AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #21 Del Skrevet 5. september 2020 Vel, å bruke zalo og eddik demper jo bare symptomet på problemet. hva med å heller fjerne kilden til at du får bananfluer i stedet så slipper du hele problemet? Anonymkode: 2258c...6eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 5. september 2020 Forfatter #22 Del Skrevet 5. september 2020 Jeg så også at prisen på de flaskene var sprikende. Det dreier seg jo kun om denne ene jobben som jeg trenger eddiken til, så å kjøpe den dyreste og så måtte helle den ut etterpå, det hadde jeg ikke lyst til. Har også forsøkt å sette ut en gjeng med planter i sommer, men til ingen nytte. De små med vinger har sikkert bare hatt en følelse av å ha vær på feriekoloni - sammen. De har forøket seg i stor fart og trives utmerket ennå. En annen ting er jo det med søppelavfallet i kjøkkenbenken. Når jeg har bananskall eller annen frukt, putter jeg alt i en ny grønn pose og knyter for og det ligger i hovedposen i benken til alt skal kastes. Antagelig kjenner de fruktlukten gjennom plasten og sirkler ufortrødent videre på jakt etter godsaker. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 5. september 2020 Forfatter #23 Del Skrevet 5. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vel, å bruke zalo og eddik demper jo bare symptomet på problemet. hva med å heller fjerne kilden til at du får bananfluer i stedet så slipper du hele problemet? Anonymkode: 2258c...6eb Hvordan kan man fjerne kilden? Plantene er der jo. Innendørs. Kan ikke kaste dem heller. Å bære ut en og en matavfallsting blir kronglete syns jeg. Har du god løsning jeg ikke har tenkt på? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #24 Del Skrevet 5. september 2020 Det som har tatt knekken på hordene av bananfluer som jeg hadde, var å skifte jord på plantene. Kjøpte ny jord og håpet at den ikke hadde med egg, og jeg var heldig, det fungerte. Nå er jeg nesten kvitt problemet, det er over 2 måneder siden jeg skiftet jord, og har sluppet en ny oppblomstring av bananfluer. Det var minst 20-30 bananfluer som fløy opp på hver plante da jeg skiftet jord, jeg passet på å skylle godt av røttene så ingen fluer fulgte med til den nye jorden plantene fikk. Anonymkode: bab06...b7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #25 Del Skrevet 5. september 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det som har tatt knekken på hordene av bananfluer som jeg hadde, var å skifte jord på plantene. Kjøpte ny jord og håpet at den ikke hadde med egg, og jeg var heldig, det fungerte. Nå er jeg nesten kvitt problemet, det er over 2 måneder siden jeg skiftet jord, og har sluppet en ny oppblomstring av bananfluer. Det var minst 20-30 bananfluer som fløy opp på hver plante da jeg skiftet jord, jeg passet på å skylle godt av røttene så ingen fluer fulgte med til den nye jorden plantene fikk. Anonymkode: bab06...b7d Sikker på at det ikke var hærmygg? Hærmygg kan bekjempes med en kombinasjon av gule limfeller, som f.eks. fås billig på Biltema, og en teskje salmiakk pr liter vann ved vanning. Limfellene tar den voksne hærmyggen, og salmiakkvannet tar eggene i jorda. Salmiakken er ikke skadelig for plantene. Dette er ingen "mirakelkur", men det reduserer i alle fall problemet uten å måtte potte om alt. Så, eddik/øl/vin med Zalo mot bananfluer/fruktfluer/eddikfluer, og limfeller/salmiakk mot hærmygg. Jeg tenker det er like greit å gardere seg, siden det er vanskelig å se forskjell på dem. Anonymkode: 58892...869 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 27. september 2020 Forfatter #26 Del Skrevet 27. september 2020 I mine eggeglass ligger det nå mellom fem og ti i begge to. Ikke den helt store gevinsten altså, men alt hjelper. Jeg har brukt støvsugeren, men det siste nå er at jeg fukter hendene med vann sånn at de er klebrig fuktige, så går jeg på jakt etter de sorte og når jeg klasker sammen hendene for å smadre dem, hender det ofte at jeg treffer på en eller annen måte. Det fuktige gjør sitt til at de henger fast i handa og jeg kan gi dem nådestøtet. Nokså mange har måttet gi tapt på den måten og naboene....tror nok at jeg har blitt vesentlig gladere i min hverdag grunnet all klappingen og det er helt ålreit. Fluene begynner i alle fall å minke og det går rette veien her. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chantielle Skrevet 27. september 2020 #27 Del Skrevet 27. september 2020 (endret) 1 time siden, Hoppetaujenta skrev: I mine eggeglass ligger det nå mellom fem og ti i begge to. Ikke den helt store gevinsten altså, men alt hjelper. Jeg har brukt støvsugeren, men det siste nå er at jeg fukter hendene med vann sånn at de er klebrig fuktige, så går jeg på jakt etter de sorte og når jeg klasker sammen hendene for å smadre dem, hender det ofte at jeg treffer på en eller annen måte. Det fuktige gjør sitt til at de henger fast i handa og jeg kan gi dem nådestøtet. Nokså mange har måttet gi tapt på den måten og naboene....tror nok at jeg har blitt vesentlig gladere i min hverdag grunnet all klappingen og det er helt ålreit. Fluene begynner i alle fall å minke og det går rette veien her. Bra det begynner å minke! Jeg har byttet jord,skyllet av røttene og vannet igjennom med salmiakkvann. Har brukt kaktusgrus øverst i pottene,ser ut til at det har hjulpet. Endret 27. september 2020 av Chantielle 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 28. september 2020 Forfatter #28 Del Skrevet 28. september 2020 Gratulerer til deg også da. Så vår store innsats, kombinert med at det nå er høst, gir full uttelling! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fibonacci Skrevet 28. september 2020 #29 Del Skrevet 28. september 2020 (endret) Det kan være vanskelig å skille mellom bananfluer og blomsterfluer/hærmygg. Men blomsterfluer er svarte, bananfluer har lys brun kropp med mørkere bakkropp og røde øyne. Mot bananfluer funket det veldig fint med eplecidereddik, en dæsj Zalo/såpe og vann. Rydd også bort frukt og annet som tiltrekker dem og vask alle flater. Mot blomsterfluer/hærmygg kan det funke å først tørke ut jorda litt, så vanne med fortynnet salmiakkvann. Altså, veldig fortynnet - f.eks. en liten kork oppi en liter vann. Endret 28. september 2020 av La Traviata 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #30 Del Skrevet 28. september 2020 Alt som gjærer funker, med noen dråper Zalo. Jeg bruker øl og Zalo. Anonymkode: 7832f...533 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 28. september 2020 #31 Del Skrevet 28. september 2020 På 4.9.2020 den 14.53, AnonymBruker skrev: Pakk bort det som er bananfluemat (knytt igjen posen med matavfall, for eksempel) og bruk støvsuger på bananfluene. Dette er det jeg synes fungerer best. Anonymkode: cc9a8...b2c Hos oss kommer de ofte på badet, gjerne rundt sluket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 28. september 2020 Forfatter #32 Del Skrevet 28. september 2020 På nett leste jeg i dag at "alt som gjærer" er bananfluene svake for. Blomster og hærfluer bryr seg ikke, for de er altfor opptatt med å legge egg, klekke og fly rundt i sine korte liv. Ser for meg de hærfluene danne formasjoner og brøle "Fullfart....fremmad, angriiiiiiip!!!" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #33 Del Skrevet 28. september 2020 De bananfluene som kommer hit er tydeligvis sære. For de liker ikke rødvin eller vanlig eddik. Hvitvin eller hvitvinseddik fungerer derimot veldig bra! Anonymkode: 0c446...d1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #34 Del Skrevet 29. september 2020 På 5.9.2020 den 16.00, AnonymBruker skrev: Sikker på at det ikke var hærmygg? Hærmygg kan bekjempes med en kombinasjon av gule limfeller, som f.eks. fås billig på Biltema, og en teskje salmiakk pr liter vann ved vanning. Limfellene tar den voksne hærmyggen, og salmiakkvannet tar eggene i jorda. Salmiakken er ikke skadelig for plantene. Dette er ingen "mirakelkur", men det reduserer i alle fall problemet uten å måtte potte om alt. Så, eddik/øl/vin med Zalo mot bananfluer/fruktfluer/eddikfluer, og limfeller/salmiakk mot hærmygg. Jeg tenker det er like greit å gardere seg, siden det er vanskelig å se forskjell på dem. Anonymkode: 58892...869 Jeg tror du har rett i at det er hærmygg. De er litt større enn bananfluene? Men jeg er iallfall kvitt dem ved å potte om, håper det varer! Anonymkode: bab06...b7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #35 Del Skrevet 29. september 2020 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror du har rett i at det er hærmygg. De er litt større enn bananfluene? Men jeg er iallfall kvitt dem ved å potte om, håper det varer! Anonymkode: bab06...b7d Hærmyggen er mindre enn bananfluene, og er tynne og svarte. Jeg ble kvitt mine ved å skifte jord:-) Anonymkode: 76d1d...268 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #36 Del Skrevet 30. september 2020 Eplecidereddik! Og det funker faktisk😱 Anonymkode: 573dd...5bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #37 Del Skrevet 30. september 2020 Jeg har et tips til de som ikke liker å drepe fluer. Ta en klar plastpose og putt noe fruktavfall, oppi, legg den halvåpen på benken. Når den er full av fluer lukker du raskt og bærer den ut og slipper ut fluene. Jeg har et par fluer jeg ikke blir kvitt på denne måten men lever fint med dem. Nå som insektene forsvinner har jeg helt sluttet å drepe dem. Anonymkode: 2ded0...ad7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå