Isabella99 Skrevet 4. september 2020 #1 Skrevet 4. september 2020 Hei, jeg er en jente på 18 år. Jeg har tatt pause fra treningen i omtrent 1 år grunnet ulike årsaker. For 2 dager siden bestemte jeg meg for å begynne igjen, og tok det kanskje litt for hardt. Etter treningen var underarmene mine veldig numne, og jeg kunne ikke strekke dem ut skikkelig. Nå, to dager etterpå har jeg veldig vondt i venstre underarm, som strekker seg gjennom albuen og litt i overarmen. Har aldri opplevd noe lignende, kan ikke ha den lenger ned enn i 90 graders vinkel uten at det gjør vondt. Jeg har lest litt om Rhabdomyolose, og er bekymret. Armen min har ikke hovnet opp, og urinen min er normal foreløpig. Har noen opplevd noe lignende, og burde jeg kontakte lege?
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #2 Skrevet 4. september 2020 Du er ung. Mest sannsynlig overtrening og støl. Ingen grunn til panikk enda. Hvis det ikke er bedring etter 4-5 dager, og det er like vondt ville jeg sjekket med lege. Kanskje du har forstrukket noe. Men å være kjempestøl kan være sykt vondt lenge hvis man er utrent. Nummen kan også være tegn på overtrening. Sånn til en annen gang skal man aldri makse ut på trening etter opphold. Man skal bygge seg sakte opp for å unngå skader/betennelser osv. Ta det rolig og ikke push deg til makspunktet. Du setter deg selv bare bakover med treningen og må ha lengre opphold igjen slik som nå. Anonymkode: ddf2c...d77
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #3 Skrevet 4. september 2020 8 minutter siden, Isabella99 skrev: Hei, jeg er en jente på 18 år. Jeg har tatt pause fra treningen i omtrent 1 år grunnet ulike årsaker. For 2 dager siden bestemte jeg meg for å begynne igjen, og tok det kanskje litt for hardt. Etter treningen var underarmene mine veldig numne, og jeg kunne ikke strekke dem ut skikkelig. Nå, to dager etterpå har jeg veldig vondt i venstre underarm, som strekker seg gjennom albuen og litt i overarmen. Har aldri opplevd noe lignende, kan ikke ha den lenger ned enn i 90 graders vinkel uten at det gjør vondt. Jeg har lest litt om Rhabdomyolose, og er bekymret. Armen min har ikke hovnet opp, og urinen min er normal foreløpig. Har noen opplevd noe lignende, og burde jeg kontakte lege? Ta en telefon til legevakten, du har trent, du kjenner forskjell på stølhet og treningsverk og andre ting, ta en telefon til legevakta og fortell hvordan det er og kjennes, drit i folk her som kommer til å mase om at dette ikke er noe å ringe lege for. Er du urolig så ringer du, sånn er det. Anonymkode: ad0b1...cce 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #4 Skrevet 4. september 2020 Jeg slet med det en periode når jeg var helt fersk i gamet. Tok meg nok litt for mye ut på trening, og etter feks bicepscurl kunne jeg bli så støl i armene at jeg ikke greide å rette de mer ut enn 90 grader. Det gikk seg gradvis til, og for hver dag som gikk etter trening kunne jeg rette ut armene mer og mer. Men smertefullt mens det står på er det definitivt! Anonymkode: ddb31...7ac
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #5 Skrevet 4. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ta en telefon til legevakten, du har trent, du kjenner forskjell på stølhet og treningsverk og andre ting, ta en telefon til legevakta og fortell hvordan det er og kjennes, drit i folk her som kommer til å mase om at dette ikke er noe å ringe lege for. Er du urolig så ringer du, sånn er det. Anonymkode: ad0b1...cce Dette👆🏻 Og før noen sier noe, så er det helt greit å ringe legevakten om man er i tvil! De er der for å hjelpe oss og det finnes ingen dumme spørsmål når det kommer til helsen! Anonymkode: 375c1...5b2 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #6 Skrevet 4. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette👆🏻 Og før noen sier noe, så er det helt greit å ringe legevakten om man er i tvil! De er der for å hjelpe oss og det finnes ingen dumme spørsmål når det kommer til helsen! Anonymkode: 375c1...5b2 Takk, helt enig, jeg ser for ofte folk her som bekymrer seg for helserelaterte ting og søker råd, så får beskjed om at "det er ingenting å plage legevakta for,vent til mandag og ring fastlege" eller de får beskjed om at de tar opp ressurser. Det er det faktisk legevakten selv som bestemmer, ikke folk på Kvinneguiden som skal bestemme over andre. Anonymkode: ad0b1...cce
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #7 Skrevet 4. september 2020 Fysioterapeuter har mer peiling på sånne ting enn leger. Det eneste leger kan er å skrive ut resepter. Anonymkode: ed2ee...a36
Gjest Tamsi Skrevet 4. september 2020 #8 Skrevet 4. september 2020 Jeg og veninna mi gikk rundt slik begge to, i et par lange dager etter vi startet opp treninga etter en litt for lang pause. Vi hadde bare gått for hardt ut med noen dips og blitt inmari støle, det var ikke noe farlig. Det var sinnsykt vondt, og vi lo godt av det. Armene kunne fysisk ikke strekkes ut, så vi så helt idiotiske ut mens vi prøvde å lage mat sammen.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #9 Skrevet 4. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Fysioterapeuter har mer peiling på sånne ting enn leger. Det eneste leger kan er å skrive ut resepter. Anonymkode: ed2ee...a36 Ikke hvis det er rhabdo, ingen fysioiterapeut kan behandle det. Anonymkode: 406b5...a6b
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #10 Skrevet 4. september 2020 Herrefred, du er bare støl. Jeg gikk krokbøyd i ei uke etter jeg satte meg opp på en hest for første gang på mange år. Det går over. Anonymkode: 6a088...d75
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå