AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #1 Skrevet 5. september 2020 Hjelp! Vi skal ha dåp Både jeg og samboer er unge og har ingen erfaring med sånt fra før. Jeg er i tillegg ikke norsk, så jeg har faktisk aldri vært på en tilsetning med «koldtbord». Svigermor skulle egentlig hjelpe oss med dette, men hun trakk seg i siste liten og jeg har ikke foreldre i Norge 😬 Jeg lurer på hva slags retter man har med i ett koldtbord? Det jeg har lest på nett er en kombinasjon av kalde og varme retter. Karbonader og potetsalat er must, i tillegg har man ett fat med masse forskjellig skinke? Hva mer trenger vi? Og hva drikker man til? Går det an å servere brus til? For å gjøre vondt verre har vi ikke allverdens penger å bruke på dette heller, så catering er ikke ett alternativ Selvom det hadde vært det enkleste. Vi blir 20 stykker og budsjettet er 5000kr, 2000kr er allerede brukt på lokale og pynt. Så da har vi igjen 3000kr til mat og drikke. Anonymkode: 55a93...5ec
Ville91 Skrevet 5. september 2020 #2 Skrevet 5. september 2020 (endret) Eggerøre, godt brød/rundstykker, pastasalat, vanlig salat, dressing, aioli. Brus er fint. Endret 5. september 2020 av Ville91 6
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #3 Skrevet 5. september 2020 Et fat med spekeskinke blir fort svindyrt bare dèt, så jeg hadde droppet det. Brokkolisalat, eggerøre og små kjøttboller er must for meg. Potetsalat og vanlig salat er pluss. Anonymkode: 10b0a...06a 3
Flamme Skrevet 5. september 2020 #4 Skrevet 5. september 2020 Forskjellige typer brød, foccachia er digg. Pastasalat. Hjemmelaget majones / aioli. Eggerøre som nevnt over. Røykalaks og spekemat. Roastbiff. Kan fint ha noen kokte eller stekte poteter. Forskjellige salater. Drikke, alkoholfri øl, saft, brus, vann 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #5 Skrevet 5. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Et fat med spekeskinke blir fort svindyrt bare dèt, så jeg hadde droppet det. Brokkolisalat, eggerøre og små kjøttboller er must for meg. Potetsalat og vanlig salat er pluss. Anonymkode: 10b0a...06a Hadde nettopp dåp til 30 stk og kjøpte inn spekemat på tilbud på coop. Ble ikke dyrt. Anonymkode: 5ae93...e4c 4
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #6 Skrevet 5. september 2020 Husk majones og smør, loff og grovbrød, laks, eggerøre, diverse kjøttpålegg, kjøttkaker pleier å være populært her i hvertfall. Anonymkode: f810f...66c 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #7 Skrevet 5. september 2020 Koldtbord kan godt gjøres på budsjett! Kjøp kyllingklubber eller kyllingvinger på tilbud på coop. Obs har store kvanta. Kjøp inn poteter og lag potetbåter og aioli. Da har du to enkle varmretter som lager seg selv i ovnen og ikke koster skjorta. Skinkefat kan bli dyrt, så du må se hva du har råd til. Eventuelt kanskje kjøpe en stor skinke og skjære den opp selv? Lag eggerøre, men jeg ville droppa laksen pga prisen. Kjøttkaker eller karbonader er også vanlig, selv om min erfaring er at det alltid ligger igjen med mindre man har mange eldre i selskapet. Jeg liker ikke karbonader selv, og ungene mine spiser det heller ikke. Lykke til, det går nok helt fint! 😊 Anonymkode: 1ca1b...896
Slitenmamma Skrevet 5. september 2020 #8 Skrevet 5. september 2020 Ved koldtbord i vår familie kjøper vi ofte en lakseside. Kjærer opp løk og paprika krydder og pakker laksen inn i folie og varmer den. Så kan du blande en pakke rømme og en pakke majones, salt,pepper og litt hvitløk og curry som dressing til laksen. 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #9 Skrevet 5. september 2020 Er dette nok mat til 20 personer: - 1,6 kg karbonader (tror det går mye av disse? ) - stekt løk - eggerøre - røkt laks 600g nok? - 2 kg potetsalat - 500g aioli -500g majones - 300g remulade - «spekeskinke» fat: hamburgerrygg, kokt skinke, salami, spekeskinke - Pastasalat ( pastaskruer, agurk, tomat, paprika, fetaost, ruccolasalat) - brød: * 2 focaccia på 400g hver *1 solsikkebrød *loff med frø *grovt landbrød - 500g smør -reker 400g Anonymkode: 55a93...5ec
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #10 Skrevet 5. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er dette nok mat til 20 personer: - 1,6 kg karbonader (tror det går mye av disse? ) - stekt løk - eggerøre - røkt laks 600g nok? - 2 kg potetsalat - 500g aioli -500g majones - 300g remulade - «spekeskinke» fat: hamburgerrygg, kokt skinke, salami, spekeskinke - Pastasalat ( pastaskruer, agurk, tomat, paprika, fetaost, ruccolasalat) - brød: * 2 focaccia på 400g hver *1 solsikkebrød *loff med frø *grovt landbrød - 500g smør -reker 400g Anonymkode: 55a93...5ec Beregn ca 500 g per person. Cille nok tatt 2 kg karbonader og 1 kg laks. 500 g med både remulade, majonws og aioli høres litt i overkant ut Anonymkode: 72e4b...982 1
Amberleaf Skrevet 5. september 2020 #11 Skrevet 5. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er dette nok mat til 20 personer: - 1,6 kg karbonader (tror det går mye av disse? ) - stekt løk - eggerøre - røkt laks 600g nok? - 2 kg potetsalat - 500g aioli -500g majones - 300g remulade - «spekeskinke» fat: hamburgerrygg, kokt skinke, salami, spekeskinke - Pastasalat ( pastaskruer, agurk, tomat, paprika, fetaost, ruccolasalat) - brød: * 2 focaccia på 400g hver *1 solsikkebrød *loff med frø *grovt landbrød - 500g smør -reker 400g Anonymkode: 55a93...5ec Dropp remuladen. Trenger ikke så mye aioli eller majones. Ville hatt en boks rømme og en pakke flatbrød til spekematen. Enten litt mer karbonader eller kjøp litt kyllingvinger. 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #12 Skrevet 5. september 2020 3 minutter siden, Amberleaf skrev: Dropp remuladen. Trenger ikke så mye aioli eller majones. Ville hatt en boks rømme og en pakke flatbrød til spekematen. Enten litt mer karbonader eller kjøp litt kyllingvinger. 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Beregn ca 500 g per person. Cille nok tatt 2 kg karbonader og 1 kg laks. 500 g med både remulade, majonws og aioli høres litt i overkant ut Anonymkode: 72e4b...982 Ok, da tar vi 2,5 kg karbonader. 500 g aioli. 300 g hver av majones og remulade. En pakke rømme og litt flatbrød er notert. Anonymkode: 55a93...5ec
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #13 Skrevet 5. september 2020 En billig rett som jeg selv har brukt mye på koldtbord er fylt fiskepudding. En stor firkanta fiskepudding deles i to. Skjær et lite hakk i topp og bunn for å få plass til fyll inni. Fyll med 1-2 hardkokte småhakket egg, strimlet paprika, purre, hakk opp de bitene du skjærte ut av fiskepuddingen og litt reker. Ost på toppen og stekes ca 20 min på 180 grader. Da trenger du ikke reker eller på koldtbordet (syns jeg da). Anonymkode: 0d366...420 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #14 Skrevet 5. september 2020 I min familie er fried rice og vårruller et must på koldtbordet. Det går an å høre med en lokal thai-sjappe om de kan komme med en pris på dette i et stort kvanta. Det trenger ikle bli så dyrt. Anonymkode: 21d30...c30
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #15 Skrevet 5. september 2020 Koldtbord kan bli dyrt. Ville kanskje heller laget en viltgryte. Anonymkode: c5c56...0e3
petterm Skrevet 5. september 2020 #16 Skrevet 5. september 2020 Ferdig grilla kyllingklubber er populært og rimelig. Coop xtra, og sikkert andre butikker også, har en halv side med røkelaks som er ganske rimelig. Usikker på om de har det nå, eller om det kun er v juletider, 17.mai osv. Evt kan du sjekke på obs! hvis du har det i nærheten. Og så må du ha kaker, og det skal være rikelig! Du kan fint spørre noen av gjestene om de har lyst til å bake, det er ganske vanlig.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #17 Skrevet 5. september 2020 Hva er vanlig å servere i lignende tilstelninger der du er fra? Dersom koldtbord hadde vært ukjent for meg, ville jeg gått for noe annet jeg var mer kjent og komfortabel med. Kanskje er det rimeligere òg, for koldtbord kan da bli ganske kostbart? Så mitt råd er å ta utgpkt i noe du selv liker og er fortrolig med å spise/lage. Spiller ikke så stor rolle nøyaktig hva så lenge det smaker godt, og egner seg for tilberedning og servering i selskap Anonymkode: 18b88...edc 3
Gjest Blondie65 Skrevet 5. september 2020 #18 Skrevet 5. september 2020 Dette - «spekeskinke» fat: hamburgerrygg, kokt skinke, salami, spekeskinke hadde jeg byttet i spekeskinke - f.eks. parmaskinke, fenalår eller seranoskinke Chorizo Salami Den kokte skinken, enten det er hamburgerrygg (går til nøds) eller kokt "skinke" hadde jeg droppet helt.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #19 Skrevet 5. september 2020 Kjør lapskaus kjempegodt enkelt billig Alle blir mette Anonymkode: 3d749...fec 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #20 Skrevet 5. september 2020 Tenk tapas, bare kjedelig. Anonymkode: e8c31...663
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå