Gå til innhold

Når var første gang du var vekk fra babyen? Hvorfor/hvor lenge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei datter på 3 måneder, og en del venner som har babyer i den "alderen". De har hatt barnefri flere ganger - vært ute på middag med venner, spa på dagtid eller lignende. 

Jeg og samboer snakket om når vi kom til å benytte barnevakt for barnefri og alenetid. Men ingen av oss er komfortable med det enda 🙈 det lengste jeg har vært fra datteren vår er 10-15 minutt. Hadde jo vært skjønt med alenetid, frisør eller lignende - men samtidig så har jeg ikke lyst 😅 

Når begynte dere med litt barnevakt? Hvorfor og hvor lenge? 

Anonymkode: 70ecc...015

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bor i tomannsbolig med mine foreldre som nabo. De har sett vår sønn daglig siden fødsel. Første gang de hadde han noen timer var han vel 4 uker. Nå har de han støtt og stadig, han er 6 måneder. Har ikke vært på overnatting, det er jeg ikke komfortabel med ennå. 

Så tenker det kommer an på hvor godt baby kjenner de han/hun skal være hos. Hadde ikke klart å la mine svigerforeldre passe han nå, selv om de ser han ca en gang i uken. 

Anonymkode: 2d1e1...0b5

Skrevet

Det lengste vi begge har vært bort fra babyen med barnevakt er 40 minutter.

Men jeg kan være borte i timesvis når far er hjemme med babyen. Hun er 3 mnd. 

Anonymkode: 1bc76...d20

Skrevet

Babyen var 2 mnd, jeg var borte ca 40 min på et legebesøk, mens mormoren passet. 
Første gang vi hadde barnevakt en kveld var han vel 5 mnd.

Anonymkode: be6f2...684

Skrevet

Jeg var borte fra baby en liten time eller så en av de første dagene etter at jeg kom hjem fra korona-barsel. Holdt rett og slett på å klikke, og måtte ha litt luft og tid for meg selv. Jeg er ute av huset uten baby et par ganger i uken mellom amminger, og da koser baby seg hos far :)

Første gang baby var uten meg eller faren var vel ved omtrent 2,5 mnds alder, da var hn hos foreldrene mine noen timer på kvelden mens jeg var hos noen venner. 

Det avhenger jo både av baby og foreldre :) Noen babyer har personligheten til å synes det er greit, og foreldrene er komfortable med det, da er det jo greit da. Hvis baby ikke trives med det er det ikke greit. Hvis foreldrene ikke trives med det er det jo ikke nødvendig :)

Anonymkode: 82f9b...a44

• Liker 3
Skrevet

Jeg gikk tur en times tid hver kveld ca en uke etter vi kom hjem fra sykehuset, men det regner jeg ikke som å ha barnevakt for baby var sammen med pappaen sin. Første gang vi begge var borte en kveld var hun ca 3 mnd og mormor som hun kjente godt passet mens vi var på julebesøk hos venner.

Anonymkode: 7ec1a...41e

• Liker 1
Skrevet

Svigermor trillet et par timer tur en gang i uka fra barnet var noen få uker. 1 mnd gammel, kanskje. Bodde i et nærmest parklignende område, så de var ikke langt unna 

Anonymkode: 05bf7...63c

• Liker 3
Skrevet

Har en på 4 mnd. Svigers passet en gang i 8 timer. Nydelig å være litt borte fra babyen.

Anonymkode: 9edc4...ce0

• Liker 2
Skrevet

Var borte to timer en kveld i uka fra hun var 3 måneder, på grunn av et verv jeg var så dum og ta på meg. Angrer skikkelig på det, det var traumatisk både for meg og henne. Hadde aldri aldri gjort det igjen.

Første gang jeg var borte for å gjøre noe for meg selv var hun ett år, da var jeg borte to dager og en natt. Det var også skikkelig fælt, jeg gjorde det kun oga press fra venner som mente «både jeg og babyen ville ha godt av det». Bullshit.

Da hun var 1,5 år hadde vi barnevakt hele dagen og over natten, det fikk veldig fint, da var både jeg og barnet klare.

Anonymkode: 3a68b...37a

• Liker 1
Skrevet

Jeg var borte første gang når baby var 2 mnd, 15 minutter på butikken føltes som en liten ferie, men da var mannen med henne, ikke noen barnevakt 😂🙈 

Første gang vi hadde barnevakt en kveld var på grunn av julebord da baby var ca 6 mnd. Varte i 3 timer. Jeg kjørte til og fra, ammet enda. 

Hadde første overnatting når barnet var 8 mnd, da dro vi kl 21 om kvelden og hentet igjen kl 10 om morningen. 😂 det var for at vi skulle få en natt sammenhengende søvn. 

• Liker 2
Skrevet

Vi hadde barnevakt for første gang når første var 2 år. Første gang vi hadde barnevakt til begge barna var nummer to nesten 12 måneder. Da snakker vi om en kveld fra ca. 19-22. 

Anonymkode: 6ef10...690

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi hadde barnevakt for første gang når første var 2 år. Første gang vi hadde barnevakt til begge barna var nummer to nesten 12 måneder. Da snakker vi om en kveld fra ca. 19-22. 

Høres ikke sunt ut. 

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Høres ikke sunt ut. 

Det er ikke sånn at barnevaktene står i kø her. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke sånn at barnevaktene står i kø her. 

Trist for barnet sin del. Ungen var altså utelukkende med dere foreldre i to år? Held døgnet, kun foreldre?

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en på 4 mnd. Svigers passet en gang i 8 timer. Nydelig å være litt borte fra babyen.

Vi var på festival. Savnet ikke babyen et sekund 🙈 Har hatt noen timers pass her og der i senere tid. Og pappaen har den alene mens ho mor er på vift.

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trist for barnet sin del. Ungen var altså utelukkende med dere foreldre i to år? Held døgnet, kun foreldre?

Barna begynte i barnehage ved 12 måneder. Her i tråden var det snakk om barnevakt, jeg tolket det slik at det da ikke var barnehage som var tema. 

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barna begynte i barnehage ved 12 måneder. Her i tråden var det snakk om barnevakt, jeg tolket det slik at det da ikke var barnehage som var tema. 

Ts snakket om alenetid til f. eks spa og frisør. Vi tolket gjerne innlegget forskjellig 🙂

Skrevet

1 år her og ennå ikke hatt barnevakt 😅 Men vi er jo to som avlaster hverandre, så vi får jo gjort ting selv om det er hver for oss ;) Jeg fullammet og baby tok ikke flaske, men begynte smått å være borte fra henne da hun var 6 måneder og spiste litt fast føde slik at far kunne trille en tur over mer enn akkurat en søvnsyklus uten at baby sultet ☺️ Var ute og spiste på kveldstid med venner da baby var 8-9 måneder.

Anonymkode: 9772b...2c0

Skrevet

Baby her er ca 4 måneder og jeg har vært hos frisøren en gang, ute og handlet o.l flere ganger uten baby. Da er samboer hjemme med baby og det er gjerne han som har "kastet meg ut" fordi han mener jeg har godt av det. Vet jo at det er sunt for meg og at baby har det helt fint sammen med han! Men er liksom småstresset og føler at jeg mangler noe når jeg er alene... Det lengste jeg har vært borte fra baby er vel 3-4 timer (frisørtime). Baby har vært på trilletur med et nært familiemedlem 2 ganger, ca 1 time hver gang. 

Anonymkode: 41e8a...e09

Skrevet

Tja, når han var 4-5mnd trillet bestemor med han noen ganger når jeg var hos psykologen (fikk fødselsdepresjon). Eller var vi aldri uten han før han begynte i barnehagen. Første ordentlige barnevakt og overnatting var vel rundt 16mnds alder

Anonymkode: 217a3...c39

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...