Gå til innhold

Noen som vil hjelpe en ny student?

Anbefalte innlegg

Gjest indigobanan
Skrevet

Jeg begynte på universitetsutdanning nå i august. Det har bare gått noen få uker, men jeg føler meg allerede overveldet av mengden som skal leses og skrives og innleveres. Det er fire år siden jeg gikk ut fra vgs og merker at dette er skikkelig uvant. Føler jeg mister helt oversikten. Sist jeg gikk på skole var mye tilrettelagt og redusert, men jeg er innstilt på at jeg skal få til dette, jeg er bare redd for å få hetta og falle av. Jeg bruker lengre tid enn de andre på å komme gjennom stoffet og føler ikke at jeg forstår alt, og dette er sikkert normalt, men jeg føler meg mindre intelligent sammenliknet med mine medstudenter. Det er skikkelig dritt.

Noen som har noen gode studieteknikker eller andre tips og råd de kan komme med? 
Merker at min metode å lese gjennom stoffet på (perm til perm) er nokså ineffektiv, for jeg får ikke med meg en brøkdel, så virkelig - jeg tar imot alt av tips

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å lese pensum fra perm til perm har ingen hensikt for meg. Jeg finner de tingene som er en gjenganger det semesteret, så finner jeg mest mulig informasjon om dette, om det så er på internett eller i bøkene. Jeg markerer bøker med lapper for å enklere kunne bla opp på det jeg trenger. En oversikt over bøkene er for meg viktigere enn å pugge hver side, for det går jo ikke. Sjekk hva som står på kompetansemålene, ha det i bakhodet når du finner stoff. Jeg må notere for hånd for å huske best mulig, da skriver jeg også bare det som er viktig, på pc er det lettere å skrive for mye. 

Anonymkode: 629b4...193

• Liker 2
Skrevet

Jeg opplevde også det. Hjernen trenger litt tid til å bli vandt til læringsmengden. Du er litt utrent nå. Blir bedre etter noen uker med hardt arbeid.

Anonymkode: 0cea9...b51

• Liker 1
Skrevet

Hva studerer du? Jeg lærer overlegent best hvis det er casebasert/koblet til virkeligheten, eller hvis jeg forklarer det til andre. Gamle eksamensoppgaver er gull, løs dem. Eventuelt kan du lese ut fra læremålene, og koble dem sammen. Du må jo få en oversikt over pensum, men perm til perm er typisk VGS og fungerer ofte dårlig på høyere utdanning. 

• Liker 1
Skrevet

Det kommer til å bli lettere etterhvert! Jeg gjorde det skikkelig dårlig første semester, men senere har det gått mye bedre. Gå gjennom powerpointene som legges ut og les deg opp på de tingene foreleseren din har valgt ut. Studer modeller og pugg begreper. Les kompetansemålene!

Anonymkode: 8652e...c83

Skrevet

Hold deg til læringsutbyttebeskrivelsene, følg hver eneste forelesning, forbered deg til forelesningene, da blir selve forelesningene repetisjon. Få med deg det de underviser i. legg hovedfokus der, og pensum som tilsvarer det. 

Ha oversikt over all pensum, legg en plan- uke for uke, luk vekk "støy" som forteller negative ting og deg selv, erstatt de med fine ord og finn fram musklene dine, YOU got this, hei på deg selv, møt dagen med et smil, for hver dag som går er du nærmere målet ditt.

Anonymkode: 180da...59c

• Liker 1
Skrevet

Sjekk om universitetet ditt har kurs i studieteknikk!

Anonymkode: 65013...0da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...