Gå til innhold

Det å kalle kjæresten sine foreldre for svigermor/far

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det innafor å si svigermor/far når man ikke er gift ? 

Tenker på samboere og de i forhold som ikke bor sammen.

Anonymkode: f22a1...769

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det noen forskjell på å være gift og ikke? 

Jeg har uansett vært gift i 10 år, og kaller svigers for Ola og Kari, både når jeg snakker til dem, og når jeg spør mannen "skal vi se på bursdagsgave til Kari i dag?". Kjenner ingen som sier "svigermor", med mindre man snakker med noen som ikke kjenner navnene deres, og refererer til kjærestens/samboerens/mannens mor. 

Anonymkode: ec726...84d

• Liker 5
Skrevet

Jeg har ingen sånne, men deres fødenavn hadde holdt lenge, uansett hva slags sivilstand man har. Syns jeg. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er samboer, i snart 20 år. Jeg får meg ikke til å referere til de som mine svigerforeldre. Snakker  jeg med andre om de, sier jeg moren eller faren til min samboer. Så enkelt. Retter også på folk som sier svigerforeldre om de til meg. Sånn må det bli

• Liker 3
Skrevet

Dette er veldig enkelt. 

Mother-in-law, father-in-law. IKke gift?? Da finnes ingen "in-law". 
Sviger sikter til ektefellen sine foreldre. Ikke kjæresten, ikke forlovede. 

• Liker 9
Skrevet

Jeg kan si "svigers" hvis jeg prater om kjæresten min sine foreldre til noen som ikke vet navnene deres. 

• Liker 17
Skrevet
3 minutter siden, Hmmmmmm skrev:

Jeg er samboer, i snart 20 år. Jeg får meg ikke til å referere til de som mine svigerforeldre. Snakker  jeg med andre om de, sier jeg moren eller faren til min samboer. Så enkelt. Retter også på folk som sier svigerforeldre om de til meg. Sånn må det bli

Hvorfor?

Ja jeg kalte mine svigerforeldre for svigers lenge før vi giftet oss. Fallt naturlig og visste vi ble å gifte oss en gang

Anonymkode: f0f1e...6f0

• Liker 3
Skrevet

Jeg er samboer på 9 ende året og vi har 2 barn. Jeg sier fødenavnet 😂 men om jeg skal snakke om de til andre så sier jeg gjerne svigers. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg sier svigermor/far om jeg prater med noen som ikke kjenner navnene deres, bare fordi det er enklere. 

Ellers bruker jeg navnet deres. 

• Liker 4
Skrevet

For meg er det bare en uforpliktende tittel, et annet navn for «mamman og/eller pappan til kjæresten/samboeren/mannen». Har ei venninne som kaller seg selv svigermor til sin 20 år gamle «svigersønn», selv om de «bare» har vært sammen i et år. Det er jo bare en betegnelse.

Anonymkode: 999bb...be4

• Liker 4
Skrevet

Å bruke «sviger»-betegnelsen innebærer giftemål. Jeg har en kommende svigersønn, de gifter seg neste måned. Men han blir ikke min svigersønn før de sier JA til presten. Før de forlovet seg var han min datters samboer. Mine egne svigerforeldre ble også svigerforeldre først den dagen vi giftet oss. Det er forskjell på samboerskap og giftermål. I bryllupstalen ønsker man svigerbarnet velkommen i familien. Man gjør ikke det den dagen noen flytter sammen. Båndet blir knyttet ved giftermål, ikke før. 

Å omtale kjærestens foreldre for svigerforeldre, er rett og slett å feilinformere. Vil du ha svigerforeldre, så gift deg!

Anonymkode: d6739...5b4

• Liker 8
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For meg er det bare en uforpliktende tittel, et annet navn for «mamman og/eller pappan til kjæresten/samboeren/mannen». Har ei venninne som kaller seg selv svigermor til sin 20 år gamle «svigersønn», selv om de «bare» har vært sammen i et år. Det er jo bare en betegnelse.

Anonymkode: 999bb...be4

Irrelevant, nå må vi følge definisjoner og ikke bare finne på våre egne. 

Sitat
Letter-K-blue-icon.png
sviger- i sms. (fra tysk) brukt i sammensetninger for å betegne familieforhold som er oppstått ved giftermål
Letter-K-blue-icon.png
sviger|bror m. svoger
Letter-K-blue-icon.png
sviger|datter m., f. sønnekone
Letter-K-blue-icon.png
sviger|far m. ektefelles far

Det MÅ ligge et giftemål til grunn. 

• Liker 4
Skrevet

Ja. Det er bare tåpelig å reagere på det

Anonymkode: 4ca77...42a

• Liker 5
Skrevet

Vi sier svigers ja, vi var klare fra starten av at det kom til å bli oss to. Nå er vi forlovet. Ingen reagerer på at vi kaller hverandres foreldre svigers, selv ikke fra starten :) 

Anonymkode: 108d3...e08

• Liker 2
Skrevet

Sier «svigers» når jeg snakker til andre, feks skal si «vi skal grille med svigers i kveld» når vi får spm om å bli med på noe med andre, hva andre mener er egentlig ganske irrelevant for meg. 

Anonymkode: c5062...76c

• Liker 5
Skrevet

Jeg sier svigers selv om vi bare er samboere. Bryr meg ikke om definisjonen. Gidder ikke å si: «Per og Kari...ja, det var foreldrene til Pål, som er typen min.» Jeg sier bare svigers, enkelt og greit. 

Anonymkode: 239a1...edb

• Liker 10
Skrevet

Jeg kalte foreldrene til eksen min mor og far, da jeg hadde et veldig godt forhold til de. Føler det er greit å referere til de som svigerforeldre når forholdet har blitt seriøst. 

Anonymkode: e7ab9...7a1

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen forskjell på å være gift og ikke? 

Jeg har uansett vært gift i 10 år, og kaller svigers for Ola og Kari, både når jeg snakker til dem, og når jeg spør mannen "skal vi se på bursdagsgave til Kari i dag?". Kjenner ingen som sier "svigermor", med mindre man snakker med noen som ikke kjenner navnene deres, og refererer til kjærestens/samboerens/mannens mor. 

Om det ikke var noen forskjell så hadde vel hverken du eller jeg tatt det steget å inngå ekteskap?

Skrevet
25 minutter siden, Alexz skrev:

Om det ikke var noen forskjell så hadde vel hverken du eller jeg tatt det steget å inngå ekteskap?

Jeg giftet meg ikke for å få lov til å kalle Kari for svigermor, nei. Så ser ikke at det er noen forskjell på det å være gift eller ikke når det gjelder problemstillingen i HI, som jeg svarer på. 

• Liker 8
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å bruke «sviger»-betegnelsen innebærer giftemål. Jeg har en kommende svigersønn, de gifter seg neste måned. Men han blir ikke min svigersønn før de sier JA til presten. Før de forlovet seg var han min datters samboer. Mine egne svigerforeldre ble også svigerforeldre først den dagen vi giftet oss. Det er forskjell på samboerskap og giftermål. I bryllupstalen ønsker man svigerbarnet velkommen i familien. Man gjør ikke det den dagen noen flytter sammen. Båndet blir knyttet ved giftermål, ikke før. 

Å omtale kjærestens foreldre for svigerforeldre, er rett og slett å feilinformere. Vil du ha svigerforeldre, så gift deg!

Anonymkode: d6739...5b4

Herregud, så teit. Jeg har vært samboer med kjæresten i mange år og omtaler foreldrene hans for svigers. Hva er problemet? Det båndet du snakker om endrer seg vel ikke bare om man får en ring på fingeren!

Anonymkode: 3ed6d...c97

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...