Gå til innhold

Fjordland byggrynslunsj

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tipper du må koke grynene i helmelk og tilsette litt vaniljesukker/essens + sukker.  Da ligner det nok litt.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke står det fløte i innholdsfortegnelsen heller. Det hadde du visst hvis du hadde lest den. 

Her er innholdsfortegnelsen til varianten med bringebær:

BYGGRYNSGRØT (83 %): melk 4,5 % fett, 11 % byggryn (100 % fullkorn), sukker*, emulgator (melkesyreestere av mono- og diglyserider av fettsyrer), stabilisator (pektin, karragenan), aromaer, salt. BRINGEBÆRSAUS (17 %): 60 % bringebær, vann, sukker*, hyllebærjuicekonsentrat, stabilisator (pektin, johannesbrødkjernemel), konserveringsmiddel (kaliumsorbat), aroma. * Totalt 4 % tilsatt sukker.

Anonymkode: ca45b...54d

Ja, jeg la merke til at bygglunsjen faktisk ikke inneholder fløte, men melk. Skriver de at den inneholder fløte for at det skal høres bedre ut? Melk er da ikke fløte.  🤔

"Bygglunsj med blåbær: Fjordland Bygglunsj er en miniversjon av byggrynsgrøten, kun tilsatt litt fløte."

men: 

BYGGRYNSGRØT (83 %): melk 4,5 % fett, 11 % byggryn (100 % fullkorn), sukker*, emulgator (melkesyreestere av mono- og diglyserider av fettsyrer), stabilisator (pektin, karragenan), aromaer, salt. BLÅBÆRSAUS (17 %): 60 % blåbær, vann, sukker*, stabilisator (pektin, johannesbrødkjernemel), konserveringsmiddel (kaliumsorbat). * Totalt 4 % tilsatt sukker

https://www.fjordland.no/grot/byggrynlunsj-med-blabaer

Viss man skal koke selv, så prøv gjerne Coop gullbygg, viss du da ikke liker litt mer "byggsmak". Evt. Skjåk-gryna, viss de finnes i butikk.

Anonymkode: 55330...a32

• Liker 1
Skrevet
5 hours ago, Apocalypte said:

Tipper du må koke grynene i helmelk og tilsette litt vaniljesukker/essens + sukker.  Da ligner det nok litt.

Jeg tror også dette vil gi det beste resultatet, men siden melkefettprosenten oppgis å være 4,5 %, ville jeg også ha tilsatt noe fløte. Grøten ville jeg ha kokt over svak varme i to timer, slik at gryna får godt med tid til å ta til seg fuktigheten, og vannet i fløtemelka får tid til å fordampe. 

Et grovt anslag på mengdeforhold (utfra prosent-angivelsene på innholdsdeklarasjonen): 

8 dl helmelk
1 dl kremfløte
1 dl  byggryn
1,5 ts salt
? sukker
? vaniljesukker 

Kok opp, skru varmen ned til lavt nivå, rør jevnlig om, og la det stå og trekke under lokk den første timen. Etter den første timen, trekker du lokket litt til siden slik at vanndampen kan forsvinne. La blandingen trekke videre til det er blitt grøt. 
Hvis du har en elektrisk (gammeldags) ovn med kokeplater, så legg ei metallrist mellom plata og kjelen

Når det kommer til sukkermengden er jeg ikke sikker på mengden, da melk inneholder melkesukker (laktose), og den lange koketiden gjør at søtsmaken konsentreres siden vannet fordampes. Da vil jeg i såfall vente til den siste halvtimen med å eventuelt tilsette sukker (og vaniljesukker)

• Liker 2
  • 1 måned senere...
Skrevet
På 5.9.2020 den 11.33, AndreasBR skrev:

Kun kjøpt fjordland en gang i mitt liv, var noe av det verste møkka jeg har vært borti. Om jeg husker rett var det "biff stroganoff", men sausen var gjennomsiktig rød. Aldri igjen!! 

Fersk & Ferdig er mye bedre. 

Nå har jeg sett deg på flere tråder, og fy f så irriterende du er! Sier bare unødvendige ting som ingen trenger å høre! 

Anonymkode: 8b677...313

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg sett deg på flere tråder, og fy f så irriterende du er! Sier bare unødvendige ting som ingen trenger å høre! 

Anonymkode: 8b677...313

Skriver. 
Du står helt fritt til å lese, jeg er ikke her for å bli bestevenn med deg. Følelsene dine bryr jeg meg absolutt null om (Og andre sine) da følelser ikke er viktige. 

Faktum er at den gang var Fjordland møkk, og jeg antar det fortsatt er møkk. 
Derav, aldri igjen.

Skrevet
8 hours ago, AndreasBR said:

Skriver. 
Du står helt fritt til å lese, jeg er ikke her for å bli bestevenn med deg. Følelsene dine bryr jeg meg absolutt null om (Og andre sine) da følelser ikke er viktige. 

Faktum er at den gang var Fjordland møkk, og jeg antar det fortsatt er møkk. 
Derav, aldri igjen.

Det er ingen som nekter deg å ha din egen mening, men nå var jo spørsmålet om byggrynsgrøt, ikke Biff Stroganoff. Og følgelig er det folk rivende likegyldig om du liker Fjordland eller ikke. Skjønner at du har et voldsomt meddelingsbehov, men for å dra en parallel: Du mener at siden Mercedes M-klasse er møkk, så må alle andre Mercedes-doninger også være møkk. 

Er du i stand til å se den logiske bristen i ditt eget resonnement? 

Skrevet (endret)

...

Endret av every woman

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...