Hoppetaujenta Skrevet 4. september 2020 #1 Del Skrevet 4. september 2020 ...men hva slags type eddik? De varierer i betegnelsen og i hva de koster også. Skal kjøpe litt senere i dag. Eplesidereddik? Klar eddik, eddikessens, hvitvinseddik....eller...hvilken er best? Hvilken fungerer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lily_88 Skrevet 4. september 2020 #2 Del Skrevet 4. september 2020 Jeg blander 1 dl vann og 1 dl hvitvinsedikk, så drypper jeg 3-4 dråper zalo oppi. Ifjor brukte jeg eplesideredikk -fungerte fint det også 👍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #3 Del Skrevet 4. september 2020 1 minutt siden, Hoppetaujenta skrev: Eplesidereddik? Jeg brukte dette og det fungerte. Du kan sikkert bruke hva som helst. Det fungerer med vin også. Poenget er jo at vin/eddik har gjæret og bananfluer liker ting som har gjæret/råtnet. Så du kan bruke den billigste eddiken/ølen/vinen du finner. Hadde bananfluer vært kresne så hadde de ikke levd på råtten mat. Anonymkode: 464db...99f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jerry Lee Skrevet 4. september 2020 #4 Del Skrevet 4. september 2020 10 minutter siden, Hoppetaujenta skrev: ...men hva slags type eddik? De varierer i betegnelsen og i hva de koster også. Skal kjøpe litt senere i dag. Eplesidereddik? Klar eddik, eddikessens, hvitvinseddik....eller...hvilken er best? Hvilken fungerer? Hvilken som helst. Eller vin. Eller saft. Og zalo for å bryte overflatehinna så drittsekkene drukner. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #5 Del Skrevet 4. september 2020 Pakk bort det som er bananfluemat (knytt igjen posen med matavfall, for eksempel) og bruk støvsuger på bananfluene. Dette er det jeg synes fungerer best. Anonymkode: cc9a8...b2c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 4. september 2020 Forfatter #6 Del Skrevet 4. september 2020 Takk alle sammen. Nå skal jeg straks handle og sette i gang krigserklæring mot de små eklingene! UT av mitt hus!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tamsi Skrevet 4. september 2020 #7 Del Skrevet 4. september 2020 Jeg kjøpte også eddik idag for akkurat dette formålet. Brukte det for noen år siden og det funket utrolig bra, men jeg husket ikke hvordan det skulle blandes. Artig at tråden dukket opp akkurat nå, da tar jeg meg en tur på kjøkkenet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #8 Del Skrevet 4. september 2020 Eddik, zalo, og en skvett hvitvin Anonymkode: 9bb60...629 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #9 Del Skrevet 4. september 2020 Bananfluer er prikk lik hærmygg, så pass på at du behandler for riktig krek 😅 Anonymkode: fc593...cc2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #10 Del Skrevet 4. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Bananfluer er prikk lik hærmygg, så pass på at du behandler for riktig krek 😅 Anonymkode: fc593...cc2 Støvsugeren diskriminerer ikke! Anonymkode: cc9a8...b2c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kala Skrevet 4. september 2020 #11 Del Skrevet 4. september 2020 Om du har planter stående rundt omkring kan du også drøye litt med vanningen av de. Når jorda er tørr, stikker du noen fyrstikker med hodet ned i potta. De liker ikke svovelen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taluno Skrevet 4. september 2020 #12 Del Skrevet 4. september 2020 Jeg bruker zalo, vanlig eddik, og en skvett rødvin. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #13 Del Skrevet 5. september 2020 Jeg tar i litt vann i en skål. Heller oppi hvilken som helst eddik. En god skei sukker, som røres ut og et par dråper zalo. Plasserer disse skålene rundt på kjøkkenet og oppbevarer frukten nå om høsten i kjøleskapet. Fungerer superbra Anonymkode: f8496...99f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet 5. september 2020 #14 Del Skrevet 5. september 2020 Om noen tror man må kjøpe Zalo for å få dette til er det ikke riktig. En hvilken som helst såpe fungerer ved at den ødelegger overflatehinnen på vannet slik at insektene synker. Jeg bruker en kopp med vann med litt eddik (vanlig 7%) og den såpen som står på kjøkkenbenken. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 5. september 2020 Forfatter #15 Del Skrevet 5. september 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Støvsugeren diskriminerer ikke! Anonymkode: cc9a8...b2c Nei...men da ser jeg for meg de små rakkerne få utlevert små gassmasker nedi støvsugerposen, lederfluen omgrupperer og går strategisk, hardt og nådeløst brutalt til verks når de smyger seg som vietcongsoldater i ulendt terreng opp igjen derfra og stormer som en stille, målrettet hærskare mot meg der jeg ligger og sover de relativt uskyldiges søvn. Eller lett omformulert; kan de kravle seg opp igjen fra den posen, mon tro? 15 timer siden, Kala skrev: Om du har planter stående rundt omkring kan du også drøye litt med vanningen av de. Når jorda er tørr, stikker du noen fyrstikker med hodet ned i potta. De liker ikke svovelen. Vet du; det har jeg forsøkt i hele mitt liv, men det funker ikke på dem som trekker inn i mitt hus. Plantene derimot liker ikke for mye svovel rundt føttene og jeg kvier meg for å gjøre det mot dem igjen. Derfor skal jeg ha flere "fat" med eddikblandingen plassert rundt om kring. Jeg håper i det lengste at i alle fall halvparten vil stryke med på det viset og så går ryktet og de andre rømmer av seg selv. Det ser filler`n meg ikke ut til at jeg kommer meg i butikk i dag heller, men på mandag skal det handles! Takk for alle innspill. Jeg har laiket dere alle som en. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #16 Del Skrevet 5. september 2020 9 minutter siden, Hoppetaujenta said: Nei...men da ser jeg for meg de små rakkerne få utlevert små gassmasker nedi støvsugerposen, lederfluen omgrupperer og går strategisk, hardt og nådeløst brutalt til verks når de smyger seg som vietcongsoldater i ulendt terreng opp igjen derfra og stormer som en stille, målrettet hærskare mot meg der jeg ligger og sover de relativt uskyldiges søvn. Eller lett omformulert; kan de kravle seg opp igjen fra den posen, mon tro? Jeg tror de rett og slett blir knust mot innholdet i støvsugerposen. De har i alle fall aldri kommet seg ut igjen når jeg har brukt denne metoden. Diverse skadedyr, som brun pelsbille, kan overleve støvsuging, så det er nødvendig å fryse posen for å kverke disse. Og støvsuger du veps, er det lurt å spraye gift inn i støvsugeren etter vepsen. Men bananfluer er ikke særlig robuste av seg. Anonymkode: cc9a8...b2c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kala Skrevet 5. september 2020 #17 Del Skrevet 5. september 2020 10 minutter siden, Hoppetaujenta skrev: Nei...men da ser jeg for meg de små rakkerne få utlevert små gassmasker nedi støvsugerposen, lederfluen omgrupperer og går strategisk, hardt og nådeløst brutalt til verks når de smyger seg som vietcongsoldater i ulendt terreng opp igjen derfra og stormer som en stille, målrettet hærskare mot meg der jeg ligger og sover de relativt uskyldiges søvn. Eller lett omformulert; kan de kravle seg opp igjen fra den posen, mon tro? Vet du; det har jeg forsøkt i hele mitt liv, men det funker ikke på dem som trekker inn i mitt hus. Plantene derimot liker ikke for mye svovel rundt føttene og jeg kvier meg for å gjøre det mot dem igjen. Derfor skal jeg ha flere "fat" med eddikblandingen plassert rundt om kring. Jeg håper i det lengste at i alle fall halvparten vil stryke med på det viset og så går ryktet og de andre rømmer av seg selv. Det ser filler`n meg ikke ut til at jeg kommer meg i butikk i dag heller, men på mandag skal det handles! Takk for alle innspill. Jeg har laiket dere alle som en. Huff da, best å la plantene være i fred, da ja. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har prøvd det selv, men lest det flere steder. Bananfluer elsker fuktig jord, og er også en av årsakene til problemet. Mye bananfluer kan tyde på overvanning av planter. Kan i så fall være noe å tenke på, men dropp å grille røttene i svovel 😜 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 5. september 2020 Forfatter #18 Del Skrevet 5. september 2020 *lest* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #19 Del Skrevet 5. september 2020 Jeg har skåler rundt om kring med eplecidereddik (svindyr😅), vann og et par dråper zalo. Det fungerer! Flere titalls små rakkere oppi skålene. Frukt har vi i kjøleskapet, men fluene holder seg ved noen av plantene. Kan ikke sette plantene ut. Så håper at jeg klarer å ta knekken på fluene etterhvert. De legger jo egg i rekordfart! Anonymkode: 76d1d...268 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #20 Del Skrevet 5. september 2020 Det aller mest effektive mot hærmygg (som lever i/ved blomsterpotter), er å la jorda tørke ut mellom hver vanning. Alternativt går det an å vanne på skåla/i pyntepotten. For å sikre kontakt mellom vannet på skåla og jorda i potten, kan man bruke biter av kjøkkenklut av billigste sort (First Price).. Poenget er at det øverste jordlaget skal være tørt. Det er her larvene til hærmyggen lever, om jorda er våt. Anonymkode: cc9a8...b2c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå