Gå til innhold

Etteroppgjør for uføre - hva er egentlig det? Hjelp meg å forstå

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ble ufør april 2019. Og har egentlig ikke vært i form til å sette meg inn i ting.. Nå skrives det så mye om dette etteroppgjøret osv, men jeg skjønner ikke... Hva vil d si for min del som ufør? 

Noen som kan forklare en sliten kropp om hva dette går ut på, og det er snakk om etterbetalinger eller lignende? 

Takk ❤️

Anonymkode: 82223...0c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får etteroppgjør hvis du går fra AAP til ung uføretrygd. Da får du et etteroppgjør på differansen som ung ufør gir deg. 

Du får vanligvis også et lite etteroppgjør fra AAP til vanlig uføretrygd. Rett og slett fordi AAP betaler ut dagsatser, mens uføretrygd gir månedssatser. Dagsatsene er mindre enn månedssatsen. På AAP får man vanligvis 2 måneder i året med 6 ukers lønn, pga innrapporteringen skjer 3 ganger på denne måneden. Dette må utlignes når du går over på uføretrygd, og er ikke rare greia egentlig. Kanskje 10-14 dager rest som mangler. 

Anonymkode: 4379a...f9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Hvert år justeres satsene for uføretrygd og alderspensjon. Disse satsene baserer seg på det årlige lønnsoppgjøret.

Lønnsoppgjøret kan ta tid. Dette medfører at lønnsoppgjøret ikke «er i havn» ferdig forhandlet, før juni, juli.

I og med at du skal ha din uføretrygd justert pr 01.05, og lønnsoppgjøret ikke er avsluttet før på et senere tidspunkt, vil dette medføre at din økte uføretrygd ikke er justert i mai, juni eller juli, slik den skulle ha vært.

Så når du får utbetalt din uføretrygd, vil du også få etterbetalt differansen mellom den «gamle» uføretrygden og den nye justerte uføretrygden. Etterbetalingen vil gjelde fra og med mai måned, og frem til den måneden når Nav har funnet ut hvor mye lønnsoppgjøret utgjør i kroner og øre, for den enkelte uføretrygdete.

Eksempel

Lønnsoppgjøret resulterer i at du skal kr 150,00 mer pr mnd i uføretrygd.

Etterbetalingen skjer i august måned. Da skal du ha etterbetalt for mai, juni, juli.

I august får du den nye justerte uføretrygden utbetalt.

Du skal da ha etterbetalt for 3 - måneder. Altså skal du ha kr 450,00 mer utbetalt, enn det du fikk i april samme år, pluss justert uføretrygd. Neste måned vil du få litt mer utbetalt, enn hva du fikk i april måned.

Gå inn på Navs sider på nettet. Der kan du lese meir om dette.

I år kommer etterbetalingen på et senere tidspunkt enn det som er vanlig, grunnet Nav kontorenes store arbeidsbelastning, som skyldes Covid-19. Jeg har hørt at etterbetalingen vil kunne skje i september, oktober.

Håper jeg har klart å gjøre meg forstått, og dermed gitt deg svar på det du lurer på.

Med vennlig hilsen

TBergh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Penger blir hele tiden litt mindre verdt, og du vil nå trenge litt mer penger for å kjøpe f.eks. et brød enn det du trengte i fjor. For at ikke prisene skal stige mens folk får de facto mindre og mindre penger å leve av og ikke har råd til å kjøpe varer, for da går til slutt alle konkurs, så justeres lønn litt opp for hvert år. Også utbetalingene til trygdete og alderspensjonister justeres litt opp. Alderspensjonistene får bare bitte-bittelitt mer, men ikke nok til å ta igjen hvor mye prisene har steget. Trygdete får bittelitt mer enn det prisene har steget. 

Anonymkode: e0961...3af

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ts!

Enkelt forklart er etteroppgjøret det samme som skatteoppgjøret, bare for uføretrygdede. Om man har inntekt ved siden av uføretrygden skal uføretrygden justeres i forhold til denne. Man har inntektsgrenser og grad av trekk. Man kan melde fra om inntekt. Om man ikke har meldt fra om rett beløp kan man få faktura eller etterbetaling. De sjekker altså at man har fått rett utbetaling, og korrigerer. Akkurat som med skatten🙂

Hvis du har barn kan flere typer inntekt påvirke barnetillegg, så her lønner det seg å være obs. Har du ikke barn eller arbeidsinntekt trenger du ikke å tenke på etteroppgjør i det hele tatt👍

Anonymkode: 29d92...527

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

...og om du tenker på trygdeoppgjøret er det som de skriver over her. Folketrygden har sitt eget lønnsoppgjør hvert år med virkning fra 1. Mai. Da øker uføretrygden og andre ytelser, og man får en etterbetaling hvert år. På grunn av koronaforsinkelsen kommer økning og etterbetaling i oktober i år.

Anonymkode: 29d92...527

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...