Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Katteelskeren
Skrevet

Hei, trenger tips til hvilken type klær/stoffer som passer en vårbaby. Termin er i begynnelsen av april👶🏻

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aner ikke hvor du bor i Norge, men tenker det fortsatt kan vær kaldt i April. 

Hadde kjøpt klær i ull da det kan brukes (omtrent) året rundt!

Hadde brukt flere lag med tynne plagg fremfor få tykke! Vindtett dress, lue og votter er gull! 💛 Lett vognpose som også er vindtett kan jeg anbefale. 

Solbriller og solkrem! 😊 

Husk babyer vokser kjempe fort så trenger ikke alt for mange av den samme bodyen for eks. 

Skrevet
21 minutter siden, Kenelz skrev:

Hadde brukt flere lag med tynne plagg fremfor få tykke! Vindtett dress, lue og votter er gull! 💛 Lett vognpose som også er vindtett kan jeg anbefale. 

Solbriller og solkrem! 😊 

Husk babyer vokser kjempe fort så trenger ikke alt for mange av den samme bodyen for eks. 

En nyfødt baby skal da ikke ha solkrem. Og hva skal den med vindtett dress? 

Anonymkode: 0c809...e58

• Liker 3
Gjest Katteelskeren
Skrevet
26 minutter siden, Kenelz skrev:

Solbriller og solkrem! 😊 

Vi bor i Oslo. Takk for alle råd😊

Skrevet
28 minutter siden, Kenelz skrev:

Solbriller og solkrem! 😊 

Solkrem? 

Anonymkode: d42c1...0f9

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

En nyfødt baby skal da ikke ha solkrem. Og hva skal den med vindtett dress? 

Riktig nok skal ikke barn under 6 måneder utsettes for sol i det hele tatt, men om det er ingen sjans for skygge: 

«følge Norges Astma- og Allergiforbund anbefaler ikke hudleger bruk av vanlig solkrem på spedbarn. Bruk heller solkrem med fysisk filter, slik som titandioksid og sinkoksid. Kremen skal smøres tykt på, og den legger seg som en hvit beskyttelse utenpå huden og reflekterer (avviser) UV-strålene»

Hva skal den med vindtett dress? Eh, for å ikke bli kald? Ikke la solen lure deg, luften er fortsatt skarp. Vinterdress er ikke nødvendig i April når man har gode klær under på den som er vindtett. Blir det for varmt kan man bare fjerne et plagg under dressen. 

Skrevet
Akkurat nå, Kenelz skrev:

Riktig nok skal ikke barn under 6 måneder utsettes for sol i det hele tatt, men om det er ingen sjans for skygge: 

«følge Norges Astma- og Allergiforbund anbefaler ikke hudleger bruk av vanlig solkrem på spedbarn. Bruk heller solkrem med fysisk filter, slik som titandioksid og sinkoksid. Kremen skal smøres tykt på, og den legger seg som en hvit beskyttelse utenpå huden og reflekterer (avviser) UV-strålene»

Hva skal den med vindtett dress? Eh, for å ikke bli kald? Ikke la solen lure deg, luften er fortsatt skarp. Vinterdress er ikke nødvendig i April når man har gode klær under på den som er vindtett. Blir det for varmt kan man bare fjerne et plagg under dressen. 

En baby under 6 måneder SKAL ha tilgang til skygge, uansett. 

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

En baby under 6 måneder SKAL ha tilgang til skygge, uansett. 

Du kan vær under parasoll (skygge), men solen klarer allikevel å reflektere lys og da må solkrem til! Vårsolen er heller ikke noe å tulle med, selv her i Norge! 

Lettere sagt enn gjort det med at en baby under 6 måneder SKAL ha tilgang til skygge. Er det ikke bedre å vær forberedt og ha med seg en tilpasset solkrem som er godkjent?

Uansett:

«Spedbarn skal ikke være i solen. Bruk parasoll og smør barnet godt inn med solkrem av høy faktor, altså fra faktor 30 og gjerne høyere. Dette er fordi solstrålene reflekteres, også når barnet ikke blir utsatt for direkte sollys» 

Noe mer? 

Skrevet
Akkurat nå, Kenelz skrev:

Du kan vær under parasoll (skygge), men solen klarer allikevel å reflektere lys og da må solkrem til! Vårsolen er heller ikke noe å tulle med, selv her i Norge! 

Lettere sagt enn gjort det med at en baby under 6 måneder SKAL ha tilgang til skygge. Er det ikke bedre å vær forberedt og ha med seg en tilpasset solkrem som er godkjent?

Uansett:

«Spedbarn skal ikke være i solen. Bruk parasoll og smør barnet godt inn med solkrem av høy faktor, altså fra faktor 30 og gjerne høyere. Dette er fordi solstrålene reflekteres, også når barnet ikke blir utsatt for direkte sollys» 

Noe mer? 

Det er ikke vanskelig. Jeg fødte i mars og har igjennom hele våren og sommeren selvfølgelig skjermet min sønn for sol. Du har gjerne hørt om uv-telt? Uv-parasoll? Unngå å gå ut når det er ekstrem sol, om du har problemer med å holde babyen din unna sol. Ærlig talt. 

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det er ikke vanskelig. Jeg fødte i mars og har igjennom hele våren og sommeren selvfølgelig skjermet min sønn for sol. Du har gjerne hørt om uv-telt? Uv-parasoll? Unngå å gå ut når det er ekstrem sol, om du har problemer med å holde babyen din unna sol. Ærlig talt. 

Så flott for deg! Men nå er ikke alle sammen like flink og er da ikke bedre at de smører på solkrem for sikkerhetsskyld når dem er ute når solen står oppreist? 

Altså familien min som er fra utlandet har omtrent kraftig sol hver dag, og er de for eks. på cafe under en ikke Uv-Parasoll så blir det smurt på med en godkjent solkrem. 😉 

Skjønner ikke helt problemet ditt.

• Liker 1
Skrevet
29 minutter siden, Kenelz skrev:

Uansett:

Noe mer? 

Høres ikke ut som om du har hatt en nyfødt før? Solkrem og vindtett dress er for barn som er minst 6 måneder gamle. Før dette skal barna skjermes fra sol og vind. :)

Du trenger ikke vindtett dress når barna ligger i vognen i vognpose eller med stormtrekk på vogna. Spedbarn sover mye i starten og da trenger de klær som puster godt, for eksempel ull.

Anonymkode: 7b488...d23

• Liker 1
Skrevet
29 minutter siden, Kenelz skrev:

Så flott for deg! Men nå er ikke alle sammen like flink og er da ikke bedre at de smører på solkrem for sikkerhetsskyld når dem er ute når solen står oppreist? 

Altså familien min som er fra utlandet har omtrent kraftig sol hver dag, og er de for eks. på cafe under en ikke Uv-Parasoll så blir det smurt på med en godkjent solkrem. 😉 

Skjønner ikke helt problemet ditt.

Håper noen lærer deg opp før ungen kommer. Solkrem er full av kjemikalier, det har ingenting på et spedbarn å gjøre. 

• Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Høres ikke ut som om du har hatt en nyfødt før? Solkrem og vindtett dress er for barn som er minst 6 måneder gamle. Før dette skal barna skjermes fra sol og vind. :)

Du trenger ikke vindtett dress når barna ligger i vognen i vognpose eller med stormtrekk på vogna. Spedbarn sover mye i starten og da trenger de klær som puster godt, for eksempel ull.

Anonymkode: 7b488...d23

Har ikke hatt vårbarn, men vinter ☺️ Min søster der i mot som også bor i Norge vår. 

https://www.plusstid.no/helse-og-velvaere/helse/riktig-kledd-om-varen 

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Håper noen lærer deg opp før ungen kommer. Solkrem er full av kjemikalier, det har ingenting på et spedbarn å gjøre. 

NHI: « I følge Norges Astma- og Allergiforbund anbefaler ikke hudleger bruk av vanlig solkrem på spedbarn. Bruk heller solkrem med fysisk filter, slik som titandioksid og sinkoksid». 

Få fingeren ut av ræva, noen ganger når sola er sterkt så har man kanskje ikke noe annet valg enn bruk av en type solkrem selv når man er under skygge. Ikke alle bærer med seg konstant Uv-parasoll og telt.

Har påpekt flere ganger at det ikke er en vanlig solkrem som blir brukt. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Man tar ikke vindtett dress på en under 6 måneder 🙈

Babyen til søsteren min tok seg godt nytte av det når vognpose ikke ble brukt 😊

Skrevet
10 minutter siden, Kenelz skrev:

Babyen til søsteren min tok seg godt nytte av det når vognpose ikke ble brukt 😊

Greit nok, men det er fortsatt ikke noe man trenger. Min ble født i februar, hadde ull innerst og ulldress over oppi vogna på kalde dager, ikke akkurat sånn at han satt i noe akebrett og trengte vindtett dress de første månedene 😅 Ikke høres det noe godt ut å sove i heller om man putter de oppi vogna underveis. Men om man kun bærer ungen og ikke bruker kan jeg være enig i at det er greit med vindtette klær 😊 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Greit nok, men det er fortsatt ikke noe man trenger. Min ble født i februar, hadde ull innerst og ulldress over oppi vogna på kalde dager, ikke akkurat sånn at han satt i noe akebrett og trengte vindtett dress de første månedene 😅 Ikke høres det noe godt ut å sove i heller om man putter de oppi vogna underveis. Men om man kun bærer ungen og ikke bruker kan jeg være enig i at det er greit med vindtette klær 😊 

*ikke bruker vogn skulle det stå. 

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Skjønner at vognpose er tingen hos mange 😉

Skrevet
16 minutter siden, Kenelz skrev:

Skjønner at vognpose er tingen hos mange 😉

Hva har du tenkt å gjøre? Legge en nyfødt rett i vognen med en vindtett dress og putte et teppe over? 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...