AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #1 Skrevet 4. september 2020 Skal kjøpe ny rens og toner (toner har jeg aldri brukt før) men aner ikke hva som vil være best for min hudtype. Har en normal hudtype, men kan være litt tørr i t-sonen, spesielt rundt nesen og får nupper rundt haken, har hvite og noen sorte prikker som ikke er så veldig synlige for andre enn meg selv. Har sett på denne dyp-rensen: https://www.kicks.no/exuviance/hudpleie/ansiktspleie/ansiktsrens/deep-clean-aha-cleanser-212-ml, men jeg er litt redd for at den vil tørke ut huden. Det står at den ikke skal tørke ut huden, men leser at mange opplever det og de som skryter av rensen har hud med akne. Denne har jeg brukt de siste seks månedene, den renser ikke huden godt nok, så jeg bruker en såpefri gele til å fjerne sminke før jeg bruker denne. Den gjør huden myk og fin. https://www.kicks.no/exuviance/hudpleie/ansiktspleie/ansiktsrens/gentle-cream-cleanser-212-ml. Jeg har aldri brukt toner så lurer på om det er det jeg skal kjøpe for å kombinere med denne rensen? Noen her som har erfaring med disse rensene eller som har bedre kunnskap enn meg, for jeg er virkelig en amatør når det gjelder hudpleie. Anonymkode: a0e05...e92
Roci Skrevet 5. september 2020 #2 Skrevet 5. september 2020 Siden du ikke har fet hud/acnehud, trenger du egentlig bare en rens som er mild og effektiv. Et renseprodukt blir jo ikke liggende på huden, men skal fjerne smuss, sminke, rester av nattpleie og evt. overskuddstalg. Det viktigste for deg tenker jeg er en mild og samtidig effektiv rens, kanskje et micellarvann eller - lotion, eller fortsett med den du bruker nå. Foreslår at du prøver en mild BHA- toner/serum for områdene med nupper/sorte prikker. BHA er salicylsyre, som er desidert mest effektiv mot sorte prikker. Du kan f.eks. prøve 2% BHA lotion fra Paula's Choice, som også kommer i en prøvrstørrelse på 15 ml. Andre forslag er COSRX Blackhead Power Liquid eller AHA/BHA Clarifying Toner fra samme merke. 3
TulleJenny Skrevet 5. september 2020 #3 Skrevet 5. september 2020 Anbefaler paulas choice BHA 😊 Merker forskjell over natten med den! Har ikke noen erfaring med de rensene, men vil anbefale deg CeraVe. Billig og veldig bra. En rens skal være enkel og er ikke på huden så lenge, så den trenger ikke være så dyr, synes jeg da 😊 Et tips er å bruke oljerens, for så å bruke en mild ansiktsrens. Jeg bruker CeraVe foaming facial cleanser 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #4 Skrevet 6. september 2020 På 5.9.2020 den 11.40, Roci skrev: Siden du ikke har fet hud/acnehud, trenger du egentlig bare en rens som er mild og effektiv. Et renseprodukt blir jo ikke liggende på huden, men skal fjerne smuss, sminke, rester av nattpleie og evt. overskuddstalg. Det viktigste for deg tenker jeg er en mild og samtidig effektiv rens, kanskje et micellarvann eller - lotion, eller fortsett med den du bruker nå. Foreslår at du prøver en mild BHA- toner/serum for områdene med nupper/sorte prikker. BHA er salicylsyre, som er desidert mest effektiv mot sorte prikker. Du kan f.eks. prøve 2% BHA lotion fra Paula's Choice, som også kommer i en prøvrstørrelse på 15 ml. Andre forslag er COSRX Blackhead Power Liquid eller AHA/BHA Clarifying Toner fra samme merke. Jeg er litt frustrert over kvisene på haken og innbiller meg at jeg må ha en dyprens istedenfor en rens som er mildere. Har gått til innkjøp av et retinolserum og lurer egentlig på hva som er best å kombinere med et slikt serum? Tusen takk for tips Anonymkode: a0e05...e92
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #5 Skrevet 6. september 2020 På 5.9.2020 den 13.14, TulleJenny skrev: Anbefaler paulas choice BHA 😊 Merker forskjell over natten med den! Har ikke noen erfaring med de rensene, men vil anbefale deg CeraVe. Billig og veldig bra. En rens skal være enkel og er ikke på huden så lenge, så den trenger ikke være så dyr, synes jeg da 😊 Et tips er å bruke oljerens, for så å bruke en mild ansiktsrens. Jeg bruker CeraVe foaming facial cleanser Kan du sende en link til det produktet? Bruker du produktet i hele ansiktet eller kun området med kviser/nupper? Er lei av nuppene og prikkene på haken og er redd for at den rensen jeg bruker nå ikke renser huden godt nok (eller må jeg investere i en toner og kombinere med den rensen jeg har nå?) Tusen takk for tips Anonymkode: a0e05...e92 1
TulleJenny Skrevet 6. september 2020 #6 Skrevet 6. september 2020 https://skincity.no/no/skin-perfecting-2-bha-liquid Dette er i grunn en toner som inneholder Salisylsyre som eksfolierer huden og fungerer bra på hudormer og kviser for min del. Jeg startet med å bruke produkter to ganger i uken, du må kjenne litt etter hva huden din tåler og trenger. Jeg tåler den godt og bruker den nå ca 4 ganger i uken. 😊 Bruker også produktet på underjordiske kviser og da forsvinner kvisen raskere. Ang rens så er det viktig at den er mild og ikke stripper huden din. BHA toneren gjør deg mer følsom for sol, så det er viktig med solkrem faktor 50 😊 Det er uansett lurt å bruke hele året, bedre anti aging får du ikke 😊 Ellers enn tonere som inneholder eksfolierende syrer så mener jeg selv at det ikke er nødvendig med toner, invister heller i et serum 😊 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #7 Skrevet 6. september 2020 1 time siden, TulleJenny skrev: https://skincity.no/no/skin-perfecting-2-bha-liquid Dette er i grunn en toner som inneholder Salisylsyre som eksfolierer huden og fungerer bra på hudormer og kviser for min del. Jeg startet med å bruke produkter to ganger i uken, du må kjenne litt etter hva huden din tåler og trenger. Jeg tåler den godt og bruker den nå ca 4 ganger i uken. 😊 Bruker også produktet på underjordiske kviser og da forsvinner kvisen raskere. Ang rens så er det viktig at den er mild og ikke stripper huden din. BHA toneren gjør deg mer følsom for sol, så det er viktig med solkrem faktor 50 😊 Det er uansett lurt å bruke hele året, bedre anti aging får du ikke 😊 Ellers enn tonere som inneholder eksfolierende syrer så mener jeg selv at det ikke er nødvendig med toner, invister heller i et serum 😊 Takk for link - skal sjekke den ut 🙏 Har sett på denne eksfolieringen, men vet ikke hva som er best, AHA eller BHA? https://www.kicks.no/exuviance/hudpleie/ansiktspleie/ansiktsskrubb-ansiktspeeling/triple-microdermabrasion-face-polish-75-g Har begynt å få en underjodisk kvise (klemte en liten nupp som jeg hadde på haken og den ble selvsagt betent) og nå stresser jeg med å kjøpe et produkt for å få vekk disse små nuppene jeg har, klarer jo ikke la være å pirke på de 😅🤦🏻 Jeg har aldri brukt toner før, har tenkt at det er et unødvendig produkt, men så er jeg redd for at rensen ikke fjerner alt av sminke og at det kan være det som gir meg nupper og små kviser. Anonymkode: a0e05...e92
TulleJenny Skrevet 7. september 2020 #8 Skrevet 7. september 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for link - skal sjekke den ut 🙏 Har sett på denne eksfolieringen, men vet ikke hva som er best, AHA eller BHA? https://www.kicks.no/exuviance/hudpleie/ansiktspleie/ansiktsskrubb-ansiktspeeling/triple-microdermabrasion-face-polish-75-g Har begynt å få en underjodisk kvise (klemte en liten nupp som jeg hadde på haken og den ble selvsagt betent) og nå stresser jeg med å kjøpe et produkt for å få vekk disse små nuppene jeg har, klarer jo ikke la være å pirke på de 😅🤦🏻 Jeg har aldri brukt toner før, har tenkt at det er et unødvendig produkt, men så er jeg redd for at rensen ikke fjerner alt av sminke og at det kan være det som gir meg nupper og små kviser. Anonymkode: a0e05...e92 Hva bruker du før rensen, for å fjerne sminke? Toner er ikke nødvendig med mindre den inneholder eksfolierende syre, og toner skal ikke være med på å fjerne sminke. 😊 AHA er glykolsyre og vil eksfoliere mer på overflaten, mens BHA går mer "inn" i huden. For ditt behov ville jeg startet med BHA. Men AHA er også bra så det er jo en mulighet å starte med etterhvert. Vil anbefale å bruke skincity feks til produktanbefalinger, og youtubere bla. som Dr Dray, Cassandra Bankson og Hyram har god info på hudpleie og hva de forskjellige ingrendiensene er gode for. 😊 1
Roci Skrevet 7. september 2020 #9 Skrevet 7. september 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er litt frustrert over kvisene på haken og innbiller meg at jeg må ha en dyprens istedenfor en rens som er mildere. Har gått til innkjøp av et retinolserum og lurer egentlig på hva som er best å kombinere med et slikt serum? Tusen takk for tips Anonymkode: a0e05...e92 Mild betyr ikke ineffektiv Som @TulleJenny skriver, så går BHA mer "inn" i huden, dvs. at den - i motsetning til AHA som først og fremst eksfolierer på overflaten - også eksfolierer inni porene og løser opp overskuddstalg som jo er årsaken til at kviser, sorte prikker og "nupper" oppstår. BHA eksfolierer og "renser" altså effektivt i dybden uten å tørke ut huden. I tillegg har BHA også antibakterielle og balanserende egenskaper som hjelper til med å forebygge kviser og regulere hudens talgproduksjon. Retinol kan også ha god effekt på kviser og uren hud. Det anbefales som regel å bruke retinol om kvelden/over natten, da retinol også gjør huden mer solsensitiv. Du kan f.eks. bruke rens, BHA, fukt og solkrem på dagen, og rens, retinol og fukt om natten. Du bør imidlertid starte gradvis, ikke kjør "full pakke" med retinol og BHA med en gang, men tilvenn huden gradvis. Både BHA og retinol er effektive virkestoffer som kan irritere og tørke ut huden hvis man ikke bruker dem riktig. Jeg ville begynt med BHA etpar ganger i uka og økt gradvis til annenhver dag. Man kan i prinsippet eksfoliere huden hver dag, men jeg tror ikke det er nødvendig når du etterhvert også skal introdusere retinol i hudpleierutinen din. Men du får prøve deg litt fram. 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #10 Skrevet 7. september 2020 6 timer siden, TulleJenny skrev: Hva bruker du før rensen, for å fjerne sminke? Toner er ikke nødvendig med mindre den inneholder eksfolierende syre, og toner skal ikke være med på å fjerne sminke. 😊 AHA er glykolsyre og vil eksfoliere mer på overflaten, mens BHA går mer "inn" i huden. For ditt behov ville jeg startet med BHA. Men AHA er også bra så det er jo en mulighet å starte med etterhvert. Vil anbefale å bruke skincity feks til produktanbefalinger, og youtubere bla. som Dr Dray, Cassandra Bankson og Hyram har god info på hudpleie og hva de forskjellige ingrendiensene er gode for. 😊 Jeg bruker faktisk Dr. Greve og den er helt grei. Åh, jeg har alltid trodd at toner skulle fjerne det rensen ikke klarer å fjerne 😅Har tenkt å bestille eksfoliseringen fra Paula's Choice og krysser fingrene for at den fjerner prikkene/kvisene fra haken. Takk gode tips 😊 Anonymkode: a0e05...e92 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #11 Skrevet 7. september 2020 5 timer siden, Roci skrev: Mild betyr ikke ineffektiv Som @TulleJenny skriver, så går BHA mer "inn" i huden, dvs. at den - i motsetning til AHA som først og fremst eksfolierer på overflaten - også eksfolierer inni porene og løser opp overskuddstalg som jo er årsaken til at kviser, sorte prikker og "nupper" oppstår. BHA eksfolierer og "renser" altså effektivt i dybden uten å tørke ut huden. I tillegg har BHA også antibakterielle og balanserende egenskaper som hjelper til med å forebygge kviser og regulere hudens talgproduksjon. Retinol kan også ha god effekt på kviser og uren hud. Det anbefales som regel å bruke retinol om kvelden/over natten, da retinol også gjør huden mer solsensitiv. Du kan f.eks. bruke rens, BHA, fukt og solkrem på dagen, og rens, retinol og fukt om natten. Du bør imidlertid starte gradvis, ikke kjør "full pakke" med retinol og BHA med en gang, men tilvenn huden gradvis. Både BHA og retinol er effektive virkestoffer som kan irritere og tørke ut huden hvis man ikke bruker dem riktig. Jeg ville begynt med BHA etpar ganger i uka og økt gradvis til annenhver dag. Man kan i prinsippet eksfoliere huden hver dag, men jeg tror ikke det er nødvendig når du etterhvert også skal introdusere retinol i hudpleierutinen din. Men du får prøve deg litt fram. Har tenkt å bestille eksfolieringen fra Paulas Choice og håper det hjelper mot disse prikkene jeg har på haken 🙏Det virker som det ideelle produktet for meg. Takk for gode råd 😊 Har allerede kjøpt et retinolserum, men har ikke turt å begynne å bruke det ettersom jeg ikke vet hva hvilke produkter jeg skal kombinere det med. Har en dagkrem/nattkrem som jeg vet jeg kan kombinere med retinol, men har også kjøpt et serum som jeg er veldig fornøyd med men vet ikke om jeg kan bruke det sammen med retinol. Det er et fuktserum, men leser at det inneholder AHA OG PHA, er det noe jeg kan kombinere med retinol? Retinolserumet og fuktserumet er fra sammen merket. Her er fuktserumet som jeg bruker nå: https://www.kicks.no/exuviance/hudpleie/ansiktspleie/ansiktsserum/radiance-serum-30-ml Anonymkode: a0e05...e92
Roci Skrevet 7. september 2020 #12 Skrevet 7. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har tenkt å bestille eksfolieringen fra Paulas Choice og håper det hjelper mot disse prikkene jeg har på haken 🙏Det virker som det ideelle produktet for meg. Takk for gode råd 😊 Har allerede kjøpt et retinolserum, men har ikke turt å begynne å bruke det ettersom jeg ikke vet hva hvilke produkter jeg skal kombinere det med. Har en dagkrem/nattkrem som jeg vet jeg kan kombinere med retinol, men har også kjøpt et serum som jeg er veldig fornøyd med men vet ikke om jeg kan bruke det sammen med retinol. Det er et fuktserum, men leser at det inneholder AHA OG PHA, er det noe jeg kan kombinere med retinol? Retinolserumet og fuktserumet er fra sammen merket. Her er fuktserumet som jeg bruker nå: https://www.kicks.no/exuviance/hudpleie/ansiktspleie/ansiktsserum/radiance-serum-30-ml Anonymkode: a0e05...e92 Du kan bruke retinol og syrer sammen så lenge du lar det gå minst 30 minutter mellom påføring av syre og påføring av retinol. Dette er fordi virkestoffene har ulik pH, og derfor til en viss grad "deaktiverer" hverandre. Nå vet jeg ikke om du bruker fuktserumet om dagen eller om natten eller begge deler? Dersom du ikke har brukt retinol tidligere, er det uansett ikke anbefalt å bruke det mer enn maks 2 ganger pr uke til å begynne med, så da kan du jo bruke fuktserumet de andre dagene.
TulleJenny Skrevet 7. september 2020 #13 Skrevet 7. september 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bruker faktisk Dr. Greve og den er helt grei. Åh, jeg har alltid trodd at toner skulle fjerne det rensen ikke klarer å fjerne 😅Har tenkt å bestille eksfoliseringen fra Paula's Choice og krysser fingrene for at den fjerner prikkene/kvisene fra haken. Takk gode tips 😊 Anonymkode: a0e05...e92 Bare hyggelig 😊 Det trodde jeg også, men man lærer stadig noe nytt. Hvis du fortsatt har sminke igjen etter fjerning av sminke og rens så har man ikke et bra nok "rensesystem". Lykke til 😊 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #14 Skrevet 7. september 2020 1 time siden, TulleJenny skrev: Bare hyggelig 😊 Det trodde jeg også, men man lærer stadig noe nytt. Hvis du fortsatt har sminke igjen etter fjerning av sminke og rens så har man ikke et bra nok "rensesystem". Lykke til 😊 Jeg har brukt Dr. Greve og en rens fra Exuviance men på grunn av disse små kvisene jeg har, har jeg begynt å lure om de produktene jeg har brukt har klart å fjerne sminken, derfor jeg tenkte å prøve en ny, dypere rens 😄Jeg har så lite peiling på hudpleie at det er litt flaut🤦🏻 Anonymkode: a0e05...e92
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #15 Skrevet 7. september 2020 2 timer siden, Roci skrev: Du kan bruke retinol og syrer sammen så lenge du lar det gå minst 30 minutter mellom påføring av syre og påføring av retinol. Dette er fordi virkestoffene har ulik pH, og derfor til en viss grad "deaktiverer" hverandre. Nå vet jeg ikke om du bruker fuktserumet om dagen eller om natten eller begge deler? Dersom du ikke har brukt retinol tidligere, er det uansett ikke anbefalt å bruke det mer enn maks 2 ganger pr uke til å begynne med, så da kan du jo bruke fuktserumet de andre dagene. Visste ikke at de kan deaktivere hverandre, så takk for infoen☺️ Vet ikke hva jeg skulle gjort uten flinke folk på dette forumet! Jeg er redd for at retinol vil gjøre huden min litt tørr, så tenkte at fuktserum over må være bra, men ser at fuktserumet mitt inneholder AHA og PHA 🙊 Bruker fuktserumet to ganger om dager, morgen og kveld, noen ganger bruker jeg et annet serum om natten (filorga time zero, som gir meg silkemyk hud). Anonymkode: a0e05...e92
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå