Gå til innhold

Når "hele" slekta manger førerkort...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min mann har førerkort og hver vår bil, og har pga. diverse andre omstendigheter bosatt oss litt "midt i gokk". Det går kun et par busser på dagtid her, ingen i helgene. Barna våre har alle venner i umiddelbar nærhet, og vi kjører dem gjerne til og fra aktiviteter.

Men så er det resten av familien som jeg ikke helt kommer frem til hvordan vi skal "behandle". For jeg har to søsken, begge med partnere, og en eldre mor. Alle bor innenfor en avstand av ca. 30 km fra oss. Ingen av dem har, eller planlegger å ta, førerkort. Så hvis de skal besøke oss må vi kjøre 20-30 km hver vei (på ganske dårlige veier) for å hente, ha besøk noen få timer, og så kjøre dem hjem igjen. Både søsken og mor har kjæledyr som ikke kan være alene mer enn noen timer. Med to små barn selv, så er hverdagen travel, og å kjøre bil i nesten to timer etter jobb for å få et middagsbesøk av "mommo" eller "tante" frister faktisk lite... 

Andre som er i denne situasjonen? Hvor ofte inviterer dere familie som ikke selv kan kjøre på besøk, og hvor langt er det for dere å kjøre? Er vi kjipe som aldri inviterer hjem, men heller foreslår å møtes hos dem (en time kjøring istedenfor to) eller på kafé?

Anonymkode: b51dd...df5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke de kan forvente å få besøk av dere i hverdagen, altså på dager der dere har vært på jobb.

Jeg er selv uten bil, selv om jeg har lappen, men kjenner jo godt til hvor sliten man kan være etter jobb.

Når de i tillegg har dyr, så gjør de det også litt vanskeligere for seg selv.

Besøk hadde jeg altså gjort i helger og ferier. Vi ser selv våre familier stort sett kun to-tre ganger i året på grunn av ulike grunner. 

Om de har muligheten til at dere kan besøke dem i helger, så burde de være takknemlige for det. :) 

Hvilke kjæledyr er det snakk om? Har de muligheten til å frakte dyrene med seg, hvis de overnatter hos dere og blir hentet av dere for eksempel? 

Anonymkode: 5bbf7...5fd

• Liker 3
Skrevet

Besøk de når det passer, så får de ordne seg selv om de vil besøke dere. Hent de om det er snakk om at de skal sitte barnevakt.

Anonymkode: cf3e1...0d3

• Liker 16
Skrevet

krev betaling når du må hente og kjøre, kanskje de finner ut at det er lurere å ta lappen og skaffe bil. Nå sparer de masse på å ikke ha bil, slipper å betale for buss og får egentlig taxi helt gratis

Anonymkode: e4d61...c95

• Liker 3
Skrevet

Ressurssvake folk som ikke har lappen og forventer å bli kjørt rundt på av andre.. Nei, for Guds skyld ikke hent dem for å besøke dere, da får heller dere besøke dem i helgene. Så får de selv komme seg til og fra om de MÅ besøke dere i ukedagene. Hørtes slitsomt ut. 

Anonymkode: 1d98a...177

• Liker 5
Skrevet

Er da en merkelig ordning  at dere må hente dem for å få besøk? Er det dere eller dem som har funnet på det der? Jeg synes ikke at dere skal være sjåfører for dem, det må de fikse selv, hvis de vil besøke dere. Synes de heller får besøke dere i helgene. Eventuelt overnatte en gang i blant, hvis det kan være aktuelt. Men da blir det vel feil for kjæledyrene.

Må innrømme at det høres ut som at de er litt bortskjemte og egoistiske hvis de forventer at alle skal tilpasse seg deres situasjon, både mtp kjæledyr og transport. Dvs. dere skal ikke bare kjøre dem fram og tilbake (gratis, antar jeg), oppvarte med mat og drikke dere må også følge deres dyrebare tidsskjema så ikke kjæledyrene er  for lenge alene. 

Tror jeg hadde latt disse ta ansvar for besøkene sine selv.

Skrevet

Hei,

Inviter til selskap feks barnebursdag og sånt. Det er vel et par ganger i året. etterhvert får de seg nok førerkort og kan skysse mor til dere. Ellers ved besøk så kan dere dra til dem siden de ikke har bil.

