AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #21 Del Skrevet 5. september 2020 Kan jeg spise havregrøt ofte? Jeg er bare 18 år og har ikke så god kunnskap med mat. TS Men skal lese mer om dette Anonymkode: cd784...1ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #22 Del Skrevet 5. september 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hallo i luken. Du skal ikke spise knekkebrød😈 De første ukene skal du i ketose. For å komme dit må du kutte ut alt brød, pasta, ris, poteter osv. Anonymkode: 2e94b...13b Det er mange former for lavkarbo, ikke bare ketogent kosthold. Du har ketogent kosthold som går på mindre enn 20 g karbohydrater per dag. Du har LCHF som tillater opptil ca 50 g karbohydrater per dag. Du har moderat lavkarbo som tillater opptil ca 70-80 g karbohydrater per dag. Og du har liberal lavkarbo som tillater opptil ca 100 g karbohydrater per dag. Hvilken retning man ønsker å gå er opp til hver enkelt. Anonymkode: b3b34...d6a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 5. september 2020 #23 Del Skrevet 5. september 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei ikke i begynnelsen. Men ved vedlikehold av vekt kan man det. Anonymkode: 2e94b...13b Det er ulike grader av dette kostholdet, så man må ikke spise null-karbo i begynnelsen heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #24 Del Skrevet 5. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg spise havregrøt ofte? Jeg er bare 18 år og har ikke så god kunnskap med mat. TS Men skal lese mer om dette Anonymkode: cd784...1ad Havregrøt er bra, det inneholder mye næring som kroppen din trenger. Men havregrøt er ikke strengt lavkarbo. Ved en porsjon havregrøt (40 g havregryn) får du i deg i overkant av 20 g karbohydrater. Det er greit hvis du går på et moderat eller liberalt lavkarbokosthold, men ikke ved LCHF eller ketogent kosthold. Anonymkode: b3b34...d6a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #25 Del Skrevet 5. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg spise havregrøt ofte? Jeg er bare 18 år og har ikke så god kunnskap med mat. TS Men skal lese mer om dette Anonymkode: cd784...1ad Du er bare 18 år og da vil jeg ikke anbefale dette kostholdet (og jeg elsker lavkarbo) med mindre det er gode grunner for dette. Det er vanskelig å kombinere med vanlig liv uten å sette seg godt inn i det. Når du er 18 har du helt sikkert lyst å være sosial og slikt. Om du må ned i vekt er det bedre for unge å øke aktiviteten og spise mindre. Du skal ha et forhold til mat hele livet og det bør være et godt forhold. Du kan gjerne lære hva er sunt kosthold er, men du bør ikke utelukke noen matgrupper når du er ung. Anonymkode: b59bf...c44 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest loveli Skrevet 5. september 2020 #26 Del Skrevet 5. september 2020 Noen sier at de blir så mette av fett, jeg blir ikke det. Lavkarbo for meg er bare høykalori og det legger man på seg av! Nytter ikke å spise bare fett, når man ikke har metthetsfølelse... 🤣 Blir så imponert over folk som blir mette av 1(!) egg med majones. Jeg kunne spise 5 egg med majones... klart man går opp i vekt da! "Man spiser automatisk mindre på lavkarbo", hahahahahahahaha, nei, det gjør man ikke automatisk. Plassen i magen er like stor uansett hvilken diett man går på. Det eneste som funker for meg for å holde vekta er å være sulten 97% av tiden og ikke spise en spesifikk diett. Eller, det funker jo ikke for jeg er jo feit, men du skjønner... Det er det eneste som har fungert de gangene jeg har vært slank. 🤣 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #27 Del Skrevet 5. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei ikke i begynnelsen. Men ved vedlikehold av vekt kan man det. Anonymkode: 2e94b...13b Hvorfor kan man ikke spise ett eller to slike knekkebrød per dag, om man holder seg under 20 g karbohydrater totalt? Anonymkode: ab347...62d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym 4545 Skrevet 5. september 2020 #28 Del Skrevet 5. september 2020 Har testet ut 1 mnd med omvendt diett med mye karbohydrater, dvs mye brødmat og noen potet. Hver dag tar jeg en trimtur på 45 min. Er i dårlig form så det blir maks gange for min del. Spiser opptil 12 brødskiver med normalt pålegg i relativt små menger. Kan skeie ut med syltetøy med høyt innholdt av sukker. Resultat er pr idag en vektnedgang på 3 kg noe jeg er fornøyd med. Skal legges til at jeg fra naturens side har høy forbrenning. