AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #1 Skrevet 5. september 2020 Jobber i butikk (ikke nødvendig butikk) og har sett flere og flere svenske kunder de siste månedene. Noe jeg i utgangspunktet har vært glad for! Så jeg beklager den generaliseringen som kommer til å komme, men den er basert på mine opplevelser. Jeg er glad i Sverige! Så når jeg kommer opp til dem (med min 1 meters avstand) for å spørre om de vil ha hjelp så synes de tydeligvis det er merkelig at jeg står så langt unna og trasker helt oppi meg. Og ser litt forvirret ut da jeg går et skritt unna for å ikke ha pusten deres rett i trynet. Ingen bruker håndsprit som vi har overalt i butikken. Går helt opp i andre kunder. I noen tilfeller har noen drasset rundt på bagasje som tyder på at de kanskje nettopp kom hit... Altså for en god del av de virker det som om de ikke har fått meg seg noen ting. De er jo som regel hyggelige utenom det, ikke noe å utsette der. Prøver egentlig ikke å sette alle svensker i en gruppe, det er bare at de aller fleste oppfører seg slik i min erfaring. De har som regel vært søte og hyggelige og oppegående rent bortsett fra korona vett. Det er faktisk en tydelig forskjell i oppførsel. Vet at Sverige har seilt litt sin egen sjø, men er det flere som har merket lignende ting fra svensker som kommer hit? Altså i alle offentlige sammenhenger, ikke bare butikker. Det skremmer meg litt når noen drasser på koffert og sier de kom fra Stockholm.. når den delen av landet har vært rød. Anonymkode: e788f...e34
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #2 Skrevet 5. september 2020 Og jeg har totalt motsatt erfaring. Jobber selv i butikk og her jeg bor er det ingen som bryr seg. Ingen bruker antibac, holder avstand og kommer helt opp i ansiktet mitt for å spørre om ting etc. Det er nordmenn. Jo eldre de er, jo mindre bryr de seg. Har svensk familie og var der fra mars-juni og der opplevde jeg avstand og store hensyn. Viktig å ikke dra alle under en kam, som du sier 😊 Min erfaring er at media har vinklet Sverige mye verre enn det er, da med sånne som deg som dømmer svenskene som resultat. Anonymkode: 66101...28a 4
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #3 Skrevet 5. september 2020 Bergen og Oslo er rødere enn de fleste steder i Sverige, dømmer du de også? Anonymkode: 66101...28a 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #4 Skrevet 5. september 2020 Jeg er bosatt i Sverige, men var en i Norge tidligere i sommer. Min erfaring er at nordmenn var mye dårligere på å holde avstand, og bruke antibac. Anonymkode: 6328e...101 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #5 Skrevet 5. september 2020 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og jeg har totalt motsatt erfaring. Jobber selv i butikk og her jeg bor er det ingen som bryr seg. Ingen bruker antibac, holder avstand og kommer helt opp i ansiktet mitt for å spørre om ting etc. Det er nordmenn. Jo eldre de er, jo mindre bryr de seg. Har svensk familie og var der fra mars-juni og der opplevde jeg avstand og store hensyn. Viktig å ikke dra alle under en kam, som du sier 😊 Min erfaring er at media har vinklet Sverige mye verre enn det er, da med sånne som deg som dømmer svenskene som resultat. Anonymkode: 66101...28a jeg prøvde jo å uttrykke at det var min erfaring i butikken! men det er fint å se at det ikke er sånn overalt! Anonymkode: e788f...e34
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #6 Skrevet 5. september 2020 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bergen og Oslo er rødere enn de fleste steder i Sverige, dømmer du de også? Anonymkode: 66101...28a Jeg snakker om en periode over flere måneder. Og da har det ikke vært slik, men jeg det et uansett snakk om folks oppførsel, ikke hvor rødt det er hvor du bor. Kanskje jeg har vært uheldig med min erfaring Anonymkode: e788f...e34
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #7 Skrevet 5. september 2020 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er bosatt i Sverige, men var en i Norge tidligere i sommer. Min erfaring er at nordmenn var mye dårligere på å holde avstand, og bruke antibac. Anonymkode: 6328e...101 Interessant! Og jeg er både glad og ikke glad for at min erfaring ikke gjelder overalt. (Ikke glad siden ingen burde være dårlige på disse tingene uansett hvor de er fra) Anonymkode: e788f...e34
Konungr Skrevet 5. september 2020 #8 Skrevet 5. september 2020 Ha på deg munnbind på jobb og vær tydelig på det med å holde avstand. 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #9 Skrevet 5. september 2020 2 minutter siden, Konungr skrev: Ha på deg munnbind på jobb og vær tydelig på det med å holde avstand. Har ikke lov til å bruke munnbind. I forhold til å holde avstand så er jo ikke det det første jeg sier når jeg snakker til en kunde. Og innen jeg må si ifra (fordi de ikke tok hensyn til avstand og kommer nærmere) kan jeg jo ha blitt utsatt for smitte uansett. Og vi har lapper i butikken om avstand.. i tillegg til at viruset har holdt på lenge nok til at folk vet dette selv, eller burde vite. Jeg sier ifra på høflig måte om de kommer såpass nærme. jeg er ikke så redd for smitte for egen del, men det er andre kunder som ikke burde bli smittet. Anonymkode: e788f...e34
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #10 Skrevet 5. september 2020 De har avstand og antibac i Sverige også. Hatt like lenge som her og de hadde 1.5 meter lenger enn oss. Kanskje du tenker mer på at «svensker» gjør så fordi de er «annerledes», altså svensker. Så er det fortsatt mange svensker som bor her i Norge. Ved denne tiden tror jeg ingen ikke har fått med seg hva som skjer i verden men svensker er vel som alle andre. Det vil si, individer, noen er lei, noen er hysteriske, noen er sånn mitt imellom. de fleste tiltakene i Norge har også vært gjeldene i Sverige unntatt åpne skoler og barnehager. Anonymkode: 1a426...746
Konungr Skrevet 5. september 2020 #11 Skrevet 5. september 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ikke lov til å bruke munnbind. I forhold til å holde avstand så er jo ikke det det første jeg sier når jeg snakker til en kunde. Og innen jeg må si ifra (fordi de ikke tok hensyn til avstand og kommer nærmere) kan jeg jo ha blitt utsatt for smitte uansett. Og vi har lapper i butikken om avstand.. i tillegg til at viruset har holdt på lenge nok til at folk vet dette selv, eller burde vite. Jeg sier ifra på høflig måte om de kommer såpass nærme. jeg er ikke så redd for smitte for egen del, men det er andre kunder som ikke burde bli smittet. Anonymkode: e788f...e34 Har ikke lov? Er det noen av dine kolleger som har prøvd? Nei det ville jeg testet og gått til avisa med hvis de prøvde å nekte deg. Butikkansatte er i kontakt med så mange at dere risikerer å bli superspredere, det er i kundenes beste interesse at dere bruker munnbind. Hadde jeg vært i en butikk uten selvbetjeningskasser og bare 1 ansatt brukte munnbind hadde jeg gått til den kassa. 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #12 Skrevet 5. september 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er bosatt i Sverige, men var en i Norge tidligere i sommer. Min erfaring er at nordmenn var mye dårligere på å holde avstand, og bruke antibac. Anonymkode: 6328e...101 Samme her! Var en tur i Charlotteberg i sommer og følte meg mye mer trygg enn her i Norge. Svenskene anbefaler 2 m avstand og alle holdt god avstand og oppførte seg super ordentlig. Anonymkode: 4ed1c...130
Anbefalte innlegg