Anonymkode: a9498...c86

• Liker 1
Skrevet

Vel, dere kan vel ikke forvente at hele slekta skal tilpasse seg dere og skaffe seg førerkort og bil bare fordi dere har valgt å bosette dere "i gokk"?

Dere velger selv om dere vil hente dem eller ikke, men dere har ingen rett til å bli sure på dem hvis de ikke kommer på besøk så ofte.

Anonymkode: acb76...99d

• Liker 15
Skrevet

Hvem tar initiativ her? Er det dere som inviterer, eller inviterer de seg selv på middag og forventer å bli hentet? Jeg er litt enig med AB...99d over her i at det er dere som valg å bosette så utilgjengelig, da må dere også regne med å måtte legge litt ekstra innsats i å treffe familien. Forutsatt at det er noe dere ønsker, selvfølgelig.

Broren min og familien bor, om ikke i gokk, såpass usentralt til at det ikke er mulig å komme dit uten bil. For meg som ikke har lappen betyr det at jeg er avhengig av å bli hentet om jeg skal på besøk - det får jeg gjort svært lite med, uansett hvor mye jeg hater å være avhengig av andres kjøring. For dem var det at de måtte påregne litt ekstra kjøring av gjester en del av regnestykket da de valgte å flytte dit.

• Liker 3
  • 4 uker senere...
Skrevet

Hvorfor kan de ikke ta taxi?  Du skal kjøre jæææææævli mye taxi før det koster det samme som å drifte en bil pr år. 

Fatter ikke at folk ikke ser de er en belastning på andre slik de krever å bli kjørt hit og dit? 

om de ikke kommer, nei da ser man hvordan de prioriterer..

Anonymkode: 69883...362

• Liker 2
Skrevet
På 4.9.2020 den 16.45, Daria skrev:

Hvem tar initiativ her? Er det dere som inviterer, eller inviterer de seg selv på middag og forventer å bli hentet? Jeg er litt enig med AB...99d over her i at det er dere som valg å bosette så utilgjengelig, da må dere også regne med å måtte legge litt ekstra innsats i å treffe familien. Forutsatt at det er noe dere ønsker, selvfølgelig.

Broren min og familien bor, om ikke i gokk, såpass usentralt til at det ikke er mulig å komme dit uten bil. For meg som ikke har lappen betyr det at jeg er avhengig av å bli hentet om jeg skal på besøk - det får jeg gjort svært lite med, uansett hvor mye jeg hater å være avhengig av andres kjøring. For dem var det at de måtte påregne litt ekstra kjøring av gjester en del av regnestykket da de valgte å flytte dit.

Neida, du MÅÅÅ ikke hentes. Du kan ta taxi, en ganske utspredt tjeneste i Norges land! 

Det du sparer på å ikke ha bil, skal ikke belastes de rundt deg! Du kan ta masse taxi for det det koster å ha bil. 

Hjelpes! 

• Liker 8
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neida, du MÅÅÅ ikke hentes. Du kan ta taxi, en ganske utspredt tjeneste i Norges land! 

Det du sparer på å ikke ha bil, skal ikke belastes de rundt deg! Du kan ta masse taxi for det det koster å ha bil. 

Hjelpes! 

Hvorfor skal det de sparer på å bosette seg usentralt belastes meg og andre gjester? Men nå er ikke dette noe problem i min familie, vi synes det er hyggelig å være sammen og stiller opp for hverandre på ulike måter uten å regne på hva det koster den enkelte.

For øvrig er det ingen automatikk i at man har økonomi til å ta drosje i tide og utide selv om man ikke har bil, eller for den saks skyld at en drosje er å oppdrive overalt.

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, Daria skrev:

Hvorfor skal det de sparer på å bosette seg usentralt belastes meg og andre gjester? Men nå er ikke dette noe problem i min familie, vi synes det er hyggelig å være sammen og stiller opp for hverandre på ulike måter uten å regne på hva det koster den enkelte.

For øvrig er det ingen automatikk i at man har økonomi til å ta drosje i tide og utide selv om man ikke har bil, eller for den saks skyld at en drosje er å oppdrive overalt.