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #29 Del Skrevet 6. september 2020 Tenk at det kan finnes så mye feilinformasjon om lavkarbo i én og samme tråd... Anonymkode: cc552...2d8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #30 Del Skrevet 6. september 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Ok det visste jeg ikke. sukk vil bare gi opp TS Anonymkode: cd784...1ad Men herregud, du må jo gidde å bruke fem minutter på å google en ny diett før du begynner på den? Anonymkode: d75e5...4c3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meridian Skrevet 6. september 2020 #31 Del Skrevet 6. september 2020 (endret) Spis mer grønnsaker, frukt, bær og mindre fett og kjøtt. Drikk nok vann, gjerne med sitron. Lag deg juice av selleri eller agurk. Har du hørt om anthony william medical medium? Sjekk ut sellerijuicen hans og sitronvannet på bloggen eller Instagram eller Facebook. Og HMDSmoothien hans. Skal garantere deg at det blir mye bedre enn lavkarbo. Jeg tok litt av på lavkarbo, men det ble for mye fett og kjøtt...og det ble jeg syk av. det er bra å kutte ut sukker og hvetemel og andre raske karbohydrater, men det er veldig viktig med frukt og grønt og bær. Er selvsagt bra med litt fett som olivenolje og kokosolje, og å spise kjøtt en gang om dagen. Men de matvarene som ikke er bra for kroppen er: Gluten, melkeprodukter, sukker, egg, svin, mais, soya og rapsolje. Er selvfølgelig ikke bra med syntetisk smakstilsetninger, farge og søtning. Kaffe er ikke bra, men chaga er kjempebra. Havregrøt er kjempebra, eller om du vil lage hjemmelagede harvekjeks. Anthony William medical medium har gode oppskrifter på sunn og god snacks. Bare se på bloggen hans, der står det mye, eller følg han insta eller Facebook. Søtningen han anbefaler som er sunn og god og bra for kroppen er lønnesirup(mapel syrup) Endret 6. september 2020 av Bølle 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #32 Del Skrevet 7. september 2020 ernæringsklinikken.no Anonymkode: 70114...3f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #33 Del Skrevet 7. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: ernæringsklinikken.no Anonymkode: 70114...3f0 hrmmm......feil https://www.erneringsklinikken.no/ Anonymkode: 70114...3f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #34 Del Skrevet 7. september 2020 På 5.9.2020 den 9.14, AnonymBruker skrev: Ok det visste jeg ikke. sukk vil bare gi opp TS Anonymkode: cd784...1ad Ja, det er nok det greieste. På 5.9.2020 den 9.41, AnonymBruker skrev: Kan jeg spise havregrøt ofte? Jeg er bare 18 år og har ikke så god kunnskap med mat. TS Men skal lese mer om dette Anonymkode: cd784...1ad Det kan ikke være riktig at du har gjennomgått norsk skole uten å få med deg grunnleggende konsepter. Gå til søksmål mot Staten hvis så er tilfelle. Anonymkode: c34e0...250 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #35 Del Skrevet 14. september 2020 På 5.9.2020 den 9.03, marita31 skrev: TS her. Ja jeg er nybegynner og har lite peiling dessverre ja. Prøv periodisk faste i stedet. 5:2 eller 16:8 Anonymkode: 69695...7ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cleopatra70 Skrevet 26. september 2020 #36 Del Skrevet 26. september 2020 På 6.9.2020 den 3.07, Bølle skrev: Spis mer grønnsaker, frukt, bær og mindre fett og kjøtt. Drikk nok vann, gjerne med sitron. Lag deg juice av selleri eller agurk. Har du hørt om anthony william medical medium? Sjekk ut sellerijuicen hans og sitronvannet på bloggen eller Instagram eller Facebook. Og HMDSmoothien hans. Skal garantere deg at det blir mye bedre enn lavkarbo. Jeg tok litt av på lavkarbo, men det ble for mye fett og kjøtt...og det ble jeg syk av. det er bra å kutte ut sukker og hvetemel og andre raske karbohydrater, men det er veldig viktig med frukt og grønt og bær. Er selvsagt bra med litt fett som olivenolje og kokosolje, og å spise kjøtt en gang om dagen. Men de matvarene som ikke er bra for kroppen er: Gluten, melkeprodukter, sukker, egg, svin, mais, soya og rapsolje. Er selvfølgelig ikke bra med syntetisk smakstilsetninger, farge og søtning. Kaffe er ikke bra, men chaga er kjempebra. Havregrøt er kjempebra, eller om du vil lage hjemmelagede harvekjeks. Anthony William medical medium har gode oppskrifter på sunn og god snacks. Bare se på bloggen hans, der står det mye, eller følg han insta eller Facebook. Søtningen han anbefaler som er sunn og god og bra for kroppen er lønnesirup(mapel syrup) Støttes! Lavkarbo er forferdelig misinformasjon dessverre, og man legger på seg av det før eller senere. Derfor ender de som spiser carnivore eller lavkarbo ofte opp med periodisk faste for å ta av. Bare noen med god helse kan holde på slik i lengden, og dess eldre man er dess raskere legger man på seg og dess fortere blir man syk dessverre. Ifølge Anthony så er det overbelastning av leveren med toksiner og mye fett som gjør at man legger på seg, ikke kalorier, og spiser man rent og etter rådene hans så tar man av over tid, og kan spise så mye man vil også. Det han sier støttes av erfaringer til overvektige som har tatt av ved å spise mindre fett og spise rent, og folk som lever slik og er slanke og friske. Problemet med karbohydrater er IKKE karbohydratene! Problemet er at disse karbohydratene som man kutter ut ofte kommer med mye fett, og er fulle av tilsetningsstoffer, gluten og raffinert sukker. Gresskar, poteter, søtpoteter frukt osv kan man spise mye av. Se på dette paret f.ex., de har kuttet ut tilsatt fett og spiser mye (rene) karbohydrater: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #37 Del Skrevet 26. september 2020 Jeg er velvandret i lavkarbo etter flere år med dette kostholdet (kobler det ut i ferier og høytider eller enkelttilfeller som bursdager, hvis jeg vil). Men i hovedsak spiser jeg lavkarbo til hverdags, og karbohydrater til spesielle anledninger. Jeg har ønsket vekt og er normalvektig, derfor kan jeg skeie ut innimellom uten at dette ødelegger noe. Du kan spise LAVKARBOknekkebrød, men ikke vanlig wasa. Mange tror man kan bøtte i seg kremfløte og smør, samtidig spise vanlig brød, og gå ned i vekt, men dette er feil. Lavkarbo er nettopp LAVkarbo, som betyr at karbohydratene må bort. De blir ikke borte ved at du spiser ekstra majones. Uansett «diett», så må du i kaloriunderskudd. Lavkarbo gir en del «gratis» veknedgang ettersom man går i fettforbrenningsmodus, men du kan likevel ikke over tid spise mer enn du forbrenner. For min del er en del av pakka med lavkarbo at jeg har mindre matlyst, mindre søthunger og generelt mindre behov for å spise, og dermed går jeg i kaloriunderskudd uten å merke det, selv med majones på maten. Kaloriunderskuddet kommer av seg selv. Nå er jeg vektstabil på ønsket vekt, trener mye, og må faktisk legge inn litt ekstra påfyll innimellom for å holde vekta der jeg trives. Anonymkode: d65e7...58d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flamegirl Skrevet 26. september 2020 #38 Del Skrevet 26. september 2020 Herregud, jeg vet ikke hvor jeg skal begynne en gang. TS er 18 år, og tydeligvis ikke så kunnskapsrik om kosthold/dietter. Det er helt vanlig å ikke vite så mye om sånt. Ingen grunn til å komme med spydigheter. Han/hun har prøvd seg på lavkarbo, eller det hen tenkte på som lavkarbo, men opplever å gå OPP i vekt. Kjedelig. Det skyldes manglende kunnskap om lavkarbo, og et kalorioverskudd. Lavkarbo har fordeler for mange, men det passer overhodet ikke de fleste av oss. Kanskje TS ikke er en av dem. Til TS: Jeg vet ikke hvem som rådet deg til å begynne på lavkarbo, men det er nok ikke den beste ideen for deg. Som du merker er det vanskelig å sette seg inn i, du går glipp av mye "vanlig" mat, det er usosialt (du kan ikke spise som vennene dine, og du må alltid planlegge frem i tid/ta med deg spesiell mat/bestille som en særing når du er på restaurant), og i tillegg er det vanskelig å følge/holde seg til. Kan du se for deg et liv uten brød, pasta og poteter? Hva skal du gjøre når du er på besøk hos en venn og blir sulten? Du har nå gått opp i vekt fordi lavkarbo er kronglete greier. Det krever telling og regning og mye kunnskap. Ja, folk går ned i vekt på det, men ikke alle, nettopp fordi det er kronglete. Jeg slanker meg for tiden selv, og gjør det på den gode gamle måten (du vet, den som alltid fungerer og som ikke er så komplisert:) ) Dette gjør jeg: Spiser bare når jeg er veldig sulten. Spiser grønnsaker, kjøtt (helst kylling/svin/kjøttdeig), litt ris/to poteter, kesam/lett dressing/sweet chili saus osv) til middag. Det finnes mange andre muligheter enn dette også. Tenk vanlig middag, bare flere grønnsaker, mindre saus og mindre porsjoner. Frokost kan være litt havregrøt/et par brødskiver med magert/sunt pålegg (kyllingpålegg/kokt skinke/egg). Snacks kan være frukt eller Skyr, eller sukkerfri brus. Ser noen over her sier at du ikke bør drikke kunstig søtning, men dette er en myte, og du kan kose deg med dette uten å gå opp i vekt. Det er trygt, og det har blitt bevist gang på gang. Synd at folk tviholder på dette. Altså, bare spis lett og sunt, og ikke bli stappmett. Prøv å alltid ha grønnsaker på tallerkenen. Ikke spis snop/drikk brus og ikke juice i hverdagen. Du kan spise en liten sjokolade eller noe sånt 1 dag i uken, men ikke for mye. Gå litt sulten og etter noen uker vil appetitten din være mindre. Det blir lettere etter hvert. Det kan være lurt å gå inn her: https://iform.nu/sunn-mat/test-hvor-mange-kalorier-trenger-jeg Der kan du legge inn alder, vekt og høyde og så vil kalkulatoren fortelle deg hvor mange kalorier du trenger i løpet av en dag for å gå ned i vekt. Hvis du vil, kan du skrive tallet du får opp, og så kan jeg (og sikkert andre her) hjelpe deg med å lage en liten måltidsplan. Denne måten å gjøre det på er enkel, mindre avansert og mindre forvirrende. I tillegg er det mer sosialt, da du tross alt skal spise "vanlig mat". Drit i alt som høres avansert ut - det er ikke nødvendig. Det vanskeligste med å gå ned i vekt er 1. å bestemme seg for det, og 2. å ha viljestyrken til å komme gjennom de første ukene, og 3. å holde vekten nede når du har blitt fornøyd. Det du holder på med nå er unødvendig vanskelig! Ønsker deg masse lykke til med vanlig mat og mindre porsjoner. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flamegirl Skrevet 26. september 2020 #39 Del Skrevet 26. september 2020 (endret) På 6.9.2020 den 3.07, Bølle skrev: Spis mer grønnsaker, frukt, bær og mindre fett og kjøtt. Drikk nok vann, gjerne med sitron. Lag deg juice av selleri eller agurk. Har du hørt om anthony william medical medium? Sjekk ut sellerijuicen hans og sitronvannet på bloggen eller Instagram eller Facebook. Og HMDSmoothien hans. Skal garantere deg at det blir mye bedre enn lavkarbo. Jeg tok litt av på lavkarbo, men det ble for mye fett og kjøtt...og det ble jeg syk av. det er bra å kutte ut sukker og hvetemel og andre raske karbohydrater, men det er veldig viktig med frukt og grønt og bær. Er selvsagt bra med litt fett som olivenolje og kokosolje, og å spise kjøtt en gang om dagen. Men de matvarene som ikke er bra for kroppen er: Gluten, melkeprodukter, sukker, egg, svin, mais, soya og rapsolje. Er selvfølgelig ikke bra med syntetisk smakstilsetninger, farge og søtning. Kaffe er ikke bra, men chaga er kjempebra. Havregrøt er kjempebra, eller om du vil lage hjemmelagede harvekjeks. Anthony William medical medium har gode oppskrifter på sunn og god snacks. Bare se på bloggen hans, der står det mye, eller følg han insta eller Facebook. Søtningen han anbefaler som er sunn og god og bra for kroppen er lønnesirup(mapel syrup) Sikkert velmenende råd, det her, men jeg lurer på hva du baserer dem på. Ser du ikke at gutten/jenta er forvirret nok allerede? 😂Hen vet ikke om havregrøt har karbohydrater i seg en gang. Og nå skal hen lære at ikke en gang GLUTEN, EGG, MELK eller KAFFE er greit, men at hen gjerne må drikke "chaga", hva nå pokker det måtte være. JEG KLARER IKKE Å LA VÆRE: GLUTEN: Gluten er et protein som finnes i hvete, rug, bygg og spelt. Det er ingen data som tyder på at det er farlig, unntatt for de med cøliaki. De fleste fagfolk mener kornprodukter er bra for mennesker, og det gir oss både proteiner og noen viktige sporstoffer. Det glutenfrie brødet er for eksempel ofte stivelsesbasert, noe som er det samme som sukkerarter. Dette er tomme kalorier. Dersom man kutter gluten fra kostholdet kan det like godt tenkes at kornet blir erstattet av mindre sunne matvarer, og man kan i verste fall ende opp med vitaminmangel. Jeg sier ikke at det ikke kan være lurt å kutte ned på brødspisingen, men GLUTEN ER IKKE FIENDEN. Trodde vi lærte dette av South Park. https://www.aftenposten.no/viten/i/x9dn/fem-myter-om-gluten https://blogg.forskning.no/forskningssykehuset/gluten--gift-eller-god-mat/1102367 EGG: Egg kan sies å være naturens egen vitaminkapsel, og gir et godt tilskudd av mange av de vitaminene samt mineralene som du trenger. Egg er en fin kilde til protein, og inneholder i tillegg vitamin A, B, D, E og K. Egg er også rik på mineraler og inneholder både jern, kalsium, natrium, kalium magnesium, fosfor, sink og selen. Men du har nok rett - dette kan umulig være bra for kroppen! https://www.matprat.no/artikler/ernaring/egg-i-ernaringen/ KAFFE: Helsedirektoratet sa i 2017 at filterkaffe er sunnere for kolesterolet, og Folkehelseinstituttet sier dette: Fire kopper kaffe om dagen er trygt. Det finnes langt mer skadelige ting å putte i seg enn kaffe... Kaloritomt er det også. KUNSTIG SØTNING: Det finnes i Europa i dag fem ulike kunstige søtningsmidler, alle kan trygt inntas daglige doser. Næringsmiddelindustrien er oppfordret til å lage en cocktail av disse søtningsmidlene slik at man skal være sikker på at enkeltpersoner ikke får i seg for mye av de enkelte stoffene. For eksempel må du drikke minst ti bokser med brus tilsatt aspartam som eneste søtningsmiddel, for at du skal kunne nå grensen på 40 mg/kg/dag. Gjennom bruk av kombinasjoner av søtningsmidler, vil den enkelte forbruker sjelden overskride ti mg/dag. https://nhi.no/kosthold/ernaring/aspartam-kunstig-sotningsmiddel/?page=7 PS. Se på disse E-stoffene! Skumle, ikke sant? Riboflavin, betakaroten, vitamin C, vitamin E, sitronsyre og pektin! Endret 26. september 2020 av Flamegirl 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #40 Del Skrevet 27. september 2020 11 hours ago, Flamegirl said: GLUTEN: Gluten er et protein som finnes i hvete, rug, bygg og spelt. Det er ingen data som tyder på at det er farlig, unntatt for de med cøliaki. De fleste fagfolk mener kornprodukter er bra for mennesker, og det gir oss både proteiner og noen viktige sporstoffer. Det glutenfrie brødet er for eksempel ofte stivelsesbasert, noe som er det samme som sukkerarter. Dette er tomme kalorier. Dersom man kutter gluten fra kostholdet kan det like godt tenkes at kornet blir erstattet av mindre sunne matvarer, og man kan i verste fall ende opp med vitaminmangel. KAFFE: Helsedirektoratet sa i 2017 at filterkaffe er sunnere for kolesterolet, og Folkehelseinstituttet sier dette: Fire kopper kaffe om dagen er trygt. Det finnes langt mer skadelige ting å putte i seg enn kaffe... Kaloritomt er det også. KUNSTIG SØTNING: Det finnes i Europa i dag fem ulike kunstige søtningsmidler, alle kan trygt inntas daglige doser. Næringsmiddelindustrien er oppfordret til å lage en cocktail av disse søtningsmidlene slik at man skal være sikker på at enkeltpersoner ikke får i seg for mye av de enkelte stoffene. For eksempel må du drikke minst ti bokser med brus tilsatt aspartam som eneste søtningsmiddel, for at du skal kunne nå grensen på 40 mg/kg/dag. Gjennom bruk av kombinasjoner av søtningsmidler, vil den enkelte forbruker sjelden overskride ti mg/dag. Inntak av kunstig søtning er assosiert med utvikling av lavt stoffskifte. Vi har unormalt høy andel med cøliaki i Norge, noen mistenker det kan henge sammen med høyt gluteninntak. Dvs, litt er ok, men nordmenn spiser alt for mye Anonymkode: 44abe...246 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå