AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #1 Skrevet 4. september 2020 Tl;dr: Skal bygge hus, men føler jeg ikke har nok kunnskap til å velge helt selv. Håper på deres erfaringer og meninger angående integrerte vs frittstående hvitevarer? Renhold, pris? Andre ting? Jeg er vant til frittstående fra før av. Gammelt hus. Gamle løsninger. Men når det nye huset bygges, håper jeg på å få det så enkelt å holde rent som overhodet mulig. Tenker da at eventuelle sprekker mellom, f.eks., frittstående komfyr er fryktelig plagsomt (det er det iallefall nå) så har av den grunn vurdert integrerte hvitevarer. Det positive med integrerte hvitevarer er jo at det er sikkert hundre ganger lettere å holde rent. Har null erfaring fra det selv, men går ut ifra at min teori stemmer? Og hvis f.eks. koketoppen går i stykker, slipper vi å kjøpe ny stekeovn i tillegg. På den måten kan man kanskje spare penger i lengden også, selv om det er veldig dyrt å først investere i det? Utenom at det blir finere å se på (noe jeg ikke føler er et stort nok pluss i seg selv til å bruke masse penger på det, da kjøkkenet vil bli et eget rom med dør som kan lukkes) finnes det noen andre fordeler eller ulemper? Noen erfaringer? Noen meninger angående frittstående vs. integrerte hvitevarer? Føler meg rimelig blank på dette. Anonymkode: 240a4...8c9
Amberleaf Skrevet 4. september 2020 #2 Skrevet 4. september 2020 Nytt kjøkken = integrerte hvitevarer Eneste unntak er hvis du skal ha side-by-side kjøleskap. Men ville kledd inn det også med dekksider og toppskap. 3
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #3 Skrevet 4. september 2020 Integrerte, helt klart. Men jeg har fremdeles ikke funnet ut hvordan jeg rengjør skikkelig i den «sprekken» under platetoppen 🙈 Den ligger liksom oppå benkeplata (har IKEA-kjøkken, mulig andre har andre løsninger), og det samler seg smuler under kanten. Anonymkode: 2b24b...d6b
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #4 Skrevet 4. september 2020 Integrerte. Det er jo ikke enklere med frittstående hvitevarer, noe som ser mer stusselig ut. Jeg kjøpte frittstående hvitevarer for 6-7 år siden, og har angret siden. Håper egentlig dem begynner å ryke snart, slik at jeg kan kjøpe integrerte Obs, der jinxet jeg det vel! Anonymkode: f04cb...6a8 3
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #5 Skrevet 4. september 2020 Akkurat kjøleskap valgte vi frittstående, de integrerte er så små. Ellers har vi integrert komfyr, platetopp, mikro og oppvaskmaskin og hadde aldri valgt frittstående. Anonymkode: a63fa...d17 4
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #6 Skrevet 4. september 2020 Nytt hus = integrerte hvitevarer. Vær obs på at integrerte kjøleskap er mindre innvendig enn frittstående, men min erfaring fra å ha solgt kjøkken og hvitevarer i noen år var at de fleste valgte integrert. Noen valgte to kombiskap, noen valgte et helt kjøleskap og et kombiskap og noen valgte et kjøle- og et kombiskap. Sistnevnte hadde gjerne fryseboks i bod eller kjeller. For en stor familie er kjølehjørne verdt å vurdere, da får dere utrolig mye kjøleplass. Kjøleskuffer kan også være et alternativ, men da bør dere ha et kjøleskap i bod e.l. til brus, øl osv. da kjøleskuffene har begrenset med plass til sånt. Anonymkode: 880f0...ff8
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #7 Skrevet 5. september 2020 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Integrerte, helt klart. Men jeg har fremdeles ikke funnet ut hvordan jeg rengjør skikkelig i den «sprekken» under platetoppen 🙈 Den ligger liksom oppå benkeplata (har IKEA-kjøkken, mulig andre har andre løsninger), og det samler seg smuler under kanten. Anonymkode: 2b24b...d6b Sprekken under platetoppen? Har du ikke fuget med silikon rundt kanten? Jeg har null problem med rengjøring rundt kanten, men jeg har fuge (trodde det var den selvfølge ) Anonymkode: 4f6e9...6de 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #8 Skrevet 6. september 2020 Trådstarter her! Takk for mange svar! Hvis noen orker å svare, hvordan er det med utbytting av integrerte hvitevarer når de en gang tar kvelden? Må man måle opp på nytt/skjære ut på nytt for å få plass til det nye, eller er det standardstørrelser på alt, sånn at jeg enkelt kan finne noe som passer 110 % uten å tenke mer på det? Anonymkode: 240a4...8c9
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #9 Skrevet 6. september 2020 Jeg ville aldri valgt integrert kjøleskap igjen, det er altfor lite! Anonymkode: 35525...486 1
Amberleaf Skrevet 6. september 2020 #10 Skrevet 6. september 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Trådstarter her! Takk for mange svar! Hvis noen orker å svare, hvordan er det med utbytting av integrerte hvitevarer når de en gang tar kvelden? Må man måle opp på nytt/skjære ut på nytt for å få plass til det nye, eller er det standardstørrelser på alt, sånn at jeg enkelt kan finne noe som passer 110 % uten å tenke mer på det? Anonymkode: 240a4...8c9 Det er standard. Du må ta mål av høyden på kjøleskapet, som sikkert er 178 eller 185 cm. Begge deler er veldig vanlig og null problem å bytte ut.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #11 Skrevet 6. september 2020 Integrerte, selvfølgelig. Er mye enklere å holde rent, og ser mye bedre ut. Gir også mulighet til stekeovn i høyskap, noe som er helt fantastisk sett mot å måtte bøye seg ned. Og ikke minst to stekeovner, nå forstår jeg ikke hvordan jeg klarte meg uten. Ulempen er primært at plassen i kjøleskapet blir vesentlig mindre. Men vi har beholdt frittstående kjøleskap og frittstående fryser i kjellerbod, så har rikelig med plass der. Alle størrelser er standard, så er enkelt å bytte ut. Vi la for eksempel minimum i oppvaskmaskin, noe vi angrer på allerede 4 år etter oppussing, så den skal byttes til en oppgradert modell nå. Anonymkode: 79263...cf1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #12 Skrevet 8. september 2020 Trådstarter igjen. Takk for enda flere svar, og oppklaring med tanke på størrelser. Hvis noen har flere erfaringer, meninger og tips tar jeg gjerne i mot de også! Anonymkode: 240a4...8c9
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #13 Skrevet 8. september 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Trådstarter igjen. Takk for enda flere svar, og oppklaring med tanke på størrelser. Hvis noen har flere erfaringer, meninger og tips tar jeg gjerne i mot de også! Anonymkode: 240a4...8c9 I og med at jeg har pusset opp kjøkken tre ganger, og er i overkant kjøkken-fiksert; - takintegrert vifte, legg penger i den, så slipper du fettete overflater og matlukt. - full størrelse kjøleskap. Mange velger kombi, men det er håpløst med tanke på plass. Sett heller fryser i et annet rom/kjeller/garasje. - kombi-ovner. Jeg har damp+ovn, og mikro+ovn. Men velg kvalitet om du gjør dette, de rimeligste er verken fugl eller fisk. - ingen handtak. Gjør renhold så mye enklere. - prioriter høyskap og benkplass. Overskap er upraktisk og mindre pent. - et stort skap med uttrekkbare hyller og god høyde, der du kan ha alt elektrisk. Eneste som står fast på benken her er kaffetrakter. - skuffer, hele veien. Dropp alt av hyller med unntak av i høyden. Skuffer fungerer selv til glass. Anonymkode: 79263...cf1 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #14 Skrevet 8. september 2020 On 9/4/2020 at 10:02 PM, AnonymBruker said: Tl;dr: Skal bygge hus, men føler jeg ikke har nok kunnskap til å velge helt selv. Håper på deres erfaringer og meninger angående integrerte vs frittstående hvitevarer? Renhold, pris? Andre ting? Jeg er vant til frittstående fra før av. Gammelt hus. Gamle løsninger. Men når det nye huset bygges, håper jeg på å få det så enkelt å holde rent som overhodet mulig. Tenker da at eventuelle sprekker mellom, f.eks., frittstående komfyr er fryktelig plagsomt (det er det iallefall nå) så har av den grunn vurdert integrerte hvitevarer. Det positive med integrerte hvitevarer er jo at det er sikkert hundre ganger lettere å holde rent. Har null erfaring fra det selv, men går ut ifra at min teori stemmer? Og hvis f.eks. koketoppen går i stykker, slipper vi å kjøpe ny stekeovn i tillegg. På den måten kan man kanskje spare penger i lengden også, selv om det er veldig dyrt å først