Gå til innhold

Regnes søstre som samboere, NAV

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei  jeg og min søster skal flytte sammen for å spare penger, men jeg har uføretrygd med ensligtillegg.. Regnes søstre som samboere, når jeg er enslig? Og vil jeg da miste ensligtillegget på min uføretrygd, om vi flytter sammen?

På NAV står det bare om jeg endrer sivilstatus, men det gjør jeg jo ikke om det er søsteren min? Noen som jobber på NAV  her og vet?

Anonymkode: b1e87...5f6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det gjelder bare partner i samboerskap/ekteskap fikk jeg beskjed om da jeg skulle flytte sammen med venninner. 

Anonymkode: 601e3...5df

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gjelder bare partner i samboerskap/ekteskap fikk jeg beskjed om da jeg skulle flytte sammen med venninner. 

Anonymkode: 601e3...5df

Det var godt å høre  :) 

Skrevet

Egentlig  merkelig da jeg regner med at  dere søstre deler husleie og strøm++ på lik linje med kjærester!!!

Anonymkode: a9584...483

• Liker 3
Skrevet

Det gjelder nok kun hvis du har en samboer av motsatt kjønn. Hvordan dem gjør det med tanke på homofili er ikke godt å si. Forstå det som dem vil. Sivilstatus burde ikke ha hatt noe å si! 

Du får f.eks ikke "samboer"-trekk hvis du bor hjemme hos mor og far. Så da får du ikke det med din søster heller. 

Er visst kun heterofile kjæresteforhold NAV er ute etter å begrense.

Anonymkode: 76271...3be

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gjelder nok kun hvis du har en samboer av motsatt kjønn. Hvordan dem gjør det med tanke på homofili er ikke godt å si. Forstå det som dem vil. Sivilstatus burde ikke ha hatt noe å si! 

Du får f.eks ikke "samboer"-trekk hvis du bor hjemme hos mor og far. Så da får du ikke det med din søster heller. 

Ok, takk for svar. Da vet jeg det :) Da trenger jeg ikke å endre noe.

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Egentlig  merkelig da jeg regner med at  dere søstre deler husleie og strøm++ på lik linje med kjærester!!!

Anonymkode: a9584...483

Ja det skal vi gjøre, men om jeg ikke trenger å gjøre noe og det ikke gjelder alle som bor sammen, så er jeg bare glad for det :) 

• Liker 2
Skrevet

Eneste unntaket er dersom en eller begge søker sosialhjelp. Da blir dere beregnet som i et bofelleskap (samboere) og ikke enslig. 

Anonymkode: d064f...b09

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig har ikke kjønn eller legning noe å si. 

Anonymkode: 78afc...686

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...