Gå til innhold

Stoler dere på FHI og er fornøyd med deres innsats ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes FHI sier mye rart og så mye som ikke har stemt og synes de virker så bastante og skråsikre på noe som er helt nytt  og lite gehør for andre meninger og er så motstridende til andre lands tenkning og håndtering 

- vi har Max 100 smittede til påske 

- Norge er veldig forberedt

- ingen vits og stenge grenser ( før viruset kom hit)

- barn smittes ikke 

- de som FHI setter i risikogruppe er svært få og de fjernet plutselig mange sykdommer fra risikogruppen 

- de satte ned karantene fra 14 til 10 dager mens de fleste land har 14 dager 

- de sa at munnbind ikke virker men kan ha effekt nå...likevel ikke noen konkrete påbud 

- de gikk fra to meter avstand til en meter , mens de fleste land holder på halvannen til to meter og forskning viser nå at en meter ikke er nok

-Fhi og helsedirektoratet har ofte motstridende meninger 

- samme dag som Norge stengte sa Line Vold at det var ikke grunn til og stenge noe og det skulle ikke skje

- når smitten hadde gått ned på et lavt nivå og dugnaden var vellykket sa Camilla Stoltenberg at stengte skoler hadde gjort at smitten hadde økt ... 

dette er bare noe av hva jeg husker i farta, og det er sikkert mer ...Men de har virkelig sagt mye rart som ikke har stemt . Jeg tror mer på Nakstad og helsedirektoratet og Norges fremste (og eneste )smittevernseksperter Jørgen Klein og Bjørg Marit Andersen . 
noen som er enige med meg her ? 

Anonymkode: 01c58...b69

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så absolutt. Ble veldig redd pga av at FHI har sagt og sier mye som strider mot enhver logikk og sunn fornuft. Som at barn ikke smitter og at hele Norge er for dum til å bruke et munnbind korrekt. De har kommet seg litt men de føltes lenge like trygge som Tegnell..

Anonymkode: 5f352...b1c

• Liker 5
Skrevet

Jeg synes de opptrer som Tegnell enda. De skinner igjennom hva de ønsker og det er og la befolkningen smittes

• Liker 4
Skrevet

Nei jeg stoler ikke på de.

som Ts nevner så har FHI sagt mye rart.  Jeg syns de har gjort en dårlig jobb. Bare det å si at munnbind ikke har effekt er latterlig.  Nå anbefaler de munnbind i rushtiden på kollektivtransporten i Oslo med 1 EN uke om gangen. Kan de ikke bare anbefale det hele døgnet på ubestemt tid inntil videre? Ikke bare det, åpne opp og stenge for en drøss med land osv. Nei FHI virker som noen arrogante besserwizzere..

• Liker 6
Skrevet

- FHI droppet i all stillhet "flate ut kurven"-strategien, litt etter at myndighetene hadde gjort det.

- De testet nesten ingen som ikke beviselig kunne være smittet av noen som allerede var bekreftet smittet, slik at den fikk spre seg ukontrollert i lang tid.

- Det tok lang tid før de inkluderte tap av lukt og smak som et symptom som kvalifiserte for testing, selv om landene med mye smitte sa at det var et av de vanligste.

Anonymkode: cce25...acb

• Liker 5
Skrevet

TS her. Ja det er helt snodig med anbefaling av munnbind i « rush» og en uke om gangen ! Tror de epidemien er slutt om 1 uke !!! De bør lage regler som må gjelde hele tiden. Folk blir forvirra av stadig endringer og gidder sikkert ikke og følge med lenger... og hva er rush i Oslo liksom . Trikken er full midt på dagen, men noen tenker sikkert at de trenger ikke munnbind, for er midt på dagen nå... 

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

- FHI droppet i all stillhet "flate ut kurven"-strategien, litt etter at myndighetene hadde gjort det.

- De testet nesten ingen som ikke beviselig kunne være smittet av noen som allerede var bekreftet smittet, slik at den fikk spre seg ukontrollert i lang tid.

- Det tok lang tid før de inkluderte tap av lukt og smak som et symptom som kvalifiserte for testing, selv om landene med mye smitte sa at det var et av de vanligste.

Amatører eller Tegnell fans... 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Ja det er helt snodig med anbefaling av munnbind i « rush» og en uke om gangen ! Tror de epidemien er slutt om 1 uke !!! De bør lage regler som må gjelde hele tiden. Folk blir forvirra av stadig endringer og gidder sikkert ikke og følge med lenger... og hva er rush i Oslo liksom . Trikken er full midt på dagen, men noen tenker sikkert at de trenger ikke munnbind, for er midt på dagen nå... 

Ja det er latterlig, men så skal det sies at regjeringen hadde ikke trengt å høre på FHI, Men de velger å gjøre det.

• Liker 2
Skrevet

FHI er vel de eneste i landet som har litt bakkekontakt og evner å se det større bildet. Folk skal leve oppi det her, helse består av flere faktorer enn å unngå smitte av et virus. For de aller aller fleste kommer dette til å gå helt fint. Så man skulle selvsagt aldri stengt skolene. Det hadde altfor store konsekvenser sett opp mot gevinsten. 

Hvis dere leser litt mer enn overskrifter, så har fhi aldri sagt at barn ikke kan smittes eller bli smittet. Men de sier at barn i liten grad er med på å spre smitte, samt at barn svært sjelden blir syke av viruset. Er det noen her som klarer å motbevise at det stemmer? 

Anonymkode: 65085...6b8

• Liker 12
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så absolutt. Ble veldig redd pga av at FHI har sagt og sier mye som strider mot enhver logikk og sunn fornuft. Som at barn ikke smitter og at hele Norge er for dum til å bruke et munnbind korrekt. De har kommet seg litt men de føltes lenge like trygge som Tegnell..

Anonymkode: 5f352...b1c

Kan du vise meg hvor du har sett at FHI har sagt dette?

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Batteri skrev:

Kan du vise meg hvor du har sett at FHI har sagt dette?

Ikke meg med denne kommentaren at FHI sa dette. Men det stemmer at de sa. Eller de brukte ikke dumme, men de satt at munnbind var utrolig vanskelig og lære seg og de fleste nordmenn kommer til og gjøre det feil! Husker jeg reagerte skikkelig på kommentaren. Virket som det og lære dette var et flere års studie.

• Liker 3
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

FHI er vel de eneste i landet som har litt bakkekontakt og evner å se det større bildet. Folk skal leve oppi det her, helse består av flere faktorer enn å unngå smitte av et virus. For de aller aller fleste kommer dette til å gå helt fint. Så man skulle selvsagt aldri stengt skolene. Det hadde altfor store konsekvenser sett opp mot gevinsten.

Har det etter ditt syn gått "helt fint" for de anslagsvis 150 000 svenskene som har vært syke i over 10 uker?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/manga-langtidssjuka-i-corona-till-vardcentralerna

"De har fortfarande svårt med andningen, hjärtat rusar, det är feber och orkeslöshet och ökad risk för blodpropp. Många berättar om neurologiska symtom som smak- och luktbortfall, domningar, stickningar, yrsel, huvudvärk och koncentrationssvårigheter."

Er dette "helt fint"? Tror du så mange langtidssyke kan påvirke økonomien?

• Liker 5
Skrevet

Enig med deg! Tenk at folk ikke forstår hvor alvorlig disse senvirkningene er... Blir helt oppgitt. De ser ikke vitsen med og « redde noen 80 åringer som snart hadde dødd uansett» sier de! Men Corona gjør mer skade enn og ta liv av de gamle ! Det smitter svært lett. Så problemet er for mange syke hvis ikke det var tiltak så helsevesenet bryter sammen.  Og tenk hva Corona pasienter koster ! Så er det disse alvorlig senvirkningene du siktet til her. Tenk deg den bølgen av langtidsykmeldinger og uføre😳😢 det er nok enda verre for Norges økonomi enn det de taper på tiltakene . Det må jo bli billigere og forebygge . 

• Liker 3
Skrevet

FHI har hele tiden vært tydelige på at de opererer med det kunnskapsgrunnlaget de har for hånd. Vi kan ikke forvente at de vet mer om corona enn det som forskning viser.

Samtidig synes jeg FHI har vært edrulige nok til å forstå at dette er langvarig. Det er i større grad politikerne og folk flest som ser på pandemien som en kortvarig greie, som skulle gå over. FHI forstår at folk vil bli trettet av tiltak, og at det er viktig å oppnå en så normal tilstand som mulig, som gjør at enkle tiltak kan holdes over en lengre periode, enn at man tror at man skal bukt med viruset fullstendig i Norge, mens det herjer rundt i resten av verden.

Totalt sett vil jeg si at FHIs innsats har vært veldig, veldig bra. Dette er som å banne i kirka her inne, men suksessen er åpenbar, og deres råd har stort sett truffet godt. De kan ikke være spåmenn heller. At folk henger seg opp "kun 100 til påske" enda blir for dumt. Ærlig talt.

• Liker 11
Skrevet
Just now, Example said:

FHI har hele tiden vært tydelige på at de opererer med det kunnskapsgrunnlaget de har for hånd. Vi kan ikke forvente at de vet mer om corona enn det som forskning viser.

Så hvorfor har de hatt så forskjellige konklusjoner på flere områder i mange andre land? Er det bare Norge som vet hva forskningen viser? Er Norges konklusjoner per definisjon fasiten for hva som er riktig til enhver tid, gitt kunnskapsgrunnlaget som finnes i verden? Ser du ikke engang i ettertid at det var en tabbe å la være å teste de som ikke beviselig kunne være smittet, og at det førte til mye uoppdaget smitte som fikk spre seg i lang tid?

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hvorfor har de hatt så forskjellige konklusjoner på flere områder i mange andre land? Er det bare Norge som vet hva forskningen viser? Er Norges konklusjoner per definisjon fasiten for hva som er riktig til enhver tid, gitt kunnskapsgrunnlaget som finnes i verden? Ser du ikke engang i ettertid at det var en tabbe å la være å teste de som ikke beviselig kunne være smittet, og at det førte til mye uoppdaget smitte som fikk spre seg i lang tid?

Selvfølgelig, men det var ikke nok testkapasitet i Norge den gang. Jeg var en av de som ikke ble testet den gang, og senere har fått bekreftet smitte, så jeg vet selvsagt frustrasjonen.

FHI må forholde seg til norske forhold, og selvsagt se på forskning og erfaringer fra andre land. Det har de stort sett gjort på en god måte, spør du meg.

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er jo det som er så merkelig med FHI . De  mener at de vet alt så mye bedre enn resten av verden . Deres forskning betyr mest og de må vente på forskningsresultater som andre land alt har forsket på. Det blir forsket på effekten av at 20-30 prosent bruker munnbind i Oslo . De må se effekten av dette... vanskelig når så få bruker.🤔 Og det med munnbindene... det ble brukt under spanske syken også. Er dette med munnbind nettopp funnet opp og må forskes på ? Og jeg som har brukt munnbind i 8 år på jobb i tannhelse vesenet. Så unødvendig ! Fhi har jo ikke forsket ferdig på effekten... eller jo det er visst effekt for de som jobber i helsevesenet ... Men det er ikke sikkert det hjelper for privat personer... det er krevende og lære og nesten alle kommer til og bruke det feil. Sitat : FHI 

• Liker 3
Skrevet
12 minutter siden, Example said:

Selvfølgelig, men det var ikke nok testkapasitet i Norge den gang. Jeg var en av de som ikke ble testet den gang, og senere har fått bekreftet smitte, så jeg vet selvsagt frustrasjonen.

De kunne likevel gjort stikkprøver. Så mange var smittet at de ville fått tilbakevist overbevisningen sin om at ikke det var "villsmitte" i Norge mye tidligere. I stedet fortsatt de i sitt eget hellige spor helt til det ble så mange innlagte at det var umulig å fortsette.

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De kunne likevel gjort stikkprøver. Så mange var smittet at de ville fått tilbakevist overbevisningen sin om at ikke det var "villsmitte" i Norge mye tidligere. I stedet fortsatt de i sitt eget hellige spor helt til det ble så mange innlagte at det var umulig å fortsette.

Mye man kunne gjort, med den kunnskapen man har i dag. Man kunne handlet inn mye mer smittevernsutstyr i 2019 også, men det var ingen som krevde det den gang. I ettertid ser man at det var en tabbe at man hadde for dårlig beredskap. Dette må man lære av.

Men å være etterpåklok og bedreviter kler få.

Totalt sett har Norge gjort det langt bedre enn de fleste andre land. Av mange grunner, både befolkning, politikere og FHI.

• Liker 3
  • Opprett ny...