investere i det? Utenom at det blir finere å se på (noe jeg ikke føler er et stort nok pluss i seg selv til å bruke masse penger på det, da kjøkkenet vil bli et eget rom med dør som kan lukkes) finnes det noen andre fordeler eller ulemper? Noen erfaringer? Noen meninger angående frittstående vs. integrerte hvitevarer? Føler meg rimelig blank på dette. Anonymkode: 240a4...8c9 Velg integrert men ikke til kjøleskap og fryser. Tenge kjøkkenet slik at du har skaper ved siden av og over - men nok plass at du kan sette in frittstående kjøleskap og frittstående fryser hver for seg. Frittsående kjøleskap og fryser er billigere, har mer innvendig plass og du slipper kostader til integret skapene og snekker som må installere skapdøerene. Oppvask er ok integrert. Lett å installere skapdør og prisene til integrert er helt OK. Anonymkode: 24aaf...e96 1
Nerine_ Skrevet 8. september 2020 #15 Skrevet 8. september 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: I og med at jeg har pusset opp kjøkken tre ganger, og er i overkant kjøkken-fiksert; - takintegrert vifte, legg penger i den, så slipper du fettete overflater og matlukt. - full størrelse kjøleskap. Mange velger kombi, men det er håpløst med tanke på plass. Sett heller fryser i et annet rom/kjeller/garasje. - kombi-ovner. Jeg har damp+ovn, og mikro+ovn. Men velg kvalitet om du gjør dette, de rimeligste er verken fugl eller fisk. - ingen handtak. Gjør renhold så mye enklere. - prioriter høyskap og benkplass. Overskap er upraktisk og mindre pent. - et stort skap med uttrekkbare hyller og god høyde, der du kan ha alt elektrisk. Eneste som står fast på benken her er kaffetrakter. - skuffer, hele veien. Dropp alt av hyller med unntak av i høyden. Skuffer fungerer selv til glass. Anonymkode: 79263...cf1 Hvorfor er overskap upraktisk? Den tanken har aldri slått meg. 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #16 Skrevet 8. september 2020 Hvis du ikke har plass til ekstra kjøle og fryseplass et annet sted, kan det være lurt å velge frittstående kjøleskap. Stor forskjell i volum. Resten er bedt integrert. Tenk nøye over vifteløsning, vi kommer til å gå for bora platetopp med integrert vifte på vårt neste kjøkken, og gå for stor platetopp. Det er helt fantastisk! Og Neff ovn som har de beste dørene (slide in). Overskap er en smakssak. Jeg har alltid hatt det på deler av kjøkkenet. Anonymkode: 49fa6...3cc
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #17 Skrevet 8. september 2020 Integrerte hvitevarer er absolutt best. Det ser renere og penere ut og det er ALLTID finest. Anonymkode: c3ffd...c40
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #18 Skrevet 8. september 2020 På 6.9.2020 den 10.27, Amberleaf skrev: Det er standard. Du må ta mål av høyden på kjøleskapet, som sikkert er 178 eller 185 cm. Begge deler er veldig vanlig og null problem å bytte ut. Det er ikke standardstørrelser på alt, nei. Hilsen hun som sto og måtte snekre på kanter rundt noen av hvitevarene sine fordi kjøkkenet ble kjøpt på Ikea og hvitevarene på daværende Expert. Anonymkode: b96f6...1f3 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #19 Skrevet 8. september 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Det er ikke standardstørrelser på alt, nei. Hilsen hun som sto og måtte snekre på kanter rundt noen av hvitevarene sine fordi kjøkkenet ble kjøpt på Ikea og hvitevarene på daværende Expert. Anonymkode: b96f6...1f3 Velg kjøl/frys og merk dimensjoner Tegne kjøkken Kjøp kjøl/frys Sett sammen Anonymkode: 24aaf...e96
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #20 Skrevet 9. september 2020 12 timer siden, Nerine_ skrev: Hvorfor er overskap upraktisk? Den tanken har aldri slått meg. De er relativt ruvende i forhold til plassen. De er upraktiske da man kun får tak i det som står i front, og på de nederste hyllene. De gir også kjøkkenet et mer umoderne uttrykk. Unntaket er selvfølgelig om man trenger både lagringsplassen og benkplassen. Men om man har muligheten til å bygge veggskap + en stor øy, så er det absolutt det mest praktiske. Anonymkode: 79263...cf1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå