AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #21 Skrevet 6. september 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei de må ikke det, jeg søkte det opp på nettet nå. De fungerer som kjøleskapsgrøt på lik linje som havregryn. Anonymkode: a4bb2...aa6 ByggrynsFLAK gjør det, ja. Ikke hele byggryn som er det man vanligvis lager byggrynsgrøt av og definitivt det man lager Fjordlands byggrynsgrøt og - lunsj av. Og som denne tråden da handler om. Anonymkode: ca45b...54d 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #22 Skrevet 6. september 2020 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Strengt talt blander de den knapt med fløte, det er virkelig en minimal mengde og antagelig mest for at det skal høres bedre ut. Det de derimot bruker er sukker, aromaer, karreganan og pektin. Det er dette som får det til å framstå som noe annet en helt vanlig byggrøt. Vil man lage noe som ligner konsistens- og smaksmessig hjemme blander man helt ordinær byggrynsgrøt med krem (altså pisket fløte for de som absolutt må krangle på det) søtet med sukker og vanilje/vanilin. Akkurat som man gjør med risgrøt for å lage riskrem. Jo mere krem i forhold til grøt man bruker, jo mer vil det framstå som en dessert. Der må man nesten bare prøve seg fram. Men det er altså ikke fløten (og definitivt ikke fløten alene) som utgjør hovedforskjellen på grøt og byggrynslunsj, det er søtning og stabilisatorene. Jeg blir helt fascinert av hvor mange som jobber så hardt for å unngå å lese en ingrediensliste, men heller bruker tida på å prøve og faile (ofte det siste) og å kverulere på det reelle innholdet i ting. Det gjentar seg i alle slike tråder. Anonymkode: ca45b...54d Ja men kjære deg..... krem ER jo fløte. Anonymkode: a9cd5...55f 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #23 Skrevet 6. september 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja men kjære deg..... krem ER jo fløte. Anonymkode: a9cd5...55f Selvfølgelig er krem laget av fløte (hvis vi ser bort fra ulike erstatningsprodukter), når har jeg sagt noe annet? Men krem er faktisk ikke fløte, akkurat som rosiner ikke er druer eller tomatpuré ikke er tomater. Det har vært fløte, druer og tomater, men det er ikke det nå lenger og kan aldri bli det igjen. I tilfellet krem er det i og for seg enda mer som skiller, da de aller fleste anser krem som pisket fløte tilsatt søtning. Anonymkode: ca45b...54d 5
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #24 Skrevet 6. september 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig er krem laget av fløte (hvis vi ser bort fra ulike erstatningsprodukter), når har jeg sagt noe annet? Men krem er faktisk ikke fløte, akkurat som rosiner ikke er druer eller tomatpuré ikke er tomater. Det har vært fløte, druer og tomater, men det er ikke det nå lenger og kan aldri bli det igjen. I tilfellet krem er det i og for seg enda mer som skiller, da de aller fleste anser krem som pisket fløte tilsatt søtning. Anonymkode: ca45b...54d Men......Det var jo du som sa det ikke var fløte i byggrynslunsjen (som det jo står i innholdsfortegnelsen) og deretter irriterte deg på at folk ikke leser innholdsfortegnelsen??? De kan da ikke skrive "krem" der, det er alt for lite spesifikt. Anonymkode: a9cd5...55f 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #25 Skrevet 6. september 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig er krem laget av fløte (hvis vi ser bort fra ulike erstatningsprodukter), når har jeg sagt noe annet? Men krem er faktisk ikke fløte, akkurat som rosiner ikke er druer eller tomatpuré ikke er tomater. Det har vært fløte, druer og tomater, men det er ikke det nå lenger og kan aldri bli det igjen. I tilfellet krem er det i og for seg enda mer som skiller, da de aller fleste anser krem som pisket fløte tilsatt søtning. Anonymkode: ca45b...54d Forresten kan krem bli til fløte igjen. Er bare å la den stå litt det, så skal du se. Anonymkode: a9cd5...55f
