AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #1 Skrevet 5. september 2020 Hei. Vist man skal bli lærling i barnehage som voksen, må man søke direkte til bedriften da eller gjennom vestlands fylkeskommune? for jeg fikk beskjed om å gå gjennom kommunen, men på siden står det at det kun er for de som har rett på skole. Altså ikke voksne. ser og at private barnehager ikke tar inn lærlinger, kun de kommunale. jeg har kryssløp fra tidligere utdanning ( utdannet frisør ) trenger jeg muligens bare 2 år læretid + programfagene fra VG 2? Anonymkode: 519c0...eab
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #2 Skrevet 5. september 2020 Skjønner ikke helt. Prøver du å bli barnehagelærer eller frisør? Eneste måten å bli bhg lærer på er ved å ta barnehagelærer utdanningen på 3 år, eller deltid på 4 år. hvis man er barne og ungdomsarbeider fra før av kan man også ta en kortere barnehageutdanning. Finnes heller ingen programfag på vgs som er relevante for bhg utdanning. Vet ikke om jeg misforstod helt hva du spurte om men.. Anonymkode: 60e21...4b6
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #3 Skrevet 5. september 2020 Har heller aldri hørt noe om lærlinger i bhg. Jobber i bhg selv altså. Det er bare assistenter eller studenter som blir sendt av skolen til random barnehager for praksis. Hvis man tar deltidsutdanningen samarbeider man med en bhg slik at man studerer 60% og jobber 40% Anonymkode: 60e21...4b6
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #4 Skrevet 5. september 2020 Barne og ungdomsarbeider. jeg vil ta læretid for å få fagbrev. Men siden jeg ikke har rett på VGS så må jeg ta hele læretiden i barnehage. jo, jeg har fagbrev som frisør. Som vil si at jeg slipper å ta om igjen vg1 og tror jeg kun trenger programfagene fra VG2, også er det læretiden. det er jo barne og ungdomsarbeider man tar for å jobbe i barnehage. Jeg skulle kanskje skrevet det Anonymkode: 519c0...eab
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #5 Skrevet 5. september 2020 Du kan vel enten måtte ta programfagene som privatist også 2 år lærlingtid, eller så må du jobbe så lenge at du slipper programfag. Jeg tror forresten at det er krav om lærlingtid andre steder enn bare barnehage hvis du skal bli barne- og ungdomsarbeider, men det er jeg usikker på. Helsefagarbeidere må f.eks. jobbe på ulike avdelinger på sykehjem, osv. Anonymkode: e9654...446
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #6 Skrevet 5. september 2020 Er det ikke mulig å søke som jobb som ufaglært, jobbe i 2 år for så å kunne ta fagprøve og fagbrev? Yrkeserfaring skal vel telle som praksis? Anonymkode: 8ebf8...f51
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #7 Skrevet 5. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Barne og ungdomsarbeider. jeg vil ta læretid for å få fagbrev. Men siden jeg ikke har rett på VGS så må jeg ta hele læretiden i barnehage. jo, jeg har fagbrev som frisør. Som vil si at jeg slipper å ta om igjen vg1 og tror jeg kun trenger programfagene fra VG2, også er det læretiden. det er jo barne og ungdomsarbeider man tar for å jobbe i barnehage. Jeg skulle kanskje skrevet det Anonymkode: 519c0...eab Det er vel vanligst å ta barnehagelærerutdanning når man skal jobbe i barnehage. Barne og ungdomsarbeider er liksom hakket ned. Når du først skal ta en utdanning bør du ikke da bare ta bhg lærer? Da får du mye hørere lønn enn barne og ungdomsarbeider. har ikke noe godt svar på det med lærling som voksen. Kan du ikke spørre bhger i området ditt om de kunne vært interessert? Sånn fikk jeg min jobb noen år tilbake, søkte på den barnehagen rett over gata og jobbet der 40% i 4 år gjennom studiet Anonymkode: 60e21...4b6
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #8 Skrevet 5. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er vel vanligst å ta barnehagelærerutdanning når man skal jobbe i barnehage. Barne og ungdomsarbeider er liksom hakket ned. Når du først skal ta en utdanning bør du ikke da bare ta bhg lærer? Da får du mye hørere lønn enn barne og ungdomsarbeider. har ikke noe godt svar på det med lærling som voksen. Kan du ikke spørre bhger i området ditt om de kunne vært interessert? Sånn fikk jeg min jobb noen år tilbake, søkte på den barnehagen rett over gata og jobbet der 40% i 4 år gjennom studiet Anonymkode: 60e21...4b6 Ja du har jo helt rett i det. Spørs hvor mye lengre tid studiet tar. Pga jeg er alene med 2 barn så er jeg avhengig av full inntekt etter 2 år, for da mister jeg stønad fra nav. Så det haster å finne seg noe. har søkt i sikkert 1 år nå, på både barnehager, jobber innenfor helse, og diverse men det skal ikke være lett. Fikk tak i en barnehage som trengte lærlinger, men syns det var rart at hun henviste meg til opplæringskontoret siden jeg er voksen. Er kun for de som går på vgs eller har rett til skoleplass som kan søke igjennom vigo. Anonymkode: 519c0...eab
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #9 Skrevet 5. september 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke mulig å søke som jobb som ufaglært, jobbe i 2 år for så å kunne ta fagprøve og fagbrev? Yrkeserfaring skal vel telle som praksis? Anonymkode: 8ebf8...f51 Har prøvd, det eneste jeg får er ringevikar som jeg må takke nei til, pga jeg har overgangsstønad fra nav, og da står jeg med omtrent 0 i inntekt om jeg er ringevikar. Så det er ganske kjipt at det skal være så vanskelig å få jobb når man ikke har utdanning. Men ja det skal telles som praksis mener jeg, at man får fratrekk fra det man har i erfaring. Anonymkode: 519c0...eab
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #10 Skrevet 5. september 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er vel vanligst å ta barnehagelærerutdanning når man skal jobbe i barnehage. Barne og ungdomsarbeider er liksom hakket ned. Når du først skal ta en utdanning bør du ikke da bare ta bhg lærer? Da får du mye hørere lønn enn barne og ungdomsarbeider. har ikke noe godt svar på det med lærling som voksen. Kan du ikke spørre bhger i området ditt om de kunne vært interessert? Sånn fikk jeg min jobb noen år tilbake, søkte på den barnehagen rett over gata og jobbet der 40% i 4 år gjennom studiet Anonymkode: 60e21...4b6 For en merkelig holdning. Det er ikke alle som vil bli barnehagelærer bare fordi det er "hakket over". Det tar jo også mye lenger tid når TS ikke har studiekompetanse. Anonymkode: e9654...446 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #11 Skrevet 5. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: For en merkelig holdning. Det er ikke alle som vil bli barnehagelærer bare fordi det er "hakket over". Det tar jo også mye lenger tid når TS ikke har studiekompetanse. Anonymkode: e9654...446 Mente det ikke på en slem måte, men det er den vanligste barnehage utdanningen. Ts hadde ikke nevnt at hun ikke hadde tid pga barn osv før etter at jeg skrev det. Er litt synd fordi i en barnehage får de bare rollen som assistent, mens pedagogene styrer alt. Dette vet jeg fordi jeg jobber i bhg selv og har jobbet med b&u arbeidere. Også synd at de tjente bare litt mer enn meg da jeg var assistent, til tross for at de har en utdanning. Prøvde bare å gi tips ikke noe frekt ment hvertfall Anonymkode: 60e21...4b6
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #12 Skrevet 5. september 2020 Tror de fleste som er voksne som tar fagbrev som barne og ungdomsarbeider så jobber de som assistent i barnehage i 5 år og tar eksamen før de da går opp til fagprøven. Er det et alternativ? Om ikke så må du nok ta programfagene fra vg1 og vg2 og søke lærlingplass slik som elever gjør, men da havner du jo dessverre bakerst i køa ettersom du ikke lenger har skolerett. Anonymkode: 22877...e85
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #13 Skrevet 5. september 2020 Ring inntakskontoret og hør. Nav kan også sponse barne og ungdomsarbeiderfaget, men du må oppfylle noen kriterier Det skal ikke være mulig å få jobb som ufaglært Anonymkode: 4c9c7...786
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #14 Skrevet 5. september 2020 https://www.nki.no/velg-ditt-studium/barne-og-ungdomsarbeiderfaget Anonymkode: 7b1d0...c80
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #15 Skrevet 5. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tror de fleste som er voksne som tar fagbrev som barne og ungdomsarbeider så jobber de som assistent i barnehage i 5 år og tar eksamen før de da går opp til fagprøven. Er det et alternativ? Om ikke så må du nok ta programfagene fra vg1 og vg2 og søke lærlingplass slik som elever gjør, men da havner du jo dessverre bakerst i køa ettersom du ikke lenger har skolerett. Anonymkode: 22877...e85 Ja, det er det beste, eneste problemet er at ingen tar inn assistenter 😄 fra vg1 har jeg siden jeg har fagbrev, så blir bare fra vg2 eventuelt. Ja det er det også. Skal ikke være lett, får bare se positivt og håpe jeg får en plass Anonymkode: 519c0...eab
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #16 Skrevet 5. september 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er det beste, eneste problemet er at ingen tar inn assistenter 😄 fra vg1 har jeg siden jeg har fagbrev, så blir bare fra vg2 eventuelt. Ja det er det også. Skal ikke være lett, får bare se positivt og håpe jeg får en plass Anonymkode: 519c0...eab Du har vel ikke programfag fra vg1 helse når du er frisør? Anonymkode: e9654...446
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #17 Skrevet 5. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har vel ikke programfag fra vg1 helse når du er frisør? Anonymkode: e9654...446 Design og håndtverk, er kryssfag, så jeg slipper VG 1. Det sjekket jeg for et års tid siden, så lenge det ikke er nye regler nå da. Anonymkode: 519c0...eab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå