AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #1 Skrevet 4. september 2020 En barndomsvenninne av meg som jeg fortsatt har en del kontakt med. vi fikk begge barn samtidig. Siste årene har vært mest snap kontakt, da hun bor et stykke unna. Vi er nå bekjente og ikke nære. vi gav hennes sønn 200 kr i konfirmasjonen for 2 uker siden. Hun ble kjempeglad. Forventet egentlig at hun skulle gi tilbake til vår sønn.. men han fikk ingenting. synes det er frekt å ikke gi tilbake. (Nei, de har ikke dårlig råd) Anonymkode: 70ff1...dc5
Ullvott Skrevet 4. september 2020 #2 Skrevet 4. september 2020 Ja, jeg mener at det er god folkeskikk å gi gave tilbake i dette tilfellet. Det hadde vært noe annet hvis det var årevis i mellom og dere hadde mistet kontakten i mellomtiden, men når det er samme år burde det gå begge veier. 1
Gjest Blondie65 Skrevet 4. september 2020 #3 Skrevet 4. september 2020 Det er selvsagt svært uhøflig å ikke gi gave i dette tilfellet. Men siden du ikke var bedt i konfirmasjonen kunne jo du latt være å gi også? Det var en hyggelig gest fra deg, samtidig ser du vel nå at det kanskje er vel enveis dette forholdet?
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #4 Skrevet 4. september 2020 2 minutter siden, Blondie65 skrev: Det er selvsagt svært uhøflig å ikke gi gave i dette tilfellet. Men siden du ikke var bedt i konfirmasjonen kunne jo du latt være å gi også? Det var en hyggelig gest fra deg, samtidig ser du vel nå at det kanskje er vel enveis dette forholdet? Her vi bor er det mest vanlig å invitere nær familie, og veldig nære venner. Men det er vanlig å gi en oppmerksomhet til konfirmanten. Min sønn fikk gaver fra naboer og venner av min mor. Samt noen av kollegaene mine og noen mer fjerne slektninger og bekjente. Ganske vanlig her. men forventet liksom at hun gav tilbake når det var en helg mellom konfirmasjonene Anonymkode: 70ff1...dc5 1
Gjest Blondie65 Skrevet 4. september 2020 #5 Skrevet 4. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Her vi bor er det mest vanlig å invitere nær familie, og veldig nære venner. Men det er vanlig å gi en oppmerksomhet til konfirmanten. Min sønn fikk gaver fra naboer og venner av min mor. Samt noen av kollegaene mine og noen mer fjerne slektninger og bekjente. Ganske vanlig her. men forventet liksom at hun gav tilbake når det var en helg mellom konfirmasjonene Anonymkode: 70ff1...dc5 Jeg er vant med det også - at naboer og venner av familie gir. Det er derimot ingen forpliktelse. Her har du fulgt det som du føler er vanlig skikk og bruk, mens venninnen din ikke tenker likt.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #6 Skrevet 4. september 2020 Du ga gave uten å være invitert, det er sikkert derfor. Er man ikke invitert: ingen gave. Var hun invitert i deres konfirmasjon? Anonymkode: 21fc2...e3a
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #7 Skrevet 4. september 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du ga gave uten å være invitert, det er sikkert derfor. Er man ikke invitert: ingen gave. Var hun invitert i deres konfirmasjon? Anonymkode: 21fc2...e3a Veldig vanlig å gi uten å være invitert. Helt vanlig at venner av foreldrene gir, naboer og fjerne slektninger. Ikke naturlig at vi skulle invitere hverandre. Anonymkode: 70ff1...dc5 4
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #8 Skrevet 4. september 2020 10 minutter siden, Blondie65 skrev: Jeg er vant med det også - at naboer og venner av familie gir. Det er derimot ingen forpliktelse. Her har du fulgt det som du føler er vanlig skikk og bruk, mens venninnen din ikke tenker likt. Samme her. Ingen forpliktelse, og kun for de som selv ønsker. Men vanlig Anonymkode: 70ff1...dc5
Egenskap Skrevet 4. september 2020 #9 Skrevet 4. september 2020 Synes ikke det er noe å tenke over. Men husk bare at konfirmasjon handler så mye mer enn gavene, gavene i seg selv er feil fokus til anledningen, og en tradisjon slik jeg ser det kan like brytes. Konfirmasjon handler i hovedsak om Gud, navnet Jesus, og slik jeg ser det så er ikke konfirmantene mer religiøs enn før dem begynte, og dermed er hele opplegget kun en tradisjon som mange ikke tenker over i det hele tatt, men nedskalerer seg til at mange skal gi penger, og det er vel det som er i hovedsak fokuset til de som blir konfirmert, konkurrere med de andre om hvem som får mest penger. 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #10 Skrevet 4. september 2020 32 minutter siden, Egenskap skrev: Synes ikke det er noe å tenke over. Men husk bare at konfirmasjon handler så mye mer enn gavene, gavene i seg selv er feil fokus til anledningen, og en tradisjon slik jeg ser det kan like brytes. Konfirmasjon handler i hovedsak om Gud, navnet Jesus, og slik jeg ser det så er ikke konfirmantene mer religiøs enn før dem begynte, og dermed er hele opplegget kun en tradisjon som mange ikke tenker over i det hele tatt, men nedskalerer seg til at mange skal gi penger, og det er vel det som er i hovedsak fokuset til de som blir konfirmert, konkurrere med de andre om hvem som får mest penger. Vi er like. Hun tenker det samme som meg. Konfirmeres av tradisjon. Mer uvanlig å ikke konfirmeres enn å konfirmeres. Hun er ikke kristen, samme som meg. poenget var det at hun ikke gav tilbake.. konfirmasjon eller ei. Vanlig å gi tilbake når en fr ei gave. Spes når det bare er ei uke mellom. Kunne like så godt vært en bursdag, med ei ukes mellomrom Anonymkode: 70ff1...dc5
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #11 Skrevet 4. september 2020 34 minutter siden, Egenskap skrev: Synes ikke det er noe å tenke over. Men husk bare at konfirmasjon handler så mye mer enn gavene, gavene i seg selv er feil fokus til anledningen, og en tradisjon slik jeg ser det kan like brytes. Konfirmasjon handler i hovedsak om Gud, navnet Jesus, og slik jeg ser det så er ikke konfirmantene mer religiøs enn før dem begynte, og dermed er hele opplegget kun en tradisjon som mange ikke tenker over i det hele tatt, men nedskalerer seg til at mange skal gi penger, og det er vel det som er i hovedsak fokuset til de som blir konfirmert, konkurrere med de andre om hvem som får mest penger. Her er det ingen konkurranse om hvem som får mest. Fokuset er fest dagen, selskapet, maten og gjestene. Hva folk ønsker å gi er opp til hver enkelt. Men en gir gaver når en er invitert i selskap.. om det er konfirmasjon eller bursdag. Det en kommer til middag og kaker er det normalt å gi noe.. på lik linje med at når en blir invitert på en middag hos venner tar man ofte med ei flaske vin, eller blomster. Vanlig høflighet Anonymkode: 70ff1...dc5
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #12 Skrevet 4. september 2020 Hvis konfirmanten har et nært forhold til henne og syns det er trist å ikke få gave, skjønner jeg deg, men regelen for oss er "ingen invitasjon, ingen gave". Anonymkode: b9560...1e6
Flamme Skrevet 4. september 2020 #13 Skrevet 4. september 2020 Gir du gaver for å glede mottakeren eller fordi du selv forventer å få noe tilbake? 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #14 Skrevet 4. september 2020 3 timer siden, Flamme skrev: Gir du gaver for å glede mottakeren eller fordi du selv forventer å få noe tilbake? Skulle til å si det selv. Hvorfor gi en gave hvis du kun gir med forventning om å få det samme tilbake? Da er det vel strengt tatt ikke en gave Anonymkode: 401ec...d25 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #15 Skrevet 4. september 2020 Selvfølgelig litt pussig at hun ikke ga samme gave tilbake, men hva har det å si nå i ettertid? Bare å legge bak seg. Anonymkode: f76f8...151
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #16 Skrevet 4. september 2020 Skjønner godt du reagerer TS. Vil tro det ikke nødvendigvis handler om selve pengene for deg, men det at sønnen din ikke fikk en oppmerksomhet og ble sett av venninna di på konfirmasjonsdagen sin. At dere ikke er nære og viktige nok for henne, men det er hun for deg. Blir jo veldig spennende om det kommer noe takkekort da 😁 Anonymkode: 35b0b...d10 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #17 Skrevet 4. september 2020 Kjedelig å føre regnskap med venner. Kanskje hun ikke betyr så mye for deg? Anonymkode: c4009...46e
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #18 Skrevet 5. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Kjedelig å føre regnskap med venner. Kanskje hun ikke betyr så mye for deg? Anonymkode: c4009...46e Eller omvendt? Anonymkode: 70ff1...dc5
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #19 Skrevet 5. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Skjønner godt du reagerer TS. Vil tro det ikke nødvendigvis handler om selve pengene for deg, men det at sønnen din ikke fikk en oppmerksomhet og ble sett av venninna di på konfirmasjonsdagen sin. At dere ikke er nære og viktige nok for henne, men det er hun for deg. Blir jo veldig spennende om det kommer noe takkekort da 😁 Anonymkode: 35b0b...d10 Det er nettopp det det handler om. Gaven i seg selv har liten betydning. Men at jeg gav hennes sønn gave og en oppmerksomhet på hans store dag.. og hun ikke gav min sønn en oppmerksomhet tilbake synes jeg var trist. ellers gav vi til mange av vennenne hans fra klassen, og fikk samme tilbake. vi fikk fra noen vi ikke trodde vi skulle få fra, og da fikser vi gave tilbake. handler litt om respekt, og det å vise at en bryr seg/ setter pris på tilbake. Anonymkode: 70ff1...dc5 1
detvardet Skrevet 5. september 2020 #20 Skrevet 5. september 2020 Du gir en 200-lapp og forventer å få en 200-lapp tilbake? Jeg tenker man godt kan avklare sånne ting på forhånd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå