Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

?

Anonymkode: c0655...94c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Antall doktorgrad muligheter og antall professorer blandt annet.

For en ba/ma student er det ingen forskjell bortsett fra evnt utstyr i laboratoriet og gode lærere f.eks

Anonymkode: 392c9...73f

Skrevet

Høyskole: Studieprogram som varer X år, når du er ferdig får du et konkret yrke. Feks sykepleier.

Universitetet: Man studerer enkeltfag, og går ikke på et program som gir et yrke.

Slik har det tradisjonelt vært, men i dag er det utvisket.

Anonymkode: b06b5...c3f

Skrevet

Ikke særlig mye. Kan i noen tilfeller være slik st høyskoler er mer yrkesrettet- f.eks sykepleier, lærer osv- men ikke alltid. 
Handler ofte mer om muligheter for doktorgrader, spesielle krav osv. 

Anonymkode: dbd06...0f9

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Høyskole: Studieprogram som varer X år, når du er ferdig får du et konkret yrke. Feks sykepleier.

Universitetet: Man studerer enkeltfag, og går ikke på et program som gir et yrke.

Du har fått med deg at det er profesjonsstudier på universitetene?!

Anonymkode: bf755...375

• Liker 9
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har fått med deg at det er profesjonsstudier på universitetene?!

Anonymkode: bf755...375

Nei. Hva er det?

Anonymkode: ed25f...545

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hørt om profesjonsstudier på universitetet?

Anonymkode: 1b0de...171

• Liker 3
Skrevet

Universitet er ex.phil med en strykprosent rundt 50, som burde være en åpenbar grunn til å heller velge høyskole. 

Ellers så går man ut med samme bachelorgrad uansett. Universitet høres kanskje bedre ut, men er sidestilt med høyskole på bachelor og masternivå. Skal du gå doktor må du vel gjennom universitet. Tror jeg.

Anonymkode: 16a5b...5cc

• Liker 2
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Hva er det?

Anonymkode: ed25f...545

«Profesjonsutdanning er en utdanning ved en høyskole eller et universitet som kvalifiserer for bestemte yrker. Tradisjonelt har de «gamle» universitetene tilbudt lengre profesjonsutdanninger som for eksempel farmasi, jus, medisin, odontologi, pedagogikk, psykologi og teologi, mens høyskolene og de nyere universitetene har tilbudt kortere profesjonsutdanninger, for eksempel ingeniør, barnehagelærer sosionom og sykepleier.»

https://snl.no/profesjonsutdanning

Anonymkode: 1b0de...171

• Liker 3
Skrevet

Universitetet er en institusjon som vitenskapelig ligger over høyskolen. Høyskolen har mer konkrete utdannelser, mer yrkesrettet. De har oftere konkrete bøker og sidetall som pensum. Omtrent hva som helst av privat møl kan kalle seg høyskole. For å kalle seg universitet kreves det mer. Her lærer man også om det å studere, om å tenke anderledes, en slags dannelsesreise som inkluderer filosofi og etikk nesten uansett hva du skal studere. Det å grunnleggende kunne forstå forskning og hva det vil si å være kildekritisk.

Anonymkode: d88c7...a0c

• Liker 3
Skrevet

Nada nothing. Jeg har en grad fra høyskole, og en annen fra universitet. Min erfaring er at høyskolen behandlet deg som en voksen, mens universitetet behandlet deg som en vgs elev. Nær sagt alt var obligatorisk, mens på høyskolen var det ansvar for egen læring. Det er sikkert relativt til studie, men fy faen som jeg savnet høyskolen. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg er ikke Ts, så dere mener altså at det ikke er noen fordel på jobb markede men universitet over høyskole(hvis man studerer noe som finnes begge steder) ? En arbeidsgiver vil behandle en søker fra høyskole og universitet likt? 

Anonymkode: d1c02...f19

Skrevet
14 timer siden, HalldirV2 skrev:

Nada nothing. Jeg har en grad fra høyskole, og en annen fra universitet. Min erfaring er at høyskolen behandlet deg som en voksen, mens universitetet behandlet deg som en vgs elev. Nær sagt alt var obligatorisk, mens på høyskolen var det ansvar for egen læring. Det er sikkert relativt til studie, men fy faen som jeg savnet høyskolen. 

Jeg går på universitetet og føler ikke de behandler meg som vgs elev i det hele tatt. Ingenting er obligatorisk og det er virkelig sånn at man må ta ansvar for egen læring. Jeg må innrømme at jeg savnet litt det å "holde deg i hånden og følge deg gjennom året" opplegget som man har på vgs de første ukene, men vente meg fort til det.  

Anonymkode: 5a877...933

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går på universitetet og føler ikke de behandler meg som vgs elev i det hele tatt. Ingenting er obligatorisk og det er virkelig sånn at man må ta ansvar for egen læring. Jeg må innrømme at jeg savnet litt det å "holde deg i hånden og følge deg gjennom året" opplegget som man har på vgs de første ukene, men vente meg fort til det.  

Anonymkode: 5a877...933

Jeg går også på universitetet, og i år fikk vi 3 videofiler på 4 timer, og det er det eneste vi får før eksamen 😅 Ingen innleveringer, timer, eller opplegg.

Før korona ville det vært én forelesning i uka, men valgfritt om man vil møte opp eller se digitalt, og det er det. 

Anonymkode: 5012f...f2b

Skrevet
På 4.9.2020 den 22.41, HalldirV2 skrev:

Min erfaring er motsatt, at høyskole er ekstremt mye obligatorisk, imens universitet er veldig mye friere, der var det kun seminarene som var obligatoriske. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tok en ingeniør-bachelor på universitetet i Agder mens det fortsatt var høyskole. De snakket om at de jobbet med å få noen flere doktorgrader til slik at de kunne søke om å få kalle seg universitet. Noen år senere fikk de det. Har linja jeg gikk på endret seg annet enn at pensumet har blitt oppdatert (og ny skolebygning - i alle fall i Grimstad)? Nei. Kjenner en som går der nå, og det er mye av de samme foreleserne, og de samme fagene.

Her er kravene for at en høyskole kan kalle seg universitet.

Anonymkode: 3b5e8...753

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...