Så du er litt ‘sorry, bor du x antall km unna så er jeg ikke intressert’ ?

Haha, at du svarer slik, med at det ikke er noe ‘problem’, er nok sett fra ditt ståsted! Jo, det er garantert noen som er dritt lei av å kjøre på deg. Er man voksen, så tar man ansvar selv for å komme seg frem...

Ingen automatikk i at man må kjøre å hente folk som skal på besøk til seg, om man bor et visst antall km unna det du definerer som verdens navle..

• Liker 5
Skrevet

For all del, hvis du føler deg bedre av å tro at du vet bedre enn meg om mitt liv og mine familieforhold, så værsågod...

• Liker 1
Skrevet

I den situasjonen hadde vi kun dratt på besøk til dem. Kun hentet dersom de skulle være barnevakt for oss, men også da helst levert ungene hos dem. Dette vil jeg tro de har full forståelse for. Er jo deilig for dem å slippe reiseveien uansett:)

Anonymkode: d5b16...ad2

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, Daria skrev:

For all del, hvis du føler deg bedre av å tro at du vet bedre enn meg om mitt liv og mine familieforhold, så værsågod...

Og for all del, om du vil leve i den tro at alle synes det er heeelt greit å kjøre rundt på deg, fortsett å tro på det...

• Liker 4
Gjest theTitanic
Skrevet
På 4.9.2020 den 13.04, AnonymBruker skrev:

Jeg og min mann har førerkort og hver vår bil, og har pga. diverse andre omstendigheter bosatt oss litt "midt i gokk". Det går kun et par busser på dagtid her, ingen i helgene. Barna våre har alle venner i umiddelbar nærhet, og vi kjører dem gjerne til og fra aktiviteter.

Men så er det resten av familien som jeg ikke helt kommer frem til hvordan vi skal "behandle". For jeg har to søsken, begge med partnere, og en eldre mor. Alle bor innenfor en avstand av ca. 30 km fra oss. Ingen av dem har, eller planlegger å ta, førerkort. Så hvis de skal besøke oss må vi kjøre 20-30 km hver vei (på ganske dårlige veier) for å hente, ha besøk noen få timer, og så kjøre dem hjem igjen. Både søsken og mor har kjæledyr som ikke kan være alene mer enn noen timer. Med to små barn selv, så er hverdagen travel, og å kjøre bil i nesten to timer etter jobb for å få et middagsbesøk av "mommo" eller "tante" frister faktisk lite... 

Andre som er i denne situasjonen? Hvor ofte inviterer dere familie som ikke selv kan kjøre på besøk, og hvor langt er det for dere å kjøre? Er vi kjipe som aldri inviterer hjem, men heller foreslår å møtes hos dem (en time kjøring istedenfor to) eller på kafé?

Anonymkode: b51dd...df5

Å komme til og fra får folk gjøre selv. Din gamle mor kan kanskje unnskyldes, men da måtte besøket vært på en fridag slik at det ble et dagsprosjekt og hun måttet hatt med seg eller skaffet barnevakt til dyrene sine. men søsknene har ingen unnskyldning for å at du skal være taxi. Den som ikke vil ta førerkort har med det valgt å ta buss. Du blir utnyttet. 

Skrevet

Jeg hater folk som ikke har lappen! Jeg har opplevd så mange oppigjennom som tror at man faktisk har lyst til å være gratis taxisentral og kjøre hit og dit hele tiden. «Skal en tur på IKEA, blir du med?!» UGH! I tillegg tilbyr folk seg heller aldri å bidra til å betale for drivstoff/bom osv.. spy. Ta taxi! 

• Liker 2
Gjest theTitanic
Skrevet
På 4.9.2020 den 16.45, Daria skrev:

Eh.. nei. 

Men jeg kjenner heller ikke mennesker som ikke ser verdien av førerkort. Alle skaffer seg det straks de blir 18. Det var også min prioritet straks jeg fylte 18. Og måtte betale den selv selvsagt. 

Skrevet

Kan dere ikke bare ta "besøket" hos dem, isteden for å kjøre dem fram og tilbake i hytt og pine? lol

Anonymkode: 84102...8bc

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...