AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #1 Skrevet 5. september 2020 Ble 4 i juni. Barnet snakker fortsatt ikke i setninger, men setter to ord sammen f.eks "jeg vil gå hjem til per" blir til "hjem per". Det virker som alt blir forstått, og hørselsproblemer virker det ikke å være. Er det flere som har hatt 4-åringer som har vært treige med språket? Hva var grunnen? Hvordan utviklet det seg videre? Anonymkode: 79645...35c
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #2 Skrevet 5. september 2020 Dette synes jeg er litt sent. Ta opp med barnehagen, få de til å ta kartlegging og sjekke ut om barnet skulle hatt hjelp utenfra. Fikk beskjed om at min var sen med språket, men hadde mer enn det du beskriver. Anonymkode: 79833...9eb 29
smilo Skrevet 5. september 2020 #3 Skrevet 5. september 2020 Når mine var små var det forventet at barnet klarte å sette sammen to ord til setning på 2-årskontrollen, så dette høres uvanlig ut. Ta det opp med barnehagen eller helsestasjonen. 12
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #4 Skrevet 5. september 2020 Dette er litt sen utvikling ja, men bra at forståelsen er der👍 Går barnet i barnehage? Snakk med barnehagen hva de tenker og få en vurdering om evt støtteoppfølging. Jeg ville også tatt kontakt med helsestasjonen for en hørselstest. Og evt en 4 års konsultasjon hvis dere ikke har hatt det. Leser dere bøker? Vær bevisst på å bruke mye språk rundt barnet, sett ord på ting når dere er ute/inne ja, i det hele tatt når dere er sammen! Anonymkode: 8f016...1af 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #5 Skrevet 5. september 2020 Det hørtes sent ut ja.. jenta på 3 (og 4 mnd) snakker iallfall mye, og i lange setninger. Eks fra nå nettopp: «Kan du åpne disse to?» og «hvorfor går den ikke over hodet?» . Har aldri hørt at hun er spesielt språklig sterk eller tidlig. Anonymkode: dc352...9a3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #6 Skrevet 5. september 2020 Det er ikke innenfor normalen. Bør utredes. Anonymkode: 1b887...67a 17
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #7 Skrevet 5. september 2020 Glemte å skrive at vi leser bøker hver eneste kveld, før leggetid. Det har vi gjort siden hun var 2. Nå er det hakkebakkeskogen og Kardemommeby det går i, som nok er over «nivået» hennes, men det er bevisst så hun strekker seg språklig. Anonymkode: dc352...9a3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #8 Skrevet 5. september 2020 Dette er veldig sent. Barnet mitt er språkforsinket og har tiltak pga det i bhg, men barnet snakker i 8-10 ord settninger ved 3 år selv om barnet er regnet som forsinket. Anonymkode: a3fd1...ce1 5
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #9 Skrevet 5. september 2020 Mitt barn får oppfølging av spesped og PPT på grunn av sen språkutvikling, men hadde betydelig mer avansert språk enn dette ved 4-årsalder. Synes det er merkelig at ikke barnehagen har foreslått tiltak, be om en samtale om dette. Anonymkode: 7abe6...6d3 14
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #10 Skrevet 5. september 2020 Du må få sjekket ut hørselen til barnet. Grundig. Og helst av to uavhengige leger/institusjoner. Mitt barn var også sen med å prate, og det skyldtes uoppdaget feil ved hørselen. Er barn kan høre og forstå mye, men likevel høre for dårlig til å greie å reprodusere lydene. Og kanskje ha for dårlig hørsel til å skille lyder når det er mye på gang samtidig. Det jeg lærte av alt jeg har lest om hørsel pga mitt barn, er at når et barn ved fire års alder snakker så lite som ditt - så er det IKKE foreldres skyld. Det er ikke fordi foreldre ikke leser nok osv. Det er en annen grunn. Og det kan godt være hørsel. Anonymkode: 9c699...732 9
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #11 Skrevet 5. september 2020 Dette høres ganske ekstremt ut, spør du meg. Er det virkelig ingen instanser som har reagert? Helsestasjon, barnehage, fastlege? Er det noen grunn til at du som forelder ikke har blitt bekymret? Jeg har bekjente som fikk høre på toårskontrollen at dette («hjem Per»-type setninger) var helt på et minimum, og at de skulle følge nøye med på utviklingen det neste året. Så ved fylte fire år er nok dette språklige nivået langt under grensen for hva som vekker bekymring. I stedet for å spørre her inne etter «andre som har hatt sånne barn» for å berolige deg selv, må du skaffe hjelp til barnet ditt. Det er to år til barnet begynner på skolen! Anonymkode: 58264...b82 18
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #12 Skrevet 5. september 2020 Kontakt helsestasjonen med din bekymring og ta det derifra. Anonymkode: 5ff88...cc2 10
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #13 Skrevet 5. september 2020 Nei, det høres ikke normalt ut. Hva sier barnehagen? "Hjem Per" er vel det som forventes ved 2 år. Anonymkode: 3ca50...22c 5
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #14 Skrevet 5. september 2020 Er det andre indikasjoner på hørselsproblem? At hun ikke hører dere hvis hun står med ryggen til dere osv? De ordene hun sier, sier hun de rett og med alle bokstavlyder rett? Fortsett med å snakke mye til barnet, lese, synge, rime. Selv om barnet ikke skjønner det der og da, skal barnet bli utsatt for språk hele tiden, det er slik det lærer. Ta kontakt med barnehagen og få PPT på banen, og som andre sier; sjekk hørselen flere ganger med ulike leger. Anonymkode: c9d60...7fd
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #15 Skrevet 5. september 2020 Høres sent ut. Min på 2 år og et par mnd snakker i så å si hele setninger. Kan det være noe med hørsel, trange øreganger? Kan skape problemer med språk. Anonymkode: 349da...be0 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #16 Skrevet 5. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ble 4 i juni. Barnet snakker fortsatt ikke i setninger, men setter to ord sammen f.eks "jeg vil gå hjem til per" blir til "hjem per". Det virker som alt blir forstått, og hørselsproblemer virker det ikke å være. Er det flere som har hatt 4-åringer som har vært treige med språket? Hva var grunnen? Hvordan utviklet det seg videre? Anonymkode: 79645...35c Det er alt for sent! En toåring skal som et minimum klare to ord sammen.. Har ikke erfaring personlig, men ville tatt det opp med helsesøster, barnehage eller fastlegen. Dette bør sjekkes videre Anonymkode: cc8d6...5b0 5
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #17 Skrevet 5. september 2020 Min sønn snakket i to-ordssetninger da han var fire. Lærte å snakke ordentlig ved 5-årsalderen. Nå er han seks år og snakker på tre forskjellige språk flytende, og begynner nå med det fjerde språket. Anonymkode: f02e6...e66 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #18 Skrevet 5. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min sønn snakket i to-ordssetninger da han var fire. Lærte å snakke ordentlig ved 5-årsalderen. Nå er han seks år og snakker på tre forskjellige språk flytende, og begynner nå med det fjerde språket. Anonymkode: f02e6...e66 Men dette kan jo ikke sammenlignes med ts sin situasjon. Det er helt normalt at flerspråklige barn bruker lenger tid på å snakke, fordi de må utvikle forståelse for flere språk. Flere språk er imidlertid ikke tilfellet for ts sitt barn. Anonymkode: 1fabf...4c2 21
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #19 Skrevet 5. september 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men dette kan jo ikke sammenlignes med ts sin situasjon. Det er helt normalt at flerspråklige barn bruker lenger tid på å snakke, fordi de må utvikle forståelse for flere språk. Flere språk er imidlertid ikke tilfellet for ts sitt barn. Anonymkode: 1fabf...4c2 Flere språk var sannsynligvis ikke grunnen til hvorfor sønnen min begynte å snakke sent. Jeg har også en datter som begynte å snakke i hele setninger da hun var 2 år. Jeg poengterte at sønnen min snakker nå tre språk fordi det betyr at barnet har og hadde gode evner, men tiden var ikke riktig. Alt han trengte var TID. Ikke bekymring fra alle rundt ham, ikke press. Tid. Barn er individer, ikke roboter, og det utvikler seg forskjellig. Jeg gråt så mange netter lurende på om han aldri vil snakke og om han hadde alvorlig autisme osv. Og kun to år senere snakker han tre språk helt flytende. Det var poenget. Anonymkode: f02e6...e66 2
Snedig Skrevet 5. september 2020 #20 Skrevet 5. september 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er veldig sent. Barnet mitt er språkforsinket og har tiltak pga det i bhg, men barnet snakker i 8-10 ord settninger ved 3 år selv om barnet er regnet som forsinket. Anonymkode: a3fd1...ce1 8-10 ord setninger som 3 åring er da vel ikke forsinket vel??? 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå