Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde du blitt lei deg om du ikke fikk babyshower? 

Min beste venninne er nå gravid og jeg er redd hun blir lei som jeg ikke arrangerer. Men egentlig har jeg ikke lyst. Synes hele greia er noe tull og ønsket ikke selv da jeg var gravid. Hadde vi vært en gjeng hadde det kanskje gått men tanken på å sitte med hele greia alene frister lite. Synes de babyshowerne jeg ser i some er så overdådige med store gaver, masse pynt og fancy kaker. 

Så tilbake til spørsmålet: kan jeg bare droppe å arrangere noe uten å si noe? 

Anonymkode: 29c87...a48

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Baby shower er ikke noe for meg personlig og hadde fått panikk om noen hadde arrangert det for meg. Men om dette var noe venninnen min ønsket og ble glad for hadde jeg selvfølgelig gjort det for å glede henne.

så hvis dere er så gode venner at det er naturlig st du arrangerer og hun ønsker det så ja da ville jeg gjort det! Du kan jo gjøre det enkelt. Be de forskjellige inviterte gjøre forskjellige ting!

Anonymkode: d4fd8...b58

• Liker 1
Skrevet

Enig med hun over, hadde gjort det om det var noe som var viktig for min beste venninne, selv om jeg ikke liker konseptet.

Men det kommer en del andre på festen hvis du arrangerer? Da trenger du ikke sitte med alt selv, du delegerer. :)

• Liker 1
Skrevet

Hun har ikke sagt noe om at hun ønsker det. Føler det bare er så forventet for tiden.

• Liker 3
Skrevet

Jeg fikk ikke babyshower og ble ikke lei meg i hele tatt. Synes også det er tull.

Kan ikke noen andre i vennegjengen som evt liker sånt arrangere det? Så later du som at du ikke vet hva babyshower er? 

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville droppet det!

Har vært gravid selv tre ganger, aldri fått babyshower og det har heller ikke mine venninner fått. Eller, ei har fått en minishower av oss to bestevenninner. Men det var på ingen måte noe overdådig. Bare en bleiekake, noen gaver og en intim koselig kveld bare oss.

Men om venninnen din virkelig forventer det, er hormonell og alt så syns jeg du burde si i fra. Det er jo bestevenninnen din. Jeg ville vært ærlig og sagt "håper du ikke forventer babyshower, for det er ikke noe jeg føler jeg kan arrangere". Eller bare spurt noen andre venninner av henne om de kunne tenkt seg å arrangere det.

• Liker 3
Skrevet

I vår krets er det vanlig, så ja jeg hadde gjort det for mine venninner og hadde blitt lei meg om de ikke hadde arrangert for meg.

Men da handler det mer om å føle seg inkludert og "påtenkt" i tillegg til at det viser at de andre gidder å bry seg nok til å arranger noe for meg.

Men jeg er litt sår på sånt, har blitt mye utestengt i livet og er veldig var for det å ikke inkluderes.

Tenk at du kan gjøre venninnen din veldig glad og gi henne et veldig koselig minne for livet! dersom hun bryr seg om sånt.

Er det så mye å forlange å være litt selvoppofrende i et vennskap en gang i blant?

Skrevet

Jeg ville rett og slett spurt om hun ønsker det. Hvis hun gjør det, ville jeg laget et på min måte, som du tror hun kommer til å like. Du trenger ikke gjøre slik som alle andre. 

Anonymkode: 197e8...866

• Liker 3
Skrevet

Spør henne. I min gjeng er det vanlig. Jeg hadde blitt lei om jeg ikke fikk det med første barnet. 

Anonymkode: 524f8...a42

Skrevet

Babyshower er bare enda en amerikansk greie som er funnet på av handelsnæringen for at folk skal bruke penger, det holder i massevis med dåp eller navnedag. Folk som har babyshower bør i hvert fall ikke forvente å få gaver hvis de i tillegg skal ha dåp eller navnedag.

Hva blir det neste?, gender reveal party?.  

Anonymkode: 993ce...b76

• Liker 5
Skrevet
På 4.9.2020 den 14.48, AnonymBruker skrev:

Hun har ikke sagt noe om at hun ønsker det. Føler det bare er så forventet for tiden.

Du trenger ikke å stelle i stand noen ting. Ikke føl deg presset❤️ Jeg synes selv at babyshower er teit, man må gjerne betale store summer fra egen lommebok for å arrangere for andre, slik at de kan snylte gaver fra folk. Nei virkelig, ikke få dårlig samvittighet. Du står fritt til å bestemme selv om du vil arrangere.

Anonymkode: bf063...269

• Liker 1
Skrevet

Spør! 

Jeg spurte en venninne av meg, hun sa ja og jeg sa ifra videre til bestevenninna hennes, som hadde tenkt på det allerede men som fikk ting i gang når jeg sa ifra om at venninna vår hadde sagt hun ville. Tilbød meg der å hjelpe også og det var en hyggelig og uformell babyshower :) Må ikke være som blogger-showers i nivå! Og man kan be alle inviterte om hjelp! Jeg har vært i babyshower som var så enkel som en middag + litt gaveåpning, man må bare se an hva den kommene moren liker og vil.

En annen venninne jeg spurte sa nei, så da arrangerte vi ikke noe for henne, helt ok det også :) 

Anonymkode: 2a729...e7b

Skrevet

Vet heller ikke hvorfor det MÅ være hemmelig og overasskelse.. tradisjonen kommer jo fra USA og der er det ikke alltid overraskelse og ofte arrangerer foreldrene babyshoweren selv. Så skjønner ikke helt hvorfor vi i norge har fått det til å skulle være så utrolig hemmelig.. tenker at når man er gravid trenger man ikke så mye stress og det er iallfall greit å kunne være med å bestemme om man skal ha babyshower og hvem som skal inviteres. Samt at man iallfall vet at man skal noe den dagen det er så man vet man orker og har på pene klær og sånn. 

Anonymkode: 2a729...e7b

• Liker 1
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Babyshower er bare enda en amerikansk greie som er funnet på av handelsnæringen for at folk skal bruke penger, det holder i massevis med dåp eller navnedag. Folk som har babyshower bør i hvert fall ikke forvente å få gaver hvis de i tillegg skal ha dåp eller navnedag.

Hva blir det neste?, gender reveal party?.  

Anonymkode: 993ce...b76

Både ja og nei - babyshower er en amerikansk greie, men akkurat denne er ikke handelsstanden sin skyld.

Det er i utgangspunktet en fin tradisjon, fra gammelt av når det var vanlig å være mer sjølberga og folk hadde lite penger, der kvinner i familie og nærmiljø gikk sammen for å hjelpe en ny familie med å skaffe det som trengs for å starte familie. 

Derfor er det også fremdeles sett på som tildels uhørt og grådig, om noen forventer å få babyshower for hvert barn. Da har den familien alt fått sin starthjelp av nærsamfunnet.

Selv om dette siste er litt i endring, og det er begynt å bli sett på ‘feire babyfest’ av yngre. Noe jeg til stadighet ser diskutert i amerikanske grupper, hvor mer voksne damer synes dette er en uting og noe de ikke vil delta i.

Anonymkode: 0f16f...15b

Skrevet

Må du lage det til en stor greie da? Sammle de nermeste vennene til kaffe og vafler eller noe? Kjøp en fin body eller noe, trenger ikke være noe digert dyrt, de fleste kjøper det de trenger selv. Det er tanken som teller, ikke hvor fæncy det er ;)  

Anonymkode: ded8a...635

• 2 uker senere...
Skrevet
På 4.9.2020 den 12.22, AnonymBruker skrev:

Hadde du blitt lei deg om du ikke fikk babyshower? 
(...)

Jeg hadde blitt lei meg hvis min beste venninne hadde arrangert babyshower for meg.

Lei meg fordi det ville betydd at hun så til de grader har misforstått meg som person.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...