AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #1 Skrevet 4. september 2020 Det er min erfaring i alle fall. Jeg har møtt mange her på mitt sted som har kommet flyttende til Norge og etablert seg. De er utrolig flotte mennesker! Så rike personligheter og utrolig karismatiske Flere av dem gjør det også bra og får ha mye innflytelse i bygda. Damene jeg har blitt kjent med er smarte og ressurssterke. Veldig hyggelige å ha med å gjøre. Når jeg må ha noe med etnisk norske å gjøre, så blir jeg møtt med kulde, skepsis, mobbing og utfrysning. Man må veie absolutt alle ord og ikke bryte en eneste uskreven sosial regel. Nordmenn er rett og slett harde mot sine egne. Men utlendinger lar de være. Det er ingen krav til dem, så de får blomstre fritt. Lurer på hvorfor det er slik? Anonymkode: 152b8...913 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #2 Skrevet 5. september 2020 Det er altfor svart-hvitt synes jeg. Ja, vi nordmenn kan være litt reserverte og mange norske er dårlige til å inkludere andre enten de er utlendinger eller bare ukjente for dem. Der har vi nok mye å lære av andre land tror jeg. Men mange utlendinger jeg har kjent har vært både vanskelige og slitsomme å ha med å gjøre. Og i de fleste tilfellene har disse vennskapene tatt slutt, enten fra min side eller den andres side. Det har ofte vært at de har blitt for intense og masete for meg, at de snakker veldig gebrokkent som dessverre gjør meg sliten i hodet, eller at de har så annerledes holdninger og verdier at det blir konflikter mellom oss som går utover vennskapet. Mulig jeg bare har vært uheldig og jeg er helt sikker på at det finnes hyggelige utlendinger, men de er like ulike individer som nordmenn. Kjemi og personlighet er avgjørende for om man får et varig vennskap uansett. Men som sagt: Språk, kultur og holdninger har noe å si også og der er jo utlendinger ofte mer ulike oss enn andre norske er. Anonymkode: 7de02...7dc 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #3 Skrevet 5. september 2020 Synes mange med utenlandsk kultur er slitsomme jeg. Hvem er egentlig mest karismatisk og flink sosialt da? Er vel ikke så stor forskjell. Anonymkode: 8e017...57c 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #4 Skrevet 5. september 2020 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er min erfaring i alle fall. Jeg har møtt mange her på mitt sted som har kommet flyttende til Norge og etablert seg. De er utrolig flotte mennesker! Så rike personligheter og utrolig karismatiske Flere av dem gjør det også bra og får ha mye innflytelse i bygda. Damene jeg har blitt kjent med er smarte og ressurssterke. Veldig hyggelige å ha med å gjøre. Når jeg må ha noe med etnisk norske å gjøre, så blir jeg møtt med kulde, skepsis, mobbing og utfrysning. Man må veie absolutt alle ord og ikke bryte en eneste uskreven sosial regel. Nordmenn er rett og slett harde mot sine egne. Men utlendinger lar de være. Det er ingen krav til dem, så de får blomstre fritt. Lurer på hvorfor det er slik? Anonymkode: 152b8...913 Er enig med deg. Da jeg bodde i Oslo, fikk jeg ingen norske venninner. De skjønte ikke kulturen min(er samisk), og gadd ikke å snakke med meg eller noe. Det var det sedvanlige høflige, nedlatende smilet og «heei» om vi traff hverandre et sted(dere vet hva jeg mener, oppsperrede øyne og rynker i panna). Om man ikke overholdt normer, så ble det «straffet». Vet ikke hvorfor nordmenn er så lite åpne.. trist. Anonymkode: 52710...204 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #5 Skrevet 5. september 2020 Jeg er norsk, men oppfører meg visst ikke som det. Har ikke noe i mot å snakke med noen fremmede hvis det passer seg heller. Jeg tenker at vi mennesker overalt i verden uansett kultur har mer til felles enn ikke. Har interesse for sosialantropologi og er også kristen. Anonymkode: 45f15...a7c
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #6 Skrevet 5. september 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er enig med deg. Da jeg bodde i Oslo, fikk jeg ingen norske venninner. De skjønte ikke kulturen min(er samisk), og gadd ikke å snakke med meg eller noe. Det var det sedvanlige høflige, nedlatende smilet og «heei» om vi traff hverandre et sted(dere vet hva jeg mener, oppsperrede øyne og rynker i panna). Om man ikke overholdt normer, så ble det «straffet». Vet ikke hvorfor nordmenn er så lite åpne.. trist. Anonymkode: 52710...204 Skjønte ikke kulturen din? Altså som vestlending har jeg aldri følt at det er noen særlig enorme forskjeller på oss, kanskje litt mindre høflighetsfraser i Bergen da. hva var det dem ikke skjønte spesifikt? Anonymkode: e3ed9...469
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #7 Skrevet 5. september 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Synes mange med utenlandsk kultur er slitsomme jeg. Hvem er egentlig mest karismatisk og flink sosialt da? Er vel ikke så stor forskjell. Anonymkode: 8e017...57c Amerikanere er slitsomme synes jeg. Snakker om den gjennomsnittlige, da. Ikke alle amerikanere Anonymkode: e3ed9...469
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #8 Skrevet 5. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Skjønte ikke kulturen din? Altså som vestlending har jeg aldri følt at det er noen særlig enorme forskjeller på oss, kanskje litt mindre høflighetsfraser i Bergen da. hva var det dem ikke skjønte spesifikt? Anonymkode: e3ed9...469 Det vet jeg jo ikke, er ikke tankeleser 😅 du er jo vestlending sier du selv. Jeg er samisk, det er en helt annen kultur. En vesentlig forskjell er det med å henge. De planla ukesvis i forveien, mens jeg er vant til spontanitet. Det virket helt uaktuelt for de. Ting man prater om og måten man snakker på er også helt forskjellig. Anonymkode: 52710...204 1
SoWhat? Skrevet 5. september 2020 #9 Skrevet 5. september 2020 Nordmenn er jo introverte mennesker, så vet ikke om det handler om å være "flinke" sosiaĺt. Mange utlendinger er bare mer åpne og sosiale. Det tar tid å komme inn på nordmenn, de liker å ha folk på armlengde avstand. Som oftest. Ikke alle
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #10 Skrevet 5. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det vet jeg jo ikke, er ikke tankeleser 😅 du er jo vestlending sier du selv. Jeg er samisk, det er en helt annen kultur. En vesentlig forskjell er det med å henge. De planla ukesvis i forveien, mens jeg er vant til spontanitet. Det virket helt uaktuelt for de. Ting man prater om og måten man snakker på er også helt forskjellig. Anonymkode: 52710...204 Har aldri hørt om folk som planlegger å henge ukensvis i forveien her. Men å planlegge kanskje minst en dag før er ganske normalt. Men før hengte jeg ofte med venninner uten at det var noe planlegging, men dette er lenge siden, har ikke så mange venner lenger etter som årene gikk 😮 Anonymkode: e3ed9...469
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå