til ting som skolebøker, transport, nødvendige klær osv. Men fortsatte å spare jevnt, også som student. Det skjøt vel ikke fart før jeg fikk meg jobb og kunne spare mye mer mens jeg leide. Kjøpte da jeg var 27. Jeg sparte både BSU og ellers. Jeg brukte 650K i egenkapital, men jeg hadde en 200k til, de står fortsatt på BSU og har vokst seg til 300K:) Leiligheten jeg har kostet 2 280 000. En av Norges største byer. Bor 10 min unna et svært handelsssentrum, flere kjøpesenter osv. Men selve bysentrum er en 15-20 min unna med bil. Jeg betaler 6800 hver måned i lån, så har jeg kommunale og felleskostnader, totalt en 8500 i snitt.

Aldri angret:) Ja, det er dyrt om du må ha inn rørlegger, elektriker osv.(måtte få inn en rørlegger da blandebatteriet gikk fløyten), men i en leilighet er det egentlig ikke så mye å holdeb styr på. Verre med hus. Mesteparten håndteres av borettslaget/sameiet, så er liksom innafor veggene at man må følge med. Akkurat nå er det mest alvorlige jeg har en en skuff som henger seg opp konstant på kjøkkenet og som jeg bare ikke har orka å fikse :fnise: Men det er billigere, større, bedre standard, tidenes hyggeligste nabo, stille og rolig, svær balkong, garasje(halleluja!), bil(ikke noe fancy men den starter:P).

Anonymkode: 65955...4df

• Liker 2
Skrevet

Jeg har spart siden jeg ble født. Mine foreldre opprettet sparekonto til meg etter dåpen. Så her stod det meste av dåpspenger, pengegaver til bursdag, konfirmasjonspenger, med mer. De sparte ikke fast til meg selv, men oppfordret til å spare penger fremfor å bruke på tull, og ting jeg raskt ble lei av. 

Klarte å spare mye av det jeg tjente ved siden av studier, særlig gjennom sommerjobb. 

Da jeg var ferdig å studere fortsatte jeg å bo i kollektiv i 1 år, fortsatte uten treningsabonnement, og med studentkosthold. Med det klarte jeg å legge opp 150 000 på ett eneste år. 

Anonymkode: eab4c...855

• Liker 1
Skrevet

Kjøpte bolig uten egenkapital for 5 år siden. Hadde da passert 30 år. Lånet ble delt i to lån: ett topplån (de siste 15%) også resterende som vanlig boliglån.

Pussa opp litt, ny takst på huset også var da verdien steget slik at samlet lån ble innenfor de 85% og da ble alt samlet i ett lån. Rett og slett triksing med tall. Hadde da ca 550k i inntekt samt enslig forsørger. Har også studielån, med bor i området slik at jeg får avskrevet 10% hvert år.

Anonymkode: d3b4b...e59

• Liker 2
Skrevet

Sparte i 10 år. Kjøpte bolig da jeg var 28. Egenkapital på 300 000. Fikk lån på 1.4. Kjøpte et oppussingsogbjekt litt utenfor Bergen sentrum i fjor. Fikk ikke spart mer siden jeg gikk på aap minstesats i 8 år. Da jeg kjøpte hadde jeg fått meg fast jobb og inntekt på 350 000 i året. 

Jeg sparte I bsu. Ingen hjelp fra noen. Har pusset opp en del og leiligheten har allerede økt fra 1.7 til 1.9 i verdi grunnet oppussingen jeg har gjort. (ifølge takstmann) tar oppussing etter hvert som jeg får råd til det og gjør mye selv. 

Utrolig hva du får får pengene hvis du er villig til å ta buss i 30 min for å komme deg til sentrum. 

Anonymkode: c929c...cbd

• Liker 1
Skrevet

Må bare legge til et tips. 

Jeg begynte først å spare i BSU etter å ha kjøpt bolig. BSU gir fantastiske fordeler, men i det du bryter kontoen får du ikke spart videre. Og de færreste har full BSU i det de kjøper bolig. 

Så sparte på høyrentekonto i stedet for å binde pengene i BSU. Eneste man må huske på er å åpne BSU kontoen før man kjøper bolig. 

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må bare legge til et tips. 

Jeg begynte først å spare i BSU etter å ha kjøpt bolig. BSU gir fantastiske fordeler, men i det du bryter kontoen får du ikke spart videre. Og de færreste har full BSU i det de kjøper bolig. 

Så sparte på høyrentekonto i stedet for å binde pengene i BSU. Eneste man må huske på er å åpne BSU kontoen før man kjøper bolig. 

Nå er det lov til å bruke BSU som garanti, dvs. at man ikke trenger å åpne BSU-kontoen for å kjøpe, men kan fortsette å spare der. For øvrig er "høyrentekontoen" på min bank på under 2% nå, så jeg ville uansett heller spart i BSU og sprettet den, med de skattefordelene BSU har, i stedet for å spare på høyrentekonto.

TS: Jeg hadde 70.000 i sparepenger da jeg ble 18. La til sides mye penger av den lille lønna jeg hadde på sommerjobber, og sparte opp til rundt 110.000. Jeg var treig med å starte BSU, og sparte lite under studiene, men sparte noen tusen da jeg hadde mulighet, og kunne spare 30.000 på en lønning med sommerjobb. Sparte rundt 2000/mnd fra jeg begynte å jobbe og hadde egentlig ingen plan. Nå har jeg kjøpt meg bolig sammen med samboeren min, trengte rundt 300.000 i EK til det. Så jeg har hatt en stor fordel med at boligen er delt, men har egentlig bare spart gradvis over flere år. Jeg er nå 27 og vi kjøpte i sommer. 

Det finnes mange måter å gjøre dette på, men jeg personlig synes noen her i tråden er ekstremtilfeller. Det er ikke mange som sparer over 1 mill i EK til sin første bolig, hva er poenget med det? Jeg tror folk flest heller sparer det som trengs, om det er 300.000 eller 500.000, og tar det derfra. I min krets er det i alle fall ikke vanlig å klare å spare seg opp til så høy egenkapital som jeg leser om i tråden her (men så bor jeg heller ikke på det sentrale Østland, da).

Anonymkode: 8db26...601

• Liker 1
Skrevet

Jeg sparte fra jeg begynte å jobbe etter skolen noen dager i uka som 16 åring. Mine foreldre hadde det tøft økonomisk da jeg vokste opp, så jeg var klar over at jeg måtte klare meg selv. 

Jeg fikk likevel en hjelp fra foreldre i at jeg fikk bo hjemme og spare alt jeg tjente et halvår, for å komme i mål med egenkapital. Var litt kjipt å flytte hjem igjen, men var kort perspektiv på det, og jeg jobbet så mye overtid som mulig også. Gikk ganske fort, og så kunne jeg kjøpe egen leilighet. 

Anonymkode: f4163...d14

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det lov til å bruke BSU som garanti, dvs. at man ikke trenger å åpne BSU-kontoen for å kjøpe, men kan fortsette å spare der. For øvrig er "høyrentekontoen" på min bank på under 2% nå, så jeg ville uansett heller spart i BSU og sprettet den, med de skattefordelene BSU har, i stedet for å spare på høyrentekonto.

Anonymkode: 8db26...601

I så tilfelle lønner det seg jo, såfremt man har høy nok skattbar inntekt. 

Slik var det ikke da jeg kjøpte, så fikk rådet om å ikke spare i BSU før bolig var kjøpt direkte fra banken. 

Men uenig i at å sprette BSU vil lønne seg, på noen som helst måte. Du glemmer 4000 rett i lomma hvert år i regnestykket ditt. Da ser du på en tosifret rente på sparebeløpet hvert år. 

• Liker 1
Skrevet

Kjøpte meg leilighet i sommer, er 22 år gammel. 

Jeg hadde mulighet til å bo hjemme under studietiden så jeg hadde fullt studielån der alt gikk til sparing, i tillegg til at jeg har jobbet 100 % hver sommer siden jeg var 18. Har spart på BSU som jeg fortsatt skal spare på videre etter boligkjøpet. 

Ble egenkapital på 300k, leiligheten kostet omtrent 1,5 mill. Kunne slengt i en god del mer egenkapital, men det var ikke nødvendig. Så betaler heller inn på lånet senere. 

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjøpte bolig uten egenkapital for 5 år siden. Hadde da passert 30 år. Lånet ble delt i to lån: ett topplån (de siste 15%) også resterende som vanlig boliglån.

Pussa opp litt, ny takst på huset også var da verdien steget slik at samlet lån ble innenfor de 85% og da ble alt samlet i ett lån. Rett og slett triksing med tall. Hadde da ca 550k i inntekt samt enslig forsørger. Har også studielån, med bor i området slik at jeg får avskrevet 10% hvert år.

Anonymkode: d3b4b...e59

Hva er et topplån og hvordan fikk du lån i det hele tatt uten EK?

Anonymkode: b6c90...f4c

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Egenkapital?

Anonymkode: 16ecd...bee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...