AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #1 Skrevet 4. september 2020 https://www.svt.se/nyheter/inrikes/manga-langtidssjuka-i-corona-till-vardcentralerna? https://novus.se/novus-coronastatus/ Altså, så vidt jeg skjønner kan disse tallene indikere at 1/3 med symptom på Covid-19 er syke i mer enn 10 uker? Og det kan altså være så mange som 150 000 langtidssyke av viruset i Sverige??? Kan dette virkelig stemme? Fikk helt angst av denne artikkelen! Skjønner ikke at Sverige kan fortsette med sin strategi om så mange blir langtidssyke? Anonymkode: f7e33...8a5 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #2 Skrevet 4. september 2020 Dette får bare Sverige deale med. De har gamblet med sin strategi, og da får vi bare håpe at de har en plan for langtidssyke også. Anonymkode: c38ec...e2e 3
Den Sagnomsuste Skrevet 4. september 2020 #3 Skrevet 4. september 2020 Bagatelliseringsbrigaden... hva sier dere til dette? La meg tenke... SVT er kanskje ikke en pålitelig kilde? #SMH 5
Example Skrevet 4. september 2020 #4 Skrevet 4. september 2020 84 000 bekreftet smittet, mens 150 000 er langtidssyke? Er testkapasiteten så dårlig i Sverige at folk ligger sjuke i månedsvis uten å bli testet? En liten logisk brist her. Hilsen bagatelliseringsbrigaden. 16
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #5 Skrevet 4. september 2020 Hmm, litt svogerforskning her, men jeg kjenner 10 stk som har hatt korona. Ingen var syke mer enn 3-5 dager, og ingen har langtidsskader. Skjønner heller ikke logikken bak siste avsnitt: 13% tror de har hatt korona, og 2% har fått det bekreftet. Dermed konkluderer de med at 15% av svensker har hatt korona? Og om jeg har lest artikkelen riktig: så skriver de at de har undersøkt blant folk med covid- symptomer, og av dem oppgir 1/3 at de har vært syke mer enn 10 uker. Men disse folkene er ikke nødvendigvis testet engang? Skremmende dårlig journalistikk av SVT. Anonymkode: 8c991...e0b 8
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #6 Skrevet 4. september 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hmm, litt svogerforskning her, men jeg kjenner 10 stk som har hatt korona. Ingen var syke mer enn 3-5 dager, og ingen har langtidsskader. Skjønner heller ikke logikken bak siste avsnitt: 13% tror de har hatt korona, og 2% har fått det bekreftet. Dermed konkluderer de med at 15% av svensker har hatt korona? Og om jeg har lest artikkelen riktig: så skriver de at de har undersøkt blant folk med covid- symptomer, og av dem oppgir 1/3 at de har vært syke mer enn 10 uker. Men disse folkene er ikke nødvendigvis testet engang? Skremmende dårlig journalistikk av SVT. Anonymkode: 8c991...e0b Det er alt for tidlig å si at de ikke får sykdom på sikt etter smitten. Selv de som ble smittet uten å merke plager i starten, kan få lang tids sykdom etter hvert. En kan ikke utelukke muligheten for at alle får en alvorlig kronisk sykdom etter smitte. Anonymkode: 75c22...dd6 5
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #7 Skrevet 4. september 2020 Det er estimert rundt 600.000 i UK med long-covid totalt. https://inews.co.uk/news/long-reads/long-haul-covid-19-post-viral-fatigue-syndrome-explained-573775 Det som er skremmende med dette er at symptomene er farlig lik ME/CFS, og flere og flere forskere mener at long-covid er ME/CFS. Akkurat slik som under SARS-utbruddene rundt 2010 som også ga en markant økning i ME/CFS pasienter på verdensbasis. Ja, det er skremmende! Anonymkode: 65acd...446 5
Hulderen Skrevet 4. september 2020 #8 Skrevet 4. september 2020 I Sverige har bare folk i helsesektoren og i risikogruppen blitt testet, derfor er det så mange som bare tror at de har blitt smittet, de får ikke bekreftet det. Når 2% av befolkningen har fått bekreftet smitte, og i tillegg 13% har hatt Covid-19 symptom uten å fått testet seg, så er det vel ikke så rart at man regner at 15% har vært syke? 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #9 Skrevet 4. september 2020 Selvrapportering er fullstendig ubrukelig som datakilde. Jeg regner med at disse 150000 er de samme som sier de lider av "ME". Anonymkode: 92f45...4cc 5
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #10 Skrevet 5. september 2020 12 hours ago, Example said: 84 000 bekreftet smittet, mens 150 000 er langtidssyke? Er testkapasiteten så dårlig i Sverige at folk ligger sjuke i månedsvis uten å bli testet? En liten logisk brist her. Hilsen bagatelliseringsbrigaden. Har du virkelig ikke fått med deg at Sverige i lang tid ikke hadde kapasitet til å teste andre enn de som har vært så syke at de måtte på sykehus, og knapt nok det? Slik var det i Norge også i begynnelsen. Selv de siste 7 ukene har andelen positive tester vært 3-4%, mot ca 0,5% i Norge. De gjør nå ca 85 000 tester i uka, som er omtrent det samme som Norge. Målt i forhold til folketall er altså testkapasiteten deres ca halvparten av Norges. Anonymkode: 02fd2...afa 2
Example Skrevet 5. september 2020 #11 Skrevet 5. september 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du virkelig ikke fått med deg at Sverige i lang tid ikke hadde kapasitet til å teste andre enn de som har vært så syke at de måtte på sykehus, og knapt nok det? Slik var det i Norge også i begynnelsen. Selv de siste 7 ukene har andelen positive tester vært 3-4%, mot ca 0,5% i Norge. De gjør nå ca 85 000 tester i uka, som er omtrent det samme som Norge. Målt i forhold til folketall er altså testkapasiteten deres ca halvparten av Norges. Anonymkode: 02fd2...afa Burde ikke være noe problem å finne alle de syke. De ligger jo hjemme dødens syke på 12. uke alle sammen.. 4
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #12 Skrevet 5. september 2020 13 timer siden, Den Sagnsomsuste skrev: Bagatelliseringsbrigaden... hva sier dere til dette? La meg tenke... SVT er kanskje ikke en pålitelig kilde? #SMH 🤣🤣🤣🤣 Hjernekapasitet altså 🤣🤣🤣 Anonymkode: 4ac54...3e0
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #13 Skrevet 5. september 2020 12 timer siden, Hulderen skrev: I Sverige har bare folk i helsesektoren og i risikogruppen blitt testet, derfor er det så mange som bare tror at de har blitt smittet, de får ikke bekreftet det. Når 2% av befolkningen har fått bekreftet smitte, og i tillegg 13% har hatt Covid-19 symptom uten å fått testet seg, så er det vel ikke så rart at man regner at 15% har vært syke? Et mediehus som SVT bør vite bedre enn å trekke slike konklusjoner basert på hva folk tror. I Norge er det under 1% av testene som er positive. Altså er det bare 1% av de som tror de er smittet som faktisk er det. De aller fleste har andre typer luftveisinfeksjoner. Mens i Sverige skal man altså anta at absolutt alle som tror de har vært smittet har hatt korona..? Man skal heller ikke glemme hva psyken gjør med folk. Om du tror du har hatt et virus som media og alle andre har fortalt deg i månedsvis at er ekstremt farlig; da er det ganske mange som vil kverne på det og kjenne ekstremt godt etter. Anonymkode: 8c991...e0b 9
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #14 Skrevet 5. september 2020 13 minutter siden, Example said: Burde ikke være noe problem å finne alle de syke. De ligger jo hjemme dødens syke på 12. uke alle sammen.. Bagatelliseringsbrigarden er som alltid saklig og faktaorientert når de får tilbakevist påstandene sine, ser jeg. Anonymkode: 02fd2...afa 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #15 Skrevet 5. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Bagatelliseringsbrigarden er som alltid saklig og faktaorientert når de får tilbakevist påstandene sine, ser jeg. Anonymkode: 02fd2...afa Neida, mye bedre å være en som slenger rundt om seg med klisjeer noen andre har funnet opp. Kan dere egentlig noe annet enn slagord og klisjeer? Hvem prøver dere å imponere? Anonymkode: 4ac54...3e0 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #16 Skrevet 5. september 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er alt for tidlig å si at de ikke får sykdom på sikt etter smitten. Selv de som ble smittet uten å merke plager i starten, kan få lang tids sykdom etter hvert. En kan ikke utelukke muligheten for at alle får en alvorlig kronisk sykdom etter smitte. Anonymkode: 75c22...dd6 Man kan jo aldri utelukke noe som helst. Media elsker å trekke frem enkelttilfeller der noen får varige plager (i den grad man kan kalle noe varig etter 6 måneder). Ettervirkninger av sykdom er helt normalt etter feks influensa, kyssesyken, lungebetennelse. Det er bare det at folk flest hører ikke om det, fordi det er ingen nyhetssak. Anonymkode: 8c991...e0b 8
Example Skrevet 5. september 2020 #17 Skrevet 5. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bagatelliseringsbrigarden er som alltid saklig og faktaorientert når de får tilbakevist påstandene sine, ser jeg. Anonymkode: 02fd2...afa Du siterer meg. Dersom det ligger 150 000 alvorlig langstidssyke med Covid-19 i Sverige nå, og man bare har klart å påvise 84 000 tilfeller på 1,1 millioner tester, så er det noe som er alvorlig galt. Det er mye som er merkelig i Sverige, men jeg tror ikke de er så dårlige på å teste at man konstant tester folk som er friske, mens de alle de 150 000 langtidssyke ligger hjemme og ikke blir testet. 6
Gjest Blondie65 Skrevet 5. september 2020 #18 Skrevet 5. september 2020 Jeg kjenner tre stykk som har hatt corona. To av dem var langtidssyke. Dvs. 6-8 uker med svært dårlig lungekapasitet og elendig almentilstand. De er begge friske nå da, men de var rystet over hvor dårlige de ble. Den ene er over 60 den andre under 40. Ingen av dem i risikogruppen.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #19 Skrevet 5. september 2020 5 minutter siden, Example said: Du siterer meg. Dersom det ligger 150 000 alvorlig langstidssyke med Covid-19 i Sverige nå, og man bare har klart å påvise 84 000 tilfeller på 1,1 millioner tester, så er det noe som er alvorlig galt. Det er mye som er merkelig i Sverige, men jeg tror ikke de er så dårlige på å teste at man konstant tester folk som er friske, mens de alle de 150 000 langtidssyke ligger hjemme og ikke blir testet. Det eneste det sier noe om er hvor lite du vet om situasjonen. En stor andel av testene brukes bl.a. på gjentatte tester av helsepersonell ol., slik at det blir mange negative. Jeg orker ikke drive mer voksenopplæring av deg akkurat nå. Les litt i stedet for å tro at du kan rasjonalisere deg fram til hva som er fakta, for det er du åpenbart ikke kvalifisert til. Anonymkode: 02fd2...afa 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #20 Skrevet 5. september 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det eneste det sier noe om er hvor lite du vet om situasjonen. En stor andel av testene brukes bl.a. på gjentatte tester av helsepersonell ol., slik at det blir mange negative. Jeg orker ikke drive mer voksenopplæring av deg akkurat nå. Les litt i stedet for å tro at du kan rasjonalisere deg fram til hva som er fakta, for det er du åpenbart ikke kvalifisert til. Anonymkode: 02fd2...afa Hvilken utdanning innen virusologi og smittevern har du? Anonymkode: 4ac54...3e0 3
Anbefalte innlegg