AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #1 Skrevet 5. september 2020 På arbeidsplassen min er det stadig sykemeldte eller syke. Jeg og ett par kolleger til er de eneste som jobber fullt, altså hver dag. Utenom har vi noen ekstrahjelper. Jeg har ofte sagt ja til å steppe inn ved sykdom. I går var det sykdom igjen og jeg ble ringt i går ettermiddag om spørsmål om å jobbe idag. Det har vært en litt tøff uke og jeg så virkelig frem til fri nå idag (lørdag) jobbet sist lørdag. Dessuten har søsteren min kommet hjem i helgen og vi har avtalt for en stund siden å reise bort idag. Jeg sa at det kunne jeg ikke idag. Vi er 20 ansatte og det er 5 stk som skal jobbe idag, hvor hun ene da er syk. Så da er det altså 15 stk som ikke kan. Jeg får dårlig samvittighet for å si nei, samtidig så trår jeg til når jeg kan og har steppet opp fredag kveld på kort varsel før. Jeg har også jobbet flere lørdager på rad tidligere grunnet sykdom. Likevel føler jeg på dårlig samvittighet for at jeg sier nei. Føler ikke at jeg fortjener å reise på tur idag, og heller burde vært på jobb, men da «ødlegger» jeg for søsteren min også. Hva gjør dere i slike dilemmaer? Skipper dere alt av planer dere har hatt og stiller på jobb? Eller sier dere nei med god samvittighet når dere allerede har avtaler? Anonymkode: 33f2f...88e
smilo Skrevet 5. september 2020 #2 Skrevet 5. september 2020 Du har ingen grunn til å ha dårlig samvittighet for at det ikke passet denne gangen. 11
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #3 Skrevet 5. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: På arbeidsplassen min er det stadig sykemeldte eller syke. Jeg og ett par kolleger til er de eneste som jobber fullt, altså hver dag. Utenom har vi noen ekstrahjelper. Jeg har ofte sagt ja til å steppe inn ved sykdom. I går var det sykdom igjen og jeg ble ringt i går ettermiddag om spørsmål om å jobbe idag. Det har vært en litt tøff uke og jeg så virkelig frem til fri nå idag (lørdag) jobbet sist lørdag. Dessuten har søsteren min kommet hjem i helgen og vi har avtalt for en stund siden å reise bort idag. Jeg sa at det kunne jeg ikke idag. Vi er 20 ansatte og det er 5 stk som skal jobbe idag, hvor hun ene da er syk. Så da er det altså 15 stk som ikke kan. Jeg får dårlig samvittighet for å si nei, samtidig så trår jeg til når jeg kan og har steppet opp fredag kveld på kort varsel før. Jeg har også jobbet flere lørdager på rad tidligere grunnet sykdom. Likevel føler jeg på dårlig samvittighet for at jeg sier nei. Føler ikke at jeg fortjener å reise på tur idag, og heller burde vært på jobb, men da «ødlegger» jeg for søsteren min også. Hva gjør dere i slike dilemmaer? Skipper dere alt av planer dere har hatt og stiller på jobb? Eller sier dere nei med god samvittighet når dere allerede har avtaler? Anonymkode: 33f2f...88e Det er fint du stiller opp når du kan, men nå kan du ikke, og det skal du ikke ha dårlig samvittighet for! Anonymkode: db29f...b41 8
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #4 Skrevet 5. september 2020 Det er leder sitt ansvar at der er nok folk på jobb, om ikke noen kan så skal leder selv steppe inn. Syns du er snill jeg, som som oftest sier ja. At du sier nei en sjelden gang skal du ikke ha dårlig samvittighet for! Du har en avtale, du skal kose deg med avtalen din i dag! Det er ofte slik at vi ledere ringer først til de som alltid sier ja, ikke slik at vi ringer den sist, for det er enklere å ringe den ene som sier ja enn de 5 andre som pleier å si nei. 1 telefon er enklere enn 5. Det er viktig å ta vare på seg selv også, jobben er ikke alt! Så kos deg med din søster i dag, sykdom er IKKE ditt ansvar, men din leder sitt ansvar, så legg bort den dårlige samvittigheten din. Du er ikke slem eller ett dårlig menneske, snarere tvert imot når du pleier å si ja. Hilsen en leder med personalansvar. Anonymkode: d8b52...c42 7
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #5 Skrevet 5. september 2020 Leder er sykemeldt selv. Hun som er ass. sjef, hadde vist spurt alle og jeg var siste alternativ. Ellers måtte hun gå dobbelt idag. Så derfor jeg føler ekstra på det. Anonymkode: 33f2f...88e
Klarapetronella Skrevet 5. september 2020 #6 Skrevet 5. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Leder er sykemeldt selv. Hun som er ass. sjef, hadde vist spurt alle og jeg var siste alternativ. Ellers måtte hun gå dobbelt idag. Så derfor jeg føler ekstra på det. Anonymkode: 33f2f...88e Hun har ikke noe med å si at hun må jobbe dobbelt hvis du ikke kan. Hun kan beordre hvis hun vil. Og hvis du er den siste hun spør, så har hun spurt 15 før deg som har sagt nei, og som kanskje har dårligere unnskyldninger enn deg. Nyt fridagen din! Legg skyldfølelsen igjen hjemme. 5
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #7 Skrevet 5. september 2020 Synes du må unne deg dette med god samvittighet! De som er fast ansatt har sannsynligvis regler internt på at de bare kan jobbe x antall lørdager etter hverandre før de må ha fri en lørdag? Sjekk opp det, på en diskret måte. Skjønner godt hvordan du har det. Anonymkode: 30093...057
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #8 Skrevet 5. september 2020 27 minutter siden, AnonymBruker said: Leder er sykemeldt selv. Hun som er ass. sjef, hadde vist spurt alle og jeg var siste alternativ. Ellers måtte hun gå dobbelt idag. Så derfor jeg føler ekstra på det. Anonymkode: 33f2f...88e Da må hun ordne med flere vikarer. Anonymkode: 30093...057 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #9 Skrevet 5. september 2020 21 minutter siden, Klarapetronella skrev: Hun har ikke noe med å si at hun må jobbe dobbelt hvis du ikke kan. Hun kan beordre hvis hun vil. Og hvis du er den siste hun spør, så har hun spurt 15 før deg som har sagt nei, og som kanskje har dårligere unnskyldninger enn deg. Nyt fridagen din! Legg skyldfølelsen igjen hjemme. Jeg kan ikke finne noe i HI om hvor denne arbeidsplassen er, er det bare jeg som er blind? Hvis det er i butikkyrket er det ingenting som heter beordring, dessverre for leder og heldigvis for de ansatte. Jeg skjønner godt den dårlige samvittigheten, men etter det du skriver har du virkelig en god grunn til å si nei, og fortjener en frilørdag. Du virker som et godt menneske, men du må tenke på deg selv også 😊 Anonymkode: 5de1c...5cb 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #10 Skrevet 5. september 2020 Mannen min jobber turnus med hver tredje helg og han sier alltid nei til ekstra helg. Helt uaktuelt å jobbe mer helg enn han allerede gjør. Tiden vi har sammen som familie er begrenset nok som det er. Ikke ha dårlig samvittighet. Anonymkode: ff4a8...36a 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #11 Skrevet 5. september 2020 Ta deg en egenmelding eller sykemelding. Kryss av på at fraværet var yrkesrellatert. Snakk med tillitsvalgt. Krev flere ansatte eller vikarer Anonymkode: f40a5...8e9
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #12 Skrevet 5. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: På arbeidsplassen min er det stadig sykemeldte eller syke. Jeg og ett par kolleger til er de eneste som jobber fullt, altså hver dag. Utenom har vi noen ekstrahjelper. Jeg har ofte sagt ja til å steppe inn ved sykdom. I går var det sykdom igjen og jeg ble ringt i går ettermiddag om spørsmål om å jobbe idag. Det har vært en litt tøff uke og jeg så virkelig frem til fri nå idag (lørdag) jobbet sist lørdag. Dessuten har søsteren min kommet hjem i helgen og vi har avtalt for en stund siden å reise bort idag. Jeg sa at det kunne jeg ikke idag. Vi er 20 ansatte og det er 5 stk som skal jobbe idag, hvor hun ene da er syk. Så da er det altså 15 stk som ikke kan. Jeg får dårlig samvittighet for å si nei, samtidig så trår jeg til når jeg kan og har steppet opp fredag kveld på kort varsel før. Jeg har også jobbet flere lørdager på rad tidligere grunnet sykdom. Likevel føler jeg på dårlig samvittighet for at jeg sier nei. Føler ikke at jeg fortjener å reise på tur idag, og heller burde vært på jobb, men da «ødlegger» jeg for søsteren min også. Hva gjør dere i slike dilemmaer? Skipper dere alt av planer dere har hatt og stiller på jobb? Eller sier dere nei med god samvittighet når dere allerede har avtaler? Anonymkode: 33f2f...88e Sier nei med god samvittighet. Jeg jobber 100% og har krav på hviletida mi Anonymkode: 4cb60...f39 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #13 Skrevet 5. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Leder er sykemeldt selv. Hun som er ass. sjef, hadde vist spurt alle og jeg var siste alternativ. Ellers måtte hun gå dobbelt idag. Så derfor jeg føler ekstra på det. Anonymkode: 33f2f...88e Vel, det er slik det er å være leder. Får de ikke tak i folk må de jobbe selv. Sånn er det bare. Anonymkode: 4cb60...f39 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #14 Skrevet 5. september 2020 Du skal ikke ha dårlig samvittighet. Dersom det er store utfordringer med fravær og gjentatte sykemeldinger er dette noe leder må ta tak i. Enten med å redusere fraværet, eller lære opp flere vikarer eller øke stillingsprosenten til de andre ansatte. Kos deg med besøk og reise Anonymkode: 9b6f9...b8d 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #15 Skrevet 5. september 2020 Det er når situasjonen er som den er at det faktisk er viktig at dem som er igjen regulerer seg på en god måte. Og dem må faktisk gjøre det på eget initiativ, ettersom arbeidsgiver kun forlanger mer og mer utifra arbeidstrykket. Hvis du da møter arbeidsgiver med umettelig stå-på-vilje og kjører på på alt som tilfaller deg, så blir du fort nestemann på sykemeldingslista! Så ikke ha dårlig samvittighet for at du prioriterer fritid. Fritiden er faktisk din tid, og er viktig for deg i situasjonen du står i. At arbeidsgiver får problemer med å skaffe ansatte blir arbeidsgivers problem. Det er ikke du som har kjørt arbeidsgiver inn i den situasjonen dem står i, og slik jeg får inntrykk av så har personellmangel vært et kjent problem lenge. Det er ikke ditt ansvar. Anonymkode: 36297...598 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #16 Skrevet 5. september 2020 Jeg ser egentlig ikke problemet. Du jobber 100% som én av få og er ikke avhengig av ekstravakter som tilkallingsvakter eller de med en mindre stillingsandel. Du kan jo fint si nei uten at det er går utover videre jobb for deg. Det er leder som er ansvarlig for forsvarlig/tilstrekkelig bemanning. Nå passet det ikke for deg, og da gir du beskjed om det. Så fortsetter du arbeidsuken din som normalt i neste uke. Denne dårlige samvittigheten du har må du lære å legge fra deg. Du har et trygt arbeidsforhold, og du skylder ikke jobben eller leder mer enn den jobben du gjør nå. Kos deg selv med de planene du har. Det er ekkelt å si nei, men du kan ikke gå rundt med konstant dårlig samvittighet hver gang det er behov for ekstra og du ikke kan. Anonymkode: be8bd...117 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå