Gå til innhold

Noen som har/hatt baby med refluks?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en frøken på 12 uker, og hun har gulpet veldig mye helt siden fødsel. Jeg spurte helsesøster om refluks ved forrige kontroll, men i og med hun la greit på seg trodde hun ikke det var det. Men gulpingen har blitt "verre" og jeg føler fortsatt det er refluks - og kommer til å høre med henne igjen neste uke. 

Men hvordan har det vært for deres baby med påvist refluks? For det er en ting med all gulpingen og all klesvasken, det gjør meg ingenting. Men hun begynner alltid å gråte/klage før hun gulper. Og når det har kommet opp, er det greit. Hun hikker og, særlig når hun får sure oppstøt som hun svelger ned igjen. Og hun hoster en del, gjerne fordi hun setter det litt i halsen. Gulpingen går skikkelig utover trivsel til frøkna vår, og både søvn og lek på dagtid ødelegges av sutring pga gulpinga.

Hva har deres symptomer vært? Og høres dette ut som "vanlig" gulping eller refluks? 

Anonymkode: 1602a...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en frøken på 12 uker, og hun har gulpet veldig mye helt siden fødsel. Jeg spurte helsesøster om refluks ved forrige kontroll, men i og med hun la greit på seg trodde hun ikke det var det. Men gulpingen har blitt "verre" og jeg føler fortsatt det er refluks - og kommer til å høre med henne igjen neste uke. 

Men hvordan har det vært for deres baby med påvist refluks? For det er en ting med all gulpingen og all klesvasken, det gjør meg ingenting. Men hun begynner alltid å gråte/klage før hun gulper. Og når det har kommet opp, er det greit. Hun hikker og, særlig når hun får sure oppstøt som hun svelger ned igjen. Og hun hoster en del, gjerne fordi hun setter det litt i halsen. Gulpingen går skikkelig utover trivsel til frøkna vår, og både søvn og lek på dagtid ødelegges av sutring pga gulpinga.

Hva har deres symptomer vært? Og høres dette ut som "vanlig" gulping eller refluks? 

Anonymkode: 1602a...eed

Helt like symptomer til vår snuppe på 12 uker. Hun går også nok opp i vekt. Legen mener det er refluks og har sagt at vi må ha hyppige vektkontroller framover. Hvis hun ikke har god nok vektoppgang vil de vurdere medisiner. Hvis ikke må det bare gå over av seg selv. Rimelig frustrerende når hun strever sånn 😔. Vurderer å be om en second opinion fra en annen lege hvis det fortsetter sånn.. 

Anonymkode: 6d47f...bff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det litt motsatt. Mye gulp, lite økning (nesten ingen) på vekten, men null ubehag og nærmest glede av å gulpe så mye. 

Legen sier hun ville henvist oss, hadde det ikke vært for at det ikke finnes snev av ubehag, så at dere ikke får noe videre utredning virker litt rart. 

Men babyen din er jo ikke så gammel enda, så mulig de bare ønsker å avvente litt til, sånn tilfelle det går seg til? 

Har du vært hos lege på helsestasjonen eller fastlege? Kunne du gått den andre veien enn det dere har gjort? Kanskje den dere ikke har vært hos tar det litt mer seriøst og henviser videre? 

Anonymkode: 4f497...aaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baby kan fint ha refluks selv om den legger på seg. Min ble smellfeit, men det var fordi h*n selvmedisinerte seg ved å ville ha pupp absolutt hele tiden. Det lindret nok smerten akkurat der og da. Fikk medisiner ved tre-fire mnd alder og det hjalp litt. 

Anonymkode: b0fcd...cb0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...