Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere

Har hatt en lang periode med flere prøverørsforsøk og i mai ble jeg gravid. Dessverre endte dette ganske så dramatisk da det viste seg å være svangerskap utenfor livmoren. Egglederen sprakk, det måtte tappes store mengder blod fra buken og jeg måtte derfor hasteoperes. Kroppen har brukt lang tid på å stabilisere seg og først nå er jeg klar for et forsøk igjen, denne gangen fryseforsøk. I forbindelsen med operasjonen var jeg sykemeldt i 2uker.

Jeg jobber i kommunen, på en institusjon, tett på andre mennesker. Personene som bor på institusjonen er mye ut og inn og det er stor sjanse for at de kan ta med deg smitte inn på institusjonen. Vi jobber hele tiden med smittevern, men det er virkelig en utfordring å få de til å holde avstand, ikke minst ha hygienen i orden og ta koronasituasjonen på alvor. 

Blir jeg syk, eller får influensalignende symptomer må forsøket avbrytes, da for jo jeg selvsagt ikke nærme meg klinikken. Er så livredd for at det atter en gang skal måtte avbrytes. Jeg er 36 år og føler virkelig at tiden renner fra meg. Det tar på både psykisk og fysisk og det eneste jeg tenker på er å bli gravid.

Synes det er vanskelig å skulle sykemelde meg, og hvor lenge skal jeg evt gjøre det. Jeg vet legen min vil gi meg sykemelding, men er det innafor? Jeg har jobbet på samme arbeidsplass i 10år og jeg har ikke vært mye syk. Hva tenker dere, kan jeg sykmelde meg? Har tre fryseforsøk igjen.
Å hvis jeg skal sykemelde meg, hva skal jeg si til sjefen? Må skyte inn her at jeg har en sjef som vil vite alt selvom hun ikke har rett på det. 

Å ja, jeg VET, at det ikke er en menneskerett å få barn. Ønsker gjerne konstruktive tilbakemeldinger.

Takk. 

Anonymkode: 86b11...31e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å sykemelde seg to-tre uker før neste forsøk? Ville unngått å bruke opp sykemeldingsperioden utelukkende til prøverør. Livet skjer og ting dukker opp, enten det er å miste et foster med komplikasjonene det medfører eller komplikasjoner i et svangerskap. Til andre ting som også er utenfor ens kontroll. Poenget er kanskje, man vet aldri når man trenger sykemeldingen sin. 

Om det er kortere perioder med litt mellomrom av gangen kan man i første omgang kanskje også komme unna oppfølging med arbeidsgiver slik at du ikke føler et press om å fortelle sjefen hva som «feiler» deg. Sjefen har ikke noe med det og det er helt greit å si at man ikke vil dele eller at det er privat.

Anonymkode: 5f670...48e

Skrevet

Jeg ville ha sykemeldt meg fra innsett til testdato i første omgang og deretter forlenget den om jeg skulle bli gravid. Det nå slik at du ikke en gang slipper inn på sykehuset om du utvikler et symptom. Dette er det viktigste prosjektet du/dere kommer til å ha sammen i livet❤️ Ut i fra det du skriver høres det ut som om at du trenger en pause. Jeg sykemeldte meg selv og gikk lange turer hver dag, begynte med akupunktur to uker før innsett, tok en kvart aspirin hver dag fra innsett+multivitamin og tran. Har endelig kommet til uke 13 etter 7 innsett og tre MA før uke 8. Om det er tilfeldig eller om noe av det jeg har gjort har virket vet jeg ikke, men det har føltes bra å gjøre noe helt annet.

Anonymkode: 1228a...730

• Liker 1
Skrevet

Skjer deg. Enten finner du en annen jobb, eller så går du på jobb som vanlig. 

Anonymkode: d3cc3...1a7

Skrevet

Har vert veldig bekymret for set samme men må jo gå op jobb.. kan ikke ta så mye sykemelding for at man prøver å få barn.. har heldigvis ikke vert syk eller hatt symptomer når jeg har skulle vert hos klinikken enda 

Anonymkode: 5f6ce...549

Skrevet

Vanligvis så mener jeg en sykemelding skal sitte veldig langt inne. 

Men jeg har vært i en tilnærmet lik situasjon som din. Årevis med prøving, fysiske plager, og nedturer. Var tynnslitt til slutt. Etter å ha stått i arbeidslivet i 10 år, knapt brukt en sykedag, alltid bidratt ekstra når det trengs, så hadde jeg absolutt ingen dårlig samvittighet for å få en to ukers sykemelding for å få ro rundt det siste forsøket. 

Anonymkode: e4799...451

• Liker 4
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei dere

Har hatt en lang periode med flere prøverørsforsøk og i mai ble jeg gravid. Dessverre endte dette ganske så dramatisk da det viste seg å være svangerskap utenfor livmoren. Egglederen sprakk, det måtte tappes store mengder blod fra buken og jeg måtte derfor hasteoperes. Kroppen har brukt lang tid på å stabilisere seg og først nå er jeg klar for et forsøk igjen, denne gangen fryseforsøk. I forbindelsen med operasjonen var jeg sykemeldt i 2uker.

Jeg jobber i kommunen, på en institusjon, tett på andre mennesker. Personene som bor på institusjonen er mye ut og inn og det er stor sjanse for at de kan ta med deg smitte inn på institusjonen. Vi jobber hele tiden med smittevern, men det er virkelig en utfordring å få de til å holde avstand, ikke minst ha hygienen i orden og ta koronasituasjonen på alvor. 

Blir jeg syk, eller får influensalignende symptomer må forsøket avbrytes, da for jo jeg selvsagt ikke nærme meg klinikken. Er så livredd for at det atter en gang skal måtte avbrytes. Jeg er 36 år og føler virkelig at tiden renner fra meg. Det tar på både psykisk og fysisk og det eneste jeg tenker på er å bli gravid.

Synes det er vanskelig å skulle sykemelde meg, og hvor lenge skal jeg evt gjøre det. Jeg vet legen min vil gi meg sykemelding, men er det innafor? Jeg har jobbet på samme arbeidsplass i 10år og jeg har ikke vært mye syk. Hva tenker dere, kan jeg sykmelde meg? Har tre fryseforsøk igjen.
Å hvis jeg skal sykemelde meg, hva skal jeg si til sjefen? Må skyte inn her at jeg har en sjef som vil vite alt selvom hun ikke har rett på det. 

Å ja, jeg VET, at det ikke er en menneskerett å få barn. Ønsker gjerne konstruktive tilbakemeldinger.

Takk. 

Jeg mener du skal sykemelde deg.

Personlig har jeg gjort det nesten hele prøveperioden min, rett og slett fordi jeg har hatt veldig mange forsøk, og jeg har også en jobb hvor det er sjanse for å bli smittet med korona. Så ja, sykemeld deg. Fordi du vil ikke tilgi deg selv hvis du er på jobb og blir smittet og forsøk blir avbrutt. Det er snakk om en liten periode i livet ditt som kan gjøre at du får ønskebarnet ditt

Anonymkode: 1810f...d9c

• Liker 3
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Personlig har jeg gjort det nesten hele prøveperioden min, rett og slett fordi jeg har hatt veldig mange forsøk, og jeg har også en jobb hvor det er sjanse for å bli smittet med korona. Så ja, sykemeld deg. Fordi du vil ikke tilgi deg selv hvis du er på jobb og blir smittet og forsøk blir avbrutt. Det er snakk om en liten periode i livet ditt som kan gjøre at du får ønskebarnet ditt

❤️

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre hva du sa til sjefen din? Var du åpen om hvorfor du var sykemeldt eller sa du at det bare var privat? Forhåpentligvis har du en sjef som ikke spør... 🙈

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre hva du sa til sjefen din? Var du åpen om hvorfor du var sykemeldt eller sa du at det bare var privat? Forhåpentligvis har du en sjef som ikke spør... 🙈

Sjefen min spør ikke, og jeg har sagt fra starten at det er privat det jeg går gjennom så jeg kommer nok aldri til å fortelle det heller :)

• Liker 1
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sjefen min spør ikke, og jeg har sagt fra starten at det er privat det jeg går gjennom så jeg kommer nok aldri til å fortelle det heller :)

Beklager maset mitt her altså, men tok du sammenhengende sykemelding eller gikk su på forsøk mellom forsøkene? 

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager maset mitt her altså, men tok du sammenhengende sykemelding eller gikk su på forsøk mellom forsøkene? 

Man tar ikke sykemelding, det får man av lege om det er nødvendig. Du kan ikke bli sykemeldt i månedsvis fordi du er prøver, alvorlig talt. Her kommer nav til å bestride hele sykemeldingen og du står uten penger. 

Anonymkode: d3cc3...1a7

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært periodevis sykemeldt. Alltså når jeg har hatt forsøk (under medisiner, egguttak, egginnsett og til ikm) har jeg værtbsykemeldt. Ellers har jeg jobbet. Men noen ganger har det psykiske etter  negative forsøk vært så ille at jeg har valgt å sykemeldt meg.

• Liker 2
Skrevet
På 5.9.2020 den 14.22, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg bare kan spørre deg, er det fastlegen som sykemelder deg eller gynekolog? Jeg er selv midt i prøverøsprosess, privat. 

Anonymkode: 06cca...1ce

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg bare kan spørre deg, er det fastlegen som sykemelder deg eller gynekolog? Jeg er selv midt i prøverøsprosess, privat. 

Anonymkode: 06cca...1ce

Fastlege :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...