Gå til innhold

Hvorfor legger man barn så tidlig om de våkner tidlig?

Hun_der86

Anbefalte innlegg

Nå spør jeg fordi jeg er helt grønn på dette området og jeg er gravid med første barn og har mye å lære meg. Men jeg hører sååååå mange foreldre som sliter med at barna våkner 4-5-6 om morgenen når de gjerne skulle ønske at de sov til iallefall 7/8.. men så skal man vel også legge ett barn i 7/8 tiden på kvelden. (Spørs jo på alder der da, menn sånn ca) 

Så da lurer jeg på.. hvorfor holder man ikke barna oppe littegrann lenger om det kan resultere i at de kanskje sover littehrann lenger? 

Jeg skjønner jo også at har man en vane kan man ikke plutselig forandre denne, men om man gjør det fra starten? 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barna mine sov ikke lenger om de ble lagt senere.  Tvert i mot egentlig, og da ble de gretne fordi de fikk for lite søvn i tillegg til å våkne tidlig. 

Min erfaring er at søvn avler søvn.  La vi dem til riktig tid sov de til riktig tid. 

Anonymkode: ae241...8f8

• Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De våkner ofte tidlig uansett, så det hjelper ikke å legge sent. Det er rart, men det er ofte sånn. 

Anonymkode: a64e0...492

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg legger 1-åringen 18, 19, elle 20 så våkner hun uansett kl 6. Gjerne litt før kl 6 også jo senere det blir

Anonymkode: cef5b...c0a

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg faktisk uenig. Våre barn legger seg relativt sent og våkner tilsvarende senere. Vi får mer tid sammen på kvelden og slipper å stå opp kl fem - godt fornøyd 😉 Uansett enig i at søvn avler søvn da..

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ei på 1,5 år, hun sover 9-10 timer hver natt uansett leggetid. Så derfor legger vi kl 20.30, hun sovner ca 21.30. Da sover hun til 7 ca. Det funker fint for oss, men folk som har unger som sover mye eller på snittet synes jo vi er helt gale som legger så sent. Sover to timer midt på dagen også.

Anonymkode: c6ddd...3f9

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, sunsethour said:

Uansett enig i at søvn avler søvn da..

Dette er vel bare sant når de er veldig små? På et tidspunkt går jo dette over.

Anonymkode: c6ddd...3f9

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min mente i MANGE år at utsagnet søvn avler søvn, bare var tøv. Men han sa her om dagen "det jævla utsagnet søvn avler søvn, stemmer faen med" 

Han insisterte i endel mnd  når ungen var rundt 1 år på at det bare er å legge ungen senere, til han fikk se effekten og hvor mange dager etterpå som ble ødelagt av sen legging. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre svarer, med mange barn får man ikke sove lenger, man får bare trøtte og sure barn klokka 05.. 

Jeg synes det er vondt å våkne når firetallet vises på klokka, men det er grusomt om man må stå opp med barn som  sutrer itillegg. 

Anonymkode: 181db...2cf

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, sunsethour skrev:

Her er jeg faktisk uenig. Våre barn legger seg relativt sent og våkner tilsvarende senere. Vi får mer tid sammen på kvelden og slipper å stå opp kl fem - godt fornøyd 😉 Uansett enig i at søvn avler søvn da..

Dette gjorde noen jeg kjenner også. La barnet kl 21-22, som gjorde at barnet sov til kl 08-09. 

Problemet er at det blir vaner av det. Når barnet da ble eldre, så ble det senere og senere. En normal 6 åring legger seg rundt 19-20 mens denne 6 åringen la seg 22-23, som ga "feil" døgnrytme utifra skole. 

Anonymkode: 5bad3...6fc

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre sover faktisk lenger hvis vi legger dem senere. Men jeg har nok tilløp til å være a-menneske, og selv om jeg aldri kunne funnet på å stå opp kl 05 frivillig før vi fikk barn, syns jeg det er ganske koselig med tidlige, rolige morgener med barna nå. Og så er de timene vi får med egentid/voksentid på kvelden etter at barna har sovnet gull verdt for oss. Toåringen er dessuten trøtt 19, så da har vi styrt babyen også inn på leggetid da for enkelhets skyld. 

Anonymkode: b8e5b...84e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi de ikke sover lenger uansett. For sen leggetid = barn som våkner like tidlig, men er grinete hele dagen fordi de har fått for lite søvn. Tidlig leggetid = man må fremdeles opp tidlig, men ungen er i hvert fall blid og fornøyd, og så får man jo mer voksentid om kvelden.

Det gjelder selvfølgelig ikke alle. Noen barn er mer tilpasningsdyktige på søvnmønster enn andre. Men for oss med barn som er kronisk morgenfugler er det veldig irriterende med alle "hvorfor legger du ham ikke bare senere??"

Anonymkode: 472b3...6e2

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av erfaring hvis jeg legger 3 åringen for sent så blir han overtrøtt og våkner like tidlig likevel. 

Må dessuten legge han tidlig for at det skal gå opp med jobb og barnehage. 

Begynte tidlig med rutiner. Barn liker rutiner. 
Han kan fortsatt våkne klokka 4-5 på natten og det er helt normalt. Det finner du nok fort ut av 😅

Anonymkode: ddf0d...f91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg heller aldri skjønt, sikkert fordi ingen av mine barn har vært som de andre i tråden. Felles for alle 4 har vært at de har vært relativt vanskelige å legge, til gjengjeld har jeg aldri hatt barn som har stått opp frivillig 05-06. Mine barn har nesten aldri sovna før kl 21, uansett alder. De har alltid sovet sine timer, uansett. 
Jeg mistenker nok at noen med ekstreme morgenfugler kunnet profitere på å legge senere, men er redd de bedriver omsorgssvikt hvis de legger senere enn den offisielle norske leggetiden kl 19...

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde det bare vært så enkelt. Skulle gjerne kost meg til langt på kveld med barna mine, om det ikke hadde vært for at både natten og neste dag ble ødelagt. 

Treåringen tåler nå at vi tøyer grensen med ca en time. Deretter blir han sutrete og overtrøtt, bruker lang tid på å sovne, våkner med mareritt og starter dagen kl 6. Får vi han i seng før 19, sover han både bedre og lengre. De første 2-3 månedene var han en sånn baby som var seint oppe og sov til kl 10, men det gikk gradvis over.

Babyen vår på 6 mnd legger seg halv 7, og det har hun gjort siden hun var 6 uker. Da gir hun tydelig beskjed om at hun vil ha ro og fred. Ellers blir det bare grining, samme hvor mye vi bysser, ammer og styrer på. Og dagen starter oftest halv seks uansett. Tro meg, vi har prøvd å flytte den grensen... 

Anonymkode: e4d8c...857

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så lett å snu. Å døgnrytmen på en baby blir utviklet gradvis. Men la oss si, en ettåring, som går i barnehagen. Henter fra barnehagen kl 16, spiser middag. Kl 18 er barnet stuptrøtt og sliten - da er det enkelt å legge barnet og det sovner umiddelbart. Men så våknet barnet også kl på morgen da. Så hva gjør man, prøver å trekke tid litt på kvelden, men da blir barnet overtrøtt og hyperaktiv, bruker mye lengre tid til å finne søvnen, sover urolig, våkner enda tidligere neste dag og er sur og grinete. Etter et par sånne forsøk gir man opp, og følger rytmen til barnet, slik gjorde vi det ihvertfall. Da sto jeg opp med barnet, var våken i et par timer, og gikk og byttet med samboer, og sov et par timer til, i helgene. 

Ideell løsning ville sikkert vært å trekke legginga fem og fem minutt hver dag men det fikk vi bare ikke til. Det snur på ti minutt fra trøtt barn til overtrøtt og hyper. 

Han jeg snakker om er blitt 6 år gammel og er fortsatt morgenfugl, han er nå første til å våkne, men nå står han opp og ser på tv, mens resten av familien sover, inkl lillesøsken som har aldri vært morgenfugl. Så, jeg tror at personligheter teller, barn er no født «ordentlige» mennesker. Jeg vet, at som gravid, overvurderte jeg hvor mye jeg kunne påvirke barnet, men som to barnsmor har jeg færre ambisjoner og prinsipper, og mer «go with the flow». 

Anonymkode: 82328...4da

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har alltid ungene vært tidlig i seng og tidlig oppe. Om jeg la dem sent, våknet de like tidlig men var sure og trøtte i tillegg.

Da de var små var det herlig å ha de timene med voksentid på kvelden. De fleste må jo tidlig opp på jobb i ukedagene likevel.

Husker jeg skulle ønske at de sov lenger i helgene, men det er jo ikke lett å bryte en rutine for to dager. 

Dessuten er barna mine A-mennesker som alltid har blitt tidlig trøtte på kvelden, og som har vært enkle å legge. 

Anonymkode: e7c57...e06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow! En tråd på KG hvor alle faktisk er enige 😅

1. Alle barn trenger like mye søvn

2. Noen barn kompenserer med å sove lenger når de legges senere, men dette er gjerne unntakene 

3. Det beste er å følge rytmen til ditt barn 

Jeg har samme erfaring som de over 😊

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...