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #26 Skrevet 6. september 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men......Det var jo du som sa det ikke var fløte i byggrynslunsjen (som det jo står i innholdsfortegnelsen) og deretter irriterte deg på at folk ikke leser innholdsfortegnelsen??? De kan da ikke skrive "krem" der, det er alt for lite spesifikt. Anonymkode: a9cd5...55f Du legger ord i munnen på meg, jeg har sagt det knapt er fløte i den, hvilket er sant. Ikke står det fløte i innholdsfortegnelsen heller. Det hadde du visst hvis du hadde lest den. Her er innholdsfortegnelsen til varianten med bringebær: BYGGRYNSGRØT (83 %): melk 4,5 % fett, 11 % byggryn (100 % fullkorn), sukker*, emulgator (melkesyreestere av mono- og diglyserider av fettsyrer), stabilisator (pektin, karragenan), aromaer, salt. BRINGEBÆRSAUS (17 %): 60 % bringebær, vann, sukker*, hyllebærjuicekonsentrat, stabilisator (pektin, johannesbrødkjernemel), konserveringsmiddel (kaliumsorbat), aroma. * Totalt 4 % tilsatt sukker. Men for all del, du finner vel noe å kverulere på nå også. Hva med å heller komme med dine tips til å lage en kopi av Fjordlands byggrynslunsj på eget kjøkken istedenfor å ødelegge tråden med spydigheter, kverulering og usakeligheter? Anonymkode: ca45b...54d 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #27 Skrevet 6. september 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forresten kan krem bli til fløte igjen. Er bare å la den stå litt det, så skal du se. Anonymkode: a9cd5...55f Altså... Har du aldri sett ei bløtkake før? Anonymkode: ca45b...54d 3
AndreasBR Skrevet 6. september 2020 #28 Skrevet 6. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Men krem er faktisk ikke fløte, akkurat som rosiner ikke er druer eller tomatpuré ikke er tomater. Øøøøh... Krem er laget av fløte, rosiner er laget av druer, og tomatpure er laget av tomater. Du kan ikke seriøst mene det du skriver?
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #29 Skrevet 6. september 2020 men til saken igjen: hvordan lage dette hjemme så det smaker godt? ikke ts her, men har prøvd å koke byggryn, og blande det med pisket krem. ble ikke så godt som den på butikken. vil den smake bedre hvis jeg blander vanilje i den? kan jeg evt bruke vaniljesukker(de blå boksene)?☺️ Anonymkode: f1c78...1e7
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #30 Skrevet 6. september 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Altså... Har du aldri sett ei bløtkake før? Anonymkode: ca45b...54d Har lest noen "sick burns" i løpet av min tid her på kg, men byggrynslunsj-tråden topper det meste! 😆 Anonymkode: da8cb...104 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #31 Skrevet 6. september 2020 1 hour ago, AndreasBR said: Øøøøh... Krem er laget av fløte, rosiner er laget av druer, og tomatpure er laget av tomater. Du kan ikke seriøst mene det du skriver? Det er forskjell på om noe ER noe, eller om noe HAR VÆRT noe. Les hva brukeren skriver en gang til, du. Anonymkode: 24de2...291 3
AndreasBR Skrevet 6. september 2020 #32 Skrevet 6. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er forskjell på om noe ER noe, eller om noe HAR VÆRT noe. Les hva brukeren skriver en gang til, du. Anonymkode: 24de2...291 krem ER pisket fløte. Rosin ER tørket drue. Tomatpure ER tomat. Sånn, 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #33 Skrevet 6. september 2020 Just now, AndreasBR said: krem ER pisket fløte. Rosin ER tørket drue. Tomatpure ER tomat. Sånn, Nei. Krem er krem, rosin er rosin, tomatpuré er tomatpuré. Det HAR VÆRT fløte, druer og tomater. Nå er det ikke det lenger. Sier du at voksne er barn også? Anonymkode: 24de2...291 7
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #34 Skrevet 6. september 2020 Kanskje det er mulig å la korna stå i melk over natten før man koker som normalt? Anonymkode: 1d5f0...ce8
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #35 Skrevet 6. september 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje det er mulig å la korna stå i melk over natten før man koker som normalt? Anonymkode: 1d5f0...ce8 Jeg lar dem stå i vann over natten og koker dem i melk dagen etterpå Da blir det en litt klissete og kompakt risngrynsgrøtaktig greie, veldig godt. Vil tro at dersom jeg vendte inn bittelitt pisket krem og hadde noe vaniljessens for hånd så ville det blitt nokså byggrynslunsj-aktig Anonymkode: 1200f...8e1 4
Hoppetaujenta Skrevet 6. september 2020 #36 Skrevet 6. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Sier du at voksne er barn også? Anonymkode: 24de2...291 Digresjon i farta. Da må jeg melde meg inn i samtalen igjen og si at jeg tenker på det med alder hos et menneske på følgende vis: alle fasene man går igjennom blir med en på ferden videre og unasett hvor gammel man blir, har man alltid sitt indre barn med seg. Spørsmålet er om man vet om det, godtar det og rett og slett anerkjenner barnets rett til fremdeles å eksistere og ha det bra der inne et sted. Det gjør jeg.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #37 Skrevet 6. september 2020 uff hva med byggrislunsjen🤨 Anonymkode: f1c78...1e7 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #38 Skrevet 6. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: men til saken igjen: hvordan lage dette hjemme så det smaker godt? ikke ts her, men har prøvd å koke byggryn, og blande det med pisket krem. ble ikke så godt som den på butikken. vil den smake bedre hvis jeg blander vanilje i den? kan jeg evt bruke vaniljesukker(de blå boksene)?☺️ Anonymkode: f1c78...1e7 Som sagt, hvis du blander byggrynsgrøt kokt på melk (ikke bare kokte byggryn) med pisket krem tilsatt sukker og vanilje(sukker) vil du komme ganske så nærme. Bare ikke bland i all kremen med en gang, rør inn litt og litt til du finner et blandingsforhold som ligner. Anonymkode: ca45b...54d
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #39 Skrevet 6. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Som sagt, hvis du blander byggrynsgrøt kokt på melk (ikke bare kokte byggryn) med pisket krem tilsatt sukker og vanilje(sukker) vil du komme ganske så nærme. Bare ikke bland i all kremen med en gang, rør inn litt og litt til du finner et blandingsforhold som ligner. Anonymkode: ca45b...54d aha takk for svar☺️jeg kokte på vann🤭skal prøve dette. ble så mye visvas i tråden at jeg mistet tråden😁 Anonymkode: f1c78...1e7
mercury_ Skrevet 6. september 2020 #40 Skrevet 6. september 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: aha takk for svar☺️jeg kokte på vann🤭skal prøve dette. ble så mye visvas i tråden at jeg mistet tråden😁 Anonymkode: f1c78...1e7 Litt av en tråd dette her, hjelpes! Hvis du ikke visste hvordan man lagde riskrem, ville du da ha kokt ris på vann og så vendt inn krem (altså pisket fløte 😉)? Jeg skjønner at det er vanlig å koke havregrøt på vann, og det kanskje der forvirringen kommer fra. Men jeg ville definitivt kokt byggrynsgrøten på melk (med sukker og vanilje) og så vendt inn litt krem. Da tror jeg selve grynene får mer smak enn om du søter kremen. Du kan sikkert også bløtlegge grynene i melk over natten og så koke grøten neste dag, mulig det går raskere da. Jeg så noen lenger opp bløtla i vann og det hørtes ut som en god idé. Men kanskje enda bedre i melk. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå