AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #1 Skrevet 4. september 2020 La oss si at du får vite at du er den eneste passende donoren til et menneske som ligger på sykehuset med nyresvikt. Du vet ikke hvem personen er, og personen har heller ikke fått høre om deg. Dersom du velger å donere din ene nyre, er det stor sjanse for at personen overlever. Om du ikke vil så dør han/hun iløpet av et par uker. Du må gjennom en del kontroller i forkant og etterkant, kan sikkert ikke drikke alkohol på en stund, i tillegg til en viss risiko i forbindelse med selve operasjonen og potensielle senskader. Sjansen for å dø er liten, men det er en svært smertefull prosess. Er livet hellig nok til at du går med på å ofre litt av deg selv fordi noen er avhengig av din kropp? Hadde du sett på det som selvsagt at noen andre skulle sagt ja? Anonymkode: 46512...7fb
L'amie Skrevet 4. september 2020 #2 Skrevet 4. september 2020 Ja, det tror jeg faktisk at jeg ville gjort. Alle liv er verdifulle. Nå er jeg riktignok ikke fullstendig imot abort, men jeg mener vi lener oss for mye på den løsningen. Vi burde heller bygge opp systemene rundt adopsjon og de som beholder barnet selv om de er i en vanskelig situasjon.
linsejesus Skrevet 4. september 2020 #3 Skrevet 4. september 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: La oss si at du får vite at du er den eneste passende donoren til et menneske som ligger på sykehuset med nyresvikt. Du vet ikke hvem personen er, og personen har heller ikke fått høre om deg. Dersom du velger å donere din ene nyre, er det stor sjanse for at personen overlever. Om du ikke vil så dør han/hun iløpet av et par uker. Du må gjennom en del kontroller i forkant og etterkant, kan sikkert ikke drikke alkohol på en stund, i tillegg til en viss risiko i forbindelse med selve operasjonen og potensielle senskader. Sjansen for å dø er liten, men det er en svært smertefull prosess. Er livet hellig nok til at du går med på å ofre litt av deg selv fordi noen er avhengig av din kropp? Hadde du sett på det som selvsagt at noen andre skulle sagt ja? Anonymkode: 46512...7fb Dette er jo et veldig hypotetisk scenario. Jeg tenker det er bedre å bruke et mer reelt scenario, som for eksempel at barn faktisk dør hele tiden. De sulter ihjel, blir kidnappet og myrdet. Du kan forhindre det. Ikke bare hypotetisk, men helt på ordentlig. Du kan for eksempel gi penger til Unicef eller Redd Barna og gjøre helt konkrete ting for å redde liv. Så, gjør vi det? Eller setter vi våre egne barn (og oss selv) først, selv om vi vet utmerket godt at de pengene vi bruker på en milkshake kunne reddet liv? Jeg antar at scenariet du beskriver har til hensikt å avsløre abortmotstandere som hyklere - de sier de har en verdi, men etterlever den ikke. I så fall er de i selskap med absolutt alle andre mennesker. De fleste av oss mener det er galt at barn drepes og sulter ihjel, men vi løfter ikke en finger for å forhindre det. Men det betyr ikke at det dermed er helt greit at det skjer, eller at vi ikke har noen rett til å si at det ikke bør skje. 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #4 Skrevet 4. september 2020 De to sakene kan jo ikke sammenlignes. Overhodet. Nei, jeg hadde ikke donert en nyre til en fremmed. Men hadde selvsagt gjort det for barna mine. Anonymkode: 68307...6d4
Silva Pluvialis Skrevet 4. september 2020 #5 Skrevet 4. september 2020 (endret) Interessant spørsmål. Jeg må si nei. Endret 9. oktober 2022 av Tvillingsjel
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #6 Skrevet 5. september 2020 Til en fremmed. nei. Anonymkode: d8a62...c83
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #7 Skrevet 5. september 2020 Til en fremmed; nei. Slike ting er hos meg forbeholdt mine næreste Anonymkode: e3cf7...86a
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #8 Skrevet 5. september 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: De to sakene kan jo ikke sammenlignes. Overhodet. Nei, jeg hadde ikke donert en nyre til en fremmed. Men hadde selvsagt gjort det for barna mine. Anonymkode: 68307...6d4 De kan jo det. Noen er avhengig av din kropp for å få leve. Godtar du det? For mange er et foster noe fremmed og uønsket. Anonymkode: 46512...7